Beach 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014

Idag har jag ätit pasta med mozzarella (sån där findus fryst färdigrätt), fyra limpsmörgåsar med messmör, en kexchoklad och en påse bilar. Igår åt jag två wienerbröd, en biskvi och en påse chips med quacamole (hur fasen det nu stavas) :banghead:

Ska bli skönt att återgå till nyttiga rutiner, faktiskt!
 
Sv: Beach 2014

Mycket märkligt... Och så just att det blir blått också?! Låter ju inte alls trevligt :(

Ja uppenbarligen är det ju något som gått sönder där inne, eftersom ett blåmärke långsamt kommer upp till ytan.
Det här händer lite titt som tätt, men det brukar inte göra så vansinnigt ont som det gör idag. Kan ju knappt gå. Vanligtvis gör det bara lite ont i början och sen är det glömt (förutom att det syns ett litet blåmärke då förstås)
 
Sv: Beach 2014

Kl

Hinner inte läsa ikapp as usual men ni verkar fantastiskt ambitiösa som vanligt!!!

Jag har haft en onyttig helg med pasta, choklad, alkohol och en kär kompis som hälsade på, men sprang 11 km igår, ganska långsamt (1 h 10 min typ). Lyckades iaf fatta hur man hittar till det elljusspår jag velat ha i min träningsarsenal :). Ska nog springa idag också, förhoppningsvis en lite snabbare runda på 7 km eller så.

Börjar verkligen känna att jag fått bättre flås, och tänkte läsa på lite om intervallträning snart för att inte stagnera.
 
Sv: Beach 2014

Kl

Sjuk... Inte direkt bättre efter helgen. Var ändå tvungen att åka till gymmet för att duscha :p Om man ska se det positivt så behåller jag vanan att åka till gymmet trots att jag är sjuk :D:D

Men vila, alltså. Hoppas vara okej mot slutet av veckan men vi får se.
 
Sv: Beach 2014

Baaaah!!! Vaknade med HALSONT! Pimplat te med honung och längtar nu hem till mina strepsils. Jag var ju träningssugen för en gångs skull! :cry:
 
Sv: Beach 2014

Åh vad jag lider med alla er som blir sjuka, så himla jobbigt och irriterande! Själv var jag sjuk i två veckor, o började träna igen nu i veckan som gick, och det är galet vad det känns att man missar träning även fast det egentligen är relativt kort tid ändå. Bättre att vila och bli frisk ordentligt! :)

kl

Min föregående vecka såg iaf ut så här:
må: vila
ti: kort, lätt löprunda, 2,67km på 17 min
ons: dans- fem vibe + styrka 20 min (rodd, armhävningar, crunches, fällknivar o rygglyft)
to: dans- hiphop
fre: gymmade ben+rygg
lö: vila
sö: dans- hiphop + styrka 25 min (rodd, ex chins, fällknivar, crunches)

Känns skönt att vara igång igen! :)
 
Sv: Beach 2014

Jag har ingen dokumenterad ätstörning, och jag har aldrig fått "professionell" hjälp med mitt matproblem, men jag är övertygad om att jag har någon anorexi-light. Det började egentligen redan innan jag föddes, jag är född när jag skulle, men var lika liten som om jag varit bortåt sju-åtta veckor för tidig, och min mamma har aldrig någonsin fått ett svar på varför det blev så, jag slutade helt enkelt växa flera veckor innan jag kom ut (hon har efter det fått tre "normalstora" barn, så det borde inte vara någon "defekt" på henne heller). Jag var som följd av att jag var mindre än alla andra redan från starten extremt kortväxt och spinkig hela min uppväxt (nu är inte mina föräldrar några jättemänniskor heller, mamma är 1,64 och pappa 1,70 så lång hade jag nog inte blivit i vilket fall). Skolsköterskan var nog ganska skeptisk när vi skulle ta spruta i sexan och vågen stannade på 29 kg på mig, hon vågade inte ge mig vaccinet utan att väga först.

Idag ser jag nog ganska så normal ut skulle jag nog vilja säga. Om det är något jag tycker om så äter jag, och tyvärr så hamnar inte onyttigheter på den där äckliga listan över saker jag inte vill ha (så mycket enklare mitt liv hade varit om jag hade tyckt att onyttiga saker var äckliga och normal, nyttig mat var gott!). Jag är känslig mot starka kryddor, och har absolut lättast för klassisk "barnmat" som pannkakor och makaroner. Jag bor hemma, och om jag vet att vi ska ha någon middag som jag absolut inte äter, så smiter jag iväg ungefär en timme innan så jag "råkar missa" middagen, och kanske äter ett kokt ägg när jag kommer hem istället. Jag försöker verkligen jobba på det här med min kräsenhet, men det går väl sådär kan vi säga.
 
Sv: Beach 2014

Ett försök till summering för förra veckan.

Måndag, en halvtimmes promenad med hästen, samt fem km powerwalk.
Tisdag, ridit ut ungefär en halvtimme, cyklat fem km i blandat tempo.
Onsdag, i princip vila, jag gick en pyttepromenad på kanske en km med pappa och min bror, men det var i ett så lugnt tempo att det inte räknas.
Torsdag, fem km powerwalk.
Fredag, fem km powerwalk.
Lördag, fem km powerwalk, kanske en kvarts effektiv ridning i paddocken (den dagen hästen var så bråkig.)
Söndag, runt en halvtimmes effektiv ridning.

Är halvnöjd, jag slog till rejält veckan innan med ett bra upplägg, förra veckan blev lite väl ostrukturerad. Men nu tittar jag framåt, det får i alla fall bli en promenad med hästen nu i eftermiddag. :)
 
Sv: Beach 2014

Bra jobbat!

Läser inte ikapp nu, orkar inte det idag.
Tog en promenad igår på ca 6km, mådde bra då men på kvällen blev både sambon och jag dåliga. Mini var redan dålig men mår bättre nu, är bara I som har klarat sig.
Mini var förkyld först, sedan var han en dag på dagis och fick magsjuka.
Blir ingen styrka på onsdag för mig, ingen gympa för i imorgon heller. Han kommer bli galet besviken men vad gör man.
 
Sv: Beach 2014

Niyama- Vet du vad det är som orsakat att du kommit ur fas?

Ja, antagligen att det varit för mycket. Även om jag tidsmässigt skulle hinna med både träning och ordentlig matlagning så är jag för utmattad psykiskt om det varit mycket annat. Problemet är att jag planerar in mycket för att jag inte orkar vara ensam med mina tankar, och tidigare kunde jag ju köra på i 190 och orka det. Det funkar inte längre och jag har svårt att hitta en balans... det blir liksom allt eller inget.

Jag fattade lite mer om mig själv för någon månad sen, var hos en läkare för min trötthet/feber/smärta och beskrev hur mitt liv såg ut innan detta började. Jag hade aldrig en normal heltidssysselsättning, utan antingen pluggade jag heltid och jobbade sex dagar i veckan och hade häst, eller så pluggade jag heltid och hade flera egna hästar + inackorderingar + träningar (jobbade som tränare alltså). Alltså, när jag beskrev där för läkaren hur en dag kunde se ut sa hon "och du undrar varför du kraschade?" och ja, jag kan ju fatta att ingen normal människa hade orkat det tempot jag hade... vissa dygn fanns inte ens TID till sömn :crazy: mitt mål har ju hela tiden varit att komma tillbaka till det där, och då insåg jag att det är inte rimligt.
 
Sv: Beach 2014

Vad skönt med den insikten. Jag kan känna igen det där med ett idogt uppbokande av alla dagar framöver och har väl förstått att det bor lite flykt från ensamheten där, även för mig. Har du någon strategi för att kunna ta de mer lågvarvade och ostimulerande ögonblicken?

Jag har ätit extremt onyttigt idag och kan inte säga att jag skäms över mig själv, men hållbart är det inte :p. Blev att jag inte hann/orkade springa heller. Funderar på att börja kaloriräkna genom shapeup med start imorgon för att få lite koll på mig själv.
 
Sv: Beach 2014

kl

Fortsatt ickefungerande knä här. Men det är väl lika bra det, för jag har ändå tappat all motivation till allting p.g.a. andra orsaker. Så för en gångs skull hade en skada ganska bra timing.
Just nu känns det som att stå i ett hus som håller på att rasa ihop, och jag försöker bara att stå still och titta på istället för att kuta runt och försöka ge någon slags konstgjord andning som ändå inte kommer hjälpa mer än några minuter. Ganska stor skillnad mot hur jag hade reagerat i augusti. Istället för att försöka göra allting på en gång så gör jag snarare ingenting alls, och jag antar att det är en viktig del i processen.

Ska till naprapaten på onsdag i alla fall. Vill få höra att jag är rak i bäckenet, och inte har dragit på mig någon snedhet igen. Är dock inte så hoppfull, har märkt hur jag släpar vänster ben till och från på löpbandet vid uppvärmingen på gymmet. Så naprapatbesök får det bli, och sen när denne anser att jag är rak och hel nog ska jag allt ta och ge mig själv en PT-timme i present.
 
Sv: Beach 2014

Den där insikten är jobbig, men nyttig.

Kl
Har läst ikapp och blir som vanligt galet peppad :)
Motivationen är annars väldigt låg och jag har kommit ur träning och in i sockervana. Har iaf börjat veckan bra utan socker och med sund mat. Imorgon får det bli en joggingtur och gym på onsdag.

För övrigt verkar jag fortfarande ha kvar min förmodade vitaminbrist(nästan lika galet sugen på frukt och juice iaf) även om det lättat lite med vitamintillskott. Foten mår bättre och jag kommer jobba lite mer humant framöver :) (15 dagar i streck är väl förmodligen en del av förklaringen till att träningen försvann).
 
Sv: Beach 2014

Stöt mig för övrigt fruktansvärt mycket på att jag aldrig kan sova nät jag har tidiga jobbpass dagen efter...
 
Sv: Beach 2014

KL

Vill bara lägga mig på marken och gråta. Dödens huvudvärk, halsont - och nästäppa. Jag har hellre en näsa som rinner floder än en som är täppt. Jag får ju panik!! Sovit en timme i taget med flanellpyjamas, tjocktröja, strumpor, ullsockar och dubbla täcken så det skulle inte förvåna mig ett dyft om jag har feber också :banghead:

Hoppas jag blir frisk på ett par dagar - jag ska ju springa höstmilen på söndag!! :eek:
 
Sv: Beach 2014

Hjälper inte nässpray mot nästäppan då? Låter inte kul oavsett, krya på dig!

KL
Själv har jag haft paus i mitt nya liv. Nog för att jag promenerat mer eller mindre konstant hela helgen, men jag tror inte det vägt upp mot all öl som intagits. :p Jaja, nya tag imorgon, om jag inte orkar till gymmet ikväll redan.
 
Sv: Beach 2014

Äger ingen nässpray, dåliga minnen från barndomen gör att jag typ aldrig använder det :angel: men får väl kanske offra mig till nässpraysgudarna. Mamma är ju nässpraysberoende :p

Jag hade ansiktet över kokande vatten, ångan öppnade upp jättebra. Sedan spillde jag kokande vatten i knät (aj) och nu är jag täppt igen. Och sugen på pizzasallad :confused:
 
Sv: Beach 2014

Beroende behöver man inte bli bara för att man använder det. Undvik att använda det mer än vad som rekommenderas. Själv använder jag Otrivin Mentol, när jag är totaltäppt. Åtminstone på kvällen, så jag kan sova under natten. ALDRIG mer än två gånger per dygn (en morgon, en kväll) och det är enbart såna tillfällen när inget annat lindrar. Ingen risk för beroende då. :) Fast det kanske är annat som gör att du undviker det?

Låter inte helt bra att spilla kokande vatten i knät, hörru...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 012
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 451
Senast: bollen__
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp