Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet ingen aussie som är trevlig med "sällskapsstimulans". Även om jag upplever en nyansskillnad i intensitet mellan dem och BC, så är de verkligen inga sällskapshundar utan utpräglade arbetshundar som ställer rejäla krav på sin förare!
Jodå det finns de som vallar fortfarande. Vi har haft ACD ganska många år, även om det inte finns någon just nu hos oss. Jag har hyfsad koll på det, och det anordnades åtminstone för ett par år sen vallseminarier med instruktörer från USA. Vår första ACD vallade på typiskt ACDsätt och kullsyskon till min sista ACD likaså.Skillnaden är, vad gäller de svenska populationerna, att det finns vallande linjer av Aussies, men inte av ACD.
Det finns en (1) ACD om har klarat VP i sverige, och då på sjätte försöket och med minst sagt mediokra poäng.
AKCs system kan knappast kallas vallning.
F.ö. vidhåller jag att en aussie från icke-arbetande linjer är vad jag skulle rekommendera någon som snöat in på border colliens utseende och inte vill ändra sig. Det är ett avgjort bättre val för både hund och människa.
Jag tror att det är större risk att en aussie blir "farlig" (vakt, resursförsvar) än en BC som mest bara blir jobbig.
Och att rekommendera valpar från utställningslinjer ger totalt fel bild av både hundarna och hundägandet. Bättre då att ta med folk och låta dem träffa hundar av rasen och se vad som behvös för att de ska vara trevliga.
Jag tror att det är större risk att en aussie blir "farlig" (vakt, resursförsvar) än en BC som mest bara blir jobbig.
Och att rekommendera valpar från utställningslinjer ger totalt fel bild av både hundarna och hundägandet. Bättre då att ta med folk och låta dem träffa hundar av rasen och se vad som behvös för att de ska vara trevliga.