Sv: BC-tankar

Men varför inte rekommendera en annan ras som (även när den är rastypisk) passar bättre?

Jag vet ingen aussie som är trevlig med "sällskapsstimulans". Även om jag upplever en nyansskillnad i intensitet mellan dem och BC, så är de verkligen inga sällskapshundar utan utpräglade arbetshundar som ställer rejäla krav på sin förare!

Jag vet ingen aussie som är trevlig med "sällskapsstimulans". Även om jag upplever en nyansskillnad i intensitet mellan dem och BC, så är de verkligen inga sällskapshundar utan utpräglade arbetshundar som ställer rejäla krav på sin förare!

JAg vet flera.. Vilket f.ö. även gäller ACD också..

Ehh... menar du på allvar att BC aussie och ACD skulle vara lika? På vilket sätt är acd lik de två första?

Jag menar att aussie och ACD är lika på det sättet att de båda är vallande raser, där det finns linjer som är arbetande och linjer som inte är det. Jag ha rerfarenhet av båda raserna ska jag tillägga.
BC tycker jag inte på något vis är att jämföra med varken aussie eller ACD vad gäller aktivitetsnivå.

Skillnaden är, vad gäller de svenska populationerna, att det finns vallande linjer av Aussies, men inte av ACD.

Skillnaden är, vad gäller de svenska populationerna, att det finns vallande linjer av Aussies, men inte av ACD.
Jodå det finns de som vallar fortfarande. Vi har haft ACD ganska många år, även om det inte finns någon just nu hos oss. Jag har hyfsad koll på det, och det anordnades åtminstone för ett par år sen vallseminarier med instruktörer från USA. Vår första ACD vallade på typiskt ACDsätt och kullsyskon till min sista ACD likaså.

F.ö. vidhåller jag att en aussie från icke-arbetande linjer är vad jag skulle rekommendera någon som snöat in på border colliens utseende och inte vill ändra sig. Det är ett avgjort bättre val för både hund och människa.

Det finns en (1) ACD om har klarat VP i sverige, och då på sjätte försöket och med minst sagt mediokra poäng.

AKCs system kan knappast kallas vallning.

Det finns en (1) ACD om har klarat VP i sverige, och då på sjätte försöket och med minst sagt mediokra poäng.

AKCs system kan knappast kallas vallning.

Det är möjligt. Jag vet dock flera ACd som vallar praktiskt på gårdar bla mamma och syskon samt halvsyskon och kusiner till min sista ACD.

F.ö. vidhåller jag att en aussie från icke-arbetande linjer är vad jag skulle rekommendera någon som snöat in på border colliens utseende och inte vill ändra sig. Det är ett avgjort bättre val för både hund och människa.

Halvt KL

Några tankar som jag har:

Även ur icke-arbetande linjer poppar det ju upp arbetsnarkomaner och vallidioter, så det är ju inte heller en garanti för att få en "lugn" hund.

Oavsett om man väljer att köpa från/rekommendera "icke-arbetande" linjer (vilket jag som aussiemänniska känner samma för som MiniLi), så får man ju inte glömma att tänka på att även dessa linjer oftast har samma svårigheter som de arbetande linjerna (ex vakt och skärpa) trots att de troligtvis saknar de flesta positiva egenskaper som samarbetsvilja, fokus och uthållighet som arbetsavlade aussies (oftast) har.

Jag vet tyvärr många fall av folk som fastnat för aussiens utseende (men egentligen inte för rasen eftersom de vill ha en orastypisk), köper en från icke-arbetande linjer, och får hem en hund med egenskaper som de kanske inte var beredda på (till exempel stor vakt och resursagression) och därför inte har en plan på hur de ska arbeta med och stävja detta till en hanterbar nivå.

Tyvärr medför detta ofta att det då anses vara fel på hunden för att den inte är "snäll" för att den ex gör utfall och vaktar (trots att det uttryckligen står i rasstandarden att den ska ha utpräglade vaktinstinkter), vilket i längden gör livet olyckligt för både ägare och hund, och i slutändan ibland gör att en hund får sätta livet till för att ägaren inte rett ut problemen. Och tyvärr igen, ofta när man berättar för icke-aussieinsatta om rasegenskaper så som dessa, så verkar det oftast på dem som att de knappt tror på det man säger.

Nu gäller ju inte mina tankar enbart aussie, utan gäller med alla rasinköp av bruks/vall/jakt/arbetande raser. Matchningen mellan hund och ägare skulle bli mycket bättre om folk slutar förälska sig i utseende och istället verkligen LÄSA PÅ om vad det är för ras de vill köpa, och verkligen sakgranska sig själva ärligt och säga:

"Är verkligen detta vad jag vill ha? Är jag beredd på att hantera de rasegenskaper hunden har med sig, och har jag en plan och ork, tid och pengar att hantera svårigheter som kan uppkomma när jag köper mig en sån här hund?"

Tycker man att man har det, så har man ju en jättebra grund och då är det väl bara att tuta och köra. Men att göra som så många gör, inte tänka alls på svårigheter som KAN komma när man köper en ras som egentligen inte alls är vad man vill ha (och hoppas på att man får en icke-rastypisk), det låter för mig som en dum affär.

Vuxen omplacering som man vet är så som man vill ha den hade väl fungerat, men köpa valp på de premisserna känns för mig som en lite väl stor chansning.

Jag håller med om att det är bättre att köpa hund med hjärnan än med ögonen. Verkligheten tenderar dock att vara annorlunda. Folk köper valp för att den är söt, för att grannen har så trevlig tik som ska ha valpar, för att de snubblar över en annons på Blocket eller för att de förälskat sig i ett utseende.
Tyvärr är det så.... I valet mellan aussie och bc (som kan vara väldigt lika utseendemässigt) tycket jag ändå att aussie är ett bättre val (därmed inte sagt att det är det bästa). TS frågade efter en ras som är utseendemässigt lik bc, och detta var mitt bästa alternativ.
JAg tror inte att någon som bestämt sig för en bc pga utseendet ändrar sig och köper en finnspets, om man inte kan övertyga personen ifråga om att bc kommer att bli skitjobbig att ha (och ändå kanske personen måste uppleva det, innan den förstår).

Jag tror att det är större risk att en aussie blir "farlig" (vakt, resursförsvar) än en BC som mest bara blir jobbig.

Och att rekommendera valpar från utställningslinjer ger totalt fel bild av både hundarna och hundägandet. Bättre då att ta med folk och låta dem träffa hundar av rasen och se vad som behvös för att de ska vara trevliga.

Jag tror att det är större risk att en aussie blir "farlig" (vakt, resursförsvar) än en BC som mest bara blir jobbig.

Och att rekommendera valpar från utställningslinjer ger totalt fel bild av både hundarna och hundägandet. Bättre då att ta med folk och låta dem träffa hundar av rasen och se vad som behvös för att de ska vara trevliga.

Håller med om det, särskilt det första.... tyvärr.

Ger man en bild av hur hundar ur utställningslinjer är så blir det knappast en felvisande bild. Trots allt så föds det en del kullar av utställningslinjer. Att försöka visa arbetande hundar för någon som inte är intresserad av detta känns rätt dödfött. Bättre att försöka hitta en hund som passar, oavsett vilka linjer den kommer från.
Jag har också ideologier vad gäller avel, men jag prackar dem inte på andra för det. Folk får köpa det som passar dem, så säljer jag valp till de som vill ha det jag erbjuder.
Aussies kan ha en del skärpa, men långt från alla har det. Samma gäller en del andra vallande raser som ofta går som sällskapshundar.

Själva poängen med att visa arbetande hundar för nån som vill köpa brukshund till sällskap är att visa att de INTE är sällskapshundar.

Förövrigt känns det som att vi har väldigt olika syn på det här.

Först - en utställningsavlad aussie brukar inte vara särskilt lik en BC. Det skulle väl vara färgen då, men annars brukar de ha en annan typ.

Och sen - varför bara köpa att "verkligheten är som den är" eller hur du uttryckte det? Det är ju ingen som tvingar dig att rekommendera om nu människan som ska köpa hund vägrar att inse vad den håller på med.

Det handlar inte om att pracka på andra sin egen filosofi utan snarare att inte vara delaktig i saker som man tycker är fel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 802
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 519
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 533
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025