BB, om pappan inte får stanna?

Sv: BB, om pappan inte får stanna?

Fast som skrivet det är nog självklart att han får stanna men dom kan aldrig garantera att par kan få eget rum med säng till pappan..

Det beror helt på hur många som föder, men självklart ordnar dom rum om det finns tillgång :)

*knapplån*
Men ett sjukhus är inte till för friska människor.
Det är till för sjuka människor.

Många av er ser det hela som en "happening" på hotell.

Jag kan förstå att man vill ha sin sambo ( barnet pappa ) kvar på BB, men man måste ha förståelse för att det inte går att ordna jämt och då är det så.

Sedan finns det ju omständigheter som gör att vissa får "gå före" om det är fler pappor som vill stanna än vad det finns plats för.

Precis... Beror på hur många som föder..

Vi hade ju den turen också att vi var bara 3 styckna som skulle föda på hela förlossningen :D
Så barnmorskorna kom in hela tiden och var rastlösa =)

Men ;)

Kvinnan som ska förlösas är väl den som är behov av vården eller hur, det var nog så Inte_Ung menade ..

Men man är väl inte sjuk när man föder barn? :confused:

Nej men där är man ju inne för "observation" då det kan gå på alla möjliga vis.
Särskilt för barnet.

Men en helt normal och komplikationsfri förlossning behöver inget sjukhus.
Dock behövs det en läkare om man vill ha någon av de mera avancerade smärtlindringarna.

Så man kan kanske säga att det är ett smärttillstånd som man kan få läkarvård mot om man vill.

Men varför ska mamman alltid ha mer rätt till barnet än pappan? På dig låter det ju som om pappan kan vara hemma och koka kaffe medans mamman är inne och föder. Typ som på stenåldern.

Jag skulle aldrig vilja att min sambo tog upp plats om ngn annan behövde den på sjukhuset.
Dock håller jag med pmm, känns konstigt att jag föder vårt barn, sen ska pappan åka hem och lämna oss ensamma första timmarna av vårt gemensamma liv. Det är det som bär emot mest. Vill att han ska vara med från allra första början, när jag ska lära mig amma, när vi ska lära oss byta blöjor etc.

Men igen, måste han åka hem pga platsbrist så får det bli så. Inget jag kommer skrika över, men kommer tycka det är mkt tråkigt.

Precis finns de ingen säng så gör det ju inte det, men jag tror mannen sover lika illa på en gammal pinnstol som ensam hemma ;)

Precis som för dig verkar det vara som för mig, vi är 2 som får barn men tyvärr bara en av oss som kan bära den i magen. Idag var 1a ggr maken inte kunde följa med magen till doktorn, men han jobba i princip vägg i vägg med sjukhuset om de skulle vara nått.

Men varför ska mamman alltid ha mer rätt till barnet än pappan?

Det handlar inte om mammans rätt till barnet utan om mammans rätt till vård för sin egen del.
Det är mamman som kan få komplikationer av förlossningen och inte pappan.
Det är mamman som får problem med mjölkstockning och amning med kanske såriga bröstvårtor och inte pappan.
Pappan börjar ju inte plötsligt att störtblöda och kan dö under förlossningan.

Det handlar i detta fallet inte om barnet utan om kvinnans födande kropp.

Mamman kan då definitivt inte på några villkors vis vara hemma och koka kaffe medan pappan föder barnet.
Det går ju liksom inte rent praktiskt.

Senast ändrad:

Och om dom komplikationerna inträffar är det ju exakt då pappan ska finnas på plats.

Men det ar ju bara pa natten som pappan inte far vara dar. Det ar val inte hela varlden, de timmarna klarar man val sig? Och om nagot skulle intraffa, akut, sa lar han bli inringd ;)

Det ar ett sjukhus, inte ett hotell. Kanske bast att foda hemma istallet da, om man har sana krav.

Jag tror nog att du missförstå nu :/

Det är ingen som påstått att pappan inte ska få vara på BB öht och jag tror heller ingen gnäller över att pappan stannar OM det finns plats.

Däremot så är det ju rejält snett om det går till så som för Cirkus exempelvis ..

Eller så skiljer det otroligt mkt från sjukhus till sjukhus! Såhär står det på akademiskas sjukhus där jag födde sonen och ska föda den här gången oxå.

Till Familje BB kommer de familjer som inte kan eller vill gå direkt hem efter en normal förlossning utan större komplikationer eller fött barn med kejsarsnitt och mamman är tidigare frisk med en normal graviditet.

Avdelningen har 23 familjerum. Vi gör vårt bästa för att kunna erbjuda dej och ditt barn att disponerar ett av rummen tillsammans med partner eller annan närstående. Ni sköter er själva i så stor utsträckning som möjligt, omvårdnad och medicinsk behandling av mor och barn planeras och genomförs efter individuella behov.
På Familje BB arbetar barnmorskor, sjuksköterskor, barn- och undersköterskor. Dessutom finns det dagligen tillgång till läkare och sjukgymnast. Barnläkare undersöker alla nyfödda barn under första dygnet och vid behov. Personalens uppgift är att vara ert stöd under den första tiden med er nya familjemedlem.

Att stanna på BB för en anhörig kostar 270 kr per dygn. I denna kostnad ingår frukost och kvällsfika. Om man så önskar kan lunch och middag beställas för en kostnad av 65 kronor per bricka. Den som stannar över samt äter båda måltiderna betalar alltså 400 kronor per dygn.

Jo men visst kan man kalla de hotell om man vill de.

pmm skrev:
Vi gör vårt bästa för att kunna erbjuda dej och ditt barn att disponerar ett av rummen tillsammans med partner eller annan närstående

Så är det nog på dom flesta sjukhus här i Sverige, jag tror fortfarande att ni missförstår varandra :)

Det hoppas jag, för på i_u lät de nästan som hon inte tycker pappan har något där att göra över huvudtaget.

Som sagt 23 familjerum, men jag tror inte jag låg i ett av dom faktiskt när jag var dit. För familjerummen är större. Där jag låg fick de köra in ena sängen mot väggen för att komma förbi med den andra sen var det mm för att vända dem tillbaka så de blev en dubbelsäng. Ett mini-mini-mini rum nästan så man fick backa in i badrummet ;)

Och om dom komplikationerna inträffar är det ju exakt då pappan ska finnas på plats.

Men kära tid.
Under förlossningen har han ju en given plats.
Men sedan så hinner han nog dit om det tillstöter något under nätterna.

Med din logik så borde ju alla som ligger på observation på sjukhus ha med sin partner att sova kvar på sjukhuset.
Och det är ju inte rimligt med tanke på vårdkostnader och bristen på vårdplatser.
Att friska människor som inte behöver observeras skall uppta en vårdplats.

Eller skall alla ligga på sjukhus alltid - för säkerhets skull?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 846
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 372
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 193
Senast: Freazer
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 198
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar