Sv: Barock/akademisk
Det är inte så många ryttare som kan plocka fram det - och definitivt inte på en Nordis
Och jag har fått för mig att det är ganska lätt att få till på en nordis (ryggsvinget alltså), men att sedan stabilisera svinget till samling kräver en hel del, pga rörligheten o fladdrigheten.
Om ryggsving alltid kommer efter rakriktning, då måste vi ha hittat vissa grader av rakriktning ju!
Det är mkt tydligt då balansen tryter, bakbenen tappar svikt och ryggen stannar upp och blir stilla.
Men man får nästan skilja på läge BRA och läge DÅLIGT och skilja dem åt. det är ridning inom kategori BRA som är intressant att diskutera. för är man inte där så kommer man ju inte vidare till någon ridning (samling).
Jämför våra två nordisar (fel namn, kallblodstravare)
Den långa lätta energiska, har såå mycket rörelse, men svårare att stabilisera och samla utan att tappa fokus i övningarna. Det måste till disciplin och noggrannhet och lite pondus i ryttaren för att samla ihop all energi och fokusera den på rätt slags arbete.
Det vill gärna bli ett ohejdat svingande som rör sig än hit än dit och en stund däremellan i rätt läge. Och rätt läge är det jag räknar till arbete och fortsätter i.
(tränare har uppmuntrat fortsatt arbete ur läge DÅLIGT för att "komma vidare på skalan", men det är av vår erfarenhet helt ointressant. Ger enbart spänningar och oäkta rörelse med dålig känsla)
Den andre har stabil rygg, dock inte alls låst. Kort kraftfull kropp och lägre halsansättning. Han går i en naturligt stabil grundform men har inte den där lilla extra energin och viljan att laborera med. Kräver tajming och tydlighet för att inte bara stanna. Lite trögare, snällare.
Då han hittar flow, och förstår. Då hjälperna går igenom och får gensvar, då bara flödar han stabilt igenom rörelser. (grundläggande sådana, men början brukar ju visa på vad framtiden bär på..)
Han känns enklare att hantera exteriört, men kanske blir en utmaning att alltid hålla energin och reaktionen uppe i.
Han skulle jag inte omedelbart drömma om piruetter och passage på...
Det syns på sättet de leker i hagen. Den högresta nordisen stegrar och gör piruetter. Piafferar och galopperar på stället.
Den tyngre mer lågställda han siktar mot bakbenen, dyker och lägger iväg som en tanks. Använder råstyrka.
Hm.. slutsats, inom samma ras finns mer eller mindre talangfulla ridhästar!
Skulle inte sikta på caprioler med allihop direkt! Men det gör man kanske inte med alla lipizzaner heller. Rimliga krav ger njutbar ridning!