Barock/akademisk

Sv: Barock/akademisk

Frågan var: Är sk vagns/körhästar överepresenterad inom denna sorts ridning och varför?

Förmodligen därför dom äntligen känner att dom tas emot på en dressyrträning utan att bli hånade för att dom inte har ett halvblod.

Personligen har jag aldrig varit med om att någon blivit hånad för det och jag själv skulle inte titta snett på någon om dom kom med sin udda ras men eftersom folk ändå upplever det så så måste det ju ändå förekomma :confused:

Därför tror jag att dom som har dessa raser väljer att träna den här sortens dressyr för att dom får lov att göra det på lika villkor som vem som helst annars och att dom kanske hela tiden inte behöver höra "varför köper du inte en riktig häst istället" .

Det tror jag ......

Folk får rida vilka raser de vill....

Men det jag undrade var varför så många inom just denna inriktning, som trots allt i slutändan (förhoppningsvis) innebär skolor över mark och högre dressyr, ofta verkar välja vagnsraser?

Borde inte en ras av ridmodell vara bättre lämpad?

Vad gör en vagnshäst BÄTTRE lämpad?

Inget gör en vagsnhäst bättre lämpad , vill man ägna sig åt skolor över mark köper man en häst som är avlad och lämpad för det dvs PRE ´n

Min klassiska dressyrtränare tränar ju någon sådan här bruksnordis och han säger bara att det är en häst utan några som helst förutsättningar för samling, hade han fått välja hade ju alla ridit Lusitanos eller Barcelona (min, det enda halvblodet han älskar) ;)

Men vad är då bära upp sig?

;) :D

I all vänlighet som du vet

svsrar själv - bära upp sig är att fördela vikten mellan sina fyra ben.
Noridsen har sin vikt så långt fram att med en ryttare på så måste den pinna på bra för att springa ifatt sin fallande tungd framåt.
De rör sig hastigt och ponnyaktigt. Så BÄR man inte
Om den börjar bära så vilar den i steget takten blri mycket låååångsammare, än den man ser på Percheronen och de flesta Norisar.

Hästen måste vänta i steget - ha kadens - för att kunna utbidlas i Dressyr.

Säger inte att det är omöjligt bara svårt och krävande för hästen

Att bära upp sig är att lägga över vikten på bakdelen, vinkla tippa bäckenet & välva ryggraden & bli lätt i framdelen, överlinjen längs & hästen bär upp ryttaren med sina ryggmuskler & inte med sin ryggrad. Hästen skall lära sig att bära med inner bakben. Dvs få det att liva längre in mot tyngdpunkten. Hästen skall vara formad framåt uppåt.

Klart att en häst blir långsmmare i steget när den bär, den slutar skyffla sig fram helt enkelt. Sen får den en takt & det är upp till ryttaren att bestämma den takten.

Många som köper Nordisarna är inte intresserade av dressyr, dom vill ha en kompis att ha trevlig tillsammans med.

Jag gillar dom & tycker dom är rent ut sagt skitroliga att utbilda för dom har ändå väldigt lätt för sig.'

Att kalla Perscheronen för cirkuskonster tycker jag är snudd på skandal. Saluförde sig Levade sig som en hästcirkus??
Dom visade dressyr på hög nivå & Perscheronen var med för att visa att alla hästar kan med rätt träning.

Jag pratade en hel del med ryttaren bakom kulisserna & fick en hel del användbara tips & hästen är ett rent muskelpaket

Gabi Dew nummer skulle jag ev. kalla för cirkuskonster & hästpsykologen för underhållning.

Då anser du kanske att PRE hästarnas uppvisning i skolor ovan mark oxå var cirkus konster?? Eller det räknas som dressyr eftersom det inte var ett kallblod??

svsrar själv - bära upp sig är att fördela vikten mellan sina fyra ben.
Noridsen har sin vikt så långt fram att med en ryttare på så måste den pinna på bra för att springa ifatt sin fallande tungd framåt.
De rör sig hastigt och ponnyaktigt. Så BÄR man inte
Om den börjar bära så vilar den i steget takten blri mycket låååångsammare, än den man ser på Percheronen och de flesta Norisar.

Hästen måste vänta i steget - ha kadens - för att kunna utbidlas i Dressyr.

Säger inte att det är omöjligt bara svårt och krävande för hästen
Jag vet!:bow: (om vänlighet!)

Jag förstår vad du menar! Har pinnat på en hel del för att hinna ifatt fallande vikt!! Händer så fort travarkroppen faller in i invanda mänster, och låser sin rygg och börjar använda bakbenen till att mest bara skjuta på och lägger sig i "hängmattan" fram och bara kör skottkärra.

Men då hästen är loss i sin rygg, och uppmuntras att minnas hur den bör använda kroppen, då lättar den framtill och börjar stillna i takten och får ett stort sving i ryggen.

Fel rörelse: stilla rygg och påskjut -Med stötigt islag av framhovarna.
Matte nöjd: rörelse överallt i balans. Det är så lätt att hitta det bara kroppen är smidig och inte skallen lägger in löpningsväxeln.
Behöver eg inte jobba med det, bara koncentrera mig på min sits och "forma" energin som det finns så mycket av.

Fast araben har tio ggr mer löpväxlar och kommer därför aldrig att bli en riktig ridhäst i min smak! Håller mig till kallbloden pga arbetsviljan o exteriören, och lånar ut araben. Tills orken att tampas med illa byggd och dåligt lämpad ridhäst kommer tillbaka...

kallbloden: En njutning, araben ett konstant arbete! Men det sitter förmodligen i individen, inte i rasen!

Mera funderingar..

Om det här med oren smygtrav och fyrtaktig galopp som man ofta ser.
Kan det sitta i kallblodens speciella rörlighet att det lätt blir så då det går snett?

Att rida fram en häst med mycket rörlighet och instabilitet, kan ju kännas obehagligt och instabilt.
Kanske en relativt ovan eller petnoga ryttare då jobbar så mycket med avslappning och förhållningar framifrån, för att dämpa och stabilisera hästen, att man kväver den energi som borde strömma genom kroppen bakifrån.

Jag tycker inte alls om den där smygtraven utan vill redan från de första stegen i trav, från marken o sedan uppsuttet, ha en rejäl energi och kraft bakifrån.
Även om det inte behöver gå fort, helst inte. Utan så korta men energiska steg som den orkar utan att börja köra skottkärra.

Men jag har själv fallit i fällan att vara för mycket i munnen och tjuva, för att inte få känslan av att korthuset håller på att rasa. minska ner på den katastrofkänsla som infinner sig då hästen tappar sin balans.

Särskillt på en travtränad häst med ev. spänningar i hals, nacke o rygg, är det lätt att sitta och lirka med tygeln för att få behålla den angenäma känslan av mjukhet framtill. Fast man kanske borde skapa avslappningen bakifrån genom sits och övningar, inte genom ständiga tygeltag.

nu försöker jag i stället dra djupt efter andan, åka med i karusellen då hästen tappar sin balans, och försöka rida fram till ny balans. Då kommer bakbenen på plats med energi och man kommer ur "krisen" med lyft och lätthet. -Och kan andas ut!

Förut hamnade jag i -saktare, saktare saktare, tills takten svävade bort någonstans och inte gick att känna igen.
Mkt pga att hästen har sån stor rörelse och har så lätt göra för mycket, vilket blir för lite -av det rätta. Hm.. yrar..

Därför tror jag att dom som har dessa raser väljer att träna den här sortens dressyr för att dom får lov att göra det på lika villkor som vem som helst annars och att dom kanske hela tiden inte behöver höra "varför köper du inte en riktig häst istället" .Det tror jag ......

Fast det kan man få höra även om man har ett helt ok halvblod faktiskt, beroende på vem man tränar för.
Har varit med om att en känd tränare vägrade fortsätta träna en tjej, det var ingen idé sa han, om hon inte bytte häst (gällde ett normaltstort halvblod med normal gång, inget extra, men inte dålig)

Det är inte ovanligt att ryttare får rådet att skaffa bättre häst, fast lite mer finkänsligt kanske än just den tränaren.

KL

Har även varit med om att dressyrtränare varit hänförda över duktiga kämpande ryttare med udda hästar, som travare, nordsvensk eller fjordingkorsning, tex, när ryttaren varit seriös och kämpat och fått bra resultat.

Så jag tror det varierar, jag, tränarna är ju individer dom med:cool:
Men kanske är det också känslan hos dom som rider udda raser, förväntningar om dåligt bemötande. Har heller aldrig sett just det, bara när det gällt halvblod som sagt, som ej räckt till.
Samt fullblod förstås som jag rider, vissa tränare gillar dem inte riktigt och andra gillar dem väldigt mycket. OCh vissa som man rider för första gången har sagt "ÄR det verkligen ett rent fullblod?" FÖr att hästen inte stissat runt i 180 hela passet:eek:

Fast det kan man få höra även om man har ett helt ok halvblod faktiskt, beroende på vem man tränar för.
Har varit med om att en känd tränare vägrade fortsätta träna en tjej, det var ingen idé sa han, om hon inte bytte häst (gällde ett normaltstort halvblod med normal gång, inget extra, men inte dålig)

Det är inte ovanligt att ryttare får rådet att skaffa bättre häst, fast lite mer finkänsligt kanske än just den tränaren.
Då måste det väl nästan handla om tränare som kör en rent prestationsinriktad träning. Att dom ser o analyserar, räcker den här individen till för att se ut och utföra saker som jag och domarna vill se dem.

Seriösare och trevligare då med en instruktör som kan se varje hästs egenheter/svagheter och lägga ribban där den kan tänkas passa häst o ryttare. Känner ryttaren då att den vill mer, i tävling kanske, då kan personen i fråga själv få välja om den borde byta häst.

fast tränaren kanske vill ha kul på jobbet, och inte dras med "hopplösa fall", utan se sina läringar glänsa på hög nivå!:D

Därför tror jag att dom som har dessa raser väljer att träna den här sortens dressyr för att dom får lov att göra det på lika villkor som vem som helst annars och att dom kanske hela tiden inte behöver höra "varför köper du inte en riktig häst istället" .

Det tror jag ......

Det stämmer kanske i vissa fall, men definitivt inte i mitt. En enda gång hörde jag den kommentaren, strax efter att jag köpt mitt sto. Personen som yttrade detta bad om ursäkt när han sett hästen :cool:

Immer

Till att börja med så hänvisar jag till den Percheron som var med på Globen.

Levade går jag inte på - just för att det är cirkus. Även bröderna Bronett kallar det Dressyr på hög nivå. Ja Cirkusdressyr...

Att bära upp sig är att lägga över vikten på bakdelen, vinkla tippa bäckenet & välva ryggraden & bli lätt i framdelen, överlinjen längs & hästen bär upp ryttaren med sina ryggmuskler & inte med sin ryggrad. Hästen skall lära sig att bära med inner bakben. Dvs få det att liva längre in mot tyngdpunkten. Hästen skall vara formad framåt uppåt.

ja men för att detta skall ske så måste hästen vara rak - ännu har jag inte här på buke eller i akdemiska uppvisningar sett en rakriktad Nordis...

Mera funderingar..

Om det här med oren smygtrav och fyrtaktig galopp som man ofta ser.
Kan det sitta i kallblodens speciella rörlighet att det lätt blir så då det går snett?

Att rida fram en häst med mycket rörlighet och instabilitet, kan ju kännas obehagligt och instabilt.
Kanske en relativt ovan eller petnoga ryttare då jobbar så mycket med avslappning och förhållningar framifrån, för att dämpa och stabilisera hästen, att man kväver den energi som borde strömma genom kroppen bakifrån.

Det tror jag absolut

När väl en Nordis börjar veva på - så inte är det en pic nic. :D

Det är en konst man måste lära sig att våga sitta kvar vad som än händer - och INTE röra den i munnen

Nej men min är 1.57 och både transporten och bilen har en del att erinra...

kan man säga

fast han är sällan slimmad då förståss :D

Jag tycker att snobbismen går hand i hand med realtiv okunnighet :angel:

Kunniga tränare ser svårigheterna och uppskattar det som ändå blir.

Mina har ofta förhållit sig så - det är ingen Grand Prix häst - men den duger gott och väl att lära sig rida på. Och det har varit min ambition

samtliga har satt MSV som en gräns.

Till att börja med så hänvisar jag till den Percheron som var med på Globen.

Levade går jag inte på - just för att det är cirkus. Även bröderna Bronett kallar det Dressyr på hög nivå. Ja Cirkusdressyr...
QUOTE]

Den hästen var även med på Levade. :cool:

Jag ser att du har din uppfattning, oavsett vem som rider dom höga skolorna så anser du inte det som dressyr utan som cirkus.

Då kan vi döpa om klassisk dressyr forumet till Cirkus dressyr istället.. Det är det vi vill uppnå med våra hästar, skutta omkring i manegen med våra nordisar & se viktiga ut. Och lämna den riktiga ridningen till PRE & Lipizzaner hästarna.

Det är väl bara dom som i dina ögon är försvarbart att utföra dom höga skolorna.

Jag ska hälsa Carina B & dom tränare jag rider för att det är cirkusdressyr dom utövar & inte klassisk dressyrkonst. :o
Undrar om Bent kommer att skratta eller gråta när han hör det. Speciellt när ahn har 2 kallblodstravare som skolhästar i sin undervisning av eleverna på gården.

Tack för att du upplyste mig

/ Spirit som ska köpa en rosa dammvippa att sätta mellan öronen på sin cirkushäst när jag tränar klassiskt för min hemmatränare på fredag & en rosa glittrig dräkt ...

Less på diskussnon som inte leder någonstans..

Appassionata räknar du även det som cirkus? "same shit, but different name"

Senast ändrad:

Har du möjligtvis någon bild? Har googlat men int ehittat..

De jag sett dra ordentligt och då menar jag de som lägger ner hela sin själ i dragandet, har i själva startögonblicket fällt kroppen framåt, utan fotförflyttning=laggt sig i selen. När lasset sedan börjat röra på sig tycker jag benen är lodräta för att sedan pressaas bakåt sas.
Tror aldrig jag sett någon dragare sätta under sig, däremot pressa bak sina bakben för spjärn.

Jag har inga hander lediga for att fotografera nar jag kor hast och drar tungt men jag har ogon att se med. Ak och kolla in nar nordsvenskforeningen har dragtester tex eller pa tavlingar i skogskorning.

/KT

Ni har dragit alldeles för stora växlar på vad "nån" säger detta med skjut och bärkraft.

Jag bryr mig inte om vem som säger saker - jag bryr mig om det är förenligt med fysikens lagar.

Du.

Jag har hallit pa med hastar i snart 38 ar! Haft egen hast i over 30! Jag skiter i vad "NAN" sager! Jag gar efter mina egna erfarenheter och vad jag ser med egna ogon!

Jag har bade ridit och kort hastar av diverse slag.

Jag ar kanske inte Sveriges basta dressyrryttare men jag ser fortfarande bra nog pa mitt hogra oga for att se hur en hast ror sig i arbete!

Fysikens lagar?

Konstig fysik som DU anser den ratta isa fall...

(Jag borjar bli sur!)

/KT

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har fått operationstid för att göra en gastric bypass i slutet på sommaren och undrar om ni är fler här på forumet som är aktiva ryttare...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama