http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=82457
Hur vanligt tror ni att det är - i sverige, och i sporten i stort?
Hur vanligt tror ni att det är - i sverige, och i sporten i stort?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varierande grad av barrering är nog tyvärr ganska vanligt, även i Sverige.
Jag har t ex själv sett folk som jagat hästar med långpisk från marken för att få dem att hoppa vatten, samtidigt som någon sitter ovanpå och slår allt vad dom orkar.
En "mildare" grad av barrering, om det nu kan kallas det. Men det tycker jag nästan då ryttaren gör det medvetet....är ju när ryttaren med flit placerar hästen illa på hinder med avsikt att den ska "slå sig rejält"
Jag har t ex själv sett folk som jagat hästar med långpisk från marken för att få dem att hoppa vatten, samtidigt som någon sitter ovanpå och slår allt vad dom orkar.
delvis knapplån...
Jag både VET och har även hört att barrering finns, på alla möjliga olika nivåer inom den svenska hoppsporten.
Jag har sett med egna ögon både ponnyer och hästar barreras på såväl regionala som elit-tävlingar... På olika sätt.
Omedveten "barrering" förekommer ju hur mycket som helst ffa lokalt-regionalt då ryttare i ren okunskap kommer jättefel... Men det är en förlåtlig sorts barrering, det är ju inte medvetet utan bara kanske otur(okunskap och en ryttarmiss kan ju alla göra.)
När det är medvetet av duktiga ryttare däremot är det skamligt.
Även sett sk "kemisk barrering" förekomma, jag har sett det med egna ögon hos några som rider i de högre klasserna för ponny, bla ridsport ponnycup, baltic osv. Har sett dem preparera hästarna innan hoppningen genom att gnugga in liniment med en vass borste på hästens ben för att öka deras försiktighet. Det verkar inte särskilt härligt för hästarna.
Kan påpeka att det var starka liniment, och "skurborstar" typ, så det måste gått in rejält i huden och påverkat hästarna ordentligt...
har även hört om folk som använder samma/liknande metoder på storhäst.
Så barrering finns nog mer utbrett än man anar och vill inse.
Både HÖGST medveten och omedveten...
Det är en rätt vanlig syn, ja. Inte bara när det gäller vatten... (blir lika förbannad varje gång)
Fast det räknas väll inte till barrering...
Jopp, det klassas som barering när en erfaren ryttare lägger hästen fel. När en oryttinerad ryttare gör det kallas det för okunskap...