Bästa o godaste torrfodret

Bison

Trådstartare
Efter att ha prövat oss igenom nästan alla färskfoder som finns utan framgång gör vi nu ett lite upphåll med det o försöker oss på att hitta ett bättre torrfoder istället.

Nu äter han Royal canin för små vuxna hundar, size control tror jag det heter. Han bör enligt påsen äta 68g om dagen, han har fri tillgång o äter mellan mellan 0 o 100g om dagen.
Han skiter däremot massor, minst tre o fta fem gånger om dagen. Ljusbrunt stinkbajs :crazy:

Jag försöker varaM edveten o vill gärna ha så närproducerat foder som möjligt, gärna med svenska råvaror om det är möjligt.

Vad ska vi titta efter?
Det viktigaste är att han äter det. Han aktiveras en hel del o har tappat lite i vikt på de två veckorna vi har haft honom.

Senast ändrad:
Sv: Bästa o godaste torrfodret

Jag är har inte så bra koll på torrfoder som är närproducerat eller så. Men när min ena var väldigt sjuk så åt hon faktiskt, trots noll aptit, Purinas laxfoder. Så det vet jag att många hundar tycker är väldigt gott. Finns dessutom i små förpackningar så du kan köpa en liten utan att bli ruinerad om han inte vill ha det.

Vad är det för ras?

Vi provade också allt möjligt både färskfoder och torrfoder.

Det enda Loppan kan tänka sig är Bozita Roburs Active Sensitive (smaksatt med älg). Hon håller sig fin på det och avföringen ser så bra ut avföring nu kan se ut :p Luktar inte så mycket heller tycker jag.

Visst ibland är hon lite lös/ hård men det är så sällan att jag snarare hänför det till ngt skoj hon hittat i trädgården/ huset (renoveringsobjekt).

Det är en petit Brabancon.
Ruben, vår andra hund äter Nordic färskfoder. Han är ett par kilo tyngre o skiter en gång om dagen, nästan luktfritt, mörkt o fast. En väldigt skillnad mot racerbajsarn Ture :p
Skiten ser verkligen ut som maten....
Ska kolla på den maten :)

Lady vip> Han äter lax som det är o tycker det är mums, VoH lax var inte alls gott däremot. Ska iaf titta på det på Purina :)

Men vänta lite, ni har haft honom två veckor och har hunnit testa en väldig massa olika foder? Det är väl inte så konstigt om kraken är risig i magen? Oavsett om det är bra foder eller ej så brukar de ju behöva lite tid på sig att ställa i ordning magen...
Är han kollad hos vetrinären så det inte är några fysiska problem? Det finns ju även "snälla magbakterier" att ge så de får ordning på matsmältningen.

Närproducerat och med svenska råvaror då är Magnussons väldigt bra. Deras meat&biscuit innehåller inget köttmjöl. (Det kanske gäller deras andra foder också, har inte koll på det) Alla hundar jag har gett det har älskat smaken utom min kräsna ungtik som äter jättelite oavsett vilket foder hon får..
Inte fasligt dyrt och går att köpa i många coop och icaaffärer!

Han har fått smaka, men han har ratat allt så oroa dig inte för det.
Han är inte dålig i magen utan han är en typisk torrfoder ätare, mycket kolhydrater = mycket skit.
Har varit likadan hela livet o Ruben var likadan när han åt dåligt torrfoder.

Just Magnussons Meat & Biscuit är det enda foder Rover inte varit särskilt förtjust - han åt det, men väldigt tveksamt och kunde till och med lämna lite. Jag vet dock att det är väldigt många hundar som gillar det.

Jag ger Doggy Professional Extra Aktiv och är väldigt nöjd med det(och hundarna älskar det), det som är synd är att det innehåller importerat kycklingköttmjöl(från Tyskland). Standart verkar vara ett annat bra, svensktillverkat foder men även det innehåller importerade råvaror.

En viktig sak är att det innehållsmässigt ska vara bättre än RC.

Standardt vet jag tre mycket kräsna hundar som äter, och jag är nöjd med det.

Få foder är dock lika äckliga(Smakliga för hundarna) som Rc, dom oljar in dom färdiga bitarna på något vis så det luktar äckligt (Gott för hundarna).

Ja det verkar inte bättre. Vet att förra ägarna prövat lite olika sorter o RC är det han gillat bäst.
Samma med Ruben, RC är det enda torrfoder han äter.
Det får kosta vad det vill, bara det är bra mat o smakar gott :-)

Nu ger ju jag enbart torrisar som belöningsgodis men det är ändå viktigt för mig att det både är vettigt innehåll och är smakligt för hundarna.
Brit Care hjort är en av de som gillas bäst, samt James Wellbeloved anka. Den sistnämnda är nog godast enligt dom, men dyrare och innehåller mindre animalier. Ingen är dock svensk. En tillverkas i England och en i Tjeckien.

Har du provat Ziwi Peak? Visserligen inte Svenskt utan från nya zeeland så det är ju trist med transporten men däremot verkar djuren bli bra behandlade, vilket jag tycker är viktigt! Tyvärr är det ruskigt dyrt men annars så är det ett väldigt bra lufttorkat foder. Inget spannmål alls och finns som: hjort, hjort/fisk och lamm. Det är det enda fodret som vår hypekänsliga allergiska hund tål samt vår andra super kräsna käkar det även om han inte kanske älskar det. Men å andra sidan så älskar den kräsna bara rökt skinka.. Vi drygar ut fodret med lite morotspure och Pro soluble för att få lite kolhydrater samt för den allergiskas mage. Finns i små provpåsar så man slipper bli ruinerad för att testa..

Ziwipeak

Närproducerat och med svenska råvaror då är Magnussons väldigt bra. Deras meat&biscuit innehåller inget köttmjöl. (Det kanske gäller deras andra foder också, har inte koll på det) Alla hundar jag har gett det har älskat smaken utom min kräsna ungtik som äter jättelite oavsett vilket foder hon får..
Inte fasligt dyrt och går att köpa i många coop och icaaffärer!

Nej de deklarerar köttinnehållet utifrån köttråvaran, dvs otillagat, vad blir kvar % av köttet efter tillagning?
Falsk marknadsföring kallar jag det.

Skriver en rad för att få lite tips till min kräsna tönt till hund! Eller ja, Doggy åt han med god aptit som om han inte hade sett mat på DAGAR men å andra sidan, hur mycket vettigt är det i det? Bytte till Iams för små valpar men nej då ska han vara riktigt hungrig, de ska vara ordentligt uppblött å äckligt annars så nej!

Iams är knappast bättre än Doggy. Dyrare, ja, snyggare förpackning, ja, men inte så mycket mer.

Ja det är oftast bättre med köttmjöl än färskt kött långt upp på ingredienslistan då det första innehåller mycket råprotein medan det sistnämnda ca 80% vatten, så mycket blir det inte kvar av proteinet som hunden kan ta upp.
Så tyvärr är det inte mycket av de 24% råprotein som hunden faktiskt kan ta upp.
Men man ska inte haka upp sig för mycket på ingredienslistan. Fungerar hunden bra på fodret är det oftast ingen fara att ge det heller ;)

Hur är det med Orijen?
Inte närproducerat men verkar enligt hemsidan noga utvalt.
Är det ett bra foder?

Ja, många tycker att det är bra. Testa! Min förra hunds mage tålde det inte, men han var rätt känslig.

Annars kanske taste of the wild kan vara något? Eller Acana?

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 852
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 116
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 108
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Har en liten DSG-kille på drygt 7 månader, en sprallig, glad och trevlig krabat som gillar att mysa och hitta på bus. Allt frid och...
2
Svar
22
· Visningar
3 349
Senast: GardenAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård