Båtflyktingar och Greklandssemester

Cattis_E

Trådstartare
Alltså, jag vet inte hur många gånger som jag fått frågan när jag berättat om semesterplanerna.
-Är det inte jättemycket flyktingar där?

Detta gäller Samos och jag hade inte ens en tanke på att det skulle vara ett problem när jag bokade.
Jag tror inte heller att det kommer vara ett problem för oss.
Flyktingarna kommer förmodligen varken vistas på hotellen eller på restaurangerna vilken möjligen skulle kunna störa i en liten mån (om det är ont om plats osv.)

Nu när jag funderat lite så ser jag det dessutom som att jag snarast hjälper Grekland vars ekonomi ju som bekant är riktigt ansträngd.
Varför skulle det vara hemskt att åka dit på grund av flyktingarna?
Vad är det jag inte förstår här?

Det är väl toppen att det kommer lite turister till Grekland igen. De ör ju oroliga för att turisterna har svikit.
Jag tror inte heller flyktingarna stör turister men jag skulle tycka det kändes lite jobbigt att se folk sova på gatan medan jag själv går på resturag. Dåligt samvete alltså. Men det kanske inte är så många flyktingar där längre så det är kanske inget problem.

Samos har ett gräsligt, fängelseliknande flyktingläger, det är sant. Och jag vet inte exakt var det ligger men såvitt jag sett av bilder så är det uppe i bergen, du lär inte se det.

Vad som händer med flyktingsituationen på öarna är rätt oklart just nu, EU:s avtal med Turkiet är så nytt. Men häromdagen var första gången på länge som det under fem dagar i rad inte kom en enda ny flykting till öarna, pga avtalet.

Om du ser några flyktingar är det isåfall sannolikt att de är på väg att transporteras från Samos. Isåfall antar jag att det är från hamnen i Vathy, Samos stad, där ni gissningsvis inte bor. Jag gissar att ni kanske bor i Pythagorion? Där tror jag inte att ni ser en enda flykting alls.

Du hjälper mycket riktigt Grekland om du åker och det är inte hemskt att åka dit pga flyktingar. Många som åker försöker tvärtom hjälpa till.

1. För mig är det inte aktuellt med Greklands semester sa jag har inte funerat sa mkt pa det däremot vill en kompis med familj till Grekland i sommar. Dom vill helst till Rhodos men det är svindyrt iar (jämfört med förra aret), Hon resonerade sa att hon inte vill aka till en ö med manga flyktingar för hon vill inte se dom stackars flyktingarna pa sin semester. Da vill hon ha det lugnt, skönt och njuta det skulle hon inte kunna göra i närheten av flyktingar. Det är hennes ord och hur hon tänker, kanske tänker dina vänner/bekanta ocksa sa.

1. För mig är det inte aktuellt med Greklands semester sa jag har inte funerat sa mkt pa det däremot vill en kompis med familj till Grekland i sommar. Dom vill helst till Rhodos men det är svindyrt iar (jämfört med förra aret), Hon resonerade sa att hon inte vill aka till en ö med manga flyktingar för hon vill inte se dom stackars flyktingarna pa sin semester. Da vill hon ha det lugnt, skönt och njuta det skulle hon inte kunna göra i närheten av flyktingar. Det är hennes ord och hur hon tänker, kanske tänker dina vänner/bekanta ocksa sa.
Det skulle hon inte behöva heller. Flyktingmottagandet på Rhodos är välorganiserat och ön är stor. Jag passerade Rhodos ett par dagar i höstas, ena dagen hade över 300 flyktingar anlänt - fick jag berättat för mig. Jag hade inte sett skymten av dem.

I sommar kommer det heller inte att komma några nya flyktingar, pga EU:s avtal med Turkiet.

Alltså, jag vet inte hur många gånger som jag fått frågan när jag berättat om semesterplanerna.

Detta gäller Samos och jag hade inte ens en tanke på att det skulle vara ett problem när jag bokade.
Flyktingarna kommer förmodligen varken vistas på hotellen eller på restaurangerna vilken möjligen skulle kunna störa i en liten mån (om det är ont om plats osv.)

Nu när jag funderat lite så ser jag det dessutom som att jag snarast hjälper Grekland vars ekonomi ju som bekant är riktigt ansträngd.
Vi var på samos förra sommaren, precis innan det blev flyktingstorm där. Det vi såg var främst folk som vandrade mellan huvudorten och Kavrolassi, och i Kavrolassi hade de börjat bygga upp provisoriska sovplatser.
Vilken by/ort ska ni bo i? Vi bodde i Votsalakia (Kampos) och det ligger till så att det troligen inte byggts några läger där. Inte heller i Pythagorion.
Jag älskade samos och är avundsjuk på er som ska dit! Hade jag inte velat upptäcka ännu en ny greklisk plats i sommar så hade jag lätt återvänt! Både för att jag gillade ön och för att stödja de som livnär sig på turismen där, för kan tänka mig att det finns de som drar sig för att åka dit pga flyktingläget.

Sant, Karlovassi glömde jag. Där finns också en större hamn som flyktingar kan tänkas ta sig till Aten från. Men eftersom sannolikheten är mycket liten att det ska komma nya flyktingar till Samos i sommar så borde det inte påverka turismen.

Karlovassi ska vi till. Men jag tror inte vi skulle störas alltför mycket av att se dem faktiskt.
Dessutom har vi all inclusive så rent teoretiskt behöver vi väl inte ens lämna hotellet.

Jag känner mig inte så orolig, jag menar jag har varit på besök i en fattig by i Afrika på semester också..
Det borde varit lika hemskt i så fall.

När du ska koppla av, vill du se misär då?

Karlovassi ska vi till. Men jag tror inte vi skulle störas alltför mycket av att se dem faktiskt.
Dessutom har vi all inclusive så rent teoretiskt behöver vi väl inte ens lämna hotellet.

Jag känner mig inte så orolig, jag menar jag har varit på besök i en fattig by i Afrika på semester också..
Hoppas ni ändå vill lämna hotellet, det är så fint på samos! Ni bor ju tex nära potami och skogen där som är så härlig att gå i och så kika på vattenfallet där :D

Hoppas ni ändå vill lämna hotellet, det är så fint på samos! Ni bor ju tex nära potami och skogen där som är så härlig att gå i och så kika på vattenfallet där :D
Lista alla tips du har så ska jag se vad vi hittar på.
Ja, mest troligt kommer vi ändå lämna hotellet, menade mer bara att om det nu mot förmodan vore misär utanför och man mådde dåligt av det så var man ju inte tvungen att gå dit.
Och ändå känna att man stöttar ekonomin och i alla fall bidrar med några kronor via turism.

Är inte så orolig, bara funderar över varför alla verkar tycka att de inte skulle kunna tänka sig att åka dit..

För mig är det stor skillnad mellan att vara i en "fattig by i Afrika" och se människor på flykt. Nu vet jag inte under vilka förutsättningar du besökte den fattiga byn, kanske var det en sån där gräslig guidad tur?, men jag har besökt och bott i många fattiga byar och även om det är fattigt är det människors hem. De bor där, de lever där. Det är enkelt, det är för tufft, det är inte så bra som det borde vara men det är inte människor som lever i flykt, som särats från sina älskade, som fått lämna allt de har. Jag tycker inte att man ska jämföra hemskheter, det blir så märkligt, men man kan heller inte klumpa ihop hur som helst.

Jag personligen skulle inte kunna åka på semester och se människor på flykt, det skulle bli alldeles för tufft för mig. Jag tycker dock att det är jättebra att andra kan och gör det.

Lite verklighet skild från den trygga världen vi lever i kan ju aldrig skada. Det sätter nog snarare lite perspektiv på egna tillvaron

Själv har jag varit i Indien och dels chockat på fattigdomen och misären, dels insett med tacksamhet hur priviligierad jag är som föddes här

Jag är redan tacksam. Ska jag se till så att mina barn blir lika privilegierade som jag har varit så måste jag hålla fokus. Människor får ligga som tidigare generationer bäddat för dem.

Jag tror ni kommer få det fantastiskt!
Karvolassi passerade vi bara när vi var ute och bilade, men i närheten finns en fantastisk braaaant bilväg upp till byn Manolates, jättepittoreskt och härlig utsikt.
Och som sagt Potami med skogen och vattenfallet alldeles intill karvolassi, finns även en strand i närheten där men den var vi aldrig på. I skogen finns i mitt tyckte den mest fantastiska gamla lilla kyrkan jag sett!
Har ni bil så tycker jag ni ska ta er till södra samos och besöka Pythagorion en jättemysig liten hamnby. Där finns även lite ruiner och så om man gillar det ;)
Längs hela södra kusten finns flera olika stränder att besöka också.
Huvudorten Vathy besökte vi bara förbigående och det var inget för oss. Men i närheten där finns den mindre orten Kokkari som vi körde igenom, kändes mkt mysigare! Där i mellan finns också en del stränder!
Beror ju på vad man vill uppleva på semestern ;) När vi är i Grekland hyr vi alltid bil och kör runt och besöker små byar, olika stränder etc. Vi är inga storstadsmänniskor eller "äta på hotellet varje dag"människor, men det är ju andra som är det ;)

Åh vad jag längtar till sommaren nu! :D

Jag förstår inte varför man ska bojkotta en hel ö för att det finns flyktingar där?
Man har flera valmöjligheter: blunda för det och semestra som vanligt, stödja de på flykt på plats (finns säkerligen ngt man kan bidra med, finns massa organisationer på plats), eller välja att semestra där för att stödja lokalbefolkningen som i princip lever på turismen. Samosborna har inte valt att ta emot alla flyktingar, men jag gissar att de verkligen försöker göra det bästa av situationen. Och inte hjälper det någon om man slutar turista på ön.
Eller så har jag svårt att vara objektiv då jag älskade ön och folket vi träffade, så man känner lite extra.
Jag tror det vore en annan sak om flyktingarna var spridda över hela ön och man såg misär vart man än gick... nu är de koncentrerade på vissa utvalda platser, så man kan välja om man vill vara där och hjälpa till/se dom/blunda för det eller inte...

Det skulle hon inte behöva heller. Flyktingmottagandet på Rhodos är välorganiserat och ön är stor. Jag passerade Rhodos ett par dagar i höstas, ena dagen hade över 300 flyktingar anlänt - fick jag berättat för mig. Jag hade inte sett skymten av dem.

I sommar kommer det heller inte att komma några nya flyktingar, pga EU:s avtal med Turkiet.

Det är därför hon vill aka till Rhodos och inte ngn annan grekisk ö där det kanske ser annorlunda ut

Ju fler som åker till Grekland i rådande kristider desto bättre! Jag var inte varit på Samos ifjol, men väl på Lesbos och på Kos och Kalymnos som också tog emot massa flyktingar. Flyktingarna störde oss inte det minsta och det kändes väldigt bra att få bidra med mina euron till orter som drabbats av "turistflykt". Ifjol fick man ta med extra bagage på vissa charterflyg för att ge vidare, så vi packade med massa kläder och leksaker som vi ändå inte använder längre och för en gångs skull kunde man ju vara 100% säker på att ens hjälp verkligen nådde fram till de behövande.

Vi var på Samos i augusti förra året. Bodde strax utanför Pythagorion och var inne i "stan" varje kväll och vissa dagar. Vi såg en del flyktingar där och 90% var unga män av de vi såg. De flesta satt i hamnen tillsammans med, vad det såg ut som, polis/kustbevakning och väntade på att bli ivägbussade.

En dag hyrde vi bil och åkte då till Samos stad. Där stannade vi inte länge dock för hela stan var helt belamrad med flyktingar. Kändes inte rätt att parkera bilen och "turista" där när folk låg och sov på trottoarerna :down:. Det var flyktingar överallt. Mest utanför polisstationen såklart men även längs bilvägen mot Vathy/Karlovassi.

Vi åkte på en båtutflykt en dag och då såg vi en trasig gummibåt vid en strand samt lite slängda flytvästar samt fyra personer som sprang uppe på berget. Enligt vår guide så kom det åtminstone 30 livbåtar om dagen och de allra flesta tog sig till/bussades till just Karlovassi/Vathy för att därifrån sedan ta båten till Athen.

Men förra året var ju extremt så vet inte om det är så fortfarande.

Samos var för övrigt en helt fantastiskt ö med tydligen i princip obefintlig kriminalitet och det var billigt i jämförelse med t ex Rhodos/Kreta.
Nåt ni borde se är de små bergsbyarna Manolates och Vourliotes.
Vi besökte Animal care Samos och det kan rekommenderas också om man gillar djur. De består av volontärer från mestadels Tyskland/Holland och deras veterinärer kastrerar otroliga mängder katter på Samos varje år. Ser man en katt med ett litet "hack" i örat vet man att den kastrerats av dem :)
Det ligger inte så schyst till - precis bredvid en soptipp - men som sagt, vill man se hur folk hjälper hemlösa djur utomlands och kanske skänka dem en slant så är det en rekommendation :)

Annars är stränderna Psilli ammos östra samt västra båda värda ett besök. Från den östra ser man turkiet på bara några hundra eters avstånd.

Vi älskade Samos och kommer definitivt åka tillbaka :)
Förbered dig på landningen i förväg bara för piloten måste göra en skarp gir åt höger precis innan landningen (googla landning på samos). Vi visste detta men många av våra medpassagerare visste tydligen inte och det blev många skräckslagna skrik :cool:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar på ett företag som har totalt 7 anställda, men bara 5 av oss sitter på samma kontor. Av de här 5 är 3 chefer, och jag samt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 905
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 364
Senast: Petruska
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 524
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA