Samma med min (som jag för övrigt sålde för den skramlade som sjutton trots packningar, tejp mm mm.) så gick det också bara att flytta på Mellanväggen i bakkant. Vid dörrarna satt den i mitten och mot baksätet gick det att välja att ha den i mitten eller flyttad lite åt sidorna. Gjorde ingen jättestor skillnad tyvärr!

Kikat på MIM-burar idag och fått konstatera att ingen dubbelmodell passar, djupet är för litet. Suck! De enda som gick in var compact-modellerna, men de är för små till två hundar... :( bara att titta efter nått annat.

Hej! Jag är ny på hundforumet men med en valp på ingång är det dags för min första tråd på hund :banana::D

Valpen i fråga är en hane av rasen korthårig collie, förväntas bli rätt stor. Jag måste alltså skaffa mig en bilbur passande en kombi och har ingen aning om vilken storlek jag bör ha? :confused:
Jag har kikat på mim-burarna, är en i storlek L eller XL bäst? Om hunden ryms i L är det ju trevligt, även fast jag inte har någon barnvagn att ta hänsyn till så uppskattar jag möjligheten att klämma in annat än hunden i bilen ;) Jag har lite problem med se en fullvuxen colliehane framför mig i en bil och tänker att någon här på buke säkert har bättre koll :D
Fördelar och nackdelar samt lite goda råd i övrigt när det gäller olika sorters bilburar? Säker är ett måste i alla fall!

Jag gillar MIM-burarna, eftersom de är krocktestade och säkra för både hund och passagerare. För mig är det otänkbart att ha en bur i bilen som vid påkörning bakifrån kan tränga in i bilens baksäte och skada eventuella passagerare, så då är valet enkelt för mig.

Det finns minsta-mått för burar att följa, finns att läsa här på Jordbruksverkets sida, det är det som avgör storleken på buren (och bilen).

Vi har haft flera mim burar under årens lopp men nu fick vi en bur från Alfta skräddarsydd efter bilen. Vi väntar med spänning på buren då den nyss beställdes. Hoppas det blir bra.

Våra hundburar kommer från Robust, specialbyggda för bilen. Eller ja, den ena är specialbyggd för vår gamla bil, som tur var passade den super i den nya med :D !

Är verkligen jättenöjd med de burarna!

Jag har förhoppningsvis hittat en bil, ska iväg imorgon och mest troligt köpa en opel astra årsmodell 2012. Det börjar luta åt en dubbelbur istället för en enkelbur nu, ska försöka få tag på några olika storlekar av mim-burarna och prova i bilen sen. :) Enligt mims hemsida ska dubbel large gå in i en astra men det står inget om dubbel xl ryms? Oavsett storlek så lutar det åt en mim i alla fall :) Tack för all er input! :bow:

Jag har förhoppningsvis hittat en bil, ska iväg imorgon och mest troligt köpa en opel astra årsmodell 2012. Det börjar luta åt en dubbelbur istället för en enkelbur nu, ska försöka få tag på några olika storlekar av mim-burarna och prova i bilen sen. :) Enligt mims hemsida ska dubbel large gå in i en astra men det står inget om dubbel xl ryms? Oavsett storlek så lutar det åt en mim i alla fall :) Tack för all er input! :bow:

I närheten av mig finns en djuraffär som säljer MIM-burar. De står uppställda väldigt nära utgången, så jag tar för givet att man kan få med sig en säljare ut och prova burarna i bilen för att se att de verkligen går in :P Astran ska ju ha väldigt bra bagageutrymme (läste om det iaf när jag kollade på en Astra), så jag tror säkert att det går in väldigt stora burar i den, förutsatt att det är kombivarianten du köper.

En liten brasklapp bara. Jag har haft en dubbel-L och har en dubbel-XL nu, det skiljer rätt mycket i höjd. Inte på pappret, men i realiteten för en stor hund. Min stora tik är väl ca 65 i mankhöjd och i den större buren har hon inga problem att stå/sitta. I den mindre fick hon huka sig, nu ska de ju helst ligga i buren, men det stör ändå.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 984
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har kikat lite efter bur till min nya bil. Största hunden ligger på 38 kg och 63 cm i manken, den mindre är fortfarande valp men...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Jag undrar hur ni har era hundar i bilen, det finns en uppsjö av burar, bälten osv. Inom kort flyttar vår store vilde hit, en blandras...
Svar
15
· Visningar
1 016
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama