Sv: Barocksadlar....vilka får man tävla med??
Jag tror det är så här på ridsportsförbundet:
Barockridningen är fortfarande så pass ny i sverige att vi ändå är en liten del som faktiskt rider, för nuvarande har det blivit en sorts modegrej där ev. en del kommer återgå till den "engelska ridningen" när vågen går över.
Men dom "frälsta" kommer stanna kvar vid sin filosofi & fortsätta därav jag är en av dom, detta passar mig kanonbra.
Det är först nu som TR har blivit bättre i sina betslingsregler tack vare Torbjörns arbete, man har större utbud att välja mellan till just sin häst.
Jag tror det kommer ta många år till innan sadelreglerna blir ändrade OM dom nu blir ändrade.
Dressyrtävlingen har en mycket lång tradition bakom sig och det är inte mycket som har förändrats när det gäller klädsel och utrustning på häst.
Så risken är att det inte kommer att ändras pga traditionen, men man vet aldrig.
Det finns bra sadlar på marknaden sk close contact sadlar som man kan välja med djup sits.
Att välja en barocksadel bara för man just rider barock eller man är ute efter det stora stödet man får av sadeln så är man egentligen fel ute.
Trots sadeln sätter mig i rätt sits & håller mig där, så måste jag lära MIG själv att sitta rätt till att börja med, jag tror inte att det går om man sitter i en barocksadel som gör allt jobbet till en.
Men Barocksadlarna är gudomligt underbara att rida i (Har provat) Man sitter där man sitter, det är bara att glida med i rörelserna.
För min del tycker jag det är mer sport att träna upp mig och min häst i en "engelsk sadel" då blir min sits mer"ärlig".
Mvh
Spirit