Bebisar och katter

Sv: Bebisar och katter

alla 5 i vår familj sover tillsammans, jag och andreas på var sida sängen, matilda på en liten madrass mellan oss med en kudde nedanför benen, ena katten bakom rumpan å mig och den andra vid andreas fötter.

ibland blir dock mamma-gos-impulsen hos den Tiger för str och då kommer han krypandes och vill ligga på min arm.
han har dock lärt sig vid detta laget att ett nej betyder att man genast ska avbryta det man håller på med och lägga sig ner.
kommer han för högt upp, dvs högre upp än kudden, åker han ner igen så det ryker om det! det har bara hänt att han prövat 2 ggr hittils.

jag känner mig helt trygg med att ha både katter och dotter hos mig i samma säng.

30053059.jpg

fiffi till vänster, tiger till höger.
30053064.jpg

å bara för att ja är sååååå kär i den bilden!!!!!!:
30053066.jpg

Nej alltså jag menade inte att du är sån, hade bara den där händelsen i åtanke och med tanke på alla trådar på andra forum med om katter plötsligt har blivit kända som barnamördare:crazy:

Du, jag är lagom hund-kåt just nu så det är inte omöjligt att jag gör det!! :D

Trist när man målar ut djuren som elaka/mordiska tycker jag, det är ju vi vuxna som måste ansvara för djur/barnrelationen :)

Jag tycker det är helt okej att vår hund sussar bredvid E om jag är med, dom två kan sova rätt hårt ( snarkar ikapp ).

Nu har inte jag katt, men däremot hund och häst. Jag tror djuren förstår det här med bebisar mer än vad man tror. Märkte detta extraväl första gången dottra träffade hästen. Jag har ingen särskilt snäll häst :angel: och när hon körde ner huvudet i vagnen och dottern griper tag i mulhåren (panik!) och hästen inte rör sig förens hon släppt, kände jag bara såhär :love:.

Nä, vad gosigt!!! :love: Nästan lite som en ponny vi hade på ridskolan förr. En liten vit lurvig sak som verkligen var skitsöt. Hon drog järnet, fast på ett "snällt" sätt med alla ungar som hade ridit ett tag. När det satt handikappade barn på, eller helt nybörjare, var hon supersupersuper snäll och gjorde allting precis som hon skulle. :love:

Vi har tre katter och har samsovit med My från dag ett. Alla våra katter sover gärna i sängen, och det har inte varit några problem. En av dem får "kelattacker" på nätterna ibland och ska upp i ansiktet och trampa och spinner så högt att han väcker My, men bortsett från det har det fungerat jättebra.

Att ha bebisen i spjälsängen räcker nog inte för att "skydda" barnet mot katterna, våra katter tycker iaf att spjälsängen är supermysig, särskilt när My sover i den =) My tycker också att det är väldigt mysigt! Jag hade dock varit lite mer orolig när hon var mindre och kanske inte skulle säga till på samma sätt om katten la sig på henne (vilket de aldrig gjort), så då kändes det tryggare att samsova med henne där jag har koll på allt som händer.

//Julia

Senast ändrad:

Vad skönt att höra! Känner mig lite lugnare efter era inlägg. Det är ju inga monsterkatter vi har heller, utan två väldigt lugna och snälla damer. Vi får prova oss fram och ställa fram spjälsängen i syfte att lura bort katterna från vår säng! :D

Vi har spjälsängen som "sidovagn" till våran säng och i den sover bebis och 1 katt. Alltid.
Jag har gjort klart för katten från första början att man inte ligger nån annanstans än i fotändan av spjälsängen och hon fattar galoppen.
I 1/3 av dubbelsängen ligger sambon och andra katten, och 2/3 av dubbelsängen har jag för mig själv :D.

Av den anledningen känns det som att spjälsäng bredvid sängen är i princip enda alternativet för att skydda bebisen mot katterna.

Hur menar du egentligen? Hur kan en spjälsäng skydda bebisen mot katterna? Får inte ihop det i mitt lilla huvud :confused::)

Jag hade iaf inte accepterat att ha katter rännandes överallt där bebisen vistas, dels för att de kan sprida toxoplasmos, dels för att de kan lägga sig på bebisen och kväva denna, utan sovrumsdörren hade fått vara stängd, spjälsäng och vagn off-limits och katterna hade vackert fått rätta sig efter det.

Som tur är har jag ett barn som är mer intresserat av katter:love: än vad katterna är av henne :devil:

Bra att ni startade den här tråden, jag har lite bekymmer för hur det ska gå med bebis sen. Våra katter sover alltid i sängen på natten och det skulle kännas förskräckligt att stänga ut dem så här rakt upp och ner. Min förhoppning är dock att det är vår när bebis kommer och då vill de vara ute mer. De har kattlucka i sadelkammaren och där bor de rätt ofta när de inte behagar komma in.

Men jag är ju van att sova med en katt på armen... ;)

Men din unge är ju faktiskt duktig! Jag tyckte hon lekte fint när hon var här, kanske inte med S men med de andra tre idioterna :p Och jag håller med, djuren är så snälla och försiktiga! Min katt låter Lykke dra lite i honom och så, han är jätteförsiktig och är inte alls påflugen, men jag kan gå fram med henne till honom och han går inte. Han sover ändå inte hos mig så jag har inga problem med det och sover han på något som är Lykkes är det skötbordet, ingen aning om varför för det är ju minst mysigt men där ligger han gärna.
Alla mina djur är jättesnälla och försiktiga och alla djur jag träffat också faktiskt!

Hur menar du egentligen? Hur kan en spjälsäng skydda bebisen mot katterna? Får inte ihop det i mitt lilla huvud :confused::)

Jag hade iaf inte accepterat att ha katter rännandes överallt där bebisen vistas, dels för att de kan sprida toxoplasmos, dels för att de kan lägga sig på bebisen och kväva denna, utan sovrumsdörren hade fått vara stängd, spjälsäng och vagn off-limits och katterna hade vackert fått rätta sig efter det.

Som tur är har jag ett barn som är mer intresserat av katter:love: än vad katterna är av henne :devil:
Därför att ingen av mina katter är särskilt extremnyfikna av sig och att hoppaupp på kanten för att ta sig ner i en spjälsäng är liksom inte deras grej. Men jag vet såklart inte hur det kommer att bli, det är därför jag spånar. Som jag skrivit innan så tror jag inte att det är något alternativ att stänga dörren till vårt sovrum på natten. Då kommer båda katterna att skrika hela nätterna. Och ja, vi har redan provat.

Då får man nog sätta galler runt hella spjälsängen för mina katter tar sig enkelt in mellan spjälorna :p.
Eller så får man göda katterna så de blir för feta för att komma igenom :idea::rofl:.

Haha! Min ena katt är välgödd och kommer definitivt inte in mellan spjälorna. :rofl:

När ni är med barnet är det väl inte någon större fara, det är vid de tillfällen då barnet skall sova middag och ni vuxna vill pyssla med annat som katterna kanske bör stängas ute?!

Djuren har nog rätt bra koll på vad man ska vara försiktig med och inte. Tyvärr är inte dottra lika försiktig m Spliffen, hon tycker det är jättekul när han morrar när hon drar honom i svans och öron, han skulle behöva säga ifrån m ett nyp, men det är han för feg för :p

Tyvärr kan ändå en olycka vara framme, som jag skrev så tror jag inte att ett djur medvetet lägger sig så illa på ett litet spädbarn men som sagt en olycka kan dock hända vid en oövervakad händelse.

Fast PP's dotter är ju närmare ett år!
Fast självklart kan det alltid hända något, mina djur är faktiskt jätteduktiga men jag lämnar ju inte Lykke oövervakad direkt ändå, jag tror inte något skulle hända men man behöver ju inte chansa. Buddy (katten) har faktiskt inte ens visat något intresse för vagnen eller sängen, otroligt. Men han har aldrig sovit hos mig eller så ändå.

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
2 034
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 478
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej alla! Jag har en gammal katt. Hon har alltid varit lite speciell och som liten tippade jag på att hon inte skulle bli särskilt...
Svar
5
· Visningar
1 879
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 387
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur