Sv: Barock/akademisk
Svarar alla.
Här är kanske den andra fattningen inne på det lilla spåret. Har tränat på galoppen på volt på Stooor parkering där han fått gasa på lite emellanåt för att förtydliga vilken gångart som önskas.
Långsidan blir en transportsträcka där jag enbart vill ha den takfasta traven helst med ryggen på plats och lite högerböjning, för att fatta galopp på plättens bästa del sas..
I det här skedet fattar jag galoppen enbart genom att höja o föra fram innerhanden lite och släppa fram innerbog. Plus att jag nog andas in och lyfter upp hela kroppen lite. Så att jaga honom in i galoppen gör jag nog inte! Fast jag förstår att det kan se ut så pga sitsen.
De gånger jag lagt till skänkeln för att hålla galoppen då han håller på att tappa takten har han surnat till rejält. det är en häst som vill och ska vara självgående eller styras av sitsen.
Använder nog mest skänkeln till att aktivera bakbenen, få mer lyft eller flytta åt sidan.
Att få pådrivande skänkel är inte poppis då han tappar kraften eller är ur balans. Efter god förberedelse behövs ingen press, utan bara en antydan till hjälp.
Om jag gör fel och försöker rätta honom med mer skänkel, hehe, då kommer en riktig bakutspark. Men en stjärna får hållas!
Sista passet vi jobbade på galoppen testade jag att lägga bort det där med att släppa fram ryggen genom att stå i lätt sits.
satt i stället med och höll galoppen med sittbenen. Det brukar ju sägas ofta att man ska akta ryggen och låta hästen rulla på utan att sitta ned i början. Men faktumär att han kändes riktigt framåtgående och mjuk, med bibehållen rygg även om jag satt ganska tydligt med i galopptakten. (följer bara med i handen här. Han får röra huvudet fritt)
Det kändes nästan som om vi skulle kunna börja jobba vidare i någon övning.
Migo. Framåt nedåt är helt ok, nu vill vi vidare till lite mer arbete, nu då lösgjordheten är ok. han är riden ganska mkt enligt AR-skalan, och vi har inte jobbat på galoppen alls på ridplan förrän han är stabil i sökningen och skolorna flyter.
Den här filmsnutten gör kanske inte hela saken rättvisa. (tuvorna tex..) Får jaga ut någon icke hästrädd som törs filma mer än lilla mamma!