Sv: Barock/akademisk
Här har jag hittat en inlägg av Spirit som till stor del svarar på min ursprungsfråga..
PRE:n är avlad för ridning, bärighet, samling & körs även
Dom är jättetrevliga att rida, har gjort det x antal gånger hos en vän hos mig som har PRE uppfödning.
Kallblodet (bruks) är avlad för arbete, ploga åkrar, dra vagnen till kyrkan, ta hand om vindfälle i skogen allmänt som forntidens traktor.
Kallblodet (trav) är en ferrari version av bruksnordsvensken. Dom har korsat in varmblodstravaren för att få lättare & snabbare hästar. Nu är det dock förbjudet & dom har samma premisser som varmblodstravarna att avkomman blir endast godkänd om föräldrarna är travhästar & registrerade x antal led tillbaka. Det är inte längre tillåtet att förbättra rasen.
Ingen av hästarna är avlade för ridning från början, utan människan hr specialicerat sig på vilket användningsområde dom vill använda rasen till.
Spanjorerna ville ha en explosiv, vacker & lättriden häst
Norden ville ha en vettig brukshäst.
Man kan inte jämnföra äpplen & päron.
Det Bent menade var att vi i norden behöver inte importera dyra 60-800.000 kr PRE hästar.
När vi har en fullgod inhemsk ras som med rätt träning kan utföra samma saker som PRE:n för en betydligt billigare peng.
Man kan inte jämnföra gångarterna då PRE är flaschigare men tyvärr biljaderar väldigt många.
Men våra nordiska raser kan utföra rörelserna men kanske inte lika spektakulära som PRE hästen.
Jag vet kallblodstravare som utför Terre à Terre & courbetter. Fransocen på levade har en Perscheron hingst som gjorde Caprioler, levader mm
Visst inte lika elegant & med samma lätthet som en PRE, men dock får han sin 1000 kg tunga kropp upp i luften & utför rörelsen.
Om nu PRE:n är så fantastisk, varför använder Spanska ridskolan i Wien uteslutande nästan bara Lippizzanare & inte PRE om nu rasen är så fantastisk & den enda rätta om man vill rida dom höga skolorna???
ALLA hästar kan göra ALLT med rätt kunskap & träning, sen HUR dom gör det är oväsentligt så länge dom gör det efter sin bästa förmåga oavsett ras !!!
En bra häst har varken ras eller färg, så länge den uppfyller dom kriterier man har som ryttare.
--------------------------------------------------------------------------------