Sv: BC-tankar

Tänkte också på det, i många fall är variationen inom raserna minst lika stor som mellan dem. Det enda som med 99% sannolikhet är totalt olika är just vallningen.

Har haft aussies på kurs som varit väldigt mjuka och service minded samt saknat både allvar och vakt, och har träffat flera BCs med hög integritet och vakt. Likväl som jag träffat extremt veka BCs och aussies jag faktiskt blev rädd för...

Tror att det är otroligt viktigt att träffa föräldradjur och titta på linjerna när man väljer valp, eftersom flera egenskaper varierar så mycket.

Tack för bra svar :) jag blir alltid så ställd när jag bildar mig en uppfattning av det jag hört sätt, tar upp den och någon säger att det är helt fel och förklarar varför, och så har det fallit fram och tillbaka för mig med aussien haha :)

Man kan placera hundar i följande diagram:

cartegiskDiag.gif

Hundar som återfinns i nedre vänstra fältet kan vara/bli mycket farliga.

Själv har jag en förkärlek för individer som placerar sig i nedre högra fältet. Naturligtvis inte hundar som placeras maximalt på båda axlarna, de fungerar knappast i vårat samhälle.
Lyckas man vinna den hundens förtroende har man en hund som aldrig sviker, en vän för livet.
ina_dance5.gif

KL

Jag tycker att det är så otroligt knepigt.
Jag har nämligen en sån där ursnäll, tokenkel och underbar aussie från utställningslinjer som skulle fungera utmärkt som aktiv sällskapshund. Inte speciellt rastypisk med andra ord.
Kan tillägga att jag aldrig skulle göra om en sådant köp nu, trots att det råkade bli väldigt lyckat.

Förut har jag kunnat säga att visst, han är enkel, men han har inget driv, går inte att tävla med honom....

Nu visade det sig inte alls stämma och på tävlingar är det ofta folk som kommer fram och beundrar honom och vill veta vilken kennel han är ifrån (oftast folk med andra raser än aussie).
Jag tycker att det är jobbigt och vill helst inte berätta vart han kommer ifrån och lägger snabbt till att han inte är rastypisk och att man inte ska titta på honom om man är intresserad av aussie.

Jag är ju jättestolt över min guldklimp, men inte över hans typ av avel.....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 802
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 519
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 533
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska jag rida het häst