bästa hemagjorda flugmedlet

vinkelina

Trådstartare
pga nån EU bestämmelse så säljs nästan inga bra flugsprayer längre i finland. Tycker det är för knepigt att skicka efter från utlandet

Men har hört om de som blandar ihop lite ur skåpet och får en flugfri häst

Så, hit med era bästa recept :D

Sv: bästa hemagjorda flugmedlet

sök på flugmedel och eteriska oljor här på buke så hittar du ett jättebra recept :)
man behöver spraya på några gånger om dagen dock, men knott, mygg och broms lämnar hästen på direkten!

Som komplement till det gör jag en egen salva på groblad, honung, ringblomma och tea tree (+ olja och bivax som salvbas) att smörja i ansikte, juver/skap osv. Funkar kanonbra och håller odjuren borta ett par dagar i sträck plus att den lindrar klådan och läker bett och sår.

Jag blandar äppelcidervinäger och lite lite diskmedel som jag sprayar på hästen en gång om dagen. Funkar bättre än de flesta andra flugmedel jag testat. Dessutom enkelt.

Som komplement till det gör jag en egen salva på groblad, honung, ringblomma och tea tree (+ olja och bivax som salvbas) att smörja i ansikte, juver/skap osv. Funkar kanonbra och håller odjuren borta ett par dagar i sträck plus att den lindrar klådan och läker bett och sår.

varifrån får du ringblomma? groblad har vi i hagen, honung och bivax har grannen :angel:, tea tree finns hos hälsokost, men ringblomma?
hur gör du förresten med grobladen? torkar du dem eller stöter du dem färska?

detta verkar vara en smidig lösning för ena hästen som inte är så glad i insekts sprayen :D

Jag odlar ringblomma själv :p Den använder jag både som torkad + att jag gör oljeutdrag. När det tar slut beställer jag på nätet. Det finns torkad, som olja och som extrakt. Hör av dig om du vill ha tips på butiker.

Grobladen finhackar jag och använder färska. Torkade tappar de sin funktion, eftersom det är själva växtsaften man vill åt.

hmmm... ska se om mormor har i trädgården ^_^, har sett ngt orange- prästkrage aktigt där :p.

Tyskarna blandar i eucalyptus o det funkar bra.

Sen har vi förstås vanlig hederlig hjorthornsolja.

Annars är det rätt smidigt att hälla över flugmedlet i en roll-on-flaska till de hästar som inte gillar sprayflaskan överallt. Det är lite bök med att öppna själva rull-kulan men det går bra när man fått in knixen :)

Mitt vanliga flytande medel gör jag på vatten och avkok på skvattram och tillsätter sen citronella, tea tree, eucalyptus, lavendel och ibland rosmarinolja, pepparmynta eller nåt annat med. Funkar som Renons ungefär, snäppet bättre beroende på hur man doserar de olika oljorna. Mot knott är det bra med lite extra tea tee medan myggen tycker citronella är värre. Broms har jag bara lyckats hålla undan med cederträ i. Jag anpassar alltså medlet efter tid och vad det är för insekter som är värst.

Vill man göra det enkelt för sig så finns det färdiga flygfä-blandningar med eterisk olja att köpa, jag har provat mig fram lite då jag redan har en massa olika oljor hemma till mina krämer, salvor osv. Det man får tänka på är att de äkta eteriska oljorna ofta även har en påverkan på huden, om det utsätts för stark sol osv så kolla upp det innan ni provar er fram på hästarna eller er själva!

Har du provat Effol flyblocker från agrimarket? Hjälper mot mygg och broms iallafall.

Nja. det enda som funkar mot borms... ett tag är Bremsenblocker av samma tillverkare- tysk kunskap:bow:

vänta här nu. Jag köpte ngt från D. som var mer effektivt, men tyvärr bara en lite 250 ml. flaska. den var ruggigt bra utan att ge hudeffekter på den känsliga häststackaren.

mina hästar VET varför man sprayar dem o är då tacksamma- står still:love:

Dock får de komma in när det är soligt= mkt broms.

Ingen som vil återkomma med hela recept, alltså hur mycket man ska ha och hur man gör?

Jag utgår från receptet i den här tråden (som jag tipsade om innan) http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=562699

Jag har dock gjort om det lite och gör inte likadant varje gång.... men kortfattat så kokar jag en bunt nerklippt skvattram + några kryddnejlikor i några liter vatten och låter det stå och dra över natten. Det spär jag sen ut med vatten för att få till många flaskor så att jag slipper hålla på och göra medlet hela tiden. Jag spär bara ut det för att jag inte orkar koka och låta dra flera gånger, behöver man inte mer vätska än avkoket så använder man bara avkoket.

Vätskan häller jag upp på liter-flaskor (gamla renons refill funkar bra) och tillsätter:
20 droppar citronella
15 droppar tea tree
15 droppar eucalyptus
10 droppar lavendel

Det händer att jag duttar i nåt annat också, gör jag det så minskar jag motsvarande mägd droppar av lavendel och eucalyptus. På med spraymunstycke och klart att använda efter att ha vänt flaskan ett par gånger.

Roll on - varianten gör jag oftast så här:

1 del olja
1 del bikarbonat
1 del majsstärkelse (ex Maizena)
10 droppar citronella
10 droppar tea tree
+ ev några droppar annan olja

Jag kör en egen blandning baserad på olja på hela underredet på hästen, alltså mage, bringa, juver och ljumskar. Denna använder jag dock inte på hästens ovansida eftersom olja plus stekande sol inte är en bra kombo. Men som sagt för att hålla stickflugor och andra stickande äckelinsekter borta gör jag så här:

Häll i olja (raspolja tar jag oftast av prisskäl) i en flaska, så mycket som du vill ha. Jag brukar göra på en halvliter ungefär, ibland mer. Pressa en stor mängd vitlöksklyftor ner i oljan, ner med allt lökgojs i oljan direkt. Häll i ättika, ca hälften så mycket som olja. Om jag har kryddpeppar och/eler nejlikor hemma så mortlar lite av dem också och häller ner. Skaka om och låt stå. Klart!

Förr så testade jag en del med att sila och därefter spraya på, men oftast kleggade sprayflaskorna igen och det var bökigt värre. Nuför tiden blaskar jag på rubbet direkt på hästen med handen; trä in handen i en plastpåse eller ta på en plasthandske, häll i gojs i din kupade hand och smörj in hela underredet. Lökbitarna trillar snabbt av så det ser inte konstigt ut eller så.. Min häst uppskattar denna goja, jag tror att ättikan ger lite salubrin-effekt också, dvs minskar klådan efter de bett som hon redan hunnit få. Det stinker ohyggligt men verkar funka bra tycker jag.

Det absolut allra bästa myggmedel jag använt på min häst är ett hemmakok på vatten, timjan och grönsåpa (jag tror iallafall inte att det var något mer i det). Det luktar fan och hans moster, men funkade alldeles utmärkt.
Koka upp 1 dl torkad timjan i 1 l vatten, låt sen stå och dra i 12-24 timmar. Sila bort timjanen om du vill. Blanda sen i 4 dl grönsåpa, spraya/svampa/häll på hästen - klart!

Salvan låter kanon, en sådan skulle jag vilja testa att göra! Ungefär vilka proportioner använder du? Har honung och vax från egen bigård, groblad växer vid sommarbetet och tea tree olja har jag redan (och jag hoppas att jag kan hitta ringblomma någonstans) så det är givet att jag kommer att göra ett försök! Jag gillar naturligt!!

Vad är detta?

Den växer i skogen - man känner doften på flera meters avstånd :)
Jag brukar ha ett par kvistar som sticker upp ur bakfickan när jag är ute och fiskar eller plockar bär - då får man vara ifred från myggen!

rhodtom2.jpg

Salvan låter kanon, en sådan skulle jag vilja testa att göra! Ungefär vilka proportioner använder du? Har honung och vax från egen bigård, groblad växer vid sommarbetet och tea tree olja har jag redan (och jag hoppas att jag kan hitta ringblomma någonstans) så det är givet att jag kommer att göra ett försök! Jag gillar naturligt!!

Hm oj jag har ingen aning om vilka proportioner jag använder... :o Jag gör en lagom stor salvbas med rätt konsistens av honung, vax och olja bara och sen blandar jag i resten :) Det är lite mixtrande förstås men jag har glömt mäta och väga varje gång. Blir det fel så värmer man upp den igen och blandar i mer olja eller vax. Det viktiga är att röra runt den hela tiden den svalnar, annars separerar den gärna.

Det finns massor av recept på salva på nätet så om du googlar hittar du säkert nåt som passar :) Jag gör min ganska lös, ungefär samma konsistens som Nivea-burken.

Ok, det låter som att man kan experimentera ganska fritt alltså, perfekt och spännande! Jag har hittat en del på nätet men fick ändå en del värdefulla tips från dig här, ska ha Niveakonsistensen i åtanke när jag mixtrar :-) En sak jag läste på nätet var att många låter ringblomman dra i olja i ett varmt fönster i ett par veckor innan det används, tycker du det får sämre effekt om man inte gör så? Nu har ju inte jag tillgång till ringblomma just nu, men såg att du kunde tipsa om inköpsställen. Om du vill får du gärna ge mig några tips :-)

Jadå det är fritt fram att experimentera - men experimentera inte för mycket med de eteriska oljorna utan att läsa på vad de gör och gärna prova på dig själv först. En del av dem kan vara ganska hudirriterande om man har i för mycket.

Om man ska göra ett ringblommeutdrag så ska den stå och dra ganska länge ja, jag använder den både så och som finhackad torkad direkt i salvan. Just på den här mygg/klådstillande salvan har jag bara i finhackad torkad ringblomma.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 209
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 132
Senast: Johanna1988
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 540
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka