Sv: Barrering

Varierande grad av barrering är nog tyvärr ganska vanligt, även i Sverige.

Jag har t ex själv sett folk som jagat hästar med långpisk från marken för att få dem att hoppa vatten, samtidigt som någon sitter ovanpå och slår allt vad dom orkar.

Varierande grad av barrering är nog tyvärr ganska vanligt, även i Sverige.

Jag har t ex själv sett folk som jagat hästar med långpisk från marken för att få dem att hoppa vatten, samtidigt som någon sitter ovanpå och slår allt vad dom orkar.

Fast just det klassas väl inte som barrering?

Jag tror att en viss grad av barrering förekommer även i Sverige. Dock är jag tveksam om olika former av kemisk barrering förekommer,eller vill iaf tro att det INTE förekommer. Isåfall borde väl kanske de svenska hästarna lyfta bättre på hovarna än vad majoriteten gör nu:crazy:

Däremot finns det nog många som använder sig av olika hjälpmedel både från backen och i hindret för att få bättre resultat. Ex någon som snärtar med långpisk över hinder för att få hästen att lyfta bättre,eller klämmer åt bommarna lite extra,alternativt placerar järnföremål ovanpå bommen.

En "mildare" grad av barrering, om det nu kan kallas det. Men det tycker jag nästan då ryttaren gör det medvetet....är ju när ryttaren med flit placerar hästen illa på hinder med avsikt att den ska "slå sig rejält"

Kemsik barrering är det nog svårt att uttala sig om, det "ser" man ju inte, men skulle tro att det är "ganska vanligt", när man preparerar bommar med olika saker, använder trådar och slag mot benen är det ju lättare att komma på.
Tror det är ganska vanligt, kanske inte så vanligt med grövre saker, men lättare saker för att "få hästen mer uppmärksam" är väl klassiker !?

En "mildare" grad av barrering, om det nu kan kallas det. Men det tycker jag nästan då ryttaren gör det medvetet....är ju när ryttaren med flit placerar hästen illa på hinder med avsikt att den ska "slå sig rejält"

Jopp, det klassas som barering när en erfaren ryttare lägger hästen fel. När en oryttinerad ryttare gör det kallas det för okunskap... :crazy:

*KL*
Kemisk barriering? Vad är det?:confused:

Annars, vet inte alls hur det är i Sverige med sånt, men det är inte shysst mot hästen:s

delvis knapplån...

Jag både VET och har även hört att barrering finns, på alla möjliga olika nivåer inom den svenska hoppsporten.
Jag har sett med egna ögon både ponnyer och hästar barreras på såväl regionala som elit-tävlingar... På olika sätt.

Omedveten "barrering" förekommer ju hur mycket som helst ffa lokalt-regionalt då ryttare i ren okunskap kommer jättefel... Men det är en förlåtlig sorts barrering, det är ju inte medvetet utan bara kanske otur(okunskap och en ryttarmiss kan ju alla göra.)
När det är medvetet av duktiga ryttare däremot är det skamligt.

Även sett sk "kemisk barrering" förekomma, jag har sett det med egna ögon hos några som rider i de högre klasserna för ponny, bla ridsport ponnycup, baltic osv. Har sett dem preparera hästarna innan hoppningen genom att gnugga in liniment med en vass borste på hästens ben för att öka deras försiktighet. Det verkar inte särskilt härligt för hästarna.
Kan påpeka att det var starka liniment, och "skurborstar" typ, så det måste gått in rejält i huden och påverkat hästarna ordentligt...
har även hört om folk som använder samma/liknande metoder på storhäst.

Så barrering finns nog mer utbrett än man anar och vill inse.
Både HÖGST medveten och omedveten...

Du menar folk som blistrar sina hästar. Gnuggas på med en liten tandborste. Har aldrig sett det på tävling, men blister används ju i normala fall INTE för att öka känsligheten i hästens ben utan för att hjälpa/påskynda läkning av ev skador. Men det är klart, blister i fel händer kan säkert användas som en form av kemisk barrering, tyvärr:mad:

Kemisk barrering är när oliak former av substanser smörjs på eller injiceras i hästens ben för att öka känsligheten. Bra och aktuellt exempel på en form av kemisk barrering är ju de fallen som åkte dit för dopning i OS. Hade använt sig av någon form av salva som de smorde på hästens ben, som innehöll ämnet capacin. Ökar känsligheten! detta medel visade sig ju även finnas i ett populärt liniment:crazy:

exakt det jag menade, och det blir ju en grym form av barrering när det används på det sättet...
Hemskt, och det användes av erfarna och etablerade ryttare (eller kanske deras föräldrar/tränare/coacher...)...

jag har även när jag varit med på tävling vid enstaka tillfällen stoppat ekipage som på ett eller annat sätt barrerat på framhoppningen.
Bla såna som hoppat "bakvända oxrar", använt felaktiga markbommar som lurar hästarna plus att jag en gång sa åt en tränare/hästskötare som stod med pisk inne på framhoppningen att om h*n använde den skulle jag säga till överdomaren att utesluta ekipaget.

Det är många som behandlar hästarna respektlöst som om de vore tävlingsmaskiner, och det leder inte sällan till någon form av barrering eller något sätt för att höja hästens prestationsförmåga eller försiktighet.
Det är den mörka och tråkiga sidan av hästsporten, som många blundar för.
Den finns där. Och det är utbrett.
Med tanke på hur mycket man sett/hört på tävling, undrar man ju vad folk gör hemma med sina hästar där ingen kan se eller höra...

Verkligen! Kan bara se tillbaka på när jag köpte min holländksa import. Hon var f*n inte i en enda bom i bröjan, blev helt stressad om hon väl råkade slå i....undra hur de har hoppat henne egentligen!!!

Nej tar hellre nått nedslag eller två, bara jag har en frisk och glad häst som slipper utsättas för hemskheter. Inte rättvist mot hästen ju, blir så arg:mad:Tänk dessa underbara djur, vad de redan ställer upp för oss ryttare och står ut med mycket för att vara oss till lags...

Det är en rätt vanlig syn, ja. Inte bara när det gäller vatten... (blir lika förbannad varje gång:devil:)
Fast det räknas väll inte till barrering...

delvis knapplån...

Jag både VET och har även hört att barrering finns, på alla möjliga olika nivåer inom den svenska hoppsporten.
Jag har sett med egna ögon både ponnyer och hästar barreras på såväl regionala som elit-tävlingar... På olika sätt.

Omedveten "barrering" förekommer ju hur mycket som helst ffa lokalt-regionalt då ryttare i ren okunskap kommer jättefel... Men det är en förlåtlig sorts barrering, det är ju inte medvetet utan bara kanske otur(okunskap och en ryttarmiss kan ju alla göra.)
När det är medvetet av duktiga ryttare däremot är det skamligt.

Även sett sk "kemisk barrering" förekomma, jag har sett det med egna ögon hos några som rider i de högre klasserna för ponny, bla ridsport ponnycup, baltic osv. Har sett dem preparera hästarna innan hoppningen genom att gnugga in liniment med en vass borste på hästens ben för att öka deras försiktighet. Det verkar inte särskilt härligt för hästarna.
Kan påpeka att det var starka liniment, och "skurborstar" typ, så det måste gått in rejält i huden och påverkat hästarna ordentligt...
har även hört om folk som använder samma/liknande metoder på storhäst.

Så barrering finns nog mer utbrett än man anar och vill inse.
Både HÖGST medveten och omedveten...

Jag hoppas verkligen att du anmälde...

Självklart ville jag göra något åt saken men jag högg tag i överdomaren och berättade vad jag såg, och h*n lovade att ta tag i och kolla upp det. Sen vet jag inte vad som hände eller hur det gick med det där...
Har inte hört något, eftersom jag gjorde "en anonym anmälan" till ÖD.

Långnos:
Ja, jag "struntar" i om min häst river, det viktigaste för mig när jag är ute och tävlar är inte att det ska vara felfritt och att jag ska vinna, utan att det ska bli bra rundor.
jag har haft 8 felsrundor som kännts betydligt bättre än felfria osv.
Jag har vinnarskalle, men inte på det sättet att jag vill vinna till varje pris.
Det är ju det som driver folk till att vara så grymma mot de här underbara djuren som ställer upp så enormt och är så fantastiska...

Det är de som vill vinna till varje pris som tar till "alla medel för att lyckas".
Och alltid på bekostnad av hästen.
Och det som gör mig så besviken är elitryttare som har så höga krav på sig att prestera att de väljer att "fuska" genom att preparera eller träna sina hästar med otillåtna medel. Det är så orättvist mot så otroliga hästar som klarar av de höjderna och klasserna.

Jag hade en häst en gång, som nog var tvivelaktigt tränad tidigare. Den hoppade nästan alltid en halvmeter över hindren, bara för att vara på den säkra sidan att inte nudda bommarna. Trots att hindren låg på 1.40-1.50 hoppade hästen så högt över h*n bara kunde. Och det ledde till att h*n blev trött fortare, det slet mer både fysiskt och psykiskt och den kunde inte tävla så högt eftersom den hoppade så vansinnigt högt även över stora hinder.
Så en häst med otrolig kapacitet kunde inte gå mycket högre än 130-135 pga träningsmetoder som förstört psyket. Den hästen stannade ALDRIG heller, livrädd för att stanna eller riva, och tog i så h*n slog knut på sig själv om det behövdes för att rädda en situation.
Och det var så synd om den hästen för det gick inte att få ur bomrädslan ur kroppen på den. Det var så djupt inrotat... Och det kommer ju fortare försltiningsskador på en häst som alltid hoppar så himla högt (oavsett om hindren är höga eller inte) så den var tvunget att hoppas, tränas och tävlas väldigt sparsamt med!

När man tänker på sånt här är tankarna skrämmande. Tänk vad folk hittar på med sina hästar.
Det är just det att man ser så mycket tvivelaktigt öppet, på tävlingar, organiserade träningar osv...
Vad gör då folk hemma för sig själva... usch, jag ryser av tanken.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet också om att kemisk barrering förekommer (i Sverige är jag inte säker) Utomland har jag hört om det. Det är mycket som förekommer vid tävlingar, bakom boxgardinerna..

Kemisk barrering är fruktansvärt. Starka medel gnuggas in på hästen ben som tydligen ska verka ett tag. Vet att det gör ont på hästarna då de står o stampar med benen, har även hört vissa som blir helt tokiga, försöker lägga sig osv. Eftersom det inte är luktfritt måste det också tvättas av (man har ju sett att skydd har plockats av hästar efter ritten och att funktionärerna luktar på dem). Hästarnas ben blir väldigt ömma av denna behandling. Helt fruktansvärt.

Sen finns det ju även barrering med bommar, stål "skivor" längst upp på bommen, bommar med små taggar (små spik)

Otroligt hemskt hästar ska behöva lida för att människor vill ha berömmelse, ära och pengar.

Det är en rätt vanlig syn, ja. Inte bara när det gäller vatten... (blir lika förbannad varje gång:devil:)
Fast det räknas väll inte till barrering...

enligt TR:

"Med barrering menas tex. att ryttare och/eller medhjälpare genom aktiv handling, med eller utan tekniska hjälpmedel kan antas åstadkomma fysisk smärta hos hästen i samband med hoppning i syfte att tvinga hästen att hoppa högre eller försiktigare."

För mig räknas det som barrering, med det kan ju klart vara en tolkningsfråga. Hur som helst oavsett vad det klassas som så tycker jag att det är vidrigt och att de som sysslar med sånt inte borde få hålla på med djur öht!

Det ÄR vanligare än vad man tror.
Iaf att "slänga" en bom på sin häst eller hoppa en oxer bakifrån, eller med en smal träfärgad ribba..

Sen tror jag inte kemisk barrering o sånna grejer är lika vanliga i Sverige som utomlands..
Det sägs ju att i Scandinavium för ganska många år sen, började man undra varför de hade så mkt spån i stallgången..
Det var för att det hoppades där, nattetid o de barrerade hästarna...

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar