Sv: Barrering

Ja men skillnaden är ju att en orutinerad ryttare inte lägger hästen fel med flit utan pga att ryttaren inte är erfaren nog att lägga hästen helt korrekt. Det kan man ju inte kräva att en orutinerad ryttare, ska dessa inte få hoppa överhuvudtaget då eller? Ryttaren måste ju få chans att träna upp sig och bli bättre. Och många ryttare som rider även på högre nivåer klarar inte av att hela tiden lägga hästen korrekt på varje hinder...så tycker faktiskt inte det kan räknas som barrering. Är ju inte medvetet från ryttaren sida.

Men ska man inte räkna vanvård pga okunskap som djurplågeri heller? Ingen kritik av din åsikt, jag vill bara få fram att allt inte är svart eller vitt hela tiden, det kommer alltid att finnas gråzoner.

Ska det vara helt rätt så ska man ju i hoppning om hästen inte ska barreras aldrig ha relaterade avstånd, rätta avstånden efter just den hästens galopp, aldrig be hästen gå av tidigt/nära ett hinder, aldrig hoppa tex studs med kort avstånd för att stärka hästen. Osv, osv.

Min åsikt om vad barrering är är när hästen läggs fel på hinder av den erfarne ryttaren så mkt att hästen inte har en chans att klara hindret utan att grovriva. Att med flit lägga en häst nära hindret för att stärka den tycker jag är ok.

Ja, alla resonerar vi olika:grin:Själv tycker jag att det finns en tydlig skillnad mellan barrering och icke barrering!

Dessutom HJÄLPER väl relaterade avstånd och serier hästen (och ryttaren) till att hitta en bra avsprångspunkt el?

jag förstår mig egentligen inte på männsikor så bra.. hästar är ju så otroligt generösa djur(iofs beror det mkt på deras storlek på hjärnan men ändå!) och varför kan vi människor inte vara generösa tillbaka?? När en häst river beror det i 99% av fallen på att ryttaren gjorde fel, gör ryttaren rätt så gör hästen rätt också. Varför ska man då tvinga hästen att ge 200% om man själv inte ens ger 100% ?? shame on you peolpe!

Dessutom HJÄLPER väl relaterade avstånd och serier hästen (och ryttaren) till att hitta en bra avsprångspunkt el?

Det håller jag med om. Men om man skulle till varje pris skulle undvika att en häst slog i en bom, då skulle man ju endast ha enkelhinder, och om man hade två eller flera hinder på raken skulle avståndet ändras för att passa den enskilda hästens längd på galoppsprången. Allt för att undvika obehag för hästen.

Vad jag menar är att hästar tål. Man ska inte göra dem illa med preparerade skydd, slag på benen osv, det är horribelt. Men om en ryttare med flit lägger hästen fel så den river en gång och blir uppmärksam, det tål hästen.

Nej det beror inte i 99% av fallen på att hästen river anser jag. Det kan bero på att en häst av naturen är långsam i reaktionen, det går att träna upp utan plågerimetoder.
En och annan häst är också skapt med "träben", de tycker inte en rivning gör så ont, hellre riva en bom än att ta i lite extra och komma över. Jag har haft en sådan häst, han var alltså motsatsen till "rädd om sig".

Däremot håller jag med om att många fel hästar gör över hinder är ryttarens fel.

Det är en rätt vanlig syn, ja. Inte bara när det gäller vatten... (blir lika förbannad varje gång:devil:)
Fast det räknas väll inte till barrering...

spelar ingen roll om det kallas barrering eller ej för mig är det fel vilket fall. vem tror att hästen vill hoppa om man slår den? jag hade då inte hoppat iaf. förstår inte mig på de som tror på dessa metoder? man förlorar tilliten och respekten och bygger på rädslan.

jag är hoppryttare och ingen av mina hästar har någonsin stannat och jag har aldrig slagit min häst på det viset, eller tvingat den att hoppa. det finns andra vägar att gå. jag säger inte att det är misshandel att rida med spö men alla borde tänka om hur det använder det. det ska vara en "hjälp" inte ett slagträ.

där kunskapen tar slut tar våldet till.

spelar ingen roll om det kallas barrering eller ej för mig är det fel vilket fall. vem tror att hästen vill hoppa om man slår den? jag hade då inte hoppat iaf. förstår inte mig på de som tror på dessa metoder? man förlorar tilliten och respekten och bygger på rädslan.

jag är hoppryttare och ingen av mina hästar har någonsin stannat och jag har aldrig slagit min häst på det viset, eller tvingat den att hoppa. det finns andra vägar att gå. jag säger inte att det är misshandel att rida med spö men alla borde tänka om hur det använder det. det ska vara en "hjälp" inte ett slagträ.

där kunskapen tar slut tar våldet till.

Absolut är det fel! Du har helt rätt. Jag menade att det kanske inte ryms under ordet barrering hos de allra flesta eftersom det är så vanligt.

Vi har en B-tränare i klubben som använder den metoden på sina lektioner. Det ser för :devil:-ligt ut.
Han är väldigt svår att ha och göra med om man konfronterar honom, men är väldigt inställsam mot ponnymammorna som avgudar karln. Han är banbyggare också, har inte världens bästa rykte precis... så man tycker ju att han borde tänka sig för.

Jag menade att det kanske inte ryms under ordet barrering hos de allra flesta eftersom det är så vanligt.

Det är ju inte mindre dumt bara för att det är vanligt! Jag tror man är illa ute (generellt sett) om man höjer toleransnivån på djurmisshandel.

Att det är så vanligt att det inte kan räknas till barrering....då har man gått ett steg närmare att acceptera och legitimera sånna typer av beteénde. Som ju alla i grund och botten är överens om (hoppas jag) är fel.

Det är ju inte mindre dumt bara för att det är vanligt! Jag tror man är illa ute (generellt sett) om man höjer toleransnivån på djurmisshandel.

Att det är så vanligt att det inte kan räknas till barrering....då har man gått ett steg närmare att acceptera och legitimera sånna typer av beteénde. Som ju alla i grund och botten är överens om (hoppas jag) är fel.

Vart har jag skrivit att det är mindre dumt??:confused:

Jag har sett många bilder i hästtidningar på tävlingar som medvetet/omedvetet visar när tränaren tar av elgjord, håller en pinne med taggar bakom ryggen etc. Har också läst reportage om det. Är för vidrigt. Jag tror att det är vanligare än man tror, att att vissa kanske inte förstår vad de gör är fel. "Men min häst hoppar bättre, hur kan det vara fel då?".

"Men min häst hoppar bättre, hur kan det vara fel då?".

Tror dem är högst medvetna om vad de gör och att det är fel. Det är väl ingen som är så dum att de slår hästen och inte fattar att det är fel.

Mina erfarenheter av barrering är att det är betydligt mer utbrett bland proffs än bland amatörer. Amatörer som kommit en bit gör kanske mindre som att hoppa över tyngre bommar, kanske smälla till på benen etc. Men trots allt så har de flesta amatörer en relation till sin häst och tycker om den.
På proffsnivå däremot handlar det bara om pengar och att bli av med hästen så snabbt som möjligt och för så mycket pengar som möjligt. Att en häst som hoppar bättre kostar mer är ju ingen nyhet.

Det är löjligt vanligt.

enligt TR:

"Med barrering menas tex. att ryttare och/eller medhjälpare genom aktiv handling, med eller utan tekniska hjälpmedel kan antas åstadkomma fysisk smärta hos hästen i samband med hoppning i syfte att tvinga hästen att hoppa högre eller försiktigare."

Jag tror att barrering är bra mycket vanligare än man egentligen själv tror av den enkla anledningen att det finns många små saker som även gemene man gör hemmavid,enligt en tränare jag/vi haft långa diskussioner med så är även t ex en jacka slängd över en bom en form av barrering,man använder det som ett nytt "titthinder" och då är det ok,men använder man det för att få hästen att vakna till pga att det blir nått nytt osv (att den hoppat hindret några gånger innan och t ex rivit)då är det en mild form av barrering.

Som någon skrev,hästarna sätts i botten osv av hindret för att de "ska riva",man hoppar hinder "baklänges",markbommar som hamnar fel,"tomma höga hinder" dvs en bom på högre höjd utan markbommar osv. Nån står brevid å kanske sparkar lite grus,eller lyfter en bom så linjen är rörlig osv osv..

Jag har haft en häst med "träben" och både sett och även provat en del av ovanstående,nu är det många år sen och hästen är i Trapalanda och själv är jag numera skogsmulleryttare istället.

Jag tror att barrering är bra mycket vanligare än man egentligen själv tror av den enkla anledningen att det finns många små saker som även gemene man gör hemmavid,enligt en tränare jag/vi haft långa diskussioner med så är även t ex en jacka slängd över en bom en form av barrering,man använder det som ett nytt "titthinder" och då är det ok,men använder man det för att få hästen att vakna till pga att det blir nått nytt osv (att den hoppat hindret några gånger innan och t ex rivit)då är det en mild form av barrering.

Men jag skulle aldrig säga att t.ex. kasta en jacka över hindret är barrering. Visst det kan få hästen att hoppa bättre, men det är ju pga den tittar till. Man vill få den att hoppa bättre UTAN att slå sig.
För mig är barrering när man genom olika sätt får hästen att slå sig och genom det bli försoktigare.

Absolut är det fel! Du har helt rätt. Jag menade att det kanske inte ryms under ordet barrering hos de allra flesta eftersom det är så vanligt.

Vi har en B-tränare i klubben som använder den metoden på sina lektioner. Det ser för :devil:-ligt ut.
Han är väldigt svår att ha och göra med om man konfronterar honom, men är väldigt inställsam mot ponnymammorna som avgudar karln. Han är banbyggare också, har inte världens bästa rykte precis... så man tycker ju att han borde tänka sig för.

menade inget illa ment mot dig..
vilken klubb rider du på?

Att kasta en jacka över hindret är inte barrering... det är helt enkelt att kasta en jacka över hindret.
... vilket man kan göra om man vill träna en tittig häst på ett hästvänligt sätt.

"man använder det som ett nytt "titthinder" och då är det ok,men använder man det för att få hästen att vakna till pga att det blir nått nytt osv (att den hoppat hindret några gånger innan och t ex rivit)då är det en mild form av barrering."

Kopierar det jag skrev tidigare,det beror ju helt å hållet på varför/hur man använder sig av "jackan".

Barrering handlar fortfarande om att få hästen att hoppa bättre genom att tillfoga den smärta.
Att få hästen att titta till och genom det hoppa bättre är inte barering!! Då skulle ju all träning som man gör för att hästen ska hoppa bättre kallas barrering.

Du måste skilja på träning och barrering. Du vill ju genom jackan undvika att hästen ska slå i hindret = inte slå sig.

Senast ändrad:

"man använder det som ett nytt "titthinder" och då är det ok,men använder man det för att få hästen att vakna till pga att det blir nått nytt osv (att den hoppat hindret några gånger innan och t ex rivit)då är det en mild form av barrering."

Isåfall så har jag barrerat min ponny regält då jag brukade bara ställa upp ett hinder eftersom jag var för lat för att plocka fram fler + att jag ändrade utseende på det igenom att hänga en renpäls, reflexer, hindermattor eller kläder på det på att få olika utseenden på hindret. Allt under samma ridtur dessutom.
Rev hon hindret så passade jag även på att ändra utseendet på hindret då jag redan stod på marken så jag skulle slippa att hoppa av och på hela tiden.

Det som är mest konstigt nog är att min ponny fortfarande älskar att hoppa trots sina 28 år och efter sin "riktiga" hopptid som jag nu fått veta att jag barrerat henne under..

*KL*

Jag har en liten fundering om barrering. Tänkte på krysshinder. där är det väl meningen att man ska hoppa i mitten för att lära sig hoppa mitt på hindret, va? (jag har inte hoppat på länge och aldrig tänkt över det förr så). Räknas det som barrering om man styr hästen på den högre delen av hindret då? eller om man visar hästen att den ska hoppa på mitten och sen "plötsligt" bestämmer sig för att hoppa på den höga delen och girar ditåt i sista stund? Jag har inte tänkt på det förr men kom på det nu när det pratades om bakvända oxrar och så. så, är det barrering eller är det inte det? varför?

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar