Barock/akademisk

Sv: Barock/akademisk

och såg ut att vara mkt lätta i tömmarna.

Det beror pa att man vid korrekt traditionell brukskorning ( tex i skogen) INTE styr hasten sarskilt mycket med tommarna utan man kor med rostkommandon. Dvs hastarna ar INTE vana att ta stod i tygeln om de ar korda traditionellt pa "bonde och skogsmansvis!".

Hasten stannar nar man sager till den, backar nar man sager "back" gar till hoger nar man sager "hoger" etc etc.

Detta kan medfora vissa problem och glada skratt vid dressyrridning eftersom min nordsvensk Tor GARNA stannar och ser litet forvanad ut nar instruktoren sager " BRA DAR!". Han ar ju lard att da ska man stanna under arbetet och liksom "frysa till". Tog litet tid innan min instruktor larde sig att inte slappa sadana "grodor" ur mun :). ( Och mig sjalv att saga "DUKTIG" istallet for "BRA".)

Fast det ar himla bra som livlina om nagon av ens hastar blir skramd ( vilket gud-i-nad inte hander ofta ) och man utbrister i ett "stilla" eller ett "STA!" och hasten bara stelnar till och man kan lugna ner den med en klapp och ett "BRA dar!"

Sjalvklart efterom man allt som oftast inte kan halla tyglarna pga av att man maste flytta pa saker nar man lastar etc.

Las tex Timmerhastens Bok dar det skrivs en del om detta.

/KT

Senast ändrad:

och tyngden igen - det känns när man skor :angel: I prislistan finns det en särskild taxa för arbetshäst....

/QUOTE]

SURE du. MIn hovslagare tar INTE extra betalt for att verka och sko mina nordisar- tvartom brukar han saga att hans jobb vore battre om fler folk hade nordsvenskar!

( Trots att killen ar islandshastnisse!)

/KT

Om du är inrresserad av fysik och hästens biomekanik så rekomenderar jag "The dynamic Horse" Av Hillary Clayton. Den är väldigt lättläst.

Du skall du få en bild här

tyngdpunktfrflyttning.jpg

Den blå cirkeln markerar "kroppens tyngpunkt där den är" Den röda till ungefär vart man vill flytta den.

Den första bilden markerar var den moderna dressyrhästen har sin naturliga tyngdpunkt, och den andra var den befinner sig på en bruksnordis.
Av bilderna kan man då utläsa att det är större avständ på bild två = det kommer att gå åt mer energi/kraft att flytta den bakåt

Sedan så vill jag återigen förtydliga att det är mycket möjligt att en Norsvensk räcker till den sorts Dressyr som man sysslar med inom AR
Medan TR och den klassiska dressyren kräver mer/annorlunda arbete
av hästen.
För där vill man iten bara att den skall flytta tyngdpunkten, man vill att den skall göra det avspänd också. Ffa utan att hämma någon av sina ryggrörelser - och det är nog där den största skillnaden mellan Dressyr och Cirkus ligger.

Och det är där det brukar skita sig

Eftersom detta är buke så kan jag tillägga att bilderna är gjorda i paint och saknar millimeterprecission. De är tillverkade för att illustrera en princip.

Vill man förstå ovanstående mer - rekomenderar jag boken

Senast ändrad av en moderator:

man vill att den skall göra det avspänd också.

Och det är där det brukar skita sig

Jo det dar med avspandhet har man ju sett nar man betraktar tavlingsdressyr aven pa hog niva.

Dar ser man ju hur grand prix ekipage narmast skiter pa sig om minsta lilla storning sker i omgivningarna.

Och hur mycker avspandhet har da DET dressyrarbetet ledit till eh?

Da ser jag nog hellre ett kallblod dressyrarbeta eller tex en PRE. Dvs hastar som har ett vettigt LYNNE! ( Nagot som de tyvarr manga vanliga varmblodshastar av idag verkar ha tappat i ett dike nagonstans).

For en hasts formaga till dressyr sitter INTE bara i kroppen! Har inte hasten ett gott ARBETSPSYKE sa blir det ingen dressyrridning overhuvud taget vart namnet.

Jag har inget att erinra

men alla ekipage går inte i spänning på hög nivå inom TävlingsDressyren, även om (alltför) många gör det.

Däremot är det mycket lättare att hamna i spänning med vissa raser.
Nordis tex.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker själv att jag oftare ser halvblod högt i klasserna som är rejält orena i takten (tex fyrtaktig trav/passage), än vad jag ser skogsluffar-nordisar med oren takt...

Fast de där två bilderna skulle jag vilja vända på det. Jag ser oftare halvblod som ser ut som den högra. Det finns även vissa nordisar i den gruppen, men jag tycker oftare de tillhör den vänstra. Tex PRE och Camargue tillhör oftare den vänstra.

Sen behöver det ju inte luta uppåt mellan bakben och framben. En överbyggd häst kan när den är bra skolad vara bra mycket bättre än en häst med 1 dm högre manke än kors (som många av dagens halvblod är avlade till, vilket gör att de SER UT att vara samlade vid ridning tots att de då egentligen blir LÄGRE fram än vid stillastående)..... En häst som är överbyggd på ett 'bra sätt' med "många växlar" där bak och som kan knyckla ihop benen och under arbete inte längre se överbyggd ut är den häst som i slutändan oftast blir maffigast, men då måste man lära sig att "kontrollera" den energi man får ut av katapult-bakbenen och att omvandla den energin de kan ge på rätt sätt.

Fast de där två bilderna skulle jag vilja vända på det. Jag ser oftare halvblod som ser ut som den högra. Det finns även vissa nordisar i den gruppen, men jag tycker oftare de tillhör den vänstra. Tex PRE och Camargue tillhör oftare den vänstra.

Kanske den gamla modellen halvblod isåfall, annars känner jag inte alls igen mig, iallafall inte med Camargue, - "sportmodellen" av PRE kan jag hålla med om mycket väl klassar in med de halvblod som ÄR byggda som till vänster, om än i kompaktare förmat. Camargue för mig är väldigt väldigt markbunden med korta stabbiga ben , bog och hals och rörelser därefter.

Till att börja med så hänvisar jag till den Percheron som var med på Globen.

Levade går jag inte på - just för att det är cirkus. Även bröderna Bronett kallar det Dressyr på hög nivå. Ja Cirkusdressyr...

QUOTE]

Ok anser du spanska ridskolan vara hög dressyr?? Du måste ju anse att de är cirkus också då de har uppvisningar dagligen med hingstarna inför publik med bland annat samma rörelser.

jag citerar mig själv

Den första bilden markerar var den moderna dressyrhästen har sin naturliga tyngdpunkt, och den andra var den befinner sig på en bruksnordis.

Bilden illustrerar hur kroppsform och hållning påverkar den naturliga tyngdpunkten.

En häst i naturlig uppförsbacke har ju lättare att röra sig i uppförbacka än en som är i naturlig nedförsbacke.

Därmed inte sagt att saker inte går att ride en häst med ogynnsam exteriör - bara att den får anstränga sig väldigt mycket mer

För att göra det lätt för hästen avlar man mer mot den första bilden hos de raser som man vill ha som Dressyrhästar.

Då kan man tycka att det är fusk -med en häst som har lätt för sig, men den som har lättare för sig slipper nog en hel del dragande och sparkande

Ok anser du spanska ridskolan vara hög dressyr?? Du måste ju anse att de är cirkus också då de har uppvisningar dagligen med hingstarna inför publik med bland annat samma rörelser.

Det som avgör om det är dressyr eller inte är ju kvaliteten i rörelserna ( se även Jegras tråd)

Når de upp till den föreskrivna standarden eller inte.

Allt finns ju nedskrivet och på SRS intresserar man sig för TR

KL
Eller förrsten, från Psychogirls resonemang..

Har oxå reagerat på toppdressyrhästar och hur de beskrivt. Superfin exteriör, byggd i uppförsbacke.. Betyder det verkligen i verkliga världen att de av naturen bär sig bättre än hästar med ungefär lika höjd manke-kors eller högre bak?

Menar man sammantaget med att hästen i fråga även har väldigt högt ansatt hals eller räcker det att de är högre fram på långa ben?

Tycker att de här väldans välbyggda dressyrhästarna ser just ut att mest vara byggda LIKT den form man eftersträvar. Inte att de nödvändigtvis ser ut att göra det bättre än de andra.
Exteriören kompenserar (hm.. sorry, kompletterar) det man försöker visa upp genom ridningen.

Kan även tänka att hästar som är väldans högbenta kan se ut som om de lättare rör sig med sina hovar förbi tyngdpunkten än under den. Lätt för att flytta sig och kliva åt sidan, men svårare att känna o hitta det rätta läget för samling, då det är så mycket ben att koordinera. Flashigt som tusan men svårt att hitta äkta bärighet. Ojoj, i alla typer kan man hitta svårigheter..
Felsökeri på hög nivå! :o:crazy: sorry!

Slänger bara snabbt in en länk, inte optimal men iaf en bruksare som i mina ögon ser ganska trevlig ut där den joggar på. Vad skulle hindra den här pållen att samla sig lite extra och till och med upplevas lätt i fronten och bra för dressyrridning? Nu snackar jag inte svår _tävlingsdressyr_ utan dressyr som låter hästen bära sin ryttare på ett ergonomiskt vis och vara trevlig att sitta på..?
http://www.borglin.se/nordsvensk/galleri/polly23.html

En flashig hingst med högrest hållning..
http://www.borglin.se/nordsvensk/galleri/belltino5.html

Hm, måste säga att vissa, om än små, likheter kan jag se, mellan en sån här biff och en iberisk biff. Kanske det bara sitter i mankammen, men något är det!
http://www.borglin.se/nordsvensk/galleri/certino2.html

Hm, frågan kanske eg borde vara, vad får räknas till dressyr.. Är det enligt mästarna o TR tillåtet att anpassa mängd och utbildningstrappa så att det passar individen perfekt. Eller "ska" hästen kunna fungera enligt tävlingsmallen för att kunna räknas som lämplig ridhäst. Varför finns det så få PRE´s i toppen.. vilket har diskuterats..
Så länge ett så snävt hästurval kan toppa rankingen vill jag inte ha tävlandet som väg och mål. Utan hästen därute i hagen bestämmer.

Citerar mig själv..
Tycker att de här väldans välbyggda dressyrhästarna ser just ut att mest vara byggda LIKT den form man eftersträvar. Inte att de nödvändigtvis ser ut att göra det bättre än de andra.
Exteriören kompenserar (hm.. sorry, kompletterar) det man försöker visa upp genom ridningen.
Fast det här vet jag eg inget om, för äktheten torde ju kännas mer än det syns, och jag har aldrig ridit en riktigt byggd sk uppförsbackehäst.
Takten kan man ju försöka räkna, men annars måste det sitta i ögonkänslan. och den är svår att argumentera om.

Halvblod och nordsvensk. Pilbåge och losgelassenheit. Hovslagare, en massa bindestreck i texten, och alla inlägg är redigerade..
Tjena Susan!:D

Halvblod och nordsvensk. Pilbåge och losgelassenheit. Hovslagare, en massa bindestreck i texten, och alla inlägg är redigerade..
Tjena Susan!:D

men nu var du nog långsammast på buke. :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har fått operationstid för att göra en gastric bypass i slutet på sommaren och undrar om ni är fler här på forumet som är aktiva ryttare...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama