Behålla hunden?

SMM

Trådstartare
Hej! Fick mycket påhopp i en annan tråd och blev väldigt missförstådd så försöker igen.

Jag hämtade en 2årig hund för ett litet tag sedan för att kenneln kände att hon blev åtsidosatt. När jag kom hem med henne så var hon extremt skygg och rädd för småljud, hon kunde inte sitt och förstod inte hur man gick in när vi andra gick in (vilket jag kan förstå när de är nytt så de kan jag jobba med). Men det jag reagerade på var att hon inte var rumsren. Hon gör ifrån sig inne väldigt ofta. Och då har jag en 5månaders valp som inte gör ifrån sig inne längre. Vi var ute hela dagen igår o så fort vi gick in så gjorde hon ifrån sig ordentligt. Känner mig lite lurad då jag inte ville ha detta och därför inte köpte en valp. Vill ha tips på vad jag ska göra då jag i nuläget känner att jag inte vet om jag kam behålla henne. Mvh

Hur har denna hund bott på kenneln, inne eller stått i hundhus/hundgård? Antagligen är den dåligt rumsrenhetstränad och förstår inte riktigt skillnaden på inne och ute. Om du i övrigt tycker om hunden och är beredd att jobba med problemen så börja om som med en liten valp, ut med hunden efter mat, sömn och lek,beröm massor när hunden gör ifrån sig ute! Gissar att hunden är en osäker individ och eventuellt gör ifrån sig inne för att där sprida sina dofter. Vad är det för ras?

Hej! Hunden har bott inne tillsammans med ägarna så jag blev lite chockad att hon inte "kunde" något. Har varit väldigt osäker på hur jag ska göra då hon får min valp att börja kissa inne igen.. fick rekommenderat av veterinär att avmaska henne då parasiter kan göra att hon bajsar inne. Får testa de. Det är en mittelspitz :)

Hur har denna hund bott på kenneln, inne eller stått i hundhus/hundgård? Antagligen är den dåligt rumsrenhetstränad och förstår inte riktigt skillnaden på inne och ute. Om du i övrigt tycker om hunden och är beredd att jobba med problemen så börja om som med en liten valp, ut med hunden efter mat, sömn och lek,beröm massor när hunden gör ifrån sig ute! Gissar att hunden är en osäker individ och eventuellt gör ifrån sig inne för att där sprida sina dofter. Vad är det för ras?

Hej! Hunden har bott inne tillsammans med ägarna så jag blev lite chockad att hon inte "kunde" något. Har varit väldigt osäker på hur jag ska göra då hon får min valp att börja kissa inne igen.. fick rekommenderat av veterinär att avmaska henne då parasiter kan göra att hon bajsar inne. Får testa de. Det är en mittelspitz :)

Finns det fortfarande veterinärer som är så gammaldags att de rekommenderar avmaskning utan att veta om hunden har parasiter :eek:?! Har de inte hört om resistens?!

Hur längesedan är ett tag?

Vi hämtade för ett några månader sedan en vuxen hund (2 år), det första hon gjorde när hon hoppade ur bilen var att lägga sig ner som en padda och ville inte gå ett steg och det tog även ett tag (kommer inte ihåg hur länge) så hängde hon bara i kopplet vid promenader och då var ändå ägaren innan hundtränare ändå funkade inte ett ända kommando i början.

Nu märker vi inget från detta, kanske tur att hon inte tog sig vid parning.

Vet inte vad du hade förväntat dig och vad du tog reda på om hunden innan, och vilken typ av avtal du har gjort med fd ägaren. Men att hunden varit rumsren hos förra ägaren behöver ju inte betyda att den är rumsren hos dig.

Vad gör den inne? Kissar, bajsar?

Jag tänker spontant att backa och ta hand om problemet som med en valp. Rutiner rutiner rutiner. Kissa på samma ställe varje gång. Kanske dina tider och dina rutiner är något helt annat än hon är van vid.

Du ville väl någonting med att ta hem hunden, har den biten ändrats? Problemen är ju med all sannolikhet övergående med lite träning ocj ni har typ 10 år framför er.

Eller vad tänker du är nästa steg efter att ha lämnat tillbaka hunden? Köpa en annan vuxen hund?

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 932
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar