Barock/akademisk

Sv: Barock/akademisk

Jag har inga hander lediga for att fotografera nar jag kor hast och drar tungt men jag har ogon att se med. Ak och kolla in nar nordsvenskforeningen har dragtester tex eller pa tavlingar i skogskorning.

/KT

Vet du vad?

Även jag har ögon att se med...

Jag tror jag förstår vad de menar med att Levade etc är cirkus. Visst utför de diverse övningar. Men jag vet inte om jag vill säga att de utförs bra på ett trevligt sätt.
Då har jag sett övningarna utföras bättre. Tex av elev till Bent, som jag tränat för.

Du behöver nog inte bli förbannad och hälsa Bent och co att de sysslar med cirkus. Jag tror inte det menas att alla som sysslar med levade och skolor ovan mark håller på med cirkus. Bara att det i vissa shower kanske blir mer just show än bra ridning. Jag pratar alltså inte om Bent eller Spanska ridskolan eller Jerez utan om Apassionata och Levade. Jag är helt klart impad av en hel del saker i showerna. Men jag vet inte om jag tycker ridningen var så fantastisk alltid. Det blev lite mycket cirkus ibland. Men det är kanske vad som drar publik lite. Och då kanske de får köra på det.
De måste ju få in pengar för showen.

*Slänger upp fötterna på skrivbordet och försöker fånga popcorn i luften...*

Nån som vill ha? *skickar popcornskålen vidare*

*krisp krisp*

Vis av tidigare "diskussioner"

Vad då? Vi diskuterar ju bara...

Har du inga chips? Jag är inte så förtjust i popcorn. Men jag har choklad om du vill ha?

Kan du vara vänlig och förklara vad du menar?

Du skrev själv i ett tidigare inlägg att man får vara beredd på stickspår....:confused:

Jag tror jag förstår vad de menar med att Levade etc är cirkus. Visst utför de diverse övningar. Men jag vet inte om jag vill säga att de utförs bra på ett trevligt sätt.
Då har jag sett övningarna utföras bättre. Tex av elev till Bent, som jag tränat för.

Du behöver nog inte bli förbannad och hälsa Bent och co att de sysslar med cirkus. Jag tror inte det menas att alla som sysslar med levade och skolor ovan mark håller på med cirkus. Bara att det i vissa shower kanske blir mer just show än bra ridning. Jag pratar alltså inte om Bent eller Spanska ridskolan eller Jerez utan om Apassionata och Levade. Jag är helt klart impad av en hel del saker i showerna. Men jag vet inte om jag tycker ridningen var så fantastisk alltid. Det blev lite mycket cirkus ibland. Men det är kanske vad som drar publik lite. Och då kanske de får köra på det.
De måste ju få in pengar för showen.

Användaren har defenierat skolor ovan mark som cirkus. Jag undrar var hon drar gränsen mellan dressyr & cirkus.
Oavsett vilket så måste hästarna vara gymnastiserade & tränade för sin uppgift.

Showen var till för att visa upp rörelser. Dom har en enorm press på sig att visa upp & genomföra sitt nummer = kvaliteten blir lidande.

Jag tycker det är tråkigt när dessa A/R folk blir så trångsynta & snabba på att kritisera med sk expertis ögon. När dom själva inte ens är i närheten av rörelserna/skolorna själva. OM dom någonsin kommer dit över huvudtaget.

Det är det jag blir irriterad på.

Senast ändrad:

*krisp krisp*

Jag tar gärna lite popcorn. :cool:
Måste tröstäta lite, min panna börjar bli blodig efter stångandet mot väggen.

*krisp krisp*

Borjar snart undra om man ska ta fram varja, sabel, svard eller duellpistoler?

:D

Salja biljetter?

/KT

Till att börja med så hänvisar jag till den Percheron som var med på Globen.

Levade går jag inte på - just för att det är cirkus. Även bröderna Bronett kallar det Dressyr på hög nivå. Ja Cirkusdressyr...
QUOTE]

Den hästen var även med på Levade. :cool:

Jag ser att du har din uppfattning, oavsett vem som rider dom höga skolorna så anser du inte det som dressyr utan som cirkus.

Nej men även de höga skolorna kan ridas på olka sätt.

Spanska ridksolan i Wien är inte cirkus.
Förmodligen inte heller de andra klassiska ridinstituten i Världen.
Cheferna på minst två av dem är tillika utbildad Dressyrdommare upp på Grand Prix - nivå.

Vissa tränare har ett brett anseende som mästare - andra inte

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är tråkigt när dessa A/R folk blir så trångsynta & snabba på att kritisera med sk expertis ögon. När dom själva inte ens är i närheten av rörelserna/skolorna själva. OM dom någonsin kommer dit över huvudtaget.
.

För det första är jag _inte_ AR folk.

och vad det de handlar om är hur lätt en Nordis eller en Percheron har för Dressyr.

Och de kriterier som kännetecknar rena grundgångarter, och korrekta rörelser.
Något som läggs vikt vid både inom tävlingsdressyren och på Spanska ridskolan i Wien. Men kansek iten överallt.

Vad jag vill säga med det är det bara för tex traven finns en mängd kriterier som inte alla "tränare" är intresserade av...

Ja vaför inte döda oliktänkande.:)

Men du får ju jobbigt då... För fysikens lagar har inte jag hittat på.

så då får du ränna efter flera

Men det är faktsikt skillnad att diskutera och såga hela AR konceptet och dumförklara andra användare, och diskutera en ras lämplighet som Dressyrhäst.

Särskilt eftersom jag utbildad en Nordis I Dressyr, och är insatt i både för och nackdelar.

Sedan försöker jag vara tydlig med att det är skillnad på de kriterier som AR stilen har - och den som gäller enligt TR

Som jag alltid skrivit - Envar blir salig på sin fason. Man kan ha häst av en mängd anledningar. och det är inget konstigt med det.

MEN - det verkar vara en väldig omedvetenhet hur mycket likhet som finns mellan de klassiska ridinstituten och TR, och hur långt en del andra ridstilar är därifrån i fråga om kvalitet på grunderna.

Det som definieras som Dressyr av en del tränare sitter ihop i en röd tråd med andra. Medan en och annan tränare följer en helt annan tråd.

Och det är okey, men jag diskuterar utifrån de krav som är accepterade av den stora massan. Enkla basics

calm - Straight - forward / tact - losgelssenheit - contact

Och att uppfylla de kriterierna är inte helt lätt på en häst som inte är avlad för det.

Oliak raser har sitt olika rastypiska - vilket medför fördelar - och innebär problem.

Jag ser inget fel med att ha en saklig inställning till saker och ting.

KL
Har suttit o surfat runt på lite brukssidor. Nordsvenskar alltså, inga ardennrar.

Intrycket är faktsikt till Kung Tulles fördel.
De flesta hästarna i dragläge sas, hade förvånansvärt väl vinklade bakben (under sig tillika bakom sig) och höjd framdel med väldigt välvd hals och såg ut att vara mkt lätta i tömmarna. Förmodligen för att trycket ligger i selen och inte i munnen.(ett-ett till Fredrik :D) Formen genom kroppen var i alla fall enligt vad ögat vill se mkt harmonisk.

Men, även ridna på bild så gav de flesta hästarna intryck av harmoni i överlinjen och lätthet. -De som såg ut att vara just välridna! Vissa bilder på gymkhanalekar eller nybörjare utan form alls säger ju inte så mkt!

Hingstar uppställda var rena dregelobjekt, fina vinklar i bakdelen, stark rygg och maffig hals. Inte som de hjorthalsar man (som någon påpekade) kan se på GP-EKIPAGE! Fram för snygga mäktiga ridhästar, och inte bara fokus på lätthet i framdelen.

Fick inte länka direkt från bilderna, men det är ju bara att söka på bruksnordsvenskar och kolla bilder!

Stooor skillnad på formen hos brukshästarna och körda kallblodstravare. :cry: Travarna får fel hållning då de mest springer med tryck i bettet och inte använder sin hela kropp och överlinje i arbete. De tränas till helt motsatt form. Kort överlinje och hård underhals. Låst ländrygg och påskjut.

Bruksarna vinklar sig väl och drar HELA VÄGEN, från läget under tyngdpunkten ända längst bak.

Kallblodstravarna är ofta avlade på längd. (Höhö, bra längd på den där du... suck!!) Med missen att man får sämre hållbarhet och sammanhållning i kroppen med låång rygg. Längden bör snarare sitta i bogar och bäcken. Inte ländrygg...
Bruksarna är snyggare i de fallen!

Nckdelen kanske kan sitta i att de ibland (bruksarna) har lite väl kompakt och kort hals, som ger sämre plats för att forma sig i halsen. Rak oformlig hals borde i mina ögon ge lite sämre möjligheter i formgivningen. Dålig plats bakom ganacherna. Men där får man ju anpassa kraven på form efter exteriören. Ridkänslan bör kunna bli ok ändå. Om de tillåts hålla huvudet som det känns skönt.

Plus att alla lättfödda hästar tenderar att bli ganska hm, feta, och otympliga.. om de bara mysrids. De behöver ARBETA!
kanske de kräver mer motion varvat med skolning, mot lätta ridhästar som behöver sätta massa och bygga upp hull. Bara gissar:angel::idea:

Det är ju många saker som gör hästar mer eller mindre lämpliga för Dressyr.

Min häst har bra vinklar dvs lång och liggande lårben och överarm.
han har också vad som känentecknar ett bra kors - så han har all möjlighet till kraftutväxling

Men överlinjen är bedrövlig - Nordisar av brukstyp har sällan en stark överlinje och är därmed svårare att få att sitta ihop än andra hästar. Det samma gäller även andra raser med liknande rörlighet och exteriör.

Sedan är det ju också frågan om siluetten som placerar tyngdpunkten. Även om halsen är korrekt ansatt så är den låg - vilket flyttar fram tyngdpunkten ännu mer.

och tyngden igen - det känns när man skor :angel: I prislistan finns det en särskild taxa för arbetshäst....

Sedan är det ju bara att gå till sig själv och mänskligheten.

Vilka blir gymnaster? - inte är det vi vikingar inte...:angel:
Vi kanske kan hålla på med dragkamp...eller brottning

Fredrik_ du behöver inte förklara dig. Jag blir bara så frustrerad och trött på de "klassiska ridkonstryttare", som ser allt i svart och vitt och som sagt, dumförklarar andra som verkligen har BEVIS på att det går att gå met strömmen "Endast döda fliskar flyter med strömmen". :angel:Och jag är INGEN död fisk. :angel:

Här är ett saxat citat från min AR-tränares hemsida, som JAG gillar och och kan jämföra mig själv med.

Dressyr är lämpligt för varje häst - dressyr skall förbättra varje häst. Dressyr kräver inga dressyrhästar - dressyr skapar dressyrhästar!
Travare, islänning, arab, fullblod, fjording, nordis, knabstrupper, halvblod, thinker, shire ... De finns alla på mina kurser.

Om jag ser utifrån mig själv.

Handikappträning kräver inga särskilda verktyg, handikapp skapar handikappverktyg.

Jag började mitt nya liv med rollator och kryckkäpp. När CillaW och hennes fd man visade mig att jag fortfarande kunde rida, så såg jag inte längre min rollator och krycka som ett hinder, utan bara ett delmål på min väg ut i det nya livet.

Och på den vägen är det. Livet är inte svart och vitt, lika lite som Klassisk Ridkonst är svart och vit.

*Räcker fram popcornskolen och fjäskar lite extra med en mindre skål cashewnötter.*

Hoppas att du förstår min syn nu. :bow:

Jag rider ju själv inte nordis, men jag har sett många nordisar som varit rena skogsridhästar och ett år senare har dansat i samlad trav. Jag har ju även själv ridutbildat många varmblodiga ridtravare och jag kan säga att jag är sugen på att ha något att bita i, vid sidaan om min "vackra vita". Men just nu njuter jag av min "vackra vita" halvblodstant, som är 23 år ung och ska fortsätta vara ung länge.

Ja vaför inte döda oliktänkande.:)

Men du får ju jobbigt då... För fysikens lagar har inte jag hittat på.

så då får du ränna efter flera

Forbaskat konstigt att det finns TVA olika fysiker?:angel:

Men jag sager som en beromd astronom fordom..."och anda ror hon sig!":devil:

/KT

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har fått operationstid för att göra en gastric bypass i slutet på sommaren och undrar om ni är fler här på forumet som är aktiva ryttare...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama