Barock/akademisk

Sv: Barock/akademisk

Det är ok förstod sen att första meningen var riktat till mej ändå ang stöd så jag la till lite svar på det också.:D

Svarar alla.

Här är kanske den andra fattningen inne på det lilla spåret. Har tränat på galoppen på volt på Stooor parkering där han fått gasa på lite emellanåt för att förtydliga vilken gångart som önskas.
Långsidan blir en transportsträcka där jag enbart vill ha den takfasta traven helst med ryggen på plats och lite högerböjning, för att fatta galopp på plättens bästa del sas..:crazy:

I det här skedet fattar jag galoppen enbart genom att höja o föra fram innerhanden lite och släppa fram innerbog. Plus att jag nog andas in och lyfter upp hela kroppen lite. Så att jaga honom in i galoppen gör jag nog inte! Fast jag förstår att det kan se ut så pga sitsen.

De gånger jag lagt till skänkeln för att hålla galoppen då han håller på att tappa takten har han surnat till rejält. det är en häst som vill och ska vara självgående eller styras av sitsen.
Använder nog mest skänkeln till att aktivera bakbenen, få mer lyft eller flytta åt sidan.
Att få pådrivande skänkel är inte poppis då han tappar kraften eller är ur balans. Efter god förberedelse behövs ingen press, utan bara en antydan till hjälp.
Om jag gör fel och försöker rätta honom med mer skänkel, hehe, då kommer en riktig bakutspark. Men en stjärna får hållas!:D

Sista passet vi jobbade på galoppen testade jag att lägga bort det där med att släppa fram ryggen genom att stå i lätt sits.

satt i stället med och höll galoppen med sittbenen. Det brukar ju sägas ofta att man ska akta ryggen och låta hästen rulla på utan att sitta ned i början. Men faktumär att han kändes riktigt framåtgående och mjuk, med bibehållen rygg även om jag satt ganska tydligt med i galopptakten. (följer bara med i handen här. Han får röra huvudet fritt)
Det kändes nästan som om vi skulle kunna börja jobba vidare i någon övning.

Migo. Framåt nedåt är helt ok, nu vill vi vidare till lite mer arbete, nu då lösgjordheten är ok. han är riden ganska mkt enligt AR-skalan, och vi har inte jobbat på galoppen alls på ridplan förrän han är stabil i sökningen och skolorna flyter.

Den här filmsnutten gör kanske inte hela saken rättvisa. (tuvorna tex..) Får jaga ut någon icke hästrädd som törs filma mer än lilla mamma!

Men jag förstår inte syftet med att trycka ner den på framdelen genom att luta framåt så som du gör hela tiden? klart den blir irriterad, särskilt om du skänklar på samtidigt?
det går jättebra att sitta tillbaks och sitta ner utan att trycka ner ryggen - du kan ändå vara mjuk och följsam i din nedsuttna sits. alternativt lätta ur utan att för den skull ramla framåt.

Kommer osokt att tanka pa ett lite slitet uttryck. Detta att dressyren ar till for hasten och inte tvart om. Vill jag bli stark da styrketranar jag, vill jag bli smidig da gor jag nagot annat! Detsamma galler val for hasten med. Naej, jag ar antirasist! Huvudsaken ar val att starka hasten, ge den forutsattningar att bara ryttaren utan skador. Ocksa en bruksnordis kan val starka bukmuskulatur, langa overlinje och trampa in mot tyngdpunkten, att strava mot samling. Malet for mig iallafall ar en allround, anvandbar hast. Inte levad och capriole, fast det kittlar ju fantasin lite! Tank om .... kanske nagon gang ...

Ok ok :)
Men nu handlar det ju om rasen och hästens exteriör o rörelse.
Inte min sits vid tillfället.. Jag var jippietjoglad att det blev galopp med låg form och ren takt. Om jag nu tryckte ner honom på bogarna så kändes det mindre viktigt den här dagen! :) (ecstasyglad)

Om vi återgår till rasdiskussionen och om någon mer har bilder på kallblod. Helst någon som kommit en bit på väg med sin häst så man kan diskutera hur hästen hanterar att bli riden mer samlat, inte ridmässigt utan hästmässigt!

Älgen: Sorry, tråden är så lång att jag glömde vem som startat den:angel::o

Lusidor: Men du ska inte "skänkla" det skrev inte jag i alla fall. Det blir den säkert irriterad av. Du ska bara inte luta dej framåt och kasta fram handen, att lätta en aning räcker, som du gör nu så uppmuntrar du hästen att falla fram på bogarna. Det underlättar inte för den som du gör på filmen, tvärtom. Och med all förståelse för hur svårt det är, vill bara påpeka att du "vill väl men det blir fel" som man säger och det gör vi oss nog skyldiga till allihop skulle jag tro, emellanåt.

Sen som jag har förstått AR vid det här laget så arbetar man väl med att stärka i skritt o trav så att hästen är stark nog att galoppera sen, alltså man väntar med galoppen, som migo skrev, eller har jag missförstått:confused: Då antar jag att man inte heller jagar in den i galopp, genom att rida så pass framåt? Men jag vet inte, tänkte bara på det när du skrev att du tränat den enl AR.

För min del är det ok att lära den som du gör där men du måste då hjälpa den med balansen, som sagt, och ge den mer stöd genom ditt säte och hand (tex inte luta fram, inte kasta fram handen osv)

Jag tycker som sagt att den ser ut att kunna ha helt ok galopp, och även trav.

Lucidor Jag tycker du gjort ett bra jobb med din hast. Jag ser ingen framkastad hand i fattningen daremot en spospets pa bogen. Att du underlattar for honom med avlastningssits tycker jag inte ser ut att paverka hans balans namvart, jag tycker han behaller takten fint, fast tvarniten ser lite rolig ut! Trots att hasten formodligen inte tyckt om att galoppera av skilda orsaker sa ser man att han bra grundforutsattningar for fortsatt arbete. Jag forstar inte varfor inte just den hasten skulle kunna klara hela utbildningstrappan inom ridkonsten. Han verkar atminstone ha temperament for det!!! Fin kille!

Asch, mitt foregaende inlagg skulle ju ha varit till dig Lucidor!!!

Hm.. Tvärniten rår jag helt för pga att jag använt "bra" som avslutning då det "räckt" med något. Just pga energin o viljan som jag inte vill riskera drar iväg då det blir missförstånd eller vid nya saker.

Så nu slinker det ibland ut ett "bra" då jag blir glad, och hästen nitar direkt.. Men utan krångel går det bra att rätta och gå fram igen. Här var det en riktig tvärnit då han förmodligen gick och väntade på vad som komma skulle.

Hästen är extremt lång (ca 10% plus på längden.. ) och galopparbete känns som det effektivaste sättet att stärka ryggen, men är som sagt jobbigt! trava kan han...:)
Jag är nöjd att han galopperar så himlans mjukt och är fri från handen på filmen.
Galopp utan grundstyrka skulle bli som Fredrik sa, full fart med huvud rätt upp.
Nu har vi ett helt ok läga att forsätta ur.
Som jag sagt tidigare, så har jag rätat upp mig passen efter detta och han känns som han hittar mer o mer balans för att galoppera längre sträckor, och inte störs då jag sätter mig tydligt och rider fram galoppen med sitsen.

Srackars dig - vad har jag ställt till med :o

Jag har bara skummat kommentarerna - men jag upplever att du sitter på en grön häst i remontsits - helt enligt boken.

Jag den är i framvikt - men du börjar ju i rätt ända framåt - nedåt.

Sedan är jag glad att du i nedförsbacken - när den blev kort i överlinjen inte fick panik och började såga, utan fick den framåt nedåt med din sits :bow:

Hejja dig.

Nu till ämnet, en Kallblodstravare är ju lättare än en bruksnordis, så detta blir ju mer som ett ordinärt halvblod.

Nu är det ju svårt att säga något hur långt den kan gå, eftersom den bara är på grundutbildningsstadiet, och du inte hade så himla bra förutsättningar i den hagen.

Är det någon som har en högt utbildad nordis - kanske kan pm'a mig film ?

Senast ändrad av en moderator:

Med erfarenhet på min egen Nordis så funkar det inte alls att ge den stöd i handen i galoppen - hästen måste ridas helt fram till handen och behöver mycket frihet för ryggen.

Det som är bra med att _rida_ Nordis är ju dess "dåliga grundbalans" att de så lätt bli störda.
Här måste alla hästens och ryttarens kroppsdelar dansa i samma tango - annars blir det skit.

:rofl:

Vinsten är ju att man blir noga med sitt säte

Kommer osokt att tanka pa ett lite slitet uttryck. Detta att dressyren ar till for hasten och inte tvart om. Vill jag bli stark da styrketranar jag, vill jag bli smidig da gor jag nagot annat! Detsamma galler val for hasten med. Naej, jag ar antirasist! Huvudsaken ar val att starka hasten, ge den forutsattningar att bara ryttaren utan skador. Ocksa en bruksnordis kan val starka bukmuskulatur, langa overlinje och trampa in mot tyngdpunkten, att strava mot samling.

Ja detta kan en bruksnordis också.
Men den behöver hjälp av ett bra säte - och tål ingen handridning

Åja Susan - SÅ tragiskt katastrofalt var det nog inte med kritik.
Snarare tvärtom har väl folk kommenterat att det är en riktigt trevlig modell på häst. sen att galoppen inte riktigt sitter, mkt pga ryttarens balans och position, är väl en helt ok kommentar. detta är väl inte Gnägg - med "ohhh och ahhh va söööööt" kommentarer?

Hm.. Tvärniten rår jag helt för pga att jag använt "bra" som avslutning då det "räckt" med något. Just pga energin o viljan som jag inte vill riskera drar iväg då det blir missförstånd eller vid nya saker.

Så nu slinker det ibland ut ett "bra" då jag blir glad, och hästen nitar direkt.. Men utan krångel går det bra att rätta och gå fram igen. Här var det en riktig tvärnit då han förmodligen gick och väntade på vad som komma skulle.

Det är en ovana du kanske ska lära om, jag har själv gjort det misstaget och fått skäll av tränare, på en häst jag hade, som då alltid stannade och trodde det var ok n är tränaren sa "braaaaa.."

Jag har bara skummat kommentarerna - men jag upplever att du sitter på en grön häst i remontsits - helt enligt boken.

Jag den är i framvikt - men du börjar ju i rätt ända framåt - nedåt.

Sedan är jag glad att du i nedförsbacken - när den blev kort i överlinjen inte fick panik och började såga, utan fick den framåt nedåt med din sits :bow:

Hejja dig.

Så farligt var det väl inte som sagt? Remontsits är inte hänga fram på bogarna, om vi ska vara petiga, det är fortfarande i balans.

Som sagt, hästen ser helt ok ut vilket jag också skrev, sen är det bara lite råd ang att få den i balans och inte öka framåt. Med den betslingen så behöver man kanske inte såga:crazy: heller. Mina synpunkter ville bara var en hjälp att undvika att den fortsätter öka, öka, pga tyngdpunkten är för långt fram, vilket du säkert ser också. Men lusidor skrev ju själv att hon rätat upp sej nu så, och det gick bättre, så då var det kanske inte helt fel heller.....

Hur kopplar du plötsligt avsaknad av stöd i handen till större frihet för ryggen f ö ? Ryggen arbetar väl inte bättre för att hästen trillar framåt och ökar ökar ökar......Ingen har talat om att råhålla och hindra:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Jag såg faktiskt något annat än det du och Flash ser. Jag såg en person som följde sin hästs tyngdpunkt. Men det är bara jag det. :)

Men det verkar som om många dressyrryttare bara känner till den lodräta sitsen och inga andra? För det är ofta det första som kommenteras, man tittar inte på hästens balans, tyngdpunkt eller nåt annat?

Vem pratade om lodrät sits:confused: Det finns väl grader av allt.
Tror du att jag skulle föreslå lodrät sits på en ung/grön häst som ska lära sej fatta galopp korrekt:confused:

Det är inte fel att stå i lätt sits, men man ska inte ha tyngdpunkten för långt fram genom att luta sej överdrivet framåt. Det är lätt gjort i ivern att hjälpa till, (jag säger inget om det, det var bara ett försök att ge lite tips:idea:). Men hästen kan inte fortsätta att gå i balans då utan tvingas följa ryttarens tyngdpunkt och alltså måste den öka och gå fortare och fortare.

Det händer också om ryttaren inte själv är så välbalanserad utan har sin egen tyngdpunkt väldigt högt och svajar med överlivet i lättsitsen.

Aha, då missförstod jag nog!

Jag har inga problem själv med att ryttaren laborerar med överlivet och har det lite framåtlutat, men vi har alla olika teorier och angreppssätt!

Nej liten framåtlutat är inte fel, men mycket, (alltså i just det fallet, fatta galopp från trav,) Det finns ju en fin gräns där som man inte får passera, dvs man får inte gå förbi hästens tyngdpunkt framåt.
Man måste hjälpa och i alla fall inte försvåra för hästen att vara i balans. Inte så lätt alltid.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har fått operationstid för att göra en gastric bypass i slutet på sommaren och undrar om ni är fler här på forumet som är aktiva ryttare...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama