Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej de deklarerar köttinnehållet utifrån köttråvaran, dvs otillagat, vad blir kvar % av köttet efter tillagning?
Falsk marknadsföring kallar jag det.
Var skulle köttet ta vägen menar du?
Köttet är kvar i tillagad form. dvs utan 70 % vatten.
Okej men då kan jag inte se att köttet försvunnit, det är ju vattnet som försvunnit?
Men låt säga att du har två torrfoder; nr 1 som innehåller 40% färskt kött och nr 2 som innehåller 40% köttmjöl.
När man tillverkar torrfoder så torkas alla ingredienser, dvs vatten försvinner.
Färskt kött består av cirka 70-80% vatten, köttmjöl består i princip av inget vatten alls.
Efter tillverkningen, när vatten alltså till största del har försvunnit kommer foder nr 1 inte innehålla 40% kött längre utan betydligt mindre medan foder nr 2 i princip fortfarande innehåller 40% köttmjöl, dvs mycket mer protein som hunden kan ta upp!
Råproteinhalten i ett foder säger således ingenting då protein även kan komma från andra ingredienser än sådant som huden också kan tillgodogöra sig. Dett utnyttjar fodertillverkare då kött=dyrt då man tillsätter till exempel vegetabiliskt protein istället för att få upp råproteinhalten.
Köttmjölet är ju redan torrt. Det finns inget vatten som kan försvinna från den ingrediensen.
Men vi pratar väl det färdiga fodret och näringsinnehållet i detta? Då Innehållsförteckningen gäller ju för vad det färdiga fodret innehåller.
Nej det förstår jag inte!!!Förstår du då att ett foder som baseras på färskt kött inte innehåller lika mycket protein från kött som ett foder som baseras på köttmjöl?
Helt rätt!Men vi pratar väl det färdiga fodret och näringsinnehållet i detta? Då Innehållsförteckningen gäller ju för vad det färdiga fodret innehåller.
Helt rätt!
PL