Barock/akademisk

Sv: Barock/akademisk

den jag sålde kunde allt. hela galoppiruetter, piaff, passage, byten i vartannat. Tränad 140 banor i hoppning, kunde även lite konster som stegra på kommando o dylikt. Jättesnäll häst verkligen...så visst kan dom allt vara väldigt trevliga. Absolut.

-Självklart!
Synd att det ska vara så svårt att direkt se vad som kommer att passa en själv bäst.

Man kan ju börja med vad man har för ambitioner. Tänker man tävla har man kanske begränsat sitt hästutbud för att platsa på tävlingsbanan. Men om man "bara" vill uppleva saker med sin häst. Få känna de där skolorna du pratar om, känna lätthet och ridglädje. Det står ju helt klart att även den tyngsta häst kan kännas lätt. Lättheten sitter ju definitivt inte i vikten!

Grannens minililla lätta arab känns som ett tungt sänke i handen och stum för hjälperna öht innan han fått ordning på baktassarna.
Tror nog att med rätt teknik kan man få uppleva lättheten i alla hästar. fast det kanske behövs tio olika tekniker och olika varianter av ryttarkänsla för att finna den på tio hästar.

Men vill man tävla, så tror jag nog att man bör välja en häst som har tävlingen i sig för att sedan lära sig plocka fram den. Och vill man som jag, leta juvelen i en intressant häst, då kan det bli lika bra. Tror inte att vagnshästen lider av ridningen om den anpassas till rådande förutsättningar. man sätter sig inte och följer samma utbildningsplan på ett framavlat tävlingsämne, som på ett kallblod med löpning i blodet.
Häri ligger en stor utmaning, och den utmaningen är mer intressant än uppvisningar kan jag tycka. -Personligen alltså!
Upplevelsen av kallblodets flyt i skolorna är väl lika härlig som halvblodets. Men har jag för höga (fel)ambitioner för kallblodet så kan härligheten förtas och ridningen bli en besvikelse.

Det låter härligt. :bump: :banana:

Man kan faktiskt ha fantastiskt roligt även med halvblod. :love

jo visst är det kul o kunna rida massa rörelser med sin häst. Men det är inte allt. Det behöver inte vara full ridglädje bara för att man kan utföra massa olika rörelsemoment. Jag tar hellre en galopp i det fria med min frieser än rida tex en galopp-piruett..:D

Senast ändrad av en moderator:

jo visst är det kul o kunna rida massa rörelser med sin häst. Men det är inte allt. Det behöver inte vara full ridglädje bara för att man kan utföra massa olika rörelsemoment. Jag tar hellre en galopp i det fria med min frieser än rida tex en galopp-piruett..:D

Jag gör gärna både och:idea: Men inte samtidigt.

Du missförstår mig. För mig är inte ridglädje enbart att kunna utföra en massa "krumelurer". Ridglädje för mig är när jag sitter på en häst som jag känner samhörighet med, jag känner att hästen är intresserad av mig och mina hjälper, att vi "pratar samma språk". Det är betydligt skojigare att sitta på en medelmåttig häst som bara vill och vill, än en talang som bara surar.

Och, denna ridglädje kan man faktiskt känna även med ett halvblod. I alla fall jag, men jag kanske haft tur....

jo men alla rider ju halvblod nästan,,,så det är ju klart att man kan ha roligt med ett halvblod. det är ju lixom inte ovanligt att man rider halvblod. om man tittar i stallarna omkring där jag bor så är det nästan bara halvblod.

Fick ett Pm att jag skulle visa min lilla häst som ett exempel i denna tråden.

Min Natt är en kallblodstravare med lång travkarriär som även har varit ganska lysande ca 140.000 kr i vinst
Gjorde sin sista start 02.
Lusidor känner honom från hans travtid. :)

Numera är han helt omskolad till ridhäst. Jag har inte sett problem med bärighet, vilja eller ambition. Dock är han fortfarande ngt instabil & tappar lätt balansen på volt.
Han är lätt & känslig att rida. Dock med en hel del egen vilja :devil:

4557095.jpg
[/url][/IMG]

4557092.jpg
[/url][/IMG]

10208459.jpg
[/url][/IMG]

Fast travaren är dock en sportmodell om du jämför med bruksnordisar.

Travare drar sällan timmerlass och har inte så utpräglad dragkaraktär längre i mitt tycke.

-han är dock en vagnshäst & avlad för ändamålet. Han har ännu mer emot sig om man jämnför med brukshästen.
Travaren är endast avlad för skjutkraft dvs det ska gå fort.
Bruks är mer allround, den ska dra fort, långsamt över stock & sten samt även under precision. Då måste den ha bärkraft under vissa moment.

och hur menar du det avspeglar sig i extretören?

På vilket vis skulle en brusknordis vara mer lämplig för bärkraft?

och vem har du lärt dig det av?

Dock är han fortfarande ngt instabil & tappar lätt balansen på volt.

...........................

Ingenting som inte gar att atgarda med STODHJUL!!!!!!!!!:rofl:

Arligt talat "Nattihattifnatti" ar en verkligt trevlig hast! Dom som har fordomar mot kallblodstravare borde VERKLIGEN aka hem till Spirit och halsa pa honom!

/KT

Det ar val for tusan bara att titta pa hur en bruksnordis i allmanhet ar byggd och jamfora med en dito travnordis.

Ska man lara sig sant som ar rent sunt fornuft av av nagon kandis for att kunskapen ska vara vart nagat eller?

Det racker val att lasa vilken bok som helst om hastens anatomi i allmanhet for att kunna dra sadana slutsatser.

/KT (kanner mig litet latt bitchig idag liksom :angel: )

Så gott som alla travare är avlade på prestation.
S länge de springer in matpengar får de ha tre ben om så vore...

Därmed är travares exteriör ganska vitt skiljd från övriga kör hästar.

och hur menar du det avspeglar sig i extretören?

Travmodellen är oftast mer rektangulär i sin kropp dvs byggd för löp.
Bruks är mer kvadratiska.

Travaren är avlad för löp.
Bruks är inte avlad för löp, den är avlad för arbete & ridning.
Den har bättre exteriör & förutsättningar än vad travaren har.

Jag har ridit både bruks & har en travare & det är enorm skillnad att rida dom om man ser till deras olika sätt att hantera olika problem som innebär bärkraft.
Bruksen har det i sig & travaren måste man lära.

Det finns undantag hos båda raser.

Jag har kommit fram till mina slutsatser av egen personlig erfarenhet, iakktagelser & konversation med andra som håller på med båda raserna professionellt.

Så gott som alla travare är avlade på prestation.
S länge de springer in matpengar får de ha tre ben om så vore..

Så är det inom alla raser, så länge dom tjänar pengar...

Därmed är travares exteriör ganska vitt skiljd från övriga kör hästar.

Hur är dom vitt skilda?

Se på Fredriksborgaren, det är ett utmärkt exempel på körhäst.
Halvblodet är en utmärkt körhäst, shire, ardenner, russ, shettis, araber, welsh, tinker, american saddlebreed, morganhäst, PRE mm.
Alla dessa raser kan spännas för en vagn & fungera alldeles utmärkt samt även fungera alldeles utmärkt som ridhäst.

Russen & shettisarna går även ofta ponnytrav & dom finns även representerade bland eliten i shettisgaloppen & russen finns på hög tävlingsnivå i samtliga tävlingsgrenar.

Vad definierar du körhäst? Och vad är utmärkande i deras exteriör & vad är det för storskillnad på just nordsvenska travaren.

Jag är väldigt nyfiken?
Har jag missat något eller har fel så är jag villig att lära.

Dock är han fortfarande ngt instabil & tappar lätt balansen på volt.

Det är egentligen inte hans fel utan mitt. Han är för känslig för vikthjälperna & jag stör han väldigt lätt pga jag är för obalanserad.

...........................

Ingenting som inte gar att atgarda med STODHJUL!!!!!!!!!:rofl:
Kan jag beställa ett par stycken av dig :devil:

Arligt talat "Nattihattifnatti" ar en verkligt trevlig hast! Dom som har fordomar mot kallblodstravare borde VERKLIGEN aka hem till Spirit och halsa pa honom!
Vettefan om jag vill visa upp min älskade halvt nervrotiska ånglok. Folk bli avskräckta att skaffa travmodellen när dom träffar min Nattihattifnattiga häst.:love:

/KT[/QUOTE]

Angående aveln kan jag inte hålla med. Avelsvärderingarna på respektive ras skiljer sig en hel del. Ett halvblod kan bli väderat på stam och exteriör, en travare kan vara som en åsna bara den sprungit in tillräckligt.

Skillnaden förmig angående vagnshästarna är att travaren är exeptionellt avlad till just trava fort framför en ultralätt sulky.

Övriga vagnshästar behöver sällan ha den extrema gångarten elelr farten överhuvudtaget.

Även inom ponnytravet finns det utpräglade travstammar.
Dock tycker jag inte man ska jämföra häst och ponny, då det just inom travet är en så speciell sport.

Nej, inte avskräckt,däremot tycker jag inte det tillför tråden något.

Vill du ha en inbördes beundran tråd är du välkommen att starta en..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har fått operationstid för att göra en gastric bypass i slutet på sommaren och undrar om ni är fler här på forumet som är aktiva ryttare...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama