Beach 2014 del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del II

Härligt att vara på så bra humör! :)

Trollunge, bra jobbat! Läskigt med alla nedfallna träd..
 
Sv: Beach 2014 del II

Kul! Tycker det låter som en utmärkt idé att gå till fria vikterna på morgonen och ta med en kompis. Det kommer inte vara så mycket folk och ni kan stötta varandra. Bara man vågar sig dit ett par gånger så tror jag att det släpper! Jag känner mig hyfsat bekväm där nu, fast vissa övningar går jag in i tjejgymmet och gör för att jag känner mig säkrare där ändå. Typ armhävningar :angel:
 
Sv: Beach 2014 del II

Låter kul! :D

Jag håller med dig, är alltid mer imponerad av folk som har bra teknik än de som bara lassar på. Ser väldigt många killar på gymmet som kör bicepscurl med stooora tunga hantlar, men de har usel teknik och liksom svingar upp hanteln varje gång :confused: Det lär väl inte vara rätt? Eller? :o
 
Sv: Beach 2014 del II

Kul att se! Det är ju sådär djupt jag vill kunna gå, men ja, rom byggdes väl inte på en dag :D
Kul med coach, har inte riktigt hängt med, men du tävlar? Eller?

Jag ska tävla för damlaget åt klubben i Falkenberg, dock blir det under 2014 så jag får vänta lite, första tävlingen går av stapeln i januari. Målet är SM nästa sommar :)


Vad är SL-djup? Jag tycker iaf att det ser grymt ut! :)

Jag vågar inte riktigt göra knäböj eller några övningar alls med skivstång faktiskt, skulle vilja gå igenom med någon för rätt teknik eller så först, är lite rädd för att göra fel och skada mig.


squata.jpg


Diagram A visar hur djupt man måste gå för att bli godkänd i böjen. OL-djup (olympisk lyft) brukar normalt gå ännu djupare, dvs ass to grass.

Tack! Jag är totalt talanglös när det kommer till alla typer av rörelser som kräver teknik/koordination så man får vara nöjd för det lilla :). Jag hamnar ofta relativt brett (för brett) p.g.a. kombon långa ben/dålig rörlighet. Videon är ett och ett halvt år gammal så jag vet inte riktigt hur det ser ut idag när jag kör; men trycka ut knäna är ju en sån där bra och enkel grej man kan ha i huvudet oavsett. Jag kör inte så mycket tyngdlyftningsövningar längre, bara lite grann på lätta vikter just för rörligheten. Det tar så himla mycket tid att utvecklas och bli bättre på tyngdlyftning och jag upplevde att mitt konditionstränande hämmade mina styrkeökningar rätt mycket.

Angående din video: vadå bilring? Du ser allmänt awesome ut! Det djup du kör är ungefär vad jag försöker hålla också. Måste ju vara bra även när man tävlar i SL att veta att man har marginalerna på sin sida gällande djupet :).

Jag försöker lära mig att böja lite grundare, kan ta 75 kg på samma djup i frontböj, det är lite sjukt men man är ju svagare i bottenläge och jag hade förmodligen inte orkat samma vikt som i filmen. Mitt problem i böj är att som man tydligt ser i videon att jag fäller framåt lite men det jobbar jag på, mer bålstyrka!

Jag springer en del också men det har inte påverkat mina styrkeökningar, intressant hur olika det kan bli. Iofs springer jag ca 12-13 km som mest, ska upp till halvmara till maj för att sedan trappa ner lite, tycker det räcker med 10-15 km :p

Jättekul att se film! Imponerande :bow: Ungefär så djupt försöker jag sträva efter även om det inte alltid går. Och ja, absolut är det nog bra att kombinera vanlig böj och frontböj :)

Nä, att sträva efter det brukar lösa det mesta efter en tid. Jag hade också dålig rörlighet i början men det är bara att böja på, till slut lossnar det :D
 
Sv: Beach 2014 del II

Sprang ca en mil, långsamt för att vara mig. Dålig löpträning för min del. Men hittade mycket som inte var rätt till efter Simone, precis som Trollunge :D
 
Sv: Beach 2014 del II

Jag ska tävla för damlaget åt klubben i Falkenberg, dock blir det under 2014 så jag får vänta lite, första tävlingen går av stapeln i januari. Målet är SM nästa sommar :)

Gud vad häftigt :) :)

Mitt problem i böj är att som man tydligt ser i videon att jag fäller framåt lite men det jobbar jag på, mer bålstyrka!
Det där har jag också problem med!
Hur tränar man upp bålstyrkan? :o Core?

KL.
Precis hemkommen efter ett bröst/tricepspass det blev:

- Hantelflyes 6 kg (ökat!)
- Cable flyes
- Sned bänk i nån jäkla maskin - askass, vill köra vanlig bänk men vågar ju fan inte!
- Pec dec

- Pushdowns
- Kabelpress (repet över huvudet)
- Dips på bänk


Inget vidare bröstpass tyvärr, triceps kändes betydligt bättre. Nåja, blev åtminstone skakis!
 
Sv: Beach 2014 del II

Jag försöker lära mig att böja lite grundare, kan ta 75 kg på samma djup i frontböj, det är lite sjukt men man är ju svagare i bottenläge och jag hade förmodligen inte orkat samma vikt som i filmen. Mitt problem i böj är att som man tydligt ser i videon att jag fäller framåt lite men det jobbar jag på, mer bålstyrka!

Jag springer en del också men det har inte påverkat mina styrkeökningar, intressant hur olika det kan bli. Iofs springer jag ca 12-13 km som mest, ska upp till halvmara till maj för att sedan trappa ner lite, tycker det räcker med 10-15 km :p

Jag faller också framåt. Tycker bälte är en stor hjälp mot det när det börjar bli tyngre, men helt kommer inte jag heller ifrån det. Sen verkar folk liksom ha olika "naturliga" vinklar i kroppen; jag har sett folk som kan gå ass to grass med perfekt rak rygg medan andra (som också är starka och har bra teknik!) inte kan det. Kanske har det lite att göra med hur man är byggd helt enkelt? Tjejer har ju andra vinklar i kroppen än killar dessutom, så jag vet inte om det generellt är svårare för oss.

Jag hade en säsong när jag tränade för ett marathon samtidigt som jag körde tyngdlyftning 3-4 ggr/vecka. Lade alltid långpassen dagen efter benpassen så jag löpte alltid med massakrerade ben, men bättre det än tvärt om. Intervaller kunde jag i princip inte köra dock - distansfart var OK men jag hade svårt att springa snabbt. Nu styrketränar jag 2 ggr i veckan, precis tillräckligt för att inte få träningsvärk :). Kul att det funkar bra för dig att springa, jag tror på att vara allroundtränad även om man specialsatsar i någon disciplin.

*kl

Jag har precis klarat av dagens träning, som blev lite hårdare. Drygt 16 km terränglöpning med fartleksinslag. Lade upp det hela så att jag försökte trycka på i uppförsbackarna (och det är en ganska backig runda så det blev rätt jobbigt stundtals). Mjölksyran kommer ganska snabbt så det krävdes mycket pannben, men överlag var känslan bra :). Skulle fortfarande behöva äta bättre dock, måste vända min dåliga spiral.

Ikväll är det dags för provridning - jag är så sjuuuukt nervös. Misstänker att jag har överskattat min nuvarande nivå :P. Vi får se hur det gå!
 
Sv: Beach 2014 del II

Spännande med provridning :) Vad är det för häst?

Jag är grymt impad av alla er som lyfter! Undrar om jag någonsin kommer våga/klara nåt sånt. Jag är överrörlig i hela kroppen och har väl inte den bästa core-muskulaturen för att hålla ihop mig :angel: :D
 
Sv: Beach 2014 del II

Det kommer gå jättebra! En bra instruktör kan se och hjälpa dig att hitta tillbaka till dina kunskaper :) Sånt kan jag verkligen sakna med att undervisa, vägledningen till ahaupplevelserna! :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Gud vad häftigt :) :)


Det där har jag också problem med!
Hur tränar man upp bålstyrkan? :o Core?

KL.
Precis hemkommen efter ett bröst/tricepspass det blev:

- Hantelflyes 6 kg (ökat!)
- Cable flyes
- Sned bänk i nån jäkla maskin - askass, vill köra vanlig bänk men vågar ju fan inte!
- Pec dec

- Pushdowns
- Kabelpress (repet över huvudet)
- Dips på bänk


Inget vidare bröstpass tyvärr, triceps kändes betydligt bättre. Nåja, blev åtminstone skakis!

Jag kör lite olika men just nu enligt kiropraktorns anvisning, enligt honom hade jag alldeles för svag mage i förhållande till ländrygg så jag kör situps åt sidan med en pinne bakom knän (fötterna uppe i luften och pinnen hålls kvar bakom knäna) x antal reps (så många jag orkar, jag brukar tröttna efter sisådär 100 reps, mentalt då) och gå direkt över till 1 min planka och tillbaka till situps, 3 ggr om.

Alternativt håller jag en viktskiva på 10-15 kg och har raka ben, lyfter dem och sista biten drar jag ihop i ena sidan så ena vaden träffar skivan.

Jag faller också framåt. Tycker bälte är en stor hjälp mot det när det börjar bli tyngre, men helt kommer inte jag heller ifrån det. Sen verkar folk liksom ha olika "naturliga" vinklar i kroppen; jag har sett folk som kan gå ass to grass med perfekt rak rygg medan andra (som också är starka och har bra teknik!) inte kan det. Kanske har det lite att göra med hur man är byggd helt enkelt? Tjejer har ju andra vinklar i kroppen än killar dessutom, så jag vet inte om det generellt är svårare för oss.

Jag hade en säsong när jag tränade för ett marathon samtidigt som jag körde tyngdlyftning 3-4 ggr/vecka. Lade alltid långpassen dagen efter benpassen så jag löpte alltid med massakrerade ben, men bättre det än tvärt om. Intervaller kunde jag i princip inte köra dock - distansfart var OK men jag hade svårt att springa snabbt. Nu styrketränar jag 2 ggr i veckan, precis tillräckligt för att inte få träningsvärk :). Kul att det funkar bra för dig att springa, jag tror på att vara allroundtränad även om man specialsatsar i någon disciplin.

*kl

Jag har precis klarat av dagens träning, som blev lite hårdare. Drygt 16 km terränglöpning med fartleksinslag. Lade upp det hela så att jag försökte trycka på i uppförsbackarna (och det är en ganska backig runda så det blev rätt jobbigt stundtals). Mjölksyran kommer ganska snabbt så det krävdes mycket pannben, men överlag var känslan bra :). Skulle fortfarande behöva äta bättre dock, måste vända min dåliga spiral.

Ikväll är det dags för provridning - jag är så sjuuuukt nervös. Misstänker att jag har överskattat min nuvarande nivå :P. Vi får se hur det gå!

perfect-squat.jpg


Så det har ingenting annat än att vi som börjat gå blir stelare med åren att göra :D Därifrån får vi våra förutsättningar helt enkelt. Jag gillar att ha stången lågt eftersom jag också är stark i slutdraget i marklyft och därifrån får jag trycket upp. Men det är ju dumt att ha vikten på tårna ändå! Jag kör med bälte från och med 75 kg och uppåt. Olika hårt spänt beroende på hur många reps jag kör.

Jag kör 2 dagar i veckan löpning och tre dagar i veckan styrkelyft, det funkar bra för min del, att köra hård löpning dagen efter styrkepass är inga problem för mig men det är lite jobbigare tvärtom. Men äter jag bra så märker jag inte av det något speciellt. Men nu springer jag ju inte inför ett maratonlopp heller ;)

Och det går bra ikväll på provridningen! :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Ninnur- Det är ju inte alls lite du gått ner, jag tycker det är mycket på så kort tid och det är jätte bra jobbat av dig. Haka inte upp dig på att det diffar 1 kg från det du tänkt, om ett år kommer du inte bry dig om en sådan petittes alls :P Bara fortsätt som du gör så kommer du dit du vill till slut, i det stora hela spelar det ingen roll om det tar en månad eller tre månader längre att nå dit mål än du tänkt, det är ju att vidmakthålla sin nya livsstil livet ut som är det viktigaste :) Jag vet att du skrev det någonstans men hur mycket har du tänkt gå ner totalt? Vad menar du med halvfart förresten?

Och kul att du märker skillnad på orken, det betyder massor i vardagen :) För mig har det varit tvärtom, att jag fått mer energi när jag gått upp i vikt och jag vet hur skönt det känns att klara sådant man inte kunde förut. Som att jag nu t.ex. orkar riva en morot på rivjärn vilket var jätte jobbigt förut och jag kan skära en kålrot i bitar utan att det är som ett gympass och nästintill omöjligt.Galet hur svag jag var :(
 
Sv: Beach 2014 del II

Tack! :)
Helfart = bara shakes/soppor
Halvfart = mat, 1400 kcal/dag
Jag ska gå ner totalt 55 kg hade jag tänkt. Realistiskt så borde det ta runt ett år tycker jag, runt 1 kg i veckan. Turligt nog har jag fått med mamma och pappa mycket på matomläggningen så där är det inga problem :) Hemma är det lite värre, sambon anser att all mat som är fullkorn/fibrer är "tråkig" :D Så löjligt barnsligt ibland ;) Men dottern gillar det iaf!

Så skönt att du orkar mer! Det måste ju vara motiverande för dig? Jag tycker du är urduktig, framför allt med din sjukdomsinsikt, det är det inte många som har. Jag har en vän som anser att läkarna bara är fåniga, hon ska ju bara gå ner ett par kg till så är hon nöjd sen säger hon. Att hon tidigare varit tvångsinlagd har bara gjort henne avog inställd till läkarna. Enligt henne själv så är hon absolut inte sjuk. Det är svårt som vän då, jag vet inte riktigt vad jag ska säga till henne :( Jag vill ju stötta, men när hon själv inte har samma uppfattning så blir det ju jättesvårt.
 
Sv: Beach 2014 del II

Kl

Jisses så ni skriver, hinner inte riktigt med:p men vad skönt att se att alla verkar peppade trots att mörkret börjar komma!

Själv har jag gymmat idag igen, gutt för jag tyckte jag såg en liiiiiten bula på bicepsen:D
 
Sv: Beach 2014 del II

Haha, vad roligt att dottern är mer välvilligt inställd till den nyttigare maten än vad sambon är, brukar väl annars vara tvärtom. :p

knapp.

Här blev det ingen annan motion idag än att dammsuga. Men eftersom vi har fjorton rum allt som allt, så blev det ändå rätt jobbigt. Jag var mer svettig efter att ha dammsugit än vad jag brukar vara efter mina powerwalks. :o
 
Sv: Beach 2014 del II

Vägning på dagvården idag, jag har gått upp 3 hg sen förra veckan. Heja mig :banana:

Jag ska absolut sluta väga mig hemma som jag gjort för min vikt svänger från dag till dag en del och min våg hemma visar alltid högre siffror än den på dagvården (och den på dagvården är ju korrekt då den är från ett sjukhus och kontrolleras så den stämmer). Jag får panik när vågen visar lite upp eller som häromdagen när den visade mycket upp helt plötsligt, fast jag vet att det är nästintill omöjligt att gå upp så mycket kg på 2 dagar. Men känslan och den automatiska tanken är att jag blivit ännu enormare och att det kommer fortsätta upp och upp i samma takt och aldrig sluta.

Det som är bra med att bara väga sig en gång i veckan, vilket jag nu måste tvinga mig själv till att göra, är att man ser det ur ett större perspektiv och sen kollar vi viktkurvan månadsvis och räknar ut genomsnittet. Då kan det bli lite lättare att acceptera för ena veckan kanske jag gått upp ett kilo men veckan efter 0,3 kg. Och om jag väger mig på måndagen och äter en utmaningsmat den dagen och sen väger mig även på tisdagen och då väger något eller några hekto mer så blir ju utmaningsmaten ännu mer laddad för att jag kopplar den till viktuppgången fast det egentligen kanske bara var vätskebalansen som var olika.

Och nummer ett är att jag måste acceptera att gå upp i vikt vilket jag inte helt och fullt gör, jag kan inte se att jag behöver mer nu, nu räcker det. Jag går upp i vikt för att jag annars inte får gå kvar i behandlingen och för att det är ett krav men jag har svårt att känna att det är för min skull. Men det kanske kommer vartefter.

Jag var helt säker på att jag hade gått upp 1-2 kg den här veckan. Men det hade jag ju inte, min behandlare tycker det går för långsamt nu och vill lägga till ännu mer mat och näringsdryck. Imorgon och torsdag måste jag äta 10 mandlar per dag vilket är så oerhört läskigt. Sen vill hon öka det till 20 stycken och kanske lägga till ännu en näringsdryck. Jag är totalt livrädd. Hoppas vi kan ta en sak i taget, att inte börja med mandlar och en till näringsdryck nu direkt utan låta mig vänja mig lite vid det här. :arghh:

Jag vet att det är löjligt och att det borde vara självklart och att jag rent faktamässigt vet massor men jag behöver pepp. Kan ni inte berätta om varför mandlar/nötter är nyttiga och inte farliga, vad dom gör i min kropp? Är nötter/mandlar något som friska människor äter? :nailbiting:

Och ni som tränar,kan ni inte påminna mig om hur det är att ha en frisk och stark kropp? Vad ni uppskattar med era kroppar? Kanske är bra för alla att tänka så ibland, på vad kroppen kan göra och hur fantastisk den är egentligen? Jag har bara glömt bort känslan av den friska kroppen, jag är ju liksom glad för att jag kan skära en kålrot och det kanske inte är det som menas med en frisk och stark kropp :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2014 del II

Alltså, min unge är inte som andra barn :angel: man får gömma grönsakerna för att hon ska äta lite kött och potatis först typ :D En risotto på matvete vräker hon i sig, för att inte tala om kokta grönsaker. Nu ikväll har hon smaskat pumpafrön och rostat pumpakött :D Sen är hon ju som andra barn också, hon kan nog leva på pasta och kall falukorv!
 
Sv: Beach 2014 del II

KL


Åh men ååååh. Blir inget Göteborgsvarv för mig nästa år! :(
Det är dock för att jag nyss blev bjuden på bröllop och det får faktiskt gå före. Ska bli så himla kul!
En av mina bästa vänner ska gifta sig, och Göteborgsvarvet är ju trots allt varje år...
 
Sv: Beach 2014 del II

Tack Kiwifrukt, Ninnurur med flera för peppen. Jag överlevde och det gick väl inte alldeles åt skogen för ridläraren tyckte att jag kunde börja i den här gruppen :). Gillade verkligen ridlärarens inställning också; kändes som att hon fokuserade på helt rätt saker och att jag kommer kunna lära mig massor. Hoppas bara att den stackars hästen inte tog allt för illa vid sig av massor av mixade signaler från min sida innan jag mot slutet av lektionen började hitta rätt i min sits och inverkan. Det är väldigt häftigt med ridning när man får till det, men oj vad jag fick kämpa med mig själv. Man tror att man är vältränad tills man rider en ridlektion, jag kände mig som en urvriden trasa efteråt ;).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 537
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 017
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
277
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 434
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp