Beach 2017 del II

En ganska kämpig morgon mentalt då den inleddes med besked hemifrån om att en äldre släkting, som jag tyckte mycket om, gått bort i natt. Hon har varit väldigt sjuk (åldersdepression följt av cancerbesked) sedan före jul och vi var inte jättenära, men det var ändå en person som jag uppskattade mycket och som vi kommer att sakna. Jag fick ett kort från henne i posten tidigare i veckan där hon tackade för allt jag gjort för henne, så jag var ganska beredd på att det skulle ta slut snart. Men det känns ändå oväntat tungt, på något vis.

Istället för att ligga och deppa ihop alldeles tog jag med mig sambon på en löptur. Det var minst sagt uppfriskande i ösregnet, och det var skönt att ha någon som höll tempot åt mig och påminde mig om att andas :p Vi sprang till parken och körde där 3 omgångar intervaller (sprint + jogg) på fotbollsplanen innan vi joggade hem igen. Det kändes lagom långt och jobbigt idag!

Regnet har stått som spön i backen sedan vi vaknade, så resten av dagen tänkte jag stanna inne, städa lite och ta hand om mig själv. Imorgon går jag tillbaka till jobbet (det är bara engelsmännen som får ledigt på annandag påsk tyvärr, inte skottarna) och det känns faktiskt helt okej!

Haha, jag är expert på att vara hård mot mig själv :angel: Såhär i efterhand kan jag ju se det också och tycka att jag var överdrivet negativ, men jag bliiir så frustrerad när det är något jag inte kan! Men nej, jag har inte sprungit "på riktigt" mer än typ 4 gånger det här året, och hade nog lite för höga förväntningar på hur lätt det skulle kännas. Tycker ju liksom ändå att jag har ok kondition och styrka att bygga på, men den där löparvanan som folk pratar om spelar nog in lite mer än jag hade räknat med. Det är bara att fortsätta kämpa!

Jag också, så jag känner igen mig ;) Vill vara bra på allt första gången jag provar, låter ju rimligt eller...? :rofl: Jag tror alldeles säkert att du har en bra grundkondition men det är ändå lite skillnad när man ska ut och springa en halvtimme eller vad det nu kan vara. Du kommer snart in i det! Du har säkert berättat, men vad är det för lopp du ska springa?

En ganska kämpig morgon mentalt då den inleddes med besked hemifrån om att en äldre släkting, som jag tyckte mycket om, gått bort i natt. Hon har varit väldigt sjuk (åldersdepression följt av cancerbesked) sedan före jul och vi var inte jättenära, men det var ändå en person som jag uppskattade mycket och som vi kommer att sakna. Jag fick ett kort från henne i posten tidigare i veckan där hon tackade för allt jag gjort för henne, så jag var ganska beredd på att det skulle ta slut snart. Men det känns ändå oväntat tungt, på något vis.

Istället för att ligga och deppa ihop alldeles tog jag med mig sambon på en löptur. Det var minst sagt uppfriskande i ösregnet, och det var skönt att ha någon som höll tempot åt mig och påminde mig om att andas :p Vi sprang till parken och körde där 3 omgångar intervaller (sprint + jogg) på fotbollsplanen innan vi joggade hem igen. Det kändes lagom långt och jobbigt idag!

Regnet har stått som spön i backen sedan vi vaknade, så resten av dagen tänkte jag stanna inne, städa lite och ta hand om mig själv. Imorgon går jag tillbaka till jobbet (det är bara engelsmännen som får ledigt på annandag påsk tyvärr, inte skottarna) och det känns faktiskt helt okej!

Usch vad tråkigt. Hoppas resten av dagen blir bättre :)

Långpass blev det inte, kom iväg så sent och vi får besök alldeles strax. 35 minuter fick räcka, men det kändes bra att springa och jag kunde tuffa på hyfsat bra. Liten tempohöjning typ 500 m på slutet.

Blev ett bra ridpass med fina hästen igår :love: Sen var det utgång med vänner igår kväll. Rätt sleten i morse faktiskt :rofl: Men nu har det börjat rätta till sig. Jag och äldsta dottern ska gå och hämta hunden hos svärföräldrarna nu. Det snöar och är kallt :down: Ska rida och träna core senare idag. I morgon ska det bli bättre väder så jag hoppas lusten på en löptur infinner sig då :)

Jag också, så jag känner igen mig ;) Vill vara bra på allt första gången jag provar, låter ju rimligt eller...? :rofl: Jag tror alldeles säkert att du har en bra grundkondition men det är ändå lite skillnad när man ska ut och springa en halvtimme eller vad det nu kan vara. Du kommer snart in i det! Du har säkert berättat, men vad är det för lopp du ska springa?
Jo, det är väl det. Det var helt överkomligt när vi var ute tidigare idag, så förhoppningsvis behöver jag bara öva öva och öva för att hitta rätt teknik och flyt. Jag ska springa ett 5 km-lopp med jobbet på en konferens i början av maj :)
Usch vad tråkigt. Hoppas resten av dagen blir bättre :)
Tack, det blev den! :)

Tittar tillbaka på veckan och ser att det blivit 4 träningspass, 5 om man räknar med vandringen igår. Två styrkepass och två konditionspass. Det är jag himla nöjd med! Det har blivit rätt mycket onyttigt nu under påskhelgen, mest för att jag undvikit en hel del grejer (läs: godis, chips, juice) under fastan som jag nu ville njuta av, men jag känner mig rätt mätt på sådant nu och tror inte att jag kommer att ha några större problem att hålla mig i skinnet fram till nästa helg.

Planen för veckan är som följer:

Måndag: 6 km transportpromenad, annars vila
Tisdag: 6 km transportpromenad, löpning
Onsdag: 6 km transportpromenad, PT-pass
Torsdag: 6 km transportpromenad, annars vila
Fredag: 6 km transportpromenad, överkroppspass på gymmet
Lördag: Vila
Söndag: Löpning.

Baah, vilket monster pålle va idag.. :p en glad skit! Överskottsenergi till tusen och allmänt tramsig..
Red ut så pålle fick trava av sig en massa energi och det gick trots allt riktigt bra innan vi travade av och skrittade hemåt! :)

Sista jobb natten denna helgen i natt, och imorn är det seriepremiär!! :D

Sammanfattar också min vecka.
Måndag - 25 minuter promenad innan jobbet med ponny. Ponny trampade på vass sten och blev tillfälligt (peppar peppar) halt.
Tisdag - vila på grund av ovanstående hälta.
Onsdag - 25 minuter promenad.
Torsdag - en timme ridning.
Fredag - 25 minuter promenad.
Lördag - vila, katastrofväder.
Söndag - en timme ridning.

Med tanke på att hästen haltade i början av veckan är jag ändå nöjd. Det enda som avvek från ursprungsplanen var att jag hade tänkt rida istället för att promenera i onsdags, och att hon egentligen skulle gjort någonting igår, men det regnade/snöade/blåste småspik när jag kom hem från jobbet, så det sket sig.

Får se vad som händer med kommande veckan. Sista veckan som jag enbart har ett jobb, men jag kommer å andra sidan jobba i butiken tisdag-fredag. Måste prata med min chef (igen... :meh:) om att jag inte kan jobba den där dagen där han har ändrat schemat. Han hade tydligen sagt till alla andra att han hade ändrat schemat, men inte ett ljud till mig. Det mest sura är att om han bara hade nämnt det här när jag pratade med honom halv fem i tisdags eftermiddag (schemaändringen var tydligen gjord nio på onsdagsmorgonen) så hade jag sagt det till nya stället, och kunnat börja hos dem på torsdagen istället. Men säger han inget kan jag ju inte gissa att han kommer slänga in mig en dag när jag har stått som ledig hela tiden, när det aldrig hänt förut. :banghead:

Min vecka blev kanonbra träningsmässigt :) Styrketräning måndag, tisdag och torsdag. Löpning fredag och söndag. Så fem pass :up: Hade helst velat fördela styrketräning och löpning lite jämnare men man kan inte få allt ;)

För nästa vecka är planen samma, dvs 3x styrketräning och 2x löpning. Förmodligen blir vilodagarna måndag och söndag vilket inte är helt optimalt, men men.

Recept på att svettas mycket: promenera 40 minuter till stranden i den där 31 gradiga-värmen (och ännu varmare i solen) och hög luftfuktighet. Skölj med ett dopp i havet. Chilla en stund på stranden medan solen börjar gå ner. Avrunda med 1,5 timme yoga och voilà - plaskblöt igen. Skööönt att duscha efteråt. :up:

@Kiwifrukt Enligt arbetstidslagen ska chefen meddela nytt schema minst två veckor i förväg. Så du behöver inte jobba den där dagen när han har satt in dig. Sen kommer han säkert att knorra om han räknar med dig då, men förklara bara lugnt och sakligt att du inte kan eftersom du ska vara på nya jobbet då och att om han hade meddelat i tid så hade du försökt lösa det. :)

Här fortsätter hostandet. Nu är det två veckor sedan jag blev förkyld och jag har fortfarande rätt rejäl slemhosta. :meh: Styrketräna hade jag säkert kunnat göra nu under påsken, men vi har haft fullt upp med annat. Jag ska försöka komma iväg i morgon.

Löpningen går det ju verkligen åt pipsvängen med. Jag ska försöka våga mig ut trots hostan i nästa vecka. Det ska äntligen bli lite mildare igen i mitten av veckan.

@Kiwifrukt Enligt arbetstidslagen ska chefen meddela nytt schema minst två veckor i förväg. Så du behöver inte jobba den där dagen när han har satt in dig. Sen kommer han säkert att knorra om han räknar med dig då, men förklara bara lugnt och sakligt att du inte kan eftersom du ska vara på nya jobbet då och att om han hade meddelat i tid så hade du försökt lösa det. :)

Tack för ditt svar! Om man är petig har han ju ändrat detta exakt två veckor i förväg, men utan att säga till mig. Jag var ledig onsdag och torsdag, så jag såg det först på fredagen och då på det uppsatta schemat med allas tider på anslagstavlan. Sen i lördags berättade en kollega att mitt schema låg utskrivet på chefens kontor.

Enligt det gamla schemat är det min kollega som ska jobba den dagen. Eftersom hon jobbar sin sista dag imorgon och ska ersättas (dock låg schemat så det blir aktuellt först nästa helg eftersom jag redan skulle jobba de andra dagarna) så var jag väldigt tydlig med chefen att jag kommer jobba alla dagar som inte är lördag/söndag på det andra jobbet nu, just för att han inte skulle göra så här. Han har tydligen gjort så här förut med andra, men det är första gången han byter mig så här.

Hade jag bara varit ledig hade det väl inte gjort något. Men nu ska jag ju jobba, fast på ett annat ställe. Tycker han borde ha viss förståelse för att man inte klarar att försörja sig på en lön på 50% när det är därför min kollega sagt upp sig nu.

Förra veckan blev det fyra träningspass för mig. Två styrkepass, ett löppass och ett hiitpass :) Plus en hög promenader och fyra och en halv ridpass :p

Hoppade över core igår. Vi va rätt slitna haha :o Men det blev promenad med dottern och hunden, sen en promenad när dottern red unghästen, sen red jag min häst och efter det sadlade jag ponnyn som står här och red en kort tur :)

Idag är planen löpning, ridning och core. Återkommer i morgon med veckoplan när jag sitter vid datorn :)

Tack för ditt svar! Om man är petig har han ju ändrat detta exakt två veckor i förväg, men utan att säga till mig. Jag var ledig onsdag och torsdag, så jag såg det först på fredagen och då på det uppsatta schemat med allas tider på anslagstavlan.
Och ska man då vara petig åt andra hållet så har han ju inte meddelat dig schemat. Hade han mejlat dig onsdag morgon så visst, men att sätta upp ett schema på en anslagstavla som du inte kan se eftersom du är ledig tycker iaf inte jag är att meddela. Är du med i facket så bör du ringa och höra med dem. Eller starta en tråd på Vuxna här på buke - det finns en hel del som är insatta i arbetsrätt. :) Lycka till!

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 851
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 855
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar