Barock/akademisk

Sv: Barock/akademisk

Ultimata sa jag aldrig ;) (hoppas jag iaf)

Jag tycker bara att det är en trevlig hästras, om man ska generalisera, att arbeta med som har lätt för sig. Sen förstår jag inte riktigt själv hur det går ihop med att de är travare. Det har jag funderat över många gånger.

Här har jag hittat en inlägg av Spirit som till stor del svarar på min ursprungsfråga..:bow:

PRE:n är avlad för ridning, bärighet, samling & körs även
Dom är jättetrevliga att rida, har gjort det x antal gånger hos en vän hos mig som har PRE uppfödning.

Kallblodet (bruks) är avlad för arbete, ploga åkrar, dra vagnen till kyrkan, ta hand om vindfälle i skogen allmänt som forntidens traktor.

Kallblodet (trav) är en ferrari version av bruksnordsvensken. Dom har korsat in varmblodstravaren för att få lättare & snabbare hästar. Nu är det dock förbjudet & dom har samma premisser som varmblodstravarna att avkomman blir endast godkänd om föräldrarna är travhästar & registrerade x antal led tillbaka. Det är inte längre tillåtet att förbättra rasen.

Ingen av hästarna är avlade för ridning från början, utan människan hr specialicerat sig på vilket användningsområde dom vill använda rasen till.

Spanjorerna ville ha en explosiv, vacker & lättriden häst
Norden ville ha en vettig brukshäst.

Man kan inte jämnföra äpplen & päron.

Det Bent menade var att vi i norden behöver inte importera dyra 60-800.000 kr PRE hästar.
När vi har en fullgod inhemsk ras som med rätt träning kan utföra samma saker som PRE:n för en betydligt billigare peng.

Man kan inte jämnföra gångarterna då PRE är flaschigare men tyvärr biljaderar väldigt många.

Men våra nordiska raser kan utföra rörelserna men kanske inte lika spektakulära som PRE hästen.

Jag vet kallblodstravare som utför Terre à Terre & courbetter. Fransocen på levade har en Perscheron hingst som gjorde Caprioler, levader mm
Visst inte lika elegant & med samma lätthet som en PRE, men dock får han sin 1000 kg tunga kropp upp i luften & utför rörelsen.

Om nu PRE:n är så fantastisk, varför använder Spanska ridskolan i Wien uteslutande nästan bara Lippizzanare & inte PRE om nu rasen är så fantastisk & den enda rätta om man vill rida dom höga skolorna???

ALLA hästar kan göra ALLT med rätt kunskap & träning, sen HUR dom gör det är oväsentligt så länge dom gör det efter sin bästa förmåga oavsett ras !!!

En bra häst har varken ras eller färg, så länge den uppfyller dom kriterier man har som ryttare.

--------------------------------------------------------------------------------

Så om jag mot förmodan skulel få för mig att satsa på klassisk dressyr är alltså Raser som Lippizzaner, PRE och liknande det jag ska satsa på om jag fattat rätt?

Vill du ha en hästras som är avlad för bärighet så ja. Vilket ju iofs är det som betecknar en bra ridhäst (om man nu bara tittar på den biten).
Men annars tycker jag som jag alltid gör: köp den häst som faller dig i smaken så ni kan trivas tillsammans istället för att man stirrar sig blind på rasen.

Håller med dig angående hästköp.

Men nu var min tråd mest hypotetisk då JAG ofta sett folk köpa vagnshästar för att hålla på med detta.

Jag som hoppryttare tittar sällan på ardenner tex, om du förstår vad jag menar..

Jo man behöver ju inte köpa det som är minst lämpat för det man ska göra. Om du gillar PRE, Lippizzaner m.m. så är det ju bra hästraser att välja en individ hos.
Jag har en tendens att ramla över de hästar jag vill ha. Jag letar sällan utan råkar bara se en häst leka i hagen eller på bild och blir helt fast, men då är det också ofta hästar som har väldigt lätt för sig...tack och lov.

Pratar vi överhuvudtaget om att köpa häst eller är vi helt inne på det hypotetiska? :o

Fast det där med att köpa vagnshäst för att hålla på med AR så får jag nog hålla mig till det svaret jag gjorde först (tror jag)...om varför så är fallet menar jag.
Eller så tror folk helt enkelt att det är en bra ridhäst (=bärig) de köper?

Vi har nog svammlat ifrån ursprungsfrågan en del är jag rädd...

Sådant som händer.

Det jag mest funderad epå varför så många verkar köpa kör/vagnshästar för att satsa på denna inriktning..

Jag ska absolut inte köpa någon häst, har redan alldeles för många..

Tex sålde jag för en del år sedan en kallblodstravare och köparen tänkte ha henen till akademisk ridning.
Köparen hade redan innan minst två trevlig hästar av halvblodstyp som reds engelsk dressyr.

Varför rider man inte akademiskt emd de istället för att köpa en ny häst?

Nu är detta absolut inget emot varken köparen elelr dess hästar, men enligt henne skulle alltså min fd kallblodstravare vara bättre lämpad än de befintliga hästarna h*n hade..

Det är det jag finner en smula "konstigt" då i mina ögon ett ridet halvblod som redan var en god väg på utbildningsstegen borde passa bättre?

Är det "modernt" att rida vagnshästar inom denna inriktning? Varför?

Som jag skrivit tidigare förstår jag de som kanske först köpt en vagnshäst för att rida med och sedan hittat akademisk ridning som ett sätt som passar just den hästen, men tvärtom?

Kallbloden blir förjädra maffiga NÄR de väl jobbar rätt... Kanske är det det folk tänker på?

/Migo
skuffar omkring på en körhäst som inte går att köra...

Men rent generellt..Hur lätt torde en bruksnordis ha för skolor över marken?

ingen aning... men hon är fin redan i sina skolor:love:

Jag vet inte.. folk är väl trötta på den stadardiserade hästutbudet?... De bruna varmbloden är ju i klar majoritet (har ett sånt jag med, en vbl.taravare...)

Folk får rida vilka raser de vill....

Men det jag undrade var varför så många inom just denna inriktning, som trots allt i slutändan (förhoppningsvis) innebär skolor över mark och högre dressyr, ofta verkar välja vagnsraser?

Borde inte en ras av ridmodell vara bättre lämpad?

Vad gör en vagnshäst BÄTTRE lämpad?

Jag må ha fel men nu utgår jag efter tycke, obsevation och smak. Om jag tar tex en bruksnordis, shire (speciellt hingst eller vallack) och ställer upp dem mot tex halvblod som du då anser vara "ridhäst"modell så tycker jag att rent exeriört så funkar Kallbloden bättre, de är inte lika långa som ett halvblod, har oftast en bättre rundad bakdel som ger dem styrka att sätta under sig då jag tycker att bärighet och form ska komma bakifrån. de har oftast en mer väl ansatt hals med massa och snygg böjning. Halvblod idag har nästan inga halsar kvar. Ser snart ut som hjortar. Kallbloden har ofta en kort och stark rygg som jag personligen tycker främjar hållbarheten medans halvblod har en längre ofta klenare rygglinje för att de ska kunna få ett större steg men då tappar de ryggen.
Tittar man även på utsällningar för kallblod verses Halvblod så har nästan alltid Kallbloden högre poäng på exeriören än halvblod, medans halvbloden får till sist godkännas på meriter istället för då exeriören. De kommer knappt upp i 40p (har tagit bort poängen för gallopen.) Oftast ligger de så lågt som 36p. Hade jag visat en shirehingst och fått de poängen exeriört så hade det bara vara tack och hej.
Jag hoppas att ni förstår lite av vad jag svammlar om. :angel:

Så om jag mot förmodan skulel få för mig att satsa på klassisk dressyr är alltså Raser som Lippizzaner, PRE och liknande det jag ska satsa på om jag fattat rätt?

Ska du satsa helhjärtat & vill verkligen nå ditt mål så är det dom raserna du skall ha. Men det finns avarter inom dom oxå som inte klarar det som är tänkt.

Inom klassiska dressyren (uppvisning) så är det inte alla som är lämpade för att utföra alla skolorna eller kan lära sig.
Oftast har dom en piaffhäst
En levade häst
En courbette häst
En capriolè häst.

Var & en är bra på sin uppgift & beridarna ser ganska snabbt vad hästen har för fallenhet/talang för.

Satsar man inte för uppvisning så kan man lära alla raser dom höga skolorna, sen hur korrekta dom blir, är oväsentligt.

På tal om kallblodstravarna så upplever jag att dom har lite mer "power" än bruks. Men jag har träffat trav varianten som har varit som en sömngångare & bruks som varit helt hysteriska. Man får se till individen.

Många som du definierar som körhäst fungerar oftast inte riktigt med vanlig dressyr, samt dom som äger dessa individer har egentligen inte så höga prestationskrav på sin ridning utan är mer intresserad av att umgås & ha roligt.
Oftast är det dom som söker alternativa vägar som te.x den klassiska inriktningen.

Jag gick över till klassisk då jag aldrig känt mig bekväm med den "vanliga" engelska dressyren. Jag upplevde det som ett livslång kamp & ovilliga hästar.
När jag upptäckte den klassiska i samband med jag hittade till buke så trivs jag för första gången & mådde bra. Och hästen slutade vara tvär, blev lätthämtad i hagen & fick en positiv attityd till arbete.

Jag började inte min bana med en sk vagnshäst utan vanligt hederligt halvblod, sen snurrade jag in på varmblodstravaren & plötsligt stod det ett hysteriskt kallblod i stallet.:love:

Dom hästraser jag hitentills har utövat det klassiska konceptet har sagt: JATACK! det där gillade jag & sedan slagit knut på sig själva allt för att vara till lags.

Jag utbildar kompisars hästar & dom är av vanlig ridhästraser & det fungerar även på dom.

Jag tror personligen att kallblodsraserna är överrepresenterade är att vi vagnshästrasägare är lite mer alternativa i vårt tänkande & har inte samma press på prestationer.

Men är dte inte svårt för en tung häst att klara skolorna ovan mark?

Iof har jag bara träffat en Shire irl och han är förhoppningsvis:devil: död och begraven vid det här laget....

Men ardenner och nordis har jag tätt inpå mig och de gånger någon av dessa på något sätt ska ovan mark,hoppa, busa i hagen elelr liknande är de i min ögon tämligen klumpiga.:o

Det ar val for tusan bara att titta pa hur en bruksnordis i allmanhet ar byggd och jamfora med en dito travnordis.

Ska man lara sig sant som ar rent sunt fornuft av av nagon kandis for att kunskapen ska vara vart nagat eller?

Det racker val att lasa vilken bok som helst om hastens anatomi i allmanhet for att kunna dra sadana slutsatser.

/KT (kanner mig litet latt bitchig idag liksom :angel: )

Men om du då läst en bok om anatomi - enlighten me :idea:

Men ardenner och nordis har jag tätt inpå mig och de gånger någon av dessa på något sätt ska ovan mark,hoppa, busa i hagen elelr liknande är de i min ögon tämligen klumpiga.:o

De är ganska röliga och därför rätt smidiga

- men en ko är ju per definition mer tung än en gasell och behöver därför mer styrka att komma upp från marken

Travmodellen är oftast mer rektangulär i sin kropp dvs byggd för löp.
Bruks är mer kvadratiska.

Travaren är avlad för löp.
Bruks är inte avlad för löp, den är avlad för arbete & ridning.

En brusknordis är avlad för att lägga sig framåt i selen och dra.
= på bogarna.:idea:

När hästen samlar sig skall den göra tvärtom.
Min egen Nordis har rätt bra vinklar, men det ändrar inte det faktum att han är väldigt väldigt tung.

Även om han har en stor bakdel - så är den rätt liten i förhålande till framdelen. Han har också en böjd rygg som ställer till problem - han får jobba vädligt hårt för att spänna pilbågen.

Särskilt med den låga halsen som är en hjälp att lägga sig i selen och dra - men ett hinder för svår dressyr.

Ja det finns mycket mycket tryck om man får tag i det. Men just svårigheten att balansera som Dressyrhäst gör det svårt att få till rätt ur TR synpunkt.

Å andra sidan har de ju mer tryck/kraft att faktiskt komma upp också kanske. Beror på hur man ser det

Nirak

De är ganska röliga och därför rätt smidiga

- men en ko är ju per definition mer tung än en gasell och behöver därför mer styrka att komma upp från marken

Antar att alla skolor frstar på hästarna medn är det inte större risk för skador på en tung häst?

Om de nu skulle bli så starka att det orka upp ordentligt borde det väl bli en hila påfrstning i landningen?

Tänker på att det räcker med <tt Tjocken galopperar i hagen så dånar det i backen..:p

När de andra hästarn landar låter det bump, när han landar låter det KABOM.;)

Senast ändrad:

Folk får rida vilka raser de vill....

Men det jag undrade var varför så många inom just denna inriktning, som trots allt i slutändan (förhoppningsvis) innebär skolor över mark och högre dressyr, ofta verkar välja vagnsraser?

Borde inte en ras av ridmodell vara bättre lämpad?

Vad gör en vagnshäst BÄTTRE lämpad?

Ett ärligt svar på den frågan...

Många vagnshästar känns tryggare
- inte så sprattliga
- det är inte samma krav...
- De är ofta billigare.

Sedan så köper man det som sägs.

Jaghar stor erfarenhet av Nordis både som bruks och ridhäst
- den är ypperlig som timmerhäst i terrängen - den är vig och tar sig fram överallt - den är oerhört arbetsvillig, hetare än Ardennern som är tyngre och bara lägegr sig i selen och drar, så måste nordisen jobba lite hårdare.

Rätt hanterad an bra arbetskamrat.
Som ridhäst har man ett ganska hett temperamnet att hantera.
Någon sa nyligen att en bra häst är kall i huvudet och het i kroppen.
Nordisen är tvärtom.

Som någon tidigare skrev de är väldigt känsliga för vikten, ridning framifrån gör att de tappar takten omedelbums
I och med att de är så rörliga har det ett stort register i takten. Antingen ur balans = ponny - eller i balans = Dressyrhäst. Men att få dem till att överhuvudtaget gå i rena gångarter är ett hästjobb.
Tittar man på ett benpar i taget så undrar man om det verkligen är trav??? eller skritt :o

I och med rörligheten är de svårare att rakrikta framförallt att behålla rakheten. Det är lite som att balansera på slak lina.

Vill man göra det svårt för sig rent ridmässigt - så kan man köpa en vagnshäst.

Sedan beror det ju på vilka ambitioner man har.

och också vad som är viktigast just då. När jag köptemin ville jag ha en kompis - en trevlig häst.
Nu vill jag kanske ha lite lättare förutsättningar för Dressyr

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har fått operationstid för att göra en gastric bypass i slutet på sommaren och undrar om ni är fler här på forumet som är aktiva ryttare...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama