Sv: BC-tankar

Ta bort border och kolla på bara Collie? Finns ju en del rassjukdomar men hittar man bra uppfödare får man en vän för livet. Även de kräver ju någon slags aktivering men inte på långa vägar lika mycket som BC. När jag va liten fick min då 12åriga bror en collie och från den dag vi fick den hunden följde han brorsan i hälarna. Aktiveringen bestod av att gå med brorsan lös runt byn (oftast för att sälja bingolotter för brukshundklubben och de är antagligen den bästa levande reklampelare den brukhunklubben någonsin haft), lite planlydnad och något spår. Nu är ju detta över 15 år sedan så vet inte hur det ser ut med aveln idag men någon seriös borde de finnas :)

http://www.svenskacollieklubben.se/index.htm

Kom på att jag kanske ska tillägga att det jag benämner som lite aktivering är i jämförelse med typ våra schäfrar och jämthundar som kräver extremt mycket i jämförelse men det är ju ingen soffpotatis, långt därifrån. Men hade inte din vän tänkt att aktivera hunden alls?

Senast ändrad:

Jag har träffat trevliga arbetande aussies från kennlar som fokuserar på detta. Jag har också träffat aussies som inte är speciellt arbetsvillga från samma kennlar. Jag har inte träffat någon aussie som har mycket drive från en kennel som fokuserar på exteriör.

Kan säkert stämma, jag har ju inte träffat några enorma antal av de raserna, vet bara att jag upplever dem som väldigt olika. Å andra sidan kanske jag bara råkat träffa de mest "extrema" åt olika håll eller liknande.

Ja de finns i alla möjliga varianter. Men just de "lugna" typerna är ju extremt orastypiska och sådan avel tycker jag inte man ska stödja eller ens lita på.

Jag har träffat trevliga arbetande aussies från kennlar som fokuserar på detta. Jag har också träffat aussies som inte är speciellt arbetsvillga från samma kennlar. Jag har inte träffat någon aussie som har mycket drive från en kennel som fokuserar på exteriör.

Som fokuserar på show menar du? Eller vad menar du?
Ja klart att det finns alla möjliga individer men det betyder inte att det är vettigt att rekommendera någon att stödja en avel som utarmar en annars väldigt härlig rastyp.

Jag har träffat individer från rena showlinjer med jättemycket driv. Däremot saknar de ofta andra komponenter arbetsmässigt.

De kan bli trevliga hundar, men det kan lika hjärna bli nervvrak som saknar balansering.

Ja de finns i alla möjliga varianter. Men just de "lugna" typerna är ju extremt orastypiska och sådan avel tycker jag inte man ska stödja eller ens lita på.

Kanske lite smått OT nu, men jag hade hellre köpt hund från kenneln som min väns "lugna" aussie kommer från, än från de som fött upp hundar som är så extremt högt i varv att de knappt går att träna eftersom de inte klarar av att fokusera på någonting. Det sistnämnda känns inte sunt. Och några mellanting har jag inte träffat. Det är ju knappast så att aussien som min vän har är en LUGN hund, men ja, han är till synes en väldigt positiv glad och sund hund i mina ögon iaf.

Jag har ingen aning om vart din väns hund kommer ifrån eller hur den är, tog mest för givet att den inte hade så stort aktiveringsbehov med tanke på att du tog upp den i den här tråden. TS efterfrågade ju en
aktiv sällskapshund
och det tycker jag inte man kan kalla en rastypisk aussie. Det är ju trots allt en brukshund, och inget annat.

Sen att det finns stressade hundar i alla läger gör ju inte det andra rätt det heller.

Och en hund som inte går att träna för att den är för intensiv låter inte särskilt rastypisk den heller..
Eller så är det bara hos fel ägare som inte klarat av att förvalta dess egenskaper.

Att du inte träffat balanserade bruksaussies betyder ju inte att de inte finns :)
Personligen känner jag flera.

Senast ändrad:

Kanske det. Dock kvarstår ju att en rastypisk aussie inte är särskilt olik en BC så jag förstår fortfarande inte varför aussien skulle kunna vara ett alternativ, hur man än definierar begreppet aktiv sällskapshund..

Jag tror de flesta är överens om att man inte placerar en BC i det facket. Troligen inte heller malle, bruksschäfer eller kelpie. Så hur aussien skulle kunna hamna där är ju ett stort frågetecken.

Senast ändrad:

Kanske det. Dock kvarstår ju att en rastypisk aussie inte är särskilt olik en BC så jag förstår fortfarande inte varför aussien skulle kunna vara ett alternativ, hur man än definierar begreppet aktiv sällskapshund..

Jag tror de flesta är överens om att man inte placerar en BC i det facket. Troligen inte heller malle, bruksschäfer eller kelpie. Så hur aussien skulle kunna hamna där är ju ett stort frågetecken.

Helt enkelt för att aussien är mindre aktivitetskrävande än de raser du nämner, även de som är ur arbetande linjer (ja, jag tränar med folk som har såna aussies).

Även om aussien energimässigt inte är i nivå med malle och BC, så tycker jag de är en bra bit från "sällskapshund"...

Helt enkelt för att aussien är mindre aktivitetskrävande än de raser du nämner, även de som är ur arbetande linjer (ja, jag tränar med folk som har såna aussies).

Även om aussien energimässigt inte är i nivå med malle och BC, så tycker jag de är en bra bit från "sällskapshund"...

??
Det var det konstigaste jag hört. Självklart är en bra aussie jämförbar med vilken bruksras (eller då BC) som helst när det gäller energinivå och aktivering.

(Sen skiljer de sig såklart åt på andra sätt, men mindre krävande kan man knappast kalla dem)

Senast ändrad:

??
Det var det konstigaste jag hört. Självklart är en bra aussie jämförbar med vilken bruksras (eller då BC) som helst när det gäller energinivå och aktivering.

(Sen skiljer de sig såklart åt på andra sätt, men mindre krävande kan man knappast kalla dem)

De från exteriörlinjer är mindre krävande. Även en del från arbetande linjer. Tränar ibland med en tjej som har hund från en kennel som riktar sig mot arbetande hundar, och den hunden (och även en kullsyster som jag tränat med) är hundar som är helt nöjda med vanliga promenader och som är svårmotiverade i arbete.
Sen finns det natuligtvis de som är arbetsmaskiner, men jag upplever att de inte är jättevanliga. Definitivt inte som hos malle eller bc.

Låter inte så "bruksaussie".. För det var ju det vi pratade om. Showlinjerna tycker jag som sagt inte att man ska rekommendera, precis som att de flesta här inte tycker att man ska rekommendera någon att köpa showschäfer.

Det är väl ingen som påstår att aussieaveln fungerar felfritt eller att det inte finns mindre bra hundar. Men om vi ska prata om vad som är rastypiskt så är det knappast omotiverade hundar som nöjer sig med promenader.

Själv känner jag mest sådana som kan betäcknas som arbetsmaskiner. Men så är det mest min egen aussies släktingar jag har koll på..

Jag har inga problem med att rekommendera hundar ur showlinjer så länge det är uppfödare som är noga med att utesluta rädslor ur aveln. Personliga åsikter kan man ha när man själv ska välja. Vad andra ska ha hunden till avgör rådet från min sida. Showlinjer finns och kan vara trevliga hundar det också. Söker man en hund med specifikt utseende som är mindre krävande har jag inget problem med det. Mina värderingar kan inte styra andras inköp av hund.
Själv väljer jag bruksmalle. Om någon vill ha en sån hund men enkomt för tex spår som inte är lika krävande så rekommenderar jag en kennel som föder upp såna hundar (ofta kennlar som vill ha både utseende och någon form av arbetslust).

Du tänker inte på hur dina rekommendationer kan påverka en ras som andra kämpar för att få på rätt köl igen?

Jag har vänner med utställningsavlade hundar och skulle aldrig klanka ner på deras hundar eller deras val men jag skulle ALDRIG rekommendera någon att bidra till en avel som faktiskt utarmar rasen.
Då finns det förmodligen andra raser som passar bättre.

??

Håller med fullt ut.

Kl
Varför försöka välja icke rastypiska individer när man letar valp istället för att ge sig själv (och hunden) bästa möjliga förutsättningar?

Aveln är vad den är, och kommer knappast att förändras så länge konkurrensbedömning sker på utställning. Man kan ha åsikter om det naturligtvis, men det är inte samma sak som att de hundarna inte skulle vara lämpade att sälja till folk.
Även malle och schäfer är som bekant uppdelade liksom en del retrievrar och spaniels. Själv har jag bruksmalle, men jag skulle knappast rekommendera en utställningsintressserad malleintressent att skaffa en...

??

Det stämmer inte med min erfarenhet. De allra flesta BCs jag träffar är betydligt intensivare än aussierna i bekantskapskretsen. Notera att jag inte lägger nån värdering i det!

Aveln är vad den är, och kommer knappast att förändras så länge konkurrensbedömning sker på utställning. Man kan ha åsikter om det naturligtvis, men det är inte samma sak som att de hundarna inte skulle vara lämpade att sälja till folk.
Även malle och schäfer är som bekant uppdelade liksom en del retrievrar och spaniels. Själv har jag bruksmalle, men jag skulle knappast rekommendera en utställningsintressserad malleintressent att skaffa en...

Aveln är inte vad den är. Den påverkas av efterfrågan. Och om folk slutar köpa utställningsavlade aussies så kommer det tillverkas färre sådana.

Det stämmer inte med min erfarenhet. De allra flesta BCs jag träffar är betydligt intensivare än aussierna i bekantskapskretsen. Notera att jag inte lägger nån värdering i det!

Jag lägger inte heller någon värdering i det men jag tycker det är tokigt om man målar upp en bild som inte riktigt stämmer med verkligheten. Framförallt i en tråd där folk vill ha rastips ;)

Så länge det förekommer konkurrensbaserad utställningsverksamhet så kommer det att finnas exteriöra varianter. Om en privatperson vill ha en hund av en viss typ (i detta fallet en som påminner om bc) men inte en arbetande hund så ämnar jag rekommendera det jag finner lämpligt, utan att lägga värderingar i det lämpliga i att avla fram dessa hundar.
Jag anser att det är ett avsevärt mycket lämpligare val än en aktiv hund som bc. Sen får andra gärna ha andra åsikter. Jag baserar mina råd på hundar jag sett och vad jag hört andra beskriva om sina hundar. Aussie kan vara en aktivitetskrävande hund, men långt från alla är det.
Många är lämpliga som familjehundar som är normalaktiva.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 523
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar