Barocksadlar....vilka får man tävla med??

Sv: Barocksadlar....vilka får man tävla med??

bobo skrev:
På en westerntävling skulle väl ingen komma på idén att rida med en engelsk sadel t.ex.

Fast på D-nivå är det ofta tillåtet med engelsk utrustning på westerntävlingar. Vår westernklubb har åtminstone haft några engelskryttare som tävlande. De brukar kunna hävda sig inom Western Riding klasserna.

Skuggfaxe12 skrev:
Militärerna i all ära, men de använder ju inte ens hästar längre. :smirk:

Hästarna finns kvar på K1 fast numera är det en stiftelse som driver hästverksamheten. Beridna högvakten finns kvar och det är värnpliktiga som rider den.

För att tävla måste man ha en sadel av engelsk modell. Synd! Om det är klubbtävling så kan man eventuellt få dispans så att man kan ha sin barock sadel, om man frågar dom som håller i tävlingen och dom går med på det. :)

Jag har deltagit i en westerntävling med distanssadel och det gick bra :)

Hej Antti! Vad rider du i för 'bomlös stjärtlapp'? Hur trivs du i den? Varför har du valt den?

FRÅGVIS :p

Oj... rätta mig om jag har fel... men nog var Antti ironisk?? Inte rider väl Antti bomlöst? ;o

Jag tror det är så här på ridsportsförbundet:

Barockridningen är fortfarande så pass ny i sverige att vi ändå är en liten del som faktiskt rider, för nuvarande har det blivit en sorts modegrej där ev. en del kommer återgå till den "engelska ridningen" när vågen går över.
Men dom "frälsta" kommer stanna kvar vid sin filosofi & fortsätta därav jag är en av dom, detta passar mig kanonbra.

Det är först nu som TR har blivit bättre i sina betslingsregler tack vare Torbjörns arbete, man har större utbud att välja mellan till just sin häst.
Jag tror det kommer ta många år till innan sadelreglerna blir ändrade OM dom nu blir ändrade.
Dressyrtävlingen har en mycket lång tradition bakom sig och det är inte mycket som har förändrats när det gäller klädsel och utrustning på häst.
Så risken är att det inte kommer att ändras pga traditionen, men man vet aldrig.

Det finns bra sadlar på marknaden sk close contact sadlar som man kan välja med djup sits.
Att välja en barocksadel bara för man just rider barock eller man är ute efter det stora stödet man får av sadeln så är man egentligen fel ute.
Trots sadeln sätter mig i rätt sits & håller mig där, så måste jag lära MIG själv att sitta rätt till att börja med, jag tror inte att det går om man sitter i en barocksadel som gör allt jobbet till en.

Men Barocksadlarna är gudomligt underbara att rida i (Har provat) Man sitter där man sitter, det är bara att glida med i rörelserna.
För min del tycker jag det är mer sport att träna upp mig och min häst i en "engelsk sadel" då blir min sits mer"ärlig".
Mvh
Spirit

Oj, glida med i rörelserna?

Min sadel (StartTrekk espanola med lite ändringar) gör det möjligt för mig att sitta i bra sits. Jag måste dock fortf spänna mage och bäckenbotten, stretcha framsida lår etc etc. Den gör dock att jag KAN sitta där. Innan ändringarna hamnade jag i min "vanliga" sits, där jag tappar bukstödet, åker fram med benen och kan spjärna.

Självklart kan säkert även engelska sadlar göra det för mig, men just nu var det fråga om utseende om jag ska vara så krass ;)

Jag har den (o)turen att jag måste glida med med sitsen på min hæst annars så sætter han sig på tværen och tycker jag ær størig. :smirk:
Gør jag rætt så stæller han upp på det mesta. Det ær det som ær det svåra- att gøra rætt..

Jag har funderingar på att køpa en espaniola, men det ær en ekonomisk fråga først och fræmst. Hittar jag ingen ny begagnad Kieffer sadel som ær vidare æn den jag har nu som børjar bli før liten, så blir det en Espanola.

Vad har du gjort før ændringar på din?

Mvh
spirit i kph hos på en kunddator medans hon væntar på gods.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama