Bästa o godaste torrfodret

Sv: Bästa o godaste torrfodret

Jag ger mina High Energy Extreme. Det är vetefritt, innehåller 30% kött och jag tycker mina är fina på det.

Är dessutom svenskproducerat :)

*trådlån*

Råprotein (%) 26.0000
Råfett (%) 14.0000
Växttråd (%) 2.0000
Aska (%) 6.0000
Kalcium (%) 1.2000
Fosfor (%) 0.8000
Vitamin A (IE/kg) 20000.0000
Vitamin D (IE/kg) 1500.0000
Vitamin E (mg/kg) 150.0000
Koppar (mg/kg) 5.0000
Innehållsförteckning

Kyckling min.30%, ris, majs, hydrolyserat kycklingprotein, veg produkter, olja och fett, ägg och äggprodukter, fisk, mineraler och vitaminer, torrjäst, lecitin, FOS, yucca extrakt, glukosamin och chondroitin

Vad tror ni om detta till en 9veckors valp av stor ras.

Eller:

Omsättbar energi (kcal/kg) 3950.0000
Råprotein (%) 33.0000
Råfett (%) 15.0000
Växttråd (%) 3.5000
Aska (%) 7.0000
Kalcium (%) 1.2000
Fosfor (%) 1.1000
Innehållsförteckning
Kycklingmjöl, havregryn, färskt kycklingkött, ärtor, kycklingfett, brun ris, färsk urbenad kungslax, naturlig kycklingsmak, färska hela ägg, soltorkad alfalfa, pumpa, kycklingbrosk, äpplen, morötter, betblad, tranbär, häggmistel, enbär, tång, blåstång, rödalg, kardborre, läkemalva, enbär, fänkålsfrö, kvanne, havtorn, cikoria, brännässla, hallonblad, mariamistel, myntablad, ringblomma, kamomillblomma, vitaminer och mineraler. Konsveringsmedel Askorbinsyra och vitamin E.

Är inte innehållet i denna lite väl?

Amrisen får Carrier Super Premium. Han är jättefin på det. Magen stabil, pälsen fin, skiter lagom mycket och han har lagt hull i lagom takt och är nu jättefin.
Carrier har en hel drös olika sammansättningar.

Om det är smakligt för hunden kan man inte bedömma på honom eftersom han äter allt. Inklusive rå vitlök. Han är inte kräsen.

föredrar sistnämnda då det innehåller mer protein och framförallt mer omsättbart protein (sånt som hunden kan ta upp.

Okej men då kan jag inte se att köttet försvunnit, det är ju vattnet som försvunnit?

Men låt säga att du har två torrfoder; nr 1 som innehåller 40% färskt kött och nr 2 som innehåller 40% köttmjöl.
När man tillverkar torrfoder så torkas alla ingredienser, dvs vatten försvinner.
Färskt kött består av cirka 70-80% vatten, köttmjöl består i princip av inget vatten alls.
Efter tillverkningen, när vatten alltså till största del har försvunnit kommer foder nr 1 inte innehålla 40% kött längre utan betydligt mindre medan foder nr 2 i princip fortfarande innehåller 40% köttmjöl, dvs mycket mer protein som hunden kan ta upp!

Råproteinhalten i ett foder säger således ingenting då protein även kan komma från andra ingredienser än sådant som huden också kan tillgodogöra sig. Dett utnyttjar fodertillverkare då kött=dyrt då man tillsätter till exempel vegetabiliskt protein istället för att få upp råproteinhalten.

Men låt säga att du har två torrfoder; nr 1 som innehåller 40% färskt kött och nr 2 som innehåller 40% köttmjöl.
När man tillverkar torrfoder så torkas alla ingredienser, dvs vatten försvinner.
Färskt kött består av cirka 70-80% vatten, köttmjöl består i princip av inget vatten alls.
Efter tillverkningen, när vatten alltså till största del har försvunnit kommer foder nr 1 inte innehålla 40% kött längre utan betydligt mindre medan foder nr 2 i princip fortfarande innehåller 40% köttmjöl, dvs mycket mer protein som hunden kan ta upp!

Råproteinhalten i ett foder säger således ingenting då protein även kan komma från andra ingredienser än sådant som huden också kan tillgodogöra sig. Dett utnyttjar fodertillverkare då kött=dyrt då man tillsätter till exempel vegetabiliskt protein istället för att få upp råproteinhalten.

Fast näe. Jag är inte med på resonemanget.Eller så är jag bara trög. Det som innehåller färskt kött kommer fortfarande innehålla lika mycket kött men desto mindre vatten. Det är ju det som blir kvar efter ugnsbakningen som används i fodret. Kött - vatten. Köttet försvinner inte i tomma intet bara för att det torkas.

Helt ärligt tror jag inte det finns något svar på bästaste och godaste torrfodret, det är nog väldigt individuellt beroende på hund.

Köttmjölet är ju redan torrt. Det finns inget vatten som kan försvinna från den ingrediensen.

Köttmjölet är ju redan torrt. Det finns inget vatten som kan försvinna från den ingrediensen.

Men vi pratar väl det färdiga fodret och näringsinnehållet i detta? Då Innehållsförteckningen gäller ju för vad det färdiga fodret innehåller.

Klart att det inte finns ett foder som alla hundar tycker är smaskens o som fungerar på alla. Tanken var att få lite olika förslag på bra foder som flera hundar tycker om så vi kan pröva oss fram :)

Men nu har han börjat äta av Rubens färskfoder så förhoppningsvis kan vi skrota torrfoder helt snart, lycka!

Jag skulle testa Eukanuba om du inte redan gjort det. Min hund är också lite kräsen och ratar royals foder men gillar bättre eukanubas.

Eukanuba är också bättre rent innehålllsmässigt.

Kl

Jag har gett upp och ger det hon äter, dvs doggy light.
Min senior funkar bra på det, så jag letar inte efter ngt bättre.
Hon är i bra hull, bajsar lagom och är fin i päls och tänder, äter inte kopiösa mänder heller.

kl

När vi ger torrfoder härhemma gillar vi James Wellbeloved lamb/turkey and vegetable! Båda hundarna funkar finfint på det. Det enda jag kan klaga på är att bitarna är alleles för stora, så de går inte att ta med som godis. ^^

Fast vad är det du inte förstår?
Om jag förklarar så här då: För att få 100 gram torrfoder har man tillsatt 40 gram färskt, rått kött. Sen torkar man allt, då försvinner ca 75 % av vattnet. Kvar har man en torr massa. Så om 75 % av 40 gram försvinner (fördunstar) har man alltså 10 gram rent köttprotein kvar (för de andra 30 gr var ju vatten).
Gör du då samma med ett foder som innehåller köttmjöl så har du efter torkningen kvar ungefär lika mycket köttmjöl som du hade innan, dvs ca 40 gram rent köttprotein.
Förstår du då att ett foder som baseras på färskt kött inte innehåller lika mycket protein från kött som ett foder som baseras på köttmjöl?

Men vi pratar väl det färdiga fodret och näringsinnehållet i detta? Då Innehållsförteckningen gäller ju för vad det färdiga fodret innehåller.

Men det är du som misstolkar, det färdiga fodret innehåller inte 40% kött. Om du tar en kula av det torrfodret och analyserar innehållet så kommer du inte få fram att den kulan består till 40% av färskt kött. Färskt är det ju ändå inte längre då det upphettats.
Ingredienslistan anger vad man använt för att framställa fodret.

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 852
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 116
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 108
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Har en liten DSG-kille på drygt 7 månader, en sprallig, glad och trevlig krabat som gillar att mysa och hitta på bus. Allt frid och...
2
Svar
22
· Visningar
3 349
Senast: GardenAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård