Barnvakt eller ta med?

Sv: Barnvakt eller ta med?

Det jag är "emot" är OM han somnar på festen och vi blir tvugna att väcka honom = störa hans sömn. Theo är inget sånt barn som sover sig igenom förflyttningar, utan han vaknar.

Det gjorde inte mina heller, om de mot förmodan somnade när saker hände. Men så länge de är glada, gör det inte så mycket, tycker jag.

Så jag fattar inte varför det gör något om han vaknar på natten, är vaken en stund och sen om inte annat lägger sig när ni lägger hemma?

Alltså, du gör förstås som du vill, men det låter lite som att du håller på att bygga in dig i väldigt krångliga mönster av överdriven och kanske till och med lite missriktad omsorg. Om du förstår hur jag menar? Jag tycker att det verkar finnas en risk att allting blir uppförstorat och onödigt jobbigt för både dig och din man och lille Theo på det här sättet.

Det gjorde inte mina heller, om de mot förmodan somnade när saker hände. Men så länge de är glada, gör det inte så mycket, tycker jag.

Så jag fattar inte varför det gör något om han vaknar på natten, är vaken en stund och sen om inte annat lägger sig när ni lägger hemma?

Alltså, du gör förstås som du vill, men det låter lite som att du håller på att bygga in dig i väldigt krångliga mönster av överdriven och kanske till och med lite missriktad omsorg. Om du förstår hur jag menar? Jag tycker att det verkar finnas en risk att allting blir uppförstorat och onödigt jobbigt för både dig och din man och lille Theo på det här sättet.

Jag förstår hur du menar, jag känner själv så oxå. Jag vet att jag förstorar upp det.

Jag har aldrig ens reflekterat över när andra har gjort så med sina barn, men nu när jag har ett eget börjar jag fundera på för vems skull man gör vissa saker. Onödigt grubbel, jag vet!

Nattsömnen har inte varit några problem sen han var tre månader, han sover hela natten utan att vakna. Blir han störd under sina sovstunder på dagen så somnar han inte om, oavsett hur lång eller kort tid han har sovit. Han är dock trött och gnällig om vaknar/blir väckt för tidigt.

Hur det är om han blir störd under nattsömnen vet vi ju inte än, för vi har inte testat.

Då ser jag inte att det skulle vara något som helst problem med att han vaknar (för att sedan somna om) när ni ska hem.
Min erfarenhet är att de barn som är "lätta" att ta med är de barn som faktiskt har "tränat" på detta. Att det är fullt naturligt.
Så börja öva!;)

nu när jag har ett eget börjar jag fundera på för vems skull man gör vissa saker. Onödigt grubbel, jag vet!

Plockar upp den här tråden igen...

Jag blir lite nyfiken... Flera gånger skriver du det där: "för vems skull".

Vad menar du egentligen med det? Om du du t ex väljer att sitta vid tv:n och amma, för att det är smidigast och roligast för dig - är det då fel eftersom det är smidigast för dig? Borde du egentligen amma i ett tyst rum med mysbelysning och eventuellt klassisk musik i bakgrunden, för att det kanske vore bättre för bebisens skull? (Men tråkigt för dig.)

Om man skulle göra ALLT för barnens skull, så skulle man ju inte kunna ha ett normalt liv, knappt.

Ok, du lämnar aldrig bort dina barn utan de är alltid med dig (men inte alltud med deras pappa?!) och du älskar dem. Menar du då att de föräldrar som någon gång använt barnvakt har skaffat barn för att kunna lämna bort dem och inte älskar dem? :confused:

Alla har ju rätt att göra sina egna val men personligen är jag mycket osäker på att det gynnar barnen att aldrig vara ifrån sina föräldrar.
De gånger vi har haft barnvakt har barnen tyckt att det varit superroligt att få bli bortskämd av morföräldrarna eller att få sova över med storkusinen.

Personligen tycker jag att det är trevligt att någon enstaka gång få fara på vuxenfest och inte ha något vuxenansvar gentemot något barn. Däremot har jag inget behov av en ständig ström av vuxenfester, något enstaka bröllop (där brudparet får ta huvudrollen istället för något av barnen) eller 40-års-skiva räcker gott!

Självklart älskar även jag mina barn, det tror jag är rätt vanligt bland föräldrar...

Nu knapplånar jag dig lite, men det hänger ihop med samma inlägg. Vi hade samma resonemang på hund och en del sa att de stannade hemma om de inte fick ta med sin hund. Det är ju same shit ;)

Vi har en son som haft extremt svårt att sova. En sådan kväll och sen var det kört igen... Rutiner rutiner runtiner. Redan som 6 veckors bebis kunde han vara vaken 6 h, sova 20 min och sen vara vaken 5 h till. Han vägrade sitta själv utan jag skulle hålla honom på något sätt hela tiden. Det var tufft. Jag valde lätt att stanna hemma. Nu är det annorlunda eftersom han är äldre, men han har fortfarande lika svårt att sova. Sen han var 1 år, somnar ca 21.30, vaknar 3-8 gr per natt. Vaknar 7 och kan sova 30 min på dagen. En timma om vi har tur :) Jag åker gärna hem vid 21 för att slippa en värre cirkus. För min skull.

Vad menar du egentligen med det? Om du du t ex väljer att sitta vid tv:n och amma, för att det är smidigast och roligast för dig - är det då fel eftersom det är smidigast för dig? Borde du egentligen amma i ett tyst rum med mysbelysning och eventuellt klassisk musik i bakgrunden, för att det kanske vore bättre för bebisens skull? (Men tråkigt för dig.)

Om man skulle göra ALLT för barnens skull, så skulle man ju inte kunna ha ett normalt liv, knappt.

Ja, det måste ju finnas en balans där både förälder och barn får sina behov tillgodosedda. En glad förälder med en vettig balans mellan sina behov och barnets är nog en mycket bättre förälder än någon som totalt utplånar sig själv och sina behov för barnet.

Sen får man väl testa sig fram? Har man ett barn med extremt svårt att sova som brandguls så kanske man gör bäst i att inte rubba sömnrutiner men det är kanske något annat som man rubbar. Barn utvecklas dessutom så för att något inte funkar vid en viss tidpunkt så kanske det gör det det ett par månader senare?

Nu knapplånar jag dig lite, men det hänger ihop med samma inlägg. Vi hade samma resonemang på hund och en del sa att de stannade hemma om de inte fick ta med sin hund. Det är ju same shit ;)

Jag blir alltid lite misstänksam när jag ser sådana inlägg. Även om man älskar sina barn/hund högt och vill göra så mycket man bara KAN tillsammans med dem så verkar det ärligt talat inte riktigt vettigt att aldrig vara ifrån dom alls. Det känns mer kontrollfreaktendenser, att man inte vill att barnet ska få upptäcka att de kan bygga relationer på "egen hand" det är ju en sak att vara hos farfar eller grannen med sina föräldrar och hos farfar eller grannen själv.
En del verkar å andra använder djuret/barnet som någon slags "snuttefilt" själva.

Sen finns det givetvis de som av praktiska skäl har svårt att lämna bort sina barn/djur. Jag vet hur bunden jag var när jag inte ens kunde gå och handla mat utan att ta med hunden. Och att binda utanför var ju inte heller ett alternativ......

Det där hag jag oxå funderat över, våra barn har ju fått hängt med på det mesta, men inte för att vi absolut måste ha dem med, utan för att vi har väldigt svårt att få barnvakt. När vi har fått barnvakt så har jag gladeligen lämnat barnen där.
Samma sak med hunden vi hade, han gick inte att lämna själv inomhus, instängd i en buren förstörde han visserligen inte men han var helt hysterisk. Ute i hungården gick det bättre, men han vägrade gå in i hundkojan så det var inte roligt att lämna honom någon längre stund där heller, så det var kortare visiter eller försöka hitta någon som kunde tänka sig ta hand om hunden, eller ta honom med.

Men för barnen skulle tror jag att de i vissa fall hade haft det roligare med en barnvakt hemma än att följa med på begravning i kyrkan, men å andra sidan så var det en ganska stillsamm begravning, de fick uppleva hur det går till och de är en erfarenhet rikare. Till en annan begravning fick vi barnvakt och det fungerade lika bra.

Sen ändras barn hela tiden, just nu är våran 4 åring inte någon riktig fröjd att ha med ut och äta, han har inte riktigt ro i kroppen så länge som vi skulle vilja sitta, men han kämpar på, med ett par besök på toan så man kan sträcka på benen så är det uthärdligt. Vi har även med ritblock och pennor så de roar sig en del ändå. Hemma hos vänner som inte har barn själva brukar vi ibland ta med dvd spelaren och låta dem titta på en film eller två, vi ser även till att förebereda dem på att det kanske kommer att bli tråkigt så är de inställda på det istället för att det kommer som en överraskning.

Borde du egentligen amma i ett tyst rum med mysbelysning och eventuellt klassisk musik i bakgrunden, för att det kanske vore bättre för bebisens skull? (Men tråkigt för dig.)

Jag håller med, och lägger även till en fråga om hur man vet vad som är bäst för barnet (som kanske älskar fotbollsljud från tv:n men avskyr Mozarts musik).

Varför skulle det vara bättre att vara med barnvakt eller hemma, än att då och då få följa med ut på saker? Och hur vet man att hemma/barnvakt är så bra och att vara ute på saker är så mycket sämre?

Jag håller med, och lägger även till en fråga om hur man vet vad som är bäst för barnet (som kanske älskar fotbollsljud från tv:n men avskyr Mozarts musik).

Varför skulle det vara bättre att vara med barnvakt eller hemma, än att då och då få följa med ut på saker? Och hur vet man att hemma/barnvakt är så bra och att vara ute på saker är så mycket sämre?

Bägge delarna är nog lämpligt. Det är nyttigt att få följa med och det är nyttigt att lära sig sova borta på egen hand elelr hemma med nån annan.

Självklart kanske man inte alltid kan göra ALLT för barnets skull, men i den mån det går så vill jag försöka. Naturligtvis utan att utplåna mig själv. Jag tror att Theo hellre sover tryggt i sin säng, hemma med en barnvakt han känner eller hos någon han är trygg med, än att följa med på fest med massa människor han inte känner på en plats han inte känner igen, där han ska sova, bli väckt, satt i bilen och sen somna om i sin egen säng.

Jag har nu testat två varianter. Jag och Theo var på 80-årskalas. Ny lokal och mycket nytt folk. Det gick ganska bra. Han var dock gnällig. Han tyckte inte om så mycket nytt på en gång, men det kändes ganska ok. Han sov ca 30 minuter i famnen på mig under kvällen, sen åkte vi hem vid 22-tiden. Han somnade om vid 23-tiden. Ganska ok.

Vi har även varit hos ett par kompisar där vi testade att lägga honom för att sedan väcka honom och köra hem. Då tog det betydligt längre tid för honom att somna om, så den varianten undviker vi i den mån det går ett tag till. Vi har oftast inga problem med att ordna barnvakt. Mormor/morfar och farmor vill gärna ha honom!

Just nu känns det som det bästa alternativet för både oss och Theo. Vi kan slappna av och Theo är trygg med barnvakterna!

Bara för att jag inte vill ta med vår son och han inte får/kan sova på en kväll/natt betyder det absolut inte att han inte får följa med på saker! Jag tycker han är mer berest än de flesta jämnåriga. Han var 3 mån när han flög första gången och har flygit det ett femtontal gånger efter det, åkt Gotlandsfärjant två gånger, sovit ett tiotal nätter på hotell. Varit borta 8 veckor på semester osv. Däremot har han med sin kudde och sin filt. Badar, äter välling och lägger sig i vanlig tid. Att man inte vill släpa med dem till bekanta halva natten betyder inte att barnet aldrig får följa med. För en del barn är hälsa på bekanta kanske det enda de får göra...

Hur man vet vad som är bäst för barnet? Ja, man får nog utgå från att man känner sitt barn såpass bra att man vet vad som är bäst i vissa fall. I alla fall gör jag det. Jag tror (vet) att jag känner Theo såpass bra att jag kan bedömma att han helst sover en hel natt utan att bli väckt! Och det var ju det som var ursprungfrågan i tråden! ;) Därmed inte sagt att jag ALLTID vet vad som är bäst för mitt barn, men i denna frågan känner jag mig säker.

Naturligtvis får han följa med på saker, men har jag möjligheten att välja mellan att låta honom vara med en barnvakt eller att låta honom somna borta och sedan bli väckt och hemskjutsad så är valet lätt för mig.

Om jag kan få barnvakt så tar jag hellre det och har en avslappnande kväll än att ha med mig herr busfrö och inte kunna prata seriöst med någon på hela kvällen. Det är annorlunda om det är en barntillställning där han också kan ha kul.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 909
Senast: Derivata
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar