Barock/akademisk

Sv: Barock/akademisk

Nej, inte avskräckt,däremot tycker jag inte det tillför tråden något.

Vill du ha en inbördes beundran tråd är du välkommen att starta en..

Jag är inte intresserad av en "se på mig" tråd. Vill jag ha en så lägger jag den på gnägg.

JAg är intresserad av diskussionen & undrar över syftet med den.

JAg hade inte dragit in min häst om jag inte hade blivit tillfrågad att ha honom som exempel på en körhäst som även är en utmärkt ridhäst.

Dock är jag fortfarande intresserad av vad du definierar vagnshäst exteriört sett?
Hur ser en sådan ut för dig.

Lämna stamtavlor utanför, då det är självklart man avlar efter linjer & prestationer.

Vi lämnar travarna utanför helt & hållet för att förenkla diskussionen.

Jag kommer titta i tråden igen imorgon, då jag måste lämna datorn för andra sysslor.

Frågeställningen står på första sidan.

Vad är det som är oklart? förklarar gärna i så fall.

Exteriör har jag inte definerat mig veterligen??

Frågan var: Är sk vagns/körhästar överepresenterad inom denna sorts ridning och varför?

Den ridglädjen kan man ju känna på vilken ras som helst. Viljan sitter ju inte i rasen.

*Knapplån*

Nu kliver alla ur sandlådan, tack!

Jag har åtskilliga gånger startat trådar, varit med och diskuterat i trådar och låst trådar som senare har "spårat ur". När jag då har låst eller kastat dem, har jag fått skit för det, för att man får faktiskt RÄKNA med stickspår när man startar en diskussion.

PUNKT SLUT!

Varsågoda och fortsätt diskussionen, där ni vill. Jag tycker att diskussionen är intressant och har hållit god ton.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Kan ju bara se till mig själv i denna fråga...

Anledningen till att jag köpte en kallblodstravare för några månader sedan är att jag lagt tävlingskarriären på hyllan och sökt mig till den akademiska läran. Har sedan tidigare ett halvblod, som för övrigt skulle kunna gå långt inom tävlingsdressyr om inte hans kropp och därmed hållbarhet vore emot honom, och sökte ännu en häst.

Eftersom jag inte längre intresserar mig för tävling så kände iaf jag att det fanns så många fler intressanta och gudomliga raser att välja bland. Jag behövde inte längre ha de flashiga benrörelserna osv, som halvbloden oftast har.

Jag sökte en häst som jag kan utvecklas med inom den akademiska ridkonsten, där det inte finns några krav på exeptionella gångarter, då passar långt många fler raser än just halv-/varmblod. Att jag valde kallblodstravare är för att jag helt enkelt gillar rasen! :love:

KL
Det spann ju dithän att det påstods att sk vagnsraser (kallisar) skulle vara så avlade för sitt syfte att det var näst intill ojuste att rida på dem. då är Spirits häst ett roligt exempel, som har ånglokat på tills sista tillåtna tävlingsmånaden, och sedan kan börja sin nya karriär som ridhäst. och verkar göra det helt ok!!:bow:

Tror inte att det sitter specifikt i rasen utan har med individens speciella mentalitet och exteriör att göra, huruvida det är vettigt (roligt..) att rida på dem.

TS frågeställning andas en svag smula missnöje över att vagnshästar rids på och verkar förundrad över vad "barockryttarna" tänker på eg, då de väljer sina hästar.

Många väljer kanske inte häst, utan väljer metod efter den häst man har.
Sitter på två vitt skilda exemplar av kallblod. en kvadratisk ridhästmodell och en lätt lite smäckrare rektangulär speedvariant av travare.
Båda har sina för o nackdelar. kanske ridningen skulle komma till högre höjder snabbare på en häst avlad för ridning, ja, men blir glädjen större då? Blir man inte lyckligast av att göra framsteg? Blir man någonsin nöjd? Kommer jag vara lyckligare om jag sitter på en häst som gör allt plättlätt?

Kanske det kommer vara lika svårt på ridhästen då det kommer till kritan..?!
Kan man avla bort ridningens svårigheter..? Hoppas lära mig rida på dessa krakar, för att använda det på vad jag tänkas komma över för hästar i framtiden.
Hittills har jag inte sett något som helt kullkastar möjligheterna för sund samling hos någon av våra travhästar.

a/Det är egentligen inte hans fel utan mitt. Han är för känslig för vikthjälperna & jag stör han väldigt lätt pga jag är för obalanserad.

...........................

b/Kan jag beställa ett par stycken av dig :devil:

c/Vettefan om jag vill visa upp min älskade halvt nervrotiska ånglok. Folk bli avskräckta att skaffa travmodellen när dom träffar min Nattihattifnattiga häst.:love:

/KT
[/QUOTE]

a/ isafall ar det DU som behover stodhjul!!!!:idea:

b/ om jag minns ratt har du ju sjalv ett par JATTELIKA stodhjul fastsatta pa stallvaggen!

c/ nar jag sag honom sist ( I fredags allsa) var han ju HUR LUGN SOM HELST!:rofl: :rofl: :rofl: Inte ens en bomb under svansen kunde ju rubba hans bergfasta lugn! :D

/KT

Men, tågurspårningar har en viss gräns... Vissa diskussioner går att fortsätta via PM eller på gnägg. :angel:

Och något annat har jag heller aldrig påstått. :smirk:

Att jag tog upp mina erfarenheter av halvblod är för att dessa hästar ofta, på detta forum, utmålas som urtrista dönickar. Jag har träffat på halvblod som varit fantastiskt roliga att rida, MEN också den "trista" typen. Det gäller för övrigt andra raser jag ridit också.

Folk får rida vilka raser de vill....

Men det jag undrade var varför så många inom just denna inriktning, som trots allt i slutändan (förhoppningsvis) innebär skolor över mark och högre dressyr, ofta verkar välja vagnsraser?

Borde inte en ras av ridmodell vara bättre lämpad?

Vad gör en vagnshäst BÄTTRE lämpad?

Och något annat har jag heller aldrig påstått. :smirk:

Att jag tog upp mina erfarenheter av halvblod är för att dessa hästar ofta, på detta forum, utmålas som urtrista dönickar. Jag har träffat på halvblod som varit fantastiskt roliga att rida, MEN också den "trista" typen. Det gäller för övrigt andra raser jag ridit också.

Håller med. Hästar är individer och dessutom hänger en stor del på vem som hanterar o rider dem.

Det finns egenskaper som vissa raser har mer av osv, men i stort sett är det hästar med olika egenskaper.

Jag tror det handlar om nåt slags komplex när man slår ner på halvblod som ras, och anser att tex vagnshästar är bättre ridhästar:eek:

Alla vill väl inte nå de högsta skolorna och inte GP heller, så jag har full respekt för att man är nöjd med det man har och alla har rätt att ha sin åsikt. Men det blir lite fånigt när man blir enögd vad gäller hästar som vissa blir.

Jag gillar fullblod men kan se deras för och nackdelar och att det finns bra individer likaväl som mindre bra. Det är väl inget konstigt med det. :confused:

Mer funderingar...

Vilken/vilka raser användes ursprungligen i den klassiska dressyren?

Saxat ur ett annat inlägg i en annan tråd....

Bent sa på en kurs, bor man i sverige och köper en PRE är man korkad. Ni har ju en "svensk PRE" som kostar en bråkdel så mycket. Han menar alltså nordsvensken.

Vad skulle göra nordsvensken så bra lämpad?

Nej, jag menade ingenting negativt mot dig. Bara ett konstaterande av vad du skrev. Jag har också ridit halvblod väldigt länge och de halvbloden som ofta beskrivs här på forumet känner jag inte igen. Ja visst kan det finnas enstaka annorlunda exemplar, som det gör inom alla raser, men över lag tycker jag halvbloden är väldigt trevliga hästar som ofta har lätt för sig och är behagliga att sitta på.
Jag tror, som de flesta här verkar tro, att det går att hitta trevliga ridhästar inom alla raser. De som inte har exteriör som en utmärkt ridhäst är det mera utmaning att plocka fram diamanten ut. Det är ett teamwork mellan häst och ryttare som är otroligt roligt och stimulerande. När den framtunga hästen som bara vill skjuta på blir tränad till en bärande lätt häst som kan "dansa" med sin ryttare, jag då är känslan underbar.

Jag är inte säker på att alla har skolorna ovan mark som mål. Många tycker nog att den akademiska vägen är ett trevligt sätt att utbilda sig och sin häst på helt enkelt. Hur långt man kommer är inte lika viktigt. Viktigare är att man har roligt på vägen och får en häst som bär upp sin ryttare väl och använder sin kropp så bra den kan efter sina egna förutsättningar. Hästarna tycker om den här sortens träning, det är bara att konstatera. Hästarna blir så samarbetsvilliga och delaktiga i arbetet. Om man inte kommer så långt på utbildningsstegen spelar inte så stor roll då häst och ryttare trivs och samarbetar.
De som tränar akademiskt och samtidigt tävlar dressyr har ofta ett halvblod. De har inte lättare för arbetet än de andra raser jag sett på träningarna. De har så mycket skjutkraft i sig som inte underlättar. Däremot verkar det vara ett bra sätt att komplettera dressyrträningen på det sättet för hästarna går framåt och bär mycket bättre efter ett tag.

Senast ändrad:

Spider..du skrev så här....

Bara säga att vi har riktigt bra ridhästar (för det klassiska syftet) i en egen inhemsk ras

Kan du utveckla?

Det är min egen åsikt. Jag tycker att vi har det (kallblodstravaren).
Jag vet inte om det ska förklaras mer än att det är en mycket trevlig häst att rida.
Sen har vi våra halvblod, våra svenska ridponnys (okej mer korsningar än det är en ras)...
Visst kan det vara kul och trevligt med en ras som inte är svensk, men vi har vettiga raser i Sverige också.

Givetvis har inte alla samma mål. De flesta ryttare oavsett inriktning är "gräsrötter" elelr vad man ska kalla det.

Men själva grundtanken är väl ändå att man ska kunna utföra dessa skolor ovan mark osv?
Att det är själva grejen med det hela så att säga?

Eller har jag fattat fel?

Sedan kan vägen dit vara både lång och krokig, med det är en annan femma..:)

Visst har alal rser sintjusning (och prislapp med för den delen:p )

På vilket sätt anser du att kallblodstravare är den ultimata rasen för klassisk dressyr?

Bara nyfiken...

Givetvis förstår jag att alla hästar är individer, men om man talar om en ras rent generellt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har fått operationstid för att göra en gastric bypass i slutet på sommaren och undrar om ni är fler här på forumet som är aktiva ryttare...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits