Beach 2014 del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del II

Knapp

Mitt Hb är uppe på 128 nu. Så det har gått upp till normalt. Har telefontid med läkaren nästa vecka. Igår en sväng på gymmet och idag väntar promenad. Brukar bli ca 1.5-2h.
 
Sv: Beach 2014 del II

Jag försöker komma ihåg :) Det är när jag jobbat som det där inträffar. Kan ha lunch vid 13 och sen sluta 19, för att dra direkt till gymmet utan att tänka på att jag borde äta något mer innan träning.

Det är så svårt att förklara, men jag kan försöka på de två jag använder mest:
Den första har jag för mig kallas leg raises. Man ligger helt enkelt på rygg, med benen rakt upp i luften (90 graders vinkel i höften), sen sänker man ner benen långsamt mot marken (raka) och håller emot med magmusklerna, sedan upp igen. Upprepas så många gånger jag orkar, vanligtvis ca 15 gånger per set numera.

Nästa har jag för mig kallas bicycle crunches. Enklast att googla, vet inte riktigt hur jag ska förklara den. På ett ungefär: ligger på rygg, cyklar med benen i luften. För att försvåra ytterligare: möt upp knät med motsatt armbåge.

Jag brukar youtuba efter inspiration, finns mycket roligt där!
 
Sv: Beach 2014 del II

Grym vikt! Själv kan jag inte frivända tyngre än 30 kg utan att få ont i armbåge, ska nog köra lite imorgon. Blev sugen på stöt! Har frivänt som mest på 45 kg.

Angående frontböjsdelen, ser ut som att du fäller in knäna när du lyfter. Kan sitta bra med ganska bred fotisättning för att träna på att trycka ut knäna och få mer muskler runt höftlederna.

Tack! Jag är totalt talanglös när det kommer till alla typer av rörelser som kräver teknik/koordination så man får vara nöjd för det lilla :). Jag hamnar ofta relativt brett (för brett) p.g.a. kombon långa ben/dålig rörlighet. Videon är ett och ett halvt år gammal så jag vet inte riktigt hur det ser ut idag när jag kör; men trycka ut knäna är ju en sån där bra och enkel grej man kan ha i huvudet oavsett. Jag kör inte så mycket tyngdlyftningsövningar längre, bara lite grann på lätta vikter just för rörligheten. Det tar så himla mycket tid att utvecklas och bli bättre på tyngdlyftning och jag upplevde att mitt konditionstränande hämmade mina styrkeökningar rätt mycket.

Angående din video: vadå bilring? Du ser allmänt awesome ut! Det djup du kör är ungefär vad jag försöker hålla också. Måste ju vara bra även när man tävlar i SL att veta att man har marginalerna på sin sida gällande djupet :).
 
Sv: Beach 2014 del II

Gud vad mysigt det låter att baka bröd sådär! Mums på din frukost :d Hoppas det inte blåser allt för mycket när du ska springa.

Wys, det låter klart bättre än förlamande :D Går det bra på nya gymmet? :)

cili, skönt att knät kändes bra :)

villagegirl, spinning med hantlar låter extremt skumt :p Hur går det till?
 
Sv: Beach 2014 del II

Jättekul att se film! Imponerande :bow: Ungefär så djupt försöker jag sträva efter även om det inte alltid går. Och ja, absolut är det nog bra att kombinera vanlig böj och frontböj :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Det är så svårt att förklara, men jag kan försöka på de två jag använder mest:
Den första har jag för mig kallas leg raises. Man ligger helt enkelt på rygg, med benen rakt upp i luften (90 graders vinkel i höften), sen sänker man ner benen långsamt mot marken (raka) och håller emot med magmusklerna, sedan upp igen. Upprepas så många gånger jag orkar, vanligtvis ca 15 gånger per set numera.

Nästa har jag för mig kallas bicycle crunches. Enklast att googla, vet inte riktigt hur jag ska förklara den. På ett ungefär: ligger på rygg, cyklar med benen i luften. För att försvåra ytterligare: möt upp knät med motsatt armbåge.

Åh, det där är två av mina favoritövningar när det kommer till magen!

KL

Jag har inte varit så aktiv på senaste, men är inbokad på Step på gymmet ikväll. Vet inte riktigt hur det går till eller vad det ger, men det är kul att testa på nya saker tänker jag! Tänkte köra lite vikter efter det också, typ mage och armar.

Sen är jag med i ett event där man betalar 30 kr som går till välgörenhet, får en stegräknare i en vecka och ska försöka gå 10 000 steg om dagen. Det är första gången jag umgås med en stegräknare så det är lite svårt såhär i början, men väldigt intressant också! Igår blev det dock endast 6788 steg då jag fick räknaren först runt lunch och sedan hade en stillasittande dag på biblioteket och sedan jobbet, men idag blir det andra bullar minsann! :D

Jag är för övrigt lite allmänt peppad och hög på livet idag; solen skiner, jag har en skön dag framför mig och imorgon kommer en av mina bästa vänner från Sverige hit för att bo hos mig i en vecka! :bump:
 
Sv: Beach 2014 del II

Linisen: Skönt att fått upp Hb till normala nivåer!

Mineur: Gud vad kul med kompis som hälsar på! Vad ska ni hitta på för nåt?:)

Hoppas det inte blåser allt för mycket när du ska springa.

Haha, det blåste visserligen orkan här igår kväll, men det var nog åtminsone halv storm nu fortfarande! Sprang i skogen med så det var löv/grenar/pinnar och träd överallt! Var tvungen och forcera ett 20-tal vägblockeringar i form av kullblåsta träd. Visserligen ganska kul:p

20131029115151-83.254.253.131.jpg


20131029115305-83.254.253.131.jpg


Dock i övrigt en ganska fin dag (typ sol), så vart rätt nöjd ändå när jag var klar:)

20131029115358-83.254.253.131.jpg


Blev 7 km på strax under 47 minuter, lugnt o fint alltså;)
 
Sv: Beach 2014 del II

Den första har jag för mig kallas leg raises. Man ligger helt enkelt på rygg, med benen rakt upp i luften (90 graders vinkel i höften), sen sänker man ner benen långsamt mot marken (raka) och håller emot med magmusklerna, sedan upp igen. Upprepas så många gånger jag orkar, vanligtvis ca 15 gånger per set numera.

Jag kör en variant på den som Trollunge tipsade om för ett tag sen! Kan inte ha benen raka hela tiden, då får jag kramp i baksida lår. Om det beror på att de är för svaga eller för stela eller för korta vet jag inte. Men jag kör den fast jag viker upp benen till fosterställning samtidigt som jag gör en situp med överkroppen och slår händerna i fötterna. Atomic situp kallas den på youtube :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Wys, det låter klart bättre än förlamande :D Går det bra på nya gymmet? :)

Det går bra! :) Det är rätt mycket folk där så jag försöker vara där på morgnarna. Men jag trivs jättebra och det finns så himla mycket bra maskiner! En helt annan grej att träna ju än när man har begränsad tillgång till utrustning. Visst är det bättre än ingenting men det blir ju både enklare och roligare med bra redskap :D

Ska bara våga mig in i fria vikter-rummet, har inte vågat det än :angel: Tänkte höra med klasskompis om hon vill hänga med någon morgon nu i helgen och köra marklyft och benböj, mycket bättre när man har någon som kollar tekniken (och som stöttar en socialt :angel: :angel: ).
 
Sv: Beach 2014 del II

Vågade jag så vågar du :) :)

Jo jag vet ju det egentligen, det är ingen som bryr sig om vem som gör vad.

Men nu har jag kommit igång med träningen lite bättre och känner mig trygg på maskinerna så nu ska jag väl snart våga mig in :D Det känns bara så fånigt att vara så himla svag men alla börjar ju nånstans antar jag..
 
Sv: Beach 2014 del II

Aha, jaa de övningarna gillar jag med! Brukar köra cykelcrunches nästan varje gång jag tränar magen, tycker det är lätt att få bra kontakt i den övningen! :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Känner samma, när folk bara lassar på på ex. böj eller i bänk, och man själv bara orkar ta stången... känns asmesigt!
Men som du säger, alla börjar nånstans, man kan ju inte vara jättestark från början!
 
Sv: Beach 2014 del II

Nämen precis, och de började ju också någonstans. Man kan ju liksom inte lyfta mer än man orkar så det är ju inte mycket att göra åt saken :D
 
Sv: Beach 2014 del II

villagegirl, spinning med hantlar låter extremt skumt :p Hur går det till?

Det är skitkul! :D Passet är på 45 min med uppvärmning sen 3 intervaller (+ 3 korta pauser) o sen nedvarvning. Det är i intervallerna man kör med hantlarna, man har lätta och tunga hantlar, de flesta brukar köra på 1kg +3kg. Man cyklar med benen genom hela passet, med lite olika motstånd beroende på vad man gör för nånting. Hantlarna används litegrann i 1a och 3e intervallen, igår så var tex första intervallen med 1kg hantlarna 45s box, 45s alternerande bicepscurl, 45s bicepscurl m båda, typ 5s paus, sen om igen fast på 30s, 5s paus, sen alla övningarna på 15s. Det blir jobbigt även fast det är låga vikter, eftersom att tempot är högt och man samtidigt cyklar med benen. :p I början var det lite svårt att komma ihåg att cykla samtidigt som man gjorde saker med armarna, men det går bättre nu.

Tycker att det är roligare än vanlig spinning eftersom att det händer saker hela tiden, det är olika typer av intervaller: tung och segt blandat med snabb sprint, lite "koreografi" (står upp, sitter ner, flyttar händerna på styret till olika posititioner) och sen lite jobb med hantlar. Plus såklart att hon som leder passet är så himla glad och peppande, så det är kul att gå på hennes pass generellt!
 
Sv: Beach 2014 del II

Jo det är klart jag är nöjd! :) Men det hade ändå varit najs att ta sig förbi 15 kg innan jag gick upp på halvfart ;) Men nu kan jag ju förhoppningsvis återgå till samma träningsnivå som innan så då borde kilona fortsätta rasa :)

*kl*
Jag har nästan lite träningsvärk idag! Det är första gången på lääääääänge. Det verkar som att det krävs två pass/dag för att jag ska bli ordentligt genomarbetad i kroppen. Och oj vad jag ser fram emot att träna mer nu! Har ridit idag på förmiddagen, planerar en PW ikväll. Imorgon är jag hästledig så då blir det nog gym och PW om jag får till det med tider :)
 
Sv: Beach 2014 del II

+ pepp

Nu kör ju inte jag med skivstång eller särskilt tunga vikter, men tänkte ändå lägga mig i och säga att när jag är på gymmet så blir jag mest inspirerad av de som tränar noggrant med rätt teknik. Sen så blir man ju såklart imponerad av de som är svinstarka, självklart! Men just att man inte blir stressad av vad "alla andra" klarar och kör slarvigt eller fuskar, utan kör på det som är en lagom jobbig nivå för en själv och gör det så bra och korrekt som man kan. Blir liksom mer inspirerad av någon som gör en övning med låg/ingen vikt och utför den noggrant och korrekt än någon som lyfter tungt/gör en svår övning med tvivelaktig teknik. Så tänker jag iaf, och jag tror att de flesta som faktiskt kan någonting om träning håller med mig. :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Yay! Har ingen tid bestämd än, det beror lite på mormor. Lillfia får nog vara hemma från dagis för de är lite underbemannade. Vi funderar på att ta med henne på det här, vill du med? :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 537
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
275
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 434
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp