Barock/akademisk

Sv: Barock/akademisk

Det är inte en fördel att använda tyngre körhästraser när man rider dressyr (men det är våldsamt läckra hästar om man lyckas med sitt arbete).

Däremot är det en fördel att ge hästar av tyngre körhästras god dressyr om man vill rida på dem. Dessutom är det så att med sådana hästar går det inte att fuska, man måste ofta hjälpa dem väldigt mycket att hitta balans och styrka.

En del tycker att akademisk ridkonst eller barockridning är det bästa de har hittat hittills för att ge hästarna den dressyren.

Andra hittar sin kunskap någon annanstans
Måste bara lägga in en :bow:

Saken är ju den att de flesta ryttare i Sverige rider runt på vagnshästar ;)

Man glömmer lätt att det Svenska halvblodet är en vagnshäst, som sen har fått mer eller mindre ridhäst-egenskaper. Halvblodets länd, kors och lår är för det mesta typiska vagnshäst-bakdelar (men inte av den typ som Frieser/Welsh cob har).

Så gränsen mellan typiska vagnshästar och ridhästar är inte alltid så klar...

Saken är ju den att de flesta ryttare i Sverige rider runt på vagnshästar ;)

Man glömmer lätt att det Svenska halvblodet är en vagnshäst, som sen har fått mer eller mindre ridhäst-egenskaper. Halvblodets länd, kors och lår är för det mesta typiska vagnshäst-bakdelar (men inte av den typ som Frieser/Welsh cob har).

Så gränsen mellan typiska vagnshästar och ridhästar är inte alltid så klar...

Ja men det är inga dressyrryttare som vill ha dom heller

Visst finns det folk som gillar att rida både frieser och tinker och de går att rida, men i grund och botten är de vagnshästar (därmed inget fel att ha dom som ridhästar) och det finns säkert folk som vill ha denna korsningen, men att hävda att de är avlade för ridning...nja.

Håller med. De är ju avlade för att klara uppgiften som vagnshäst i första hand, med de krav som det ställer på hästen. Friesern dessutom med en hållning som passar en vagnshäst.

Kl
Ang varför man väljer att rida akademiskt på dem tror jag är som andra skrivit, det är antagligen så att det passar hästarna bättre, om man redan har en tyngre vagnshäst som tinker eller frieser, tex. Men frågan i tråden ang varför man skaffar vagnshäst, nej det förstår jag inte, och som någon skrev de högre skolorna är ju andra raser mer lämpade för.

Ja men det är inga dressyrryttare som vill ha dom heller

Fast i dagens läge finns så många importer och korsningar att det svenska halvblodet är väl knappast i majoritet, eller?

Vad?
Jag tycker mig se en hel massa flata kors och kraftiga påskjut med mindre bra samling på en hel drös tävlande dressyrhästar. Så inte verkar alla med vagnstyp sållas bort. man verkar snarare anpassa dressyren efter rådande hästtyper i dressyrvärlden, och sätter mer fokus på ökningar än på bra samling. Kan jag tycka. Men kan ha fel..

Då vi pratar exteriör för ren samling och fokus på att på bästa sätt bära upp en ryttare, då kanske man skulle snegla på de med bättre vinklar, sammansatt kropp och talang för samling.
Det är ju ganska vanligt förekommande med utslitna framben på de betitlade ridhästarna. Kanske lite kommer av brist på bärtalang.

Vad?
Jag tycker mig se en hel massa flata kors och kraftiga påskjut med mindre bra samling på en hel drös tävlande dressyrhästar. Så inte verkar alla med vagnstyp sållas bort. man verkar snarare anpassa dressyren efter rådande hästtyper i dressyrvärlden, och sätter mer fokus på ökningar än på bra samling. Kan jag tycka. Men kan ha fel..

Då vi pratar exteriör för ren samling och fokus på att på bästa sätt bära upp en ryttare, då kanske man skulle snegla på de med bättre vinklar, sammansatt kropp och talang för samling.
Det är ju ganska vanligt förekommande med utslitna framben på de betitlade ridhästarna. Kanske lite kommer av brist på bärtalang.

Vilka anser du har bärtalang då? Raser alltså.

Jag har en nordsvensk bruks/kallblods travare som jag innan hennes skada red för en AR-instruktör och det som fick oss att fastna för just AR var att hästen gav mig känslan, JA TACK det här var roligt:)

Innan vi hittade AR provade vi lite olika tränare från den "vanliga" dressyren men det klickade inte, hästen blev både irriterad och frusterad. Men jag tror inte svårigheterna berodde på typ av ridstil utan att vi helt enkelt inte hittade en tränare som passade oss.

Tycker Svea sa det bra med:
"En del tycker att akademisk ridkonst eller barockridning är det bästa de har hittat hittills för att ge hästarna den dressyren. Andra hittar sin kunskap någon annanstans"

Raser vet jag inte. Två individer ur samma ras kan ha totalt olika bärkraft utifrån sin exteriör.

Jag letar mer efter goda exempel ur de flesta raser skulle jag tro.

Ok. Frågan handlade om raser så jag trodde du hade tankar om det

Nej enda orsaken jag kan se till det är att man träffat hästen och blivit förälskad...sånt som händer.
Eller att man skaffar en just för att lära sig av de problemen en vagnshäst har. Något jag själv hade kunnat tänka mig.
Arbetar just nu med en frieser för att starta hans utbildning (dock inte min) och det ska bli väldigt intressant under arbetets gång och lära sig av hans problem (och talanger för det finns ju alltid på ett eller annat sätt).

Fast vad tusan räknar vi russen till? *ska köpa en så jag kanske ska vara tyst om att jag inte har köpt en vagnshäst*
Dessutom platsar nog min tant där hemma bättre som vagnshäst än ridhäst.

Russen är allsidiga:idea: Jag vet i alla fall ett fd travruss som var med i både hopp o ft på sm-nivå för ponny. :bow: Men det ska nog vara rätt typ av russ.

Fast lite tjuriga kan dom vara också:cool: Red såna mkt när jag var liten. Och körde med:p

Ang varför man väljer att rida akademiskt på dem tror jag är som andra skrivit, det är antagligen så att det passar hästarna bättre, om man redan har en tyngre vagnshäst som tinker eller frieser, tex. Men frågan i tråden ang varför man skaffar vagnshäst, nej det förstår jag inte, och som någon skrev de högre skolorna är ju andra raser mer lämpade för.

låt dig inte luras av deras utseende! dom behöver inte alls vara så tunga som dom ser ut. Allt hovskägg osv gör gärna att dom kan se tyngre ut. Min frieser ställde vi på våg på kliniken sist. den visade då 485 kg. Inte långt ifrån vad araben vägde! Mitt halvblod vägde mycket mer och kändes dessutom betydligt tyngre att rida!

Senast ändrad av en moderator:

Nej enda orsaken jag kan se till det är att man träffat hästen och blivit förälskad...sånt som händer.
Eller att man skaffar en just för att lära sig av de problemen en vagnshäst har.

min häst bokade jag osedd, med andra ord inte ens träffat honom o med andra ord inte kunnat bli förälskad i hästen innan. jag sålde mitt halvblod som jag tävlade aktivt på tom msv dressyr. har faktiskt aldrig funnit ngn speciellt ridglädje i ett halvblod. (undantag finns väl dock) att sitta på en frieser är en enorm känsla. Nu rider jag med ett leende på läpparna varje gång. Underbart! likaså med min vbl travare, som också klassas som "vagnshäst" eller körhäst.

Berätta gärna varför

Jag har haft väldigt mycket fördommar mot halvblod och mer ädla hästar med mig från hovslageriet, och vissa sommarpremieringar.

Men jag har inget emot mina egna halvblod

låt dig inte luras av deras utseende! dom behöver inte alls vara så tunga som dom ser ut. Allt hovskägg osv gör gärna att dom kan se tyngre ut. Min frieser ställde vi på våg på kliniken sist. den visade då 485 kg. Inte långt ifrån vad araben vägde! Mitt halvblod vägde mycket mer och kändes dessutom betydligt tyngre att rida!

Nej det var inte mycket. Men trots det rör sig hästarna tungt och jag vill ha hästar som rör sig lätt och är smidiga. Kanske har du haft lite tråkiga halvblod? I o f s rider jag ju inte halvblod, jag heller, men kan tänka mej att göra det, om det är rätt, havlblod finns ju en sån mängd av. Alla är inte kul. Jag rider ju fullblod istället (väger 540 cirka fn)

Halvblod är ju inte heller renavlade ridhästar (egentligen). I alla fall inte de svenska så de går inte att säga att de är ridhästar rakt av.
Friesern är inte en ridhäst, det är en vagnshäst. Sen att vissa trivs med att rida dom är en annan sak. Ibland gillar man en hästras och använder sig av den. Absolut inget fel med det i mitt tycke. Jag menar bara på att en frieser inte är en renavlad ridhäst.

Det finns likaså travare som är underbara att rida, precis som det finns hästar inom alla raser som är underbara att rida.
Det var inte så jag menade (eller hur tråden startades från början antar jag).

(svar både till dig, men mer tillägg till tråden)
Frågan är var ju varför vagnshästar/tyngre hästar är överreprestenterade inom AR. En tanke från min sida är att det kanske inte är så att inom AR kan en sådan häst få chansen att utvecklas och ridas på ett vettigt sätt och därför skaffar man en sån häst man alltid velat ha.
I "vanlig" dressyr är man ju ofta inte speciellt uppskattad om man kommer med sådana hästar på träningar. Observera ordet oftast.

Flashlight
Jag puttar lite försiktigt in dig på Gnägg och då närmare bestämt tråden: Nya bukehästar 2007.
Så kan du se herrn i fråga soom jag talade om. ;)

jag har inga fördommar mot halvblod, inte mot ngn ras.
men dom jag har ridit har väl vart "ok" men inte så mkt mer.
jag har suttit på ett halvblod som jag fastnade väldigt väldigt mycket för. Det va en häst e. Kaliber.
jag tror mkt beror på att dom flesta jag stött på har vart för stora helt enkelt. Nu finns det ju mindre halvblod också, men många ligger ju på 165-175...och det känns för stort o tungridet helt enkelt för mig. (som kan tilläggas är 159 cm lång) konstigt kan då kanske tyckas att en som det nu är nämt i tråden en "tung vagnshäst" skulle passa mig bättre. Men jo, jag har fått den känslan att dom gör det. Men det vill jag poängtera att dom inte alls behöver vara så stora o tunga som dom ser ut och som det kan kommenteras för i så fall hade jag behållt mitt halvblod. (som va en mycket trevlig häst!) Sen finns det individer i alla raser. Individer man tycker om och individer man ogillar. Dock tycker jag som sagt inte illa om halvblod. Fullt möjligt att jag kanske i framtiden skulle skaffa halvblod igen o kanske inte ha frieser. Det vet man aldrig.

Senast ändrad av en moderator:

Och jag har nu haft förmånen att få låna ett halvblod som exteriörmässigt ser ut att vara ett "ök" att rida, med sin grova kropp, långa rygg och platta kors. MEN, hästen är VACKER, den ber om signaler, den dansar fram för minimala hjälper. Jag har aldrig tidigare upplevt att skolor är så BUSENKLA att rida som med detta grova halvblod. Jag bara ler och njuter när jag rider denna häst. :love:

Sedan tycker jag att man ska ha den häst man trivs med och som är LÄMPLIG för de krav man har. Långt ifrån alla halvblod är lämpade för högre klasser, jag har nyss suttit och muttrat över de överpriser folk begär för ganska medelmåttiga hästar i dagens högkonjunktur. Jag tycker inte heller att man behöver försöka lära alla raser "piff och puff" för att minsann bevisa att de kan. Man ska ha kul med den häst man har! :bump:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har fått operationstid för att göra en gastric bypass i slutet på sommaren och undrar om ni är fler här på forumet som är aktiva ryttare...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama