Barock/akademisk

Sv: Barock/akademisk

KL

Anående överlivet så är det en bra hjälp när hästen höjer halsen/sänker ryggen att flytta den två centimeter framåt för att ge plats för ryggen igen och seda återgå till normalläget.

Likaså så behöver ju inte ett framtippat överliv betyda att tyngdpunkten tippar framåt - stackars då alla hopphästar och fälttävlandshästar.
Ett korrekt framåt tippat överliv kompenseras av en utskjutande bakdel så att tyngdpunkten inte förflyttas.

Däremot tänker jag inte dissekera denna ryttare då jag har ett långsamt bredband.

Jag uppfattar dock likt Jacko att denna ryttare känner av _ placerar sig på _ och följer hästen fint. Särskilt under omständigheterna

Men om man skall återgå till diskussionen - är denna häst på bogarna för att rasen är framtung i sin konstruktion, eller beror det på att ryttaren kastar sig framåt.

Min egen erfarenhet säger att tyvärr hamnar de där - därför att de är där - de är.

Av den anledningen så rider jag min Nodris som kommit lite längre och är starkare i rygg/mage upprätt och endast kortare sträckor

Jag ser ingen vinst att på _min häst_ galoppera den i framvikt, men vi är i ett annat skede

Ps. Om ryttare hamnar för långt fram på dessa hästar som redan har tyngdpunkten för långt fram så ökar frekvensen dvs takten, eller så tapapr de balansen helt och bryter av i slängtrav

*min erfarenhet av att rida och se på när andra rider Nordis*

Senast ändrad av en moderator:

Likaså så behöver ju inte ett framtippat överliv betyda att tyngdpunkten tippar framåt - stackars då alla hopphästar och fälttävlandshästar.
Ett korrekt framåt tippat överliv kompenseras av en utskjutande bakdel så att tyngdpunkten inte förflyttas.

Visst och något annat har jag inte påstått heller. Om det handlat om korrekt hade jag knappast kommenterat det. Jag tycker heller inte att hästen ser ut att ha så vansinnigt svårt för sej, måste jag säga, men kanske hade jag väntat något annat efter beskrivningarna av problemen, jag vet inte. Tycker den ser rätt ok, jag, på den nivån den är och av den rasen som den är. Trevlig i rörelserna.

För de flesta av oss gäller nog att hästen är bättre än ryttaren, det gäller kanske inte riktigt de berömda 99 procenten, kanske, men i alla fall 95 % då skulle jag tro:o

Sen kan jag förstå de svårigheter med rasen som ni beskriver, de har kanske inte så mycket gratis, vad gäller arbete under ryttare.

KL

Fredrik: He, nog kan jag tåla att man kritiserar, endast jag vet ju hur saker och ting står till här hemma eg! :p
O man ser vad man är van att se efter.
tack ni som tycker att det såg hyfsat följsamt ut. Det var hela poängen.

Angående betsling.. Rider på ett tvådelat pelham med 95 % enbart kontakt i bridongtygeln (stångtygeln får hänga o slänga..), men med uppkortad stångtygel då hästen sätter in kontrollbehovsmekanismen och behöver tänka mer fram o ner. Då enbart med korta tygeltag o stoor eftergift. Plågsamt??

Kan informera intresserade att nu galopperar han på fint och fattar galopp flytande ur en bra förberedelse i trav. Genom att jag ger galopptakt och gör en uppåt-framåt-cirkelrörelse med innertygeln. Lite á la Craig Stevens tror jag.
Håller galoppen utan annan inverkan än sitsen.
Sedan tänker jag jobba vidare med att lätta fram i galoppen genom övningar som stärker naturligt. Inte hålla på o laborera med något annat.

Intressant är, att nu då han fått in galoppen i systemet på volt o fyrkantsspår, så är han FÖR snabb att välja galoppen. Då travarbetet känns för krävande och "tar", då kliver han gärna in i galopp. Så det måste ju kännas som en vila nu då han fått galoppen som nytt alternativ på ridbanan. Inte så besvärligt alltså.

(läste häromkvällen i Kyras bok, att vid inlärning av galopp skall innertygeln SLÄPPAS helt. Inte tas i mindre, utan släppas... Men så bra då tänkte jag.:))

Och, den här kusen har haft stoora bekymmer med sin kropp. Näst värsta jag suttit på tidigare, nu uunderbaar!

Jag såg faktiskt något annat än det du och Flash ser. Jag såg en person som följde sin hästs tyngdpunkt. Men det är bara jag det. :)

Men det verkar som om många dressyrryttare bara känner till den lodräta sitsen och inga andra? För det är ofta det första som kommenteras, man tittar inte på hästens balans, tyngdpunkt eller nåt annat?

tänker helt enkelt avstå från att kommentera då jag inte har en susning vart du får lodrätt sits in i det hela. som vanligt ska det bli läger runt det hela, fattar inte riktigt varför ärligt talat, mina kommentarer står för mig själv och det är väl ledsamt om folk tycker att allt annat än oh och ah är jobbigt. Ohat har jag dessutom gjort över att hästen är trevlig.

Ps. Om ryttare hamnar för långt fram på dessa hästar som redan har tyngdpunkten för långt fram så ökar frekvensen dvs takten, eller så tapapr de balansen helt och bryter av i slängtrav
Tänker bara jämföra o spåna lite på hur de kan bete sig.

Den här reagerar på obalans genom att stanna. Vid inridningen var det hopplöst då han var så rörlig. minsta rubbning av överlivet o han stannade. Ingen obalans här inte sa han irriterat. Fick sitta med halsring och hålla i, tillbakalutad!

Ja, då hästen tappar ryggsvinget och låser sig: hamnar på bogarna, då ökar takten och stötigheten. Springigt o kort.
Men det händer inte så mkt pga ryttarens överliv tycker jag. Sitter i hästens fysiska förmåga för dagen att använda sin kropp rätt, eller ryttarens förmåga att försätta hästen i rätt läge.

KL
Har funderat med min tävlingsdressyrkompis. Hon har börjat jobba mot att rida sin halvblodsdam lättare än vad hon fått lära sig tidigare. Hon vill ha äkta svar och minimala hjälper. Självgående och korrekt rörelse.
Och oj oj vad svårt det blev för dom. Tillbaka till scratch igen!
Lite som jag alltid måste göra med kallbloden. De tål inget annat än den jättelätta ridningen. och då kommer alla brister upp till ytan. Inget kan döljas utan det är den rena skära sanningen i varje steg. Himmel eller pannkaka.

Men om man tar med sig den känslan från kallblodet på en "riktig ridhäst" med det som Psychogirl beskrev som fastare kropp och stummare rörelser. Och jobbar mot samma lätthet i ridningen, då kanske man hamnar i samma svårigheter som dressyrkompisen.
Det som funkar jättebra faller isär i beståndsdelar då man släpper hästen friare med mer krav på känsla och mindre teknikridning.
Då allt ska vara äkta och rent kommer konsekvensen och flytet bli lidande i ridningen. Tills man kommit till kärnan och ut igen.

bara funderingar!:o Såklart inte sagt att man måste lära sig rida på instabila hästar. men de är bra lärare!

.
Har funderat med min tävlingsdressyrkompis. Hon har börjat jobba mot att rida sin halvblodsdam lättare än vad hon fått lära sig tidigare. Hon vill ha äkta svar och minimala hjälper. Självgående och korrekt rörelse.Och oj oj vad svårt det blev för dom. Tillbaka till scratch igen!
Lite som jag alltid måste göra med kallbloden. De tål inget annat än den jättelätta ridningen. och då kommer alla brister upp till ytan. Inget kan döljas utan det är den rena skära sanningen i varje steg. Himmel eller pannkaka.

Men om man tar med sig den känslan från kallblodet på en "riktig ridhäst" med det som Psychogirl beskrev som fastare kropp och stummare rörelser. Och jobbar mot samma lätthet i ridningen, då kanske man hamnar i samma svårigheter som dressyrkompisen.
Det som funkar jättebra faller isär i beståndsdelar då man släpper hästen friare med mer krav på känsla och mindre teknikridning.
Då allt ska vara äkta och rent kommer konsekvensen och flytet bli lidande i ridningen. Tills man kommit till kärnan och ut igen.

Tänker inte argumentera med dej ang överlivet eftersom du har allt så klart för dej och många skäl till varför osv.... Men hästen kräver ju enligt din beskrivning balans så....ja, ja. Det är skönt att känna att man kan i alla fall, antar jag.

Ang det första (och bla det i fetstil) så är det så de flesta vill rida skulle jag tro. Vad tror du annars:confused: Blir lite undrande över många uppfattningar ang "vanlig dressyr":crazy: Men men....visst finns det bra och dålig ridning men se inte den dåliga som exempel på dressyr

Ang det sista om "ridhästar" så undrar jag vilka du menar då? Nån specielll sort? Med "fastare kroppp och stummare rörelser". Vill bara veta om jag rider en sån trist "riktig ridhäst" eller ej:smirk: En sån som inte behövs känsla på.......

Jag har lite svårt att förlika mig med tanken på att nordsvenska hästar är så vansinnigt mer balanskänsliga än hästar som avlats för dressyr längre tid? Varför är det ständigt ok för ryttare som rider nordsvensk att klanka på halvblod, men inte vice versa? Som halvblodsryttare får man finna sig i att sitta på en häst som inte är balanskänslig, som inte rids med lätta hjälper, som oftast är stendum och som avlats för att dra vagn. :o

Var kommer alla dessa sanningar ifrån? Jag kan inte för mitt liv begripa var ni får det ifrån?

Och att man dessutom tror att en timmerlass häst drar genom bakdelen? Som om ni böjer knäna när ni rullar skottkärra och piafferarr fram? Nej, man lägger vikten fram och sedan kan bakbenen veva. För att det är vikt på fram. Aktiva bakben som träder långt inunder kroppen betyder i regel inte att hästen tar i med baken utan tvärtom. Det gäller på väldigt väldigt välutbildade hästar, men inte på hästar som drar timmer i skogen.

Det finns många övningar man kan göra själv för att förstå hur mekaniken fungerar för en häst. Att vara ett fyrbent djur som lever sitt liv på längden är en annan mekanik som man måste ta hänsyn till.

Jag har bara ridit ardenner, aldrig nordsvensk (bara varit skötare när jag var liten). Jag tyckte absolut det var ett trevligt djur, men inte var den 40 ggr bättre än alla halvblod jag någonsin suttit på.

Lusidor, dina rader om hur balanskänslig din häst är - de kunde jag skrivit. Och jag har ett helt stendumt holländskt halvblod! :)

rodnar och skäms lite :o

Egentligen är nog alla hästar känsliga för balansen - givetvis.

Det jag tycker är svårare på Nordisen är att han har svårare att gå självbärig - han är bredare, det är en mycket större yta rent geografiskt som man kan missa nyckelhålet på.

Det är också svårare för det skumpar mer. = stor rörlighet i ryggen.

Jag känner också igen himmel eller pankaka. Det ser för djävligt ut, rent patetiskt om manmissar nyckelhålet - eller om skall jag hellre säga _när_

Å andra sidan så finns det andra svårigheter på halvblodet - som man slipper på Nordis.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det har jag inga problem med att förstå, att en nordsvensk kan ha andra problem än ett halvblod. (Och självklart finns det ju olika individer inom alla raseran!).

Jag tror ofta att balanskänsligheten sitter i ryttaren. Har ryttaren förmåga att känna med sin nätta ändalykt vad som händer i hästen? En skicklig ryttare kanske upplever alla hästar som balanskänsliga?

*spånar*

Jag har lite svårt att förlika mig med tanken på att nordsvenska hästar är så vansinnigt mer balanskänsliga än hästar som avlats för dressyr längre tid? Varför är det ständigt ok för ryttare som rider nordsvensk att klanka på halvblod, men inte vice versa? Som halvblodsryttare får man finna sig i att sitta på en häst som inte är balanskänslig, som inte rids med lätta hjälper, som oftast är stendum och som avlats för att dra vagn. :o

Var kommer alla dessa sanningar ifrån? Jag kan inte för mitt liv begripa var ni får det ifrån?

Och att man dessutom tror att en timmerlass häst drar genom bakdelen? Som om ni böjer knäna när ni rullar skottkärra och piafferarr fram? Nej, man lägger vikten fram och sedan kan bakbenen veva. För att det är vikt på fram. Aktiva bakben som träder långt inunder kroppen betyder i regel inte att hästen tar i med baken utan tvärtom. Det gäller på väldigt väldigt välutbildade hästar, men inte på hästar som drar timmer i skogen.

Det finns många övningar man kan göra själv för att förstå hur mekaniken fungerar för en häst. Att vara ett fyrbent djur som lever sitt liv på längden är en annan mekanik som man måste ta hänsyn till.

Jag har bara ridit ardenner, aldrig nordsvensk (bara varit skötare när jag var liten). Jag tyckte absolut det var ett trevligt djur, men inte var den 40 ggr bättre än alla halvblod jag någonsin suttit på.

Lusidor, dina rader om hur balanskänslig din häst är - de kunde jag skrivit. Och jag har ett helt stendumt holländskt halvblod! :)

:bow: Säger detsamma.

Flashlight som vill veta vad "riktig ridhäst" är eftersom det lät negativt och jag vill veta om jag sitter på ett sånt tråkigt djur, måste ju då genast byta upp mej till nordis, ardenner eller frieser eller nåt:o

tja man måste kanske ha en viss känsla för balasn för att upptäcka att man tappar den, så du har nog rätt :)

kankse egentligen till Psychogrrl

Om en rörlig häst kanske blri springig av obalans, så kanske halvblodet svarar med att blir stel...

Det är ju inte det naturliga tillståndet för ett halvblod i arbete - liksom det inte är det naturliga för en rörlig häst att röra sig som en islänning

Jag har både ett halvblod och en kallblodstravare :idea:

Halvblodet är väldigt känslig för både hjälper och balans och har tydliga åsikter om det mesta. Här är det verkligen "himmel eller pannkaka" (oftast pannkaka :smirk: ) Kallblodstravaren däremot är stadig med ett ben i varje hörn, mindre rörelser i ryggen, ganska lat, kräver grövre signaler och tydlig tyngdpunktsförskjutning för att bry sig :o Men hon ser aldrig ut som sån katastrof som halvblodet kan göra!

Jag tror definitivt att det finns större variationer mellan individer inom samma ras, än mellan olika raser.

så kan det vara, absolut

det vore intressant att se vad som skulle hända om du fick kallblodstravaren lite mindre ett ben i varje hörn

Ang det sista om "ridhästar" så undrar jag vilka du menar då? Nån specielll sort? Med "fastare kroppp och stummare rörelser". Vill bara veta om jag rider en sån trist "riktig ridhäst" eller ej En sån som inte behövs känsla på.......
Läs vad psychogirl skrev. Det var det jag tänkte på.

Om jag ger intryck av att vara besserwisser så är det ju pinsamt, men får gå. Det ger en hel del att läsa svaren. :) Fram för diskuterande!:)

KL
Och de är inte trista! Ridhästarna alltså.
Vet att argumenten blir en aning störiga då man (jag..) generaliserar och inte skriver ut en massa extra förklaringar. Sorry

Dressyrpolaren rider på typisk ridhäst modell trevlig. och har ridits enl. någon slags generaliserad ok-mall för hur det ska se ut. enligt en stor grupp. Allmänt godkänd alltså. och så kommer en tränare som inplanterar lite intresse för att komma lite längre. -Dit ni andra flesta här oxå vill komma gissar jag! (massan brukar ju inte tillsammans ha lika snabb strävan framåt..)
Och då faller allt. det var det jag menade, då man skalar av ridningen. Och samma känsla kan det vara på en balanskänslig kuse som man inte kan rida enligt "stora massans" mall.

Ni som blir jätteretade har kommit en bit på väg gissar jag. Men faktiskt så tror jag inte att det är en sån stor procent som har så snabb strävan dit. Och de kan nog lira fram bättre på en riktig ridhäst med stabilitet, än en vingelhäst med potential.

Hm..kanske ska hålla igen en smula på åsikterna nu!

Jag har både ett halvblod och en kallblodstravare

Halvblodet är väldigt känslig för både hjälper och balans och har tydliga åsikter om det mesta. Här är det verkligen "himmel eller pannkaka" (oftast pannkaka ) Kallblodstravaren däremot är stadig med ett ben i varje hörn, mindre rörelser i ryggen, ganska lat, kräver grövre signaler och tydlig tyngdpunktsförskjutning för att bry sig Men hon ser aldrig ut som sån katastrof som halvblodet kan göra!

Jag tror definitivt att det finns större variationer mellan individer inom samma ras, än mellan olika raser.
Håller med! Mer en fråga om individer än om ras. Helt sant!:bow:

Lusidor, dina rader om hur balanskänslig din häst är - de kunde jag skrivit. Och jag har ett helt stendumt holländskt halvblod!
Hehe!
Kanske dom är släkt ändå! Lite långväga... :idea: Man kan ju ha i bakhuvet att hur man än generaliserar och pratar raser, så är det hästar.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har fått operationstid för att göra en gastric bypass i slutet på sommaren och undrar om ni är fler här på forumet som är aktiva ryttare...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama