Bästa o godaste torrfodret

Sv: Bästa o godaste torrfodret

Vad är det du inte förstår då? Använder du samma mängd färskt kött som du använder köttmjöl blir det inte samma mängd smältbart protein kvar i det färdiga fodret.

Jag tycker att deklarationen som tex Magnusson använder är missvisande då konsumenten luras att tro att det färdiga fodret består utav xx% färskt kött, vilket det helt omöjligt kan göra.

Näringsinnehåll och ingredienser är inte samma sak. Ett vegetariskt foder (t ex ett som baseras på sojaprotein) kan ha precis lika hög mängd råprotein som ett foder som baseras på kött. Av det första fodret kan hunden dock inte tillgodogöra sig det mesta av proteinet, medan den kan göra det om råproteinet kommer från ett animaliskt ursprung.
Skillnad är om värdet för smältbart, eller omsättbart protein skulle stå angivet på förpackningen.

Senast ändrad:

Vad är det du inte förstår då? Använder du samma mängd färskt kött som du använder köttmjöl blir det inte samma mängd smältbart protein kvar i det färdiga fodret.

Jag tycker att deklarationen som tex Magnusson använder är missvisande då konsumenten luras att tro att det färdiga fodret består utav xx% färskt kött, vilket det helt omöjligt kan göra.
Vid samma mängd ja, men läs det jag citerade!
Håller med om att det är fel att säga att fodret innehåller 44% kött.
Kan inte se att det skulle vara ngn skillnad när i kedjan man torkar köttet.
PL

Ja det är oftast bättre med köttmjöl än färskt kött långt upp på ingredienslistan då det första innehåller mycket råprotein medan det sistnämnda ca 80% vatten, så mycket blir det inte kvar av proteinet som hunden kan ta upp.
Så tyvärr är det inte mycket av de 24% råprotein som hunden faktiskt kan ta upp.
Men man ska inte haka upp sig för mycket på ingredienslistan. Fungerar hunden bra på fodret är det oftast ingen fara att ge det heller ;)
Du kanske skulle "förtydliga" det här tokiga inlägget också!
PL

kl

Jag har varit nöjd med standart. Inte många och massa konstiga ingredienser, svenskt och hundarna gillar det.
Nu använder jag mest färskfoder, men standart om jag glömt tina upp eller ngt.

Kan skicka dig en liten påse om du vill testa utan att behöva köpa en hel hink? :) Har mycket och går som sagt inte åt så mycket åt mig.

Standardt tillverkas i Sverige, men ris odlas inte i Sverige o Hjortköttet importeras från NZ.
Men filosofin är bra.

Men det är ju samma som jag skrivit hela tiden. Att ett foder som baseras på köttmjöl och ett med samma mängd färskt kött inte innehåller samma mängd smältbart råprotein i slutändan.

Jag använder inte viltvarianten. Gillar att det tillverkas i Sverige och att det inte innehåller massa konstigheter.
Att riset är importerat gör mig ingenting! Resten i fodret (förutom vilt) är svenskt. Toppenbra!

Magnusson som också är svenskt gillar jag inte alls. Grahamsmjöl som kolhydratkälla, nä, då föredrar jag ris.

Skulle dock hellre välja ett färskfoder i första hand. Efter ett tag brukar dom börja äta det som serveras.

Senast ändrad:

Iams är knappast bättre än Doggy. Dyrare, ja, snyggare förpackning, ja, men inte så mycket mer.

Har beställt hem Taste of the wilds och hoppas att han ska gilla det iallafall :) köpe Iams för butiken rekommenderade det och hade någon kampanj med första påsen för 30 kronor, men som sagt, han är rätt ointresserad av det..

Nån skrev i en annan tråd att även Taste of the wild har smakgarantl, ifall vovven inte skulle gilla det!

Jag använder inte viltvarianten. Gillar att det tillverkas i Sverige och att det inte innehåller massa konstigheter.
Att riset är importerat gör mig ingenting! Resten i fodret (förutom vilt) är svenskt. Toppenbra!

Även lammet som finns i alla deras produkter är importerat, visserligen bara från Norge men ändock.

Även lammet som finns i alla deras produkter är importerat, visserligen bara från Norge men ändock.

Jag tycker det känns bra med ett svenskt producerat foder.
Missade det, allt är svenskt utom ris, hjort och lammet. Lammet från Norge.

Resten svenskt och det tillverkas i Sverige och innehåller inte massor av konstiga saker.

Men som sagt, skulle ge färskfoder istället och vara envis.

Fst en grej jag och många fler tycker är konstigt med Standart är varför det tar så ohyggligt lång tid att vänja in hunden? Har läst på buke flera gånger att det är vanligt att det kan ta 1 månad innan hunden kan stå helt på det fodret för att inte magen ska braka ihop, då undrar man ju varför är det så?
Får åtminstone mig att bli misstänksam. Dessutom tycker jag att riset känns väldigt onödig, varför inte använda hederlig svensk potatis?

Mina vandes in jättefort, utan problem, vilka problem har det stått om? Låter ju väldigt konstigt, att det ska ta en månad att fasa in, det håller jag med om.
Har hört många som är nöjda. Som sagt, själv ger jag så pass lite av det nu, så skulle väl egentligen kunna ge vad som.

Tycker många torrfoder innehåller så mycket onödigt, 20-30 ingredienser, vilket jag inte gillar.

Personligen så gillar jag inte potatis som kolhydratkälla, av alla onda ting så föredrar jag ris.

Finns så många torrfoder att välja på, är himla svårt!

KL

Mina äter färskfoder i huvudsak, men vi använder BritCare lamm och ris för små hundar som belöningsgodis, för godissök och när vi reser. De gillar BritCare och är alltid jättefina i magen när de har ätit det. Tyvärr är det ju inte närproducerat och inte heller särskilt billigt, men man får visst inte allt här i livet.

Tidigare stod det Nya ZeeLand om lammköttet också. Konstigt att det finns lammkött för hundar i Norge, men inte tillräckligt för människor. Till jul fick Norge importera lammkött från Nya ZeeLand. Kan det vara så att det är lammköttmjölet som tillverkas i Norge, medan köttmjölet fortfarande kommer från NZ eller någon annan stans ifrån? Efter torka finns inte tillräckligt i NZ heller, så många får importera från Kina.

Jag föredrar svenskt fullkornsvete framför ris pga höga halter arsenik i ris. Arsenik är starkt cancerframkallande och cancer är den vanligaste orsaken till att hundar dör.

Ska vara köttet förstås. Kan det vara så att lammen betet i tex NyaZeeland och att köttet kommer därifrån, medan köttmjölet tillverkas i Norge?

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 852
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 116
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 108
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Har en liten DSG-kille på drygt 7 månader, en sprallig, glad och trevlig krabat som gillar att mysa och hitta på bus. Allt frid och...
2
Svar
22
· Visningar
3 349
Senast: GardenAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård