Sv: Barrering

"man använder det som ett nytt "titthinder" och då är det ok,men använder man det för att få hästen att vakna till pga att det blir nått nytt osv (att den hoppat hindret några gånger innan och t ex rivit)då är det en mild form av barrering."

Kopierar det jag skrev tidigare,det beror ju helt å hållet på varför/hur man använder sig av "jackan".

Det spelar ingen roll att du skrivit det tidigare, att kasta en jacka över ett hinder är inte barrering. Du har helt enkelt fel.

t ex en jacka slängd över en bom en form av barrering,man använder det som ett nytt "titthinder" och då är det ok,men använder man det för att få hästen att vakna till pga att det blir nått nytt osv (att den hoppat hindret några gånger innan och t ex rivit)då är det en mild form av barrering.

Du säger ju emot dig själv här. Om man har en häst som varit lite nonchalant ett par gånger vill man kanske göra hindret till "ett nytt titthinder". Är det barrering då? Nej, en jacka kan omöjligt bidra till någon form av barrering. Punkt.

Som någon skrev,hästarna sätts i botten osv av hindret för att de "ska riva",man hoppar hinder "baklänges",markbommar som hamnar fel,"tomma höga hinder" dvs en bom på högre höjd utan markbommar osv.

Att lägga hästarna i botten med avsikt att de ska riva är helt fel. Däremot att lägga dem något närmare för att de ska bli lite kvickare ser inte jag något fel med. Men då ska ryttaren givietvis vara medveten om vad han/hon gör och göra det på ett schyst sätt.

Sen att hoppa ett "tomt" hinder utan markbom tycker jag heller inte är något fel. Isf skulle vissa banbyggare bidra till massor av barreringar då det ibland förekommer ute på tävlingsbanorna.

Sen att hoppa ett "tomt" hinder utan markbom tycker jag heller inte är något fel. Isf skulle vissa banbyggare bidra till massor av barreringar då det ibland förekommer ute på tävlingsbanorna.

Oj vilka barrierare (eller vad det nu kan heta om man barrerar) de måste vara på flyinge när de hoppar öresundsbron. Och helt öppet på en av Sveriges största tävlingar också. :D
Konstigt att ingen reagerat om det är straffbart beteende. :grin:

*kl*

Barrering är nog mycket vanligt, tyvärr. Har själv sätt tränare (utbildade c-b tränare) som har kastat upp bommar under språnget för att bättra teknik. Detta var dessutom på en lektion med ett antall ponnyryttare i 10-12 års ålder. Vilket budskap ger man dessa? "Om tränaren gör det, så måste det ju vara rätt...?"
Har även blivit tipsad om hur man förbättrar frambensteknik, något som tydligen "alla" i eliten gör, med stålkarda och radital liniment. Om man börjar använda värmekamera på nat/ elit tävlingar i Sverige, skulle det nog bli en del fall av kemisk barrering... :crazy:

Höll på att tappa hakan när en tränare frågade mig vart jag hade köpt hästens boots. H*n hade nämligen köpt lika, fast med piggar på insidan... :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar