Barock/akademisk

Sv: Barock/akademisk

Men om man säger så här

En häst som redan har tyngdpunkten längre bak - behöver ju bruka mindre kraft till att flytta den bakåt än en som av naturen har den längre fram.

Det betyder ju inte att den automatiskt gör det - men att den har lättare att komma till självbärighet. = brukar mindre energi för enbart grundformen

Om hästen måste bruka mycket energi till att enbart gå i en grundform som möjliggör samling - så blir ju själva samlingen ännu mer krävande för denna häst en en häst som har grunden nästan gratis.

Sedan är ju inte hållningen allt. En häst kan se ut att sätta sig - röra sig i uppförbacke - men gå helt utan ryggverksamhet...

Det var faktiskt väldigt intressant på balkenhols clinic när de kom till Alexia - för det tyckte man ju redan gick så bra.

ojsan :angel: fattades det nåt :o

citerar dig
Slänger bara snabbt in en länk, inte optimal men iaf en bruksare som i mina ögon ser ganska trevlig ut där den joggar på. Vad skulle hindra den här pållen att samla sig lite extra och till och med upplevas lätt i fronten och bra för dressyrridning? Nu snackar jag inte svår _tävlingsdressyr_ utan dressyr som låter hästen bära sin ryttare på ett ergonomiskt vis och vara trevlig att sitta på..?

Det ser ju rätt trevligt ut - den behöver ju se till att belasta bakbenen under kroppen - men det är ju möjligt. Och till det du skriver ser jag inget hinder.

Den här diskussionen mynnar ju ut från tesen att nordsvenskar skulle vara mer lämpade för svår Dressyr.

och de är de inte beroende på tyngdpunktens placering - och den sladdriga överlinjen - och tyngden
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barock/akademisk

Kan ju också tas som en komplimang i detta fallet

Hej på dig :)
 
Sv: Barock/akademisk

Nu pratar vi sladdrig överlinje.

Det finns en tråd som handlar om bärkraft kontra skjutkraft. se länk nedan.

I biomekaniska termer så måste hästen först utveckla skjutkraft för att överhuvudtaget kunna utveckla bärkraft.

Hästen måste kunna spänna pilbågen så att kraften går framåt genom kroppen

Därefter kan tyngdpunkten förskjutas bakåt längs samma väg.

Ju mindre kringelkrokar på denna väg desto lättare.

Därför vill man ha en häst med en "harmonisk överlinje""

En häst med en oharmonisk överlinje måste bruka mycket kraft till att göra överlinjen harmonisk...( se bilder i tråden - men var uppmärksam den där susan prickar tangenterna som hon vill - all text måste dechiffreras...)


Här kommer bilder på optimal och mindre optimal överlinje

pilen från höger visar skjutkraftens väg - förhoppningsvis genom ryggen ända upp till nacken.

pilen från vä visar hur lätt det är att komprimera bakåt och omvandla energin till bärkraft

verlinje.jpg



Nackdelen med den sladdriga överlinjen (både upp och ned) på en nordis är att kraften så himla lätt slinker ur någonstans.

Detta ställer större krav på ryttaren

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=680440&highlight=skjutkraft+b%E4rkraft
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barock/akademisk

Är helt med. Om detta med viktförflyttning.
Fast sedan spelar ju en hel del andra saker in. Styrka tex. en häst byggd i uppförsbacke, kanske kan sakna det där muskelpaketet över länd och bakdel, som kan förflytta kraften framåt från bakbenen genom överlinjen o tillbax igen. och kanske på vissa nordisar denna styrka de innehar kan kompensera den lägre formen.
Konsten, att kanalisera styrka och energi på rätt sätt.

Hm, jag kanske inte pratar om den svåra dressyren i form av skolor ovan mark på bruksare.. men jag ser nog inga hinder till att en vacker dag få jobba med piaff o passage och piruetter på kallbloden. Kan inte alls se hindret förutom i mig själv.

I takt med min egen utveckling, som är förfärande långsam för tillfället, händer det saker i hästen. Där mina spärrar släpper bubblar det fram talang som jag aldrig skulle ha förutspått av att se hästen stå och hänga i hagen med travtäcket på...
 
Sv: Barock/akademisk

Ja, nordisar/kallblodstravare (och PRE och Camargue och Connemara etc) är mycket mer svårridna än halvblod. Varför? Jo, för att de precis som du säger är SLADDRIGA.

Men när man lyckas stabilisera deras kroppar så att de har kontroll över sin sladdrighet, ja, DÅ har de mycket större potential än de redan stabila/orörliga hästarna :)

Jag har gått i funderingarna att halvblod (ok, inte alla, men om vi ska generealisera) passar män, de sladdriga hästarna passar kvinnor (fast det stämmer inte alltid..).

Män kan pga sin anatomi (breda axlar, smala höfter, lång bål) och stabilitet styra sitt bäcken utifrån sin bål. Kvinnor är ofta sladdriga och måste styra sin bål utifrån sitt bäcken (pga breda höfter, ofta smala axlar och kort bål). Män behöver jobba på att bli mer rörliga och kvinnor behöver jobba på att bli mer stabila. Om vi ska generalisera.

Halvblod har ofta bakdelar som är ganska "orörliga" (ej sladdriga), vilket gör att kraften från deras bakben går rätt upp i sätet på ryttaren. De har svårt att få svingande ryggar och få bakben som "spiraler" (ihopknycklade/stötdämpande). Sätter man en kvinna på en sådan häst skumpar hon åt tjotahejti, det gör att hon bara spänner sig och inte kan följa med i rörelsen. En man däremot har lättare att sitta på hästen och eftersom de båda behöver jobba med samma saker (börja svinga, öka rörligheten) blir det lättare.

En häst som istället är sladdrig passar kanske bättre ihop med kvinnor (fast de passar nog med män också). De blir oftast inte lika stötiga utan har lättare att svinga i ryggraden och stötdämpa bak vilket gör att kvinnor har lättare för att sitta på dom. De behöver jobba med stabiliteten och därför kan en man med stor stabilitet vara hjälpsamt, men även en kvinna som själv jobbar med stabiliteten.

Alltså, män kan rida alla hästar men kvinnor kan rida mycket färre :p
 
Sv: Barock/akademisk

Jag kan nog garanterat säga att jag sett betydligt många fler Camarguer än dig och de flesta (av dagens) Camarguehästar har mycket bra ridhäst-exteriör. Visst finns "urhäst-exteriören" kvar hos vissa, men de flesta av de verkande hingstarna har bra bakdelar potentialla för "ihopknycklande" och de rör sig ofta uppåt-framåt. Men de ser absolut inte ut som halvblod. Men då kanske jag ska säga att jag oftast inte tycker svenska halvblod är av någon bra ridhäst-modell. De tyska halvbloden (tex Hannoveraner) tycker jag isåfall är betydligt bättre.


edit: Det här med ridhäst... vad jag menar är att jag själv inte skulle köpa en sådan häst för att rida på, men det har nog EGENTLIGEN mer att göra med att jag oftast inte faller för deras personligheter.....
 
Sv: Barock/akademisk

Ja det har du garanterat. Det hindrar mig inte från att ha en uppfattning av de jag sett och ingen av dessa inklusive den du har, är särskilt optimal i sin kropp ridhästmässigt tycker jag.
sen håller jag dock absolut med dig om att de tyska hannoveranarna är bättre byggda än de svenska halvbloden än så länge.
 
Sv: Barock/akademisk

Jo men visst finsn det en enorm kraftutväxling i en nordsvensk.
Och jag är inte anti Nordis - jag har ju en själv och det fann ju en anledning att jag köpte den för 20 år sedan.

Däremot tycker jag att det är att luras att mena att de är mer lämpliga för svår Dressyr än halvblod. Det finns inga belägg för det.

Om du tar två hästar i en hage - mina streckhästar tex

vilken av dem klarar av att komma i full karriär utan att vara på bogarna, har en bromsträcka på nästan ingenting från full fart och kan vända på en femöring och dra järnet åt andra hållet också.
Och detta ser _lätt_ ut.

När jag köpte min Nordis så tänke jag rida Dressyr på den, nu när jag vet mer om Dressyr - om hur stor del av Dressyren som faktiskt handlar om balans - så väljer jag något exteriört mer lämpligt. Och nåt som inte blir lika stressat.

Men jag ångrar inte en sekund min Nordis - bättre ridlärare finns inte.

Han har gett mig långt mer än jag gett honom - så jag är för evigt i tacksamhetsskuld till honom

Men det är nåt helt anant än att den har lätt för sig i Dressyr
 
Sv: Barock/akademisk

jag är med på kvinnors och mäns olika kroppar,

men om du skall sitta stilla på en hästs tyngdpunkt, och du är rörlig - och hästen så pass rörlig att du i din sits måste hålla er båda stabila - så kräver det stor styrka i balansmusklerna hos ryttaren.

Allt beror ju också på var man är i sin ridning hur man upplever det.

Jag tror inte riktigt vi menar samma sak med ryggswing - för det jag menar kommer igång först när hästen är rak och börjar veva på ordentligt bakifrån.

Det är inte så många ryttare som kan plocka fram det - och definitivt inte på en Nordis
 
Sv: Barock/akademisk

Utifrån det kan vi då helt klart konstatera att vi söker ganska skilda kvaliteter i våra ridhästar :)
 
Sv: Barock/akademisk

Jo, allt är ju väldigt individuellt.

Men ser man till två motsatser (en instabil/överrörlig/sladdrig och en låst/stel/stabil) så gör det ofta att de vandrar mer åt ytterligheterna. Ser man tex på ryggraden så blir det en låsning mellan några kotor (småmusklerna krampar) gör detta att det blir en överrörlighet på ett annat ställe för att ryggraden/människan vill behålla sin totala rörlighet.

Lite likadant kan det vara med häst/ryttare. Är hästen stel/låst så gör det att ryttaren bara blir mer överrörlig. Har man två överrörliga är det lättare att jobba med stabiliteten, men det tar låång tid, det är inget som görs i en handvändning. De ekipagen tar det ju längre tid för att utvecklas än vad det ofta tar för de stela/stabila, men när man väl fått stabiliteten i det överrörliga är de oftast överlägsna de som från början var stabila.. Är min erfarenhet...

Om vi nu ska generalisera ;)
 
Sv: Barock/akademisk

Det är inte så många ryttare som kan plocka fram det - och definitivt inte på en Nordis
Och jag har fått för mig att det är ganska lätt att få till på en nordis (ryggsvinget alltså), men att sedan stabilisera svinget till samling kräver en hel del, pga rörligheten o fladdrigheten.

Om ryggsving alltid kommer efter rakriktning, då måste vi ha hittat vissa grader av rakriktning ju! :banana:
Det är mkt tydligt då balansen tryter, bakbenen tappar svikt och ryggen stannar upp och blir stilla.
Men man får nästan skilja på läge BRA och läge DÅLIGT och skilja dem åt. det är ridning inom kategori BRA som är intressant att diskutera. för är man inte där så kommer man ju inte vidare till någon ridning (samling).



Jämför våra två nordisar (fel namn, kallblodstravare)
Den långa lätta energiska, har såå mycket rörelse, men svårare att stabilisera och samla utan att tappa fokus i övningarna. Det måste till disciplin och noggrannhet och lite pondus i ryttaren för att samla ihop all energi och fokusera den på rätt slags arbete.
Det vill gärna bli ett ohejdat svingande som rör sig än hit än dit och en stund däremellan i rätt läge. Och rätt läge är det jag räknar till arbete och fortsätter i.
(tränare har uppmuntrat fortsatt arbete ur läge DÅLIGT för att "komma vidare på skalan", men det är av vår erfarenhet helt ointressant. Ger enbart spänningar och oäkta rörelse med dålig känsla)

Den andre har stabil rygg, dock inte alls låst. Kort kraftfull kropp och lägre halsansättning. Han går i en naturligt stabil grundform men har inte den där lilla extra energin och viljan att laborera med. Kräver tajming och tydlighet för att inte bara stanna. Lite trögare, snällare.

Då han hittar flow, och förstår. Då hjälperna går igenom och får gensvar, då bara flödar han stabilt igenom rörelser. (grundläggande sådana, men början brukar ju visa på vad framtiden bär på..)
Han känns enklare att hantera exteriört, men kanske blir en utmaning att alltid hålla energin och reaktionen uppe i.
Han skulle jag inte omedelbart drömma om piruetter och passage på...
Det syns på sättet de leker i hagen. Den högresta nordisen stegrar och gör piruetter. Piafferar och galopperar på stället.
Den tyngre mer lågställda han siktar mot bakbenen, dyker och lägger iväg som en tanks. Använder råstyrka.

Hm.. slutsats, inom samma ras finns mer eller mindre talangfulla ridhästar!
Skulle inte sikta på caprioler med allihop direkt! Men det gör man kanske inte med alla lipizzaner heller. Rimliga krav ger njutbar ridning!
 
Sv: Barock/akademisk

Det skulle vara intressant att se dig rida, du har ju lagt in trevliga bilder.

Själva swingandet med ryggen är när den börjar gunga upp och ned ungefär som om man skulle rida på en sådan tjock matta de har i gymnastiken. Annars har ju nordisar en hel del "rulla tunna" hit och dit - för mycket tom. Och den rörelsen måste ju stabiliseras för att det skall bli nåt...

exteriören säger ju mer än rasen om potentialen ( bortsett från att en bruks är tung) . det man iten har i lämpliga vinklar - får man använda i råstyra.

Min nordis är så framtung att han måste ha halsen rakt upp i hagen om han skall galoppera ( mindre bra i Dressyr) På det viset blir ju galoppen fyrtaktig och kommer aldrig att gå att samla korrekt.

Den får man ju träna till att överhuvudtaget orka att galoppera lång och låg i ren tretakt (eftersom han måste hålla emot bakifrån väldigt väldigt mycket) Skall han ovanpå det samla sig mera... ojoj trött kille
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barock/akademisk

Hm.. Ska man våga sig på en ridfilm..
Min kära mor filmade en snutt då vi provade de första galoppsprången på ridbana.
I skogen i full fart har varit den enda galoppen vi kunna få till innan muskelproblemen blivit utklarade.

Så, vad tros om den här hästens talang som ridhäst?
Bortse från framåtlutande ryttare på glid och gropig tjurhage som underlag!
Galoppen känns ganska taktfast på det här stadiet tycker jag.
Formen tappar vi emellanåt, lite pga gropar och min sits som inte hålls på plats så bra i barbackasadeln på rörlig häst..

Varsågod: http://s8.photobucket.com/albums/a42/cebonita/ridbilder/?action=view&current=PICT0006.flv
 
Sv: Barock/akademisk

Det är ju en verkligt trevlig modell på häst tycker jag.

Det hela hänger på dig. (som ju oftast med ridningen ö.h.t för oss alla). Du måste komma bort från att trycka ner den på bogarna genom att lätta och luta dig framåt. i galoppen jagar du in den i fattningen istället för att låta den vara i fred och sitta tillbaka lugnt och stilla när den fattar. det blir flackt och springigt mycket därför att du faller fram så mycket.
relax :angel:
 
Sv: Barock/akademisk

Jag tycker den ser ut att röra sej mjukt och trevligt. Inget fel på galoppen heller. Men du måste ge den mer stöd inför fattningen och inte luta/kasta dej fram, man vill gärna överdriva men det hjälper inte hästen oftast, det stör mer.

Om du har så lösa tyglar och dessutom lutar dej framåt måste hästen springa ikapp och faller framåt.

Ge den mer stöd främst på ytter och räta upp dej, ge lätt lugn signal och ge den stöd med säte och hand även i galoppen så kommer den att kunna galoppera på fint.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barock/akademisk

Mitt svar på detta skulle ju då vara att skippa galoppen och jobba med framå-nedåtsökningen. Du ska inte ge hästen stöd, hästen ska söka det själv...

Arbeta med skolorna och se till att ha en mjuk sökning. Avlappningen är vital för att skolorna ska bli korrekta.
Sen fick jag en jättebra övning sist jag var på kurs.

rida en sluta i skritt genom hörnpasseringen mot långsidan, övergå ett par steg till böjd rakt framåt och sen glida in i några steg öppna. Låta hästen gå in på en volt och be om fyra- fem steg ökning och längning av ramen, samla upp mitt på volten i några steg och sen länga ut igen på vägen tillbaka till spåret. Gå in på spåret i sluta och upprepa rörelsen. Vid den kortade, samlade delen på mitten av volten kan du ställa om och byta varv.
OM man i detta läge känner att man har hästen med sig, mjukt och fint i balans, kan man här försöka fatta en galopp (efter att man böjt i rätt riktning då...). Ett steg räcker gott i början. Huvudsaken är att hästen fattar genom att sätta under sig och lyfta ryggen, inte lyfta huvdet och falla ur.

På min bruksnordis var detta kanonbra att utföra i trav, men på de litet hetsigare kallblodstravarna gjordes fattningen från skritten.
 
Sv: Barock/akademisk

Du svarade nog fel person:confused: Jag rider inte på den filmen:cool:
Har inte några några större problem som gör att jag ska undvika galopp heller:D

Stöd behöver hästen för som du ser trillar den iväg framåt annars, visst kan du minska stödet när hästen är stark och inte behöver lika mycket.
Nu ville ju ts galoppera och då är det jag skrev vad jag anser att hästen behäver för att kunna göra det.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har fått operationstid för att göra en gastric bypass i slutet på sommaren och undrar om ni är fler här på forumet som är aktiva ryttare...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp