Bästa fälttävlansskydden

L

Leten

Jag ska investera i ett par fälttävlanskydd inför pållens debut i mars.
Vilka skydd är bäst? Just nu står jag och velar mellan n.e.w. Lightweight Competition och Clarendon Hunter. Eller finns det några andra skydd som är lämpliga till en debutantklass?

Sv: Bästa fälttävlansskydden

jag har NEW lightweight.. och är VÄLDIGT nöjd med dem!

Finns det bild på dem någonstans? Ungefär hur mycket kostar de?

Är det inte ludd i Clarendonskydden? Rider man genom vatten blir dom rätt tunga isf.

Clarendon har väl ingen skena i heller som N.E.W har så jag skulle välja N.E.W av dom två.

Det är pilé-foder i dem, men det är ganska tunt så jag tror inte att de suger åt sig så jättemycket vatten (i alla fall inte som fårskinnsfoder, som ju kan ha en viss svampeffekt ibland). Däremot har de som sagt ingen skena och är dessutom ganska mycket dyrare än N.E.W.

Men de där style-skydden har jag aldrig sett, så jag blev lite nyfiken på dem.

Style skydden är svarta, har skenor på baksidan av framskydden och framsidan av bakskydden. De tar givervis inte åt sig någon större mängd vatten. De kostar ca 1000 kr/par i Sverige, de var billigare i Belgien... Jag har haft dom i många år nu, och tvättat i maskin o så och dom är fortfarande väldigt fina.
Kan ta ett kort o maila om du vill. (PM:a mig maiadressen i så fall)

Du är himla gullig, men inte behöver du ta någon bild för min skull. Däremot får du gärna berätta var man kan få tag på dem i Sverige.

Här är länken till Style tillverkaren. Det är de absolut bästa skydden som finns och används av de flesta internationella toppryttarna. Modellen som du ska ha är "cross country boots". Jag har haft New skydd men dom är inte alls lika bra och haller inte lika länge som Style.

http://www.eventing.be/

Nej dom flesta internationella toppryttarna har gått ifrån Style och använder N.E.W istället.

Style har orsakat många tryckskador på senorna av skenan eftersom där är så lite plats och därför används dom inte lika mycket längre av ryttarna. N.E.W har mer plats för senan och är mkt bättre, visserligen tunnare och säkert inte lika hållbara.

men om man bara ska starta debutant och inte har råd med benskydd för 1000:- paret, finns det något annat bra och lite billigare alternativ?

Om du bara ska rida debutant behöver du inga speciella skydd. Det är bäst om de är hela, alltså inte senskydd, och om de inte suger åt sig vatten men eftersom det är så pass kort bana med låga hinder och lågt tempo behöver man inte ställa några högre krav på benskydden.

Willab har i alla fall haft ganska ok skydd för fälttävlan, de är av samma modell som eskadrons "gamla vanliga" modell, fast i material som inte suger åt sig vatten.
Det är det absolut viktigaste - att de inte tar upp vatten.
Hellre ett par vanliga senskydd än typ professional c som väger 1 kg/styck efter vattenhindret = olycksrisk!!

mmm ja har aldrig fattat varför så många har såna skydd som suger åt sig vatten...

Rufsan. skrev:
Nej dom flesta internationella toppryttarna har gått ifrån Style och använder N.E.W istället.

Style har orsakat många tryckskador på senorna av skenan eftersom där är så lite plats och därför används dom inte lika mycket längre av ryttarna. N.E.W har mer plats för senan och är mkt bättre, visserligen tunnare och säkert inte lika hållbara.

Vet att Anna H testar andra skydd. Ser ut som N.E.W men kostar hälften. Enligt Anna är de lika bra. Vet du något om dom?

Ska kolla med henne vad de heter. Tror inte de är köpta här hemma...

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 353
Senast: hollypolly
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 302
Senast: lizzie
·
Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
4 185
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar