Bästa bilburen?

Acto

Trådstartare
Hej!

Tänkte att det allvetande Buke har bra koll på denna fråga :). Det har blivit dags att köpa en bilbur till vår hund men frågan är då vilken av alla bilburar på marknaden som är ”bäst”?

Jag har läst det ena och det andra om MIM, Artfex, Robust m.m. men kan inte riktigt få grepp om vilken som är bäst. MIM burar anges på flera sidor vara den säkraste buren men jag har också läst både här på Buke samt andra forum att de skramlar mycket och att flera är missnöjda med den. Flera trådar gällande bilburar verkar också vara några år gamla. Så…

1. Vilken bur skulle du säga är bäst (säkrast, praktiskt, hållbar etc.) av alla burar på marknaden? Varför tycker du denna är bäst?

2. Vilken bur har du? Varför valde du den och är du nöjd med den? Om du inte är nöjd, vilken bur kommer du köpa nästa gång?

Jag är ut efter buren som är (i fallande ordning);
  • Den säkraste för hunden (om det går att avgöra),
  • Säker för övriga passagerare,
  • Praktiskt, dvs. lätt att ta ur och sätta in och spänna fast,
  • Inte skramlar,
  • Hållbar.
Tack på förhand! :)

Jag älskar vår MIM-bur. Däremot förstår jag att man kan få problem med skrammel eftersom man ofta får sätta ihop den själv. Jag kan ibland uppleva att den skramlar när ingen hund är i, men den har varit skrammelfri i alla lägen tills nu (haft den cirka ett år) så jag tror att jag bara behöver ta ut den och dra åt skruvar för att lösa bekymret.

Jag valde MIM då den utan tvekan verkar vara den mest vältestade buren på marknaden. Flera svenska märken testas inte överhuvudtaget och vad jag har förstått så beror det ofta på att det inte finns några riktlinjer kring burtester i Sverige. En krock bakifrån kan gå riktigt hårt till och jag behöver veta att min hund sitter så säkert som möjligt i min bil.

Jag är mycket nöjd med min och kommer utan tvekan köpa en ny MIM när det är dags att uppgradera bilen.

Jag älskar vår MIM-bur. Däremot förstår jag att man kan få problem med skrammel eftersom man ofta får sätta ihop den själv. Jag kan ibland uppleva att den skramlar när ingen hund är i, men den har varit skrammelfri i alla lägen tills nu (haft den cirka ett år) så jag tror att jag bara behöver ta ut den och dra åt skruvar för att lösa bekymret.

Jag valde MIM då den utan tvekan verkar vara den mest vältestade buren på marknaden. Flera svenska märken testas inte överhuvudtaget och vad jag har förstått så beror det ofta på att det inte finns några riktlinjer kring burtester i Sverige. En krock bakifrån kan gå riktigt hårt till och jag behöver veta att min hund sitter så säkert som möjligt i min bil.

Jag är mycket nöjd med min och kommer utan tvekan köpa en ny MIM när det är dags att uppgradera bilen.
Instämmer till fullo, jag har haft min i många år o den har aldrig skramlat.

En kompis har mim
Jag kommer definitivt ha en sådan sedan
Den känns trygg säker och så kan jag knappt öppna eller stänga den så den känns rätt säker att låsa in sin hund i om man nu måste lämna den i bilen en stund
Kompisen hade lite problem med skrammel från ovansidan men det justerades sen.
Den var ändå installerad av proffs

Vi har mim, och är nöjda med den. Den är inte jättesmidig att ta in och ut ur bilen, men hundarna åker bra och säkert. Jag uppskattar dessutom att buren har ett ordentligt lås. :up: Vi har haft den i 6 år och den skramlar inte.

Jag tror däremot att vi kommer kika ordentligt på Artfex när vi köper en till bil, de ser så smidiga ut.

Vi har MIM. Den är ganska exakt 3 år nu.
Ogillar den och kommer inte köpa MIM igen om inte något radikalt händer tills nästa år då vi byter bil och då måste byta bur. Det blev MIM för att den skulle vara säkrast.
För att vara så himla dyr är det en sorglig kvalité. Problem vi har:
- Rostade redan första året. (Våra hundar badar oftast på skogspromenaderna och sitter blöta i buren hem)
- Skramlar/skallrar i både mellanvägg, de vågrätta gallerpinnarna och i dörrarna. Tätar regelbundet med silvertejp.
- Låsen kärvar. En nyckel är av och en annan böjd.
- Båda armarna/stötdämpana som sitter under dörrarna har gått sönder i sina fästen. Har fått nya nu som lär vara av bättre kvalité.
- Plastringarna på de vågräta rören har spruckit sönder (vilket troligtvis gör att de skramlar)

Dock lär det ju vara den säkraste buren på marknaden, det betyder inte att andra inte kan vara bra.
vad det blir för bur nästa gång är oklart. Jag vill ha en Artfex men sambon gillar inte deras dörrar.

Vi har MIM. Den är ganska exakt 3 år nu.
Ogillar den och kommer inte köpa MIM igen om inte något radikalt händer tills nästa år då vi byter bil och då måste byta bur. Det blev MIM för att den skulle vara säkrast.
För att vara så himla dyr är det en sorglig kvalité. Problem vi har:
- Rostade redan första året. (Våra hundar badar oftast på skogspromenaderna och sitter blöta i buren hem)
- Skramlar/skallrar i både mellanvägg, de vågrätta gallerpinnarna och i dörrarna. Tätar regelbundet med silvertejp.
- Låsen kärvar. En nyckel är av och en annan böjd.
- Båda armarna/stötdämpana som sitter under dörrarna har gått sönder i sina fästen. Har fått nya nu som lär vara av bättre kvalité.
- Plastringarna på de vågräta rören har spruckit sönder (vilket troligtvis gör att de skramlar)

Dock lär det ju vara den säkraste buren på marknaden, det betyder inte att andra inte kan vara bra.
vad det blir för bur nästa gång är oklart. Jag vill ha en Artfex men sambon gillar inte deras dörrar.

Låter som ett riktigt måndagsexemplar med alla de problemen. Ni borde ha fått reklamera hela buren?

Gillar burar som är anpassade efter bilens bagageutrymme. Själv har jag ru-buren och är mycket nöjd. Gillar också Artfex för de är lätta och smidiga.

Jag har haft 2 MIM-burar, en Alftabur och nu har vi Jeppe-grindar (pga knasigt bagageutrymme).

Båda MIM-burarna skramlade, men kändes säkra.
Alftaburen skramlade inte och kändes rejäl, men ligger i samma prisklass som MIM, kan fås måttbeställd.
Grindar tycker jag inte är optimalt, men hellre grindar än inget.

Låter som ett riktigt måndagsexemplar med alla de problemen. Ni borde ha fått reklamera hela buren?
Vi har varit i kontakt med MIM vid olika tillfällen och de känner till problemen och erkänner at det är vanliga problem. De har också skickat nya ringar till de vågräta sidorören och nya "armar" till dörrarna. Det där med armarna lär de ha ändrat på nyare burar. Förr var fästena i plast och de gick lätt sönder. De nya är i metall.

Jag har Jeppe och kommer inte skaffa något annat på lång tid. Är så väldigt nöjd. Min bur köpte jag begagnad, den är ganska gammal men skramlar inte. Jag gillar hur man öppnar deras dörrar och vill inte ha nått annat sätt. Sen att de är grymt bra att ha och göra med också, det är ju ett stort plus. Skulle köpa till fler krokar men fick dem+mer tillbehör gratis.

Jag har Artfex, är nöjd med min då den är liten och smidig, har aldrig skramlat trots att jag har satt ihop den själv (är teknisk och praktisk idiot). Gillar dörrarna också men det kan bli bekymmer om man har en lägre och mindre bil än vår kanske då de öppnas uppåt.

Vi har Artfex. Den passar oss utmärkt eftersom den är stabil och skramlar inte, och den är också lätt att flytta mellan bilarna, vilket är ett måste för oss.

Hej!

Tänkte att det allvetande Buke har bra koll på denna fråga :). Det har blivit dags att köpa en bilbur till vår hund men frågan är då vilken av alla bilburar på marknaden som är ”bäst”?

Jag har läst det ena och det andra om MIM, Artfex, Robust m.m. men kan inte riktigt få grepp om vilken som är bäst. MIM burar anges på flera sidor vara den säkraste buren men jag har också läst både här på Buke samt andra forum att de skramlar mycket och att flera är missnöjda med den. Flera trådar gällande bilburar verkar också vara några år gamla. Så…

1. Vilken bur skulle du säga är bäst (säkrast, praktiskt, hållbar etc.) av alla burar på marknaden? Varför tycker du denna är bäst?

2. Vilken bur har du? Varför valde du den och är du nöjd med den? Om du inte är nöjd, vilken bur kommer du köpa nästa gång?

Jag är ut efter buren som är (i fallande ordning);
  • Den säkraste för hunden (om det går att avgöra),
  • Säker för övriga passagerare,
  • Praktiskt, dvs. lätt att ta ur och sätta in och spänna fast,
  • Inte skramlar,
  • Hållbar.
Tack på förhand! :)

Jag har MIM sedan drygt ett halvår tillbaka. Jag är nöjd med min bur. Den skramlar dock om den ligger mot baksätet. Det löser jag genom att med jämna mellanrum drar bak buren lite och drar åt de bakersta spännbanden så att den inte ligger emot.

MIM har deformationszoner så att det är den absolut säkraste för eventuella passagerare som sitter i baksätet. Säkerheten för hunden avgörs framförallt av burens storlek. Ju större bur, desto mer utrymme att kastas runt i, med större skador som följd. Buren måste ju även hålla ihop vid krock så att hunden kan rymma och ska ha utrymningslucka. Det uppfyller MIM.

Jag har en dubbelbur i storlek medium. Den är rätt tung (ca. 30 kg), så jag kan inte påstå att den är så värst lätt att lyfta in och ut. Men fördelen är ju att den står stadigt och klarar krocktester.

Nackdel: Min ena hund lyckades göra väldigt fula bitmärken i buren på nolltid. Och jag menar inte skrap i färgen, utan tydliga skåror i metallen. Dessutom är sitter gallerstängerna i sidorna lite för brett för långa vinthundsnäsor som gärna biter i bilens inredning. Så jag har fått sy ett litet kapell till buren för att förhindra att bilen ska bli massakrerad.

Har artfex, eller nu står den hos pappa pga bil (å körkortsbrist) varit nöjd med den, aldrig upplevt att den skramlar, nakenfisen som alla hävdade aldrig skulle gå med på att åka i bur har varit tyst och lugn i den, till skillnad från då han hade en bältessele och låg på sätet och såg ut som han skulle dö fast vi körde superförsiktigt, storlek S kan jag lyfta och bära själv trots avsaknad av biffiga muskler.

Jag är inne på min andra bur från Jeppe. Jag har stora hundar och behöver utnyttja maximalt av bagagets utrymme. Då krävs bur som är anpassad till just den bilen. Jeppe är skrammelfri, har utrymningslucka, är låsbar och krocktestad. Inte den billigaste men värd varenda krona.

Jag är inne på min andra bur från Jeppe. Jag har stora hundar och behöver utnyttja maximalt av bagagets utrymme. Då krävs bur som är anpassad till just den bilen. Jeppe är skrammelfri, har utrymningslucka, är låsbar och krocktestad. Inte den billigaste men värd varenda krona.
I vilka hastigheter o i vilka situationer är den krocktestad?

Vi har en ProLine Cerberus och den är så himla bra! Stadig, säker, lättsam, inget skrammel. Helt klart bästa hundburen jag någonsin stött på.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 984
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag är ny på hundforumet men med en valp på ingång är det dags för min första tråd på hund :banana::D Valpen i fråga är en hane av...
2
Svar
27
· Visningar
2 516
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 923
Senast: Lazio
·
Övr. Hund Jag är alldeles snart på väg att köpa kombi och ska köpa en bur till bilen. Jag har bestämt mig för att köpa en dubbelbur av olika...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama