Barnvakt eller ta med?

Sv: Barnvakt eller ta med?

Later som om du ocksa behover trana ;) Theo kan val sitta med Mark pa sjalva festen, sa kan du sta och oroa dig en bit bort :idea:

Gå på glöggfesten och öva där. Det borde väl ändå kännas bättre att gå hem tidigt från en glöggfest än från en nyårsfest.

Later som om du ocksa behover trana ;) Theo kan val sitta med Mark pa sjalva festen, sa kan du sta och oroa dig en bit bort :idea:

Haha! Ja, jag behöver nog träna!

Nu lutar det åt att vi får barnvakt till glöggfesten. Jag får dock träna redan på lördag då vi ska på 80-årsfest. Utan Mark...;)

Hej hej!

Såhär gjorde vi med vår dotter sist vi var borta (men då är hon äldre, drygt 15 månader vid tillfället):

Vi frågade helt sonika om vi fick sova över, tog med resesäng och alla grejer. Dottern var med så länge hon orkade och somnade sedan som en sten i ett stängt och mörkt rum vid ca 19,15. Sen var det bara för oss vuxna och slappna av och ha det trevligt så länge vi orkade =)

Det var en toppenlösning för oss då dottern är lätt att få att somna i sin egen säng och sover som en klubbad säl hela natten.

Våra barn brukar vilja hålla sig vakna hela festen. De har varit vakna till 01.00, trots att de brukar gå och lägga sig runt 19 i vanliga fall. De blir inte heller särskilt gnälliga.

Men vi brukar ta med pyjamas och nattblöja, för de somnar i bilen på väg hem. Vi brukar alltid förklara för dem att de kan somna i bilen och att vi ska bära in dem i sängen när vi kommer hem. Då samarbetar de bra även ifall de vaknar under inbärandet. Om vi glömmer att förvarana vaknar de förvirrade när bilen stannar och bara skriker.:crazy:

Tack för era svar!

Anledningen till att jag frågade är att vi är bjudna på Glöggafton hos goda vänner, och barn är absolut välkomna! Det är inte högljutt, det är en salig blandning av barn (i alla åldrar) och vuxna. Detta är i början på december. Sen blir det Julafton och den dagen kommer nog inget vara sig likt... Efter jul är det dags för Nyårsafton, och även då är vi bjudna på fest där vi kommer att få ta samma beslut igen. Det känns som att det blir så mycket.

Jag funderar på för "vems skull" vi tar med honom, om vi bestämmer oss för att göra det? Självklart vill jag umgås med mitt barn så mycket som möjligt och jag vet ju att de som har fest och de som är på fest gärna vill träffa honom, men vilken "rätt" har jag som förälder att bestämma det? Självklart har jag all rätt att bestämma det, men det känns inte helt ok.

Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, för jag förstår inte riktigt själv hur jag menar... :p Jag tycker bara det är "fel" att åka på fest, lägga Theo där och sen väcka honom och ta hem honom. Är det verkligen det bästa för honom? Jag tror absolut inte att han tar nån som helst skada av det, men han måste ju undra, i alla fall för stunden, vad det är som pågår.

Vi har i alla fall bestlutat oss för att fråga om vi kan få barnvakt när det är Glöggfest. Går inte det får vi ta med honom och se hur det går. Jag kommer dock troligen inte kunna slappna av och ha roligt när jag känner att jag inte gör det (jag tycker är det) bästa för Theo... Antagligen kommer det trots allt att lösa sig på bästa sätt. Jag har bara en dålig ovana att se det krångliga i nya situationer...

Ni får gärna tala om för mig att jag är överdrivet nojig! :p
Är det inte BRA att barnet får vänja sig vid att somna på lite olika ställen. Det verkar ju betydligt mer praktiskt för kommande semesterar, utflykter och så? Lika dant med att sova borta hos tex mormor så blir det lättare sen när de ska sova över hos vänner, på läger och liknande?

Så länge barnet känner sig tryggt så borde det nog inte vara ett problem?

Våra barn har ALLTID varit med för oss finns inget som heter vuxen fester.. utan alla barn är med alltid.

Utom en gång på min sambos kusins bröllop, men då struntade vi helt enkelt i att gå, får inte barnen vara med då kan jag vara hemma.

Faktum är att mina bara är alltid med mig, och när någon säger att det måste ju bli jobbig så säger jag bara.- Jag har ju inte skaffat barn för att lämna bort dom:)

Jag älskar mina barn

Fast det är ju även rätt bra att barnen kan lära sig att knyta an till andra vuxna oxå, jag ser det som guld värt om någon kan vara barnvakt åt ena barnet så man kan ägna sig helhjärtat åt det andra för ett par timmar. Båda barnen mår bra av att få fullständig uppmärksamhet någon gång ibland. Sen har båda mina tyckte att det har varit roligt att sova borta själva. Nu blir inte det så ofta men de pratar om det länge istället. Och att vara trygga med andra tycker jag oxå är viktigt, livet är skört så jag vill ge mina barn alla möjligheter som finns.

Våra barn har ALLTID varit med för oss finns inget som heter vuxen fester.. utan alla barn är med alltid.

Utom en gång på min sambos kusins bröllop, men då struntade vi helt enkelt i att gå, får inte barnen vara med då kan jag vara hemma.

Faktum är att mina bara är alltid med mig, och när någon säger att det måste ju bli jobbig så säger jag bara.- Jag har ju inte skaffat barn för att lämna bort dom:)

Jag älskar mina barn

Ok, du lämnar aldrig bort dina barn utan de är alltid med dig (men inte alltud med deras pappa?!) och du älskar dem. Menar du då att de föräldrar som någon gång använt barnvakt har skaffat barn för att kunna lämna bort dem och inte älskar dem? :confused:

Alla har ju rätt att göra sina egna val men personligen är jag mycket osäker på att det gynnar barnen att aldrig vara ifrån sina föräldrar.
De gånger vi har haft barnvakt har barnen tyckt att det varit superroligt att få bli bortskämd av morföräldrarna eller att få sova över med storkusinen.

Personligen tycker jag att det är trevligt att någon enstaka gång få fara på vuxenfest och inte ha något vuxenansvar gentemot något barn. Däremot har jag inget behov av en ständig ström av vuxenfester, något enstaka bröllop (där brudparet får ta huvudrollen istället för något av barnen) eller 40-års-skiva räcker gott!

Självklart älskar även jag mina barn, det tror jag är rätt vanligt bland föräldrar...

jag skulle ta barnvakt, varje gång, såvida inte barnet självmant vill följa med..

jag hade varit tacksam som liten att slippa åka med på massa saker som man inte villa åka på.. såläne det är någon man känner sedan tidigare som passar en så känns det ok..

Jag funderar på för "vems skull" vi tar med honom, om vi bestämmer oss för att göra det?

Ärligt talat tycker jag att ditt resonemang är lite konstigt. Man kan ju lika gärna fråga sig för "vems skull" du skulle hålla ditt barn utanför familjens sociala liv.

Båda mina barn har varit extremt kvällspigga och sällan somnat någonstans, men då får de ju vara uppe och umgås desto mer!

Jag ser verkligen inte ditt problem?

Är det inte BRA att barnet får vänja sig vid att somna på lite olika ställen. Det verkar ju betydligt mer praktiskt för kommande semesterar, utflykter och så? Lika dant med att sova borta hos tex mormor så blir det lättare sen när de ska sova över hos vänner, på läger och liknande?

Så länge barnet känner sig tryggt så borde det nog inte vara ett problem?

Theo sover över både hos farmor och mormor/morfar utan problem! Det är både han och vi (och naturligtvis barnvakterna) fullständigt trygga med! Det är själva väckandet jag är emot, om man nu kan kalla det att vara emot det... Jag vet ju inte än om det ens blir så att han somnar.

Ärligt talat tycker jag att ditt resonemang är lite konstigt. Man kan ju lika gärna fråga sig för "vems skull" du skulle hålla ditt barn utanför familjens sociala liv.

Båda mina barn har varit extremt kvällspigga och sällan somnat någonstans, men då får de ju vara uppe och umgås desto mer!

Jag ser verkligen inte ditt problem?

Nä, jag förväntade mig inte att nån skulle förstå eftersom jag knappt förstår själv hur jag menar.

Självklart håller vi inte Theo utanför vårt sociala liv. Han är med både här och där och vi har folk hemma hos oss oxå.

Det jag är "emot" är OM han somnar på festen och vi blir tvugna att väcka honom = störa hans sömn. Theo är inget sånt barn som sover sig igenom förflyttningar, utan han vaknar.

Våra barn brukar vilja hålla sig vakna hela festen. De har varit vakna till 01.00, trots att de brukar gå och lägga sig runt 19 i vanliga fall. De blir inte heller särskilt gnälliga.

Men vi brukar ta med pyjamas och nattblöja, för de somnar i bilen på väg hem. Vi brukar alltid förklara för dem att de kan somna i bilen och att vi ska bära in dem i sängen när vi kommer hem. Då samarbetar de bra även ifall de vaknar under inbärandet. Om vi glömmer att förvarana vaknar de förvirrade när bilen stannar och bara skriker.:crazy:

Tyvärr är det lite svårt att förklara för Theo, 7 månader, vad som ska hända! När han blir äldre och vi kan förklara kommer det troligen kännas betydligt bättre för mig.

nästan alla mina vänner har barn, de är i princip alltid med och somnar på "festen2 Några par har med resesäng. Det har inte varit några problem att antingen bära ut de sovande till bilen, eller väcka dem och de somnar sen om hemma. :)

Har ni haft problem med sömnen? Vi har aldrig sett det som ett problem med att barnen vaknar eftersom de sedan somnar om när det blir lugnt igen.

Tyvärr är det lite svårt att förklara för Theo, 7 månader, vad som ska hända! När han blir äldre och vi kan förklara kommer det troligen kännas betydligt bättre för mig.

När de var så små sov de i famnen på nån vuxen när det var fest.

Man kan ju ändå ta med pyjamans och så. När man sedan kommer hem går man ju oftast och lägger sig samtidigt som barnet, så då blir det naturligt att somna om. I alla fall om man samsover.

Nejdå det kan ni visst!

Rasmus var 8 månader när han åkte med till dragracing EM och bodde i husvagn mitt i depån på Mantorp park i 5 dagar :D
26685176.jpg

26685233.jpg

26114491.jpg

Bilen såldes sen, men sitter vi på youtube och kollar på klipp från 2008 och bilen dyker upp pekar Rasmus och säger "Larsa böööörna" jag vet inte hur många tävlingar vi åkte på *hrm* men de var några stycken 08 och i år vart det bara en och då sov han i bussen i resesäng.

Han har som sagt fått vara med jämt men ändå på hans villkor. Det är först nu som vi börjat sätta lite små små krav på honom att sitta still och vänta tills vi kanske ätit upp eller vad det nu kan vara.

I fredags var vi på restaurang, bokat bord 19:15 när han i vanliga fall brukar gå och lägga sig.
Det blev en stor tallrik fruktsallad och han fick smaka allt han ville av oss och så avslutade vi med glass, satt oss och åkte hem kl 21 då slockna han direkt i bilen. Vakna till när vi gick in (var ju minus ute) men somna om så fort vi fick av honom ytterkläderna. Han sov t.om när jag böt blöja och tog av alla hans kläder och tog på pyamasen :eek:

Senast ändrad:

Har ni haft problem med sömnen? Vi har aldrig sett det som ett problem med att barnen vaknar eftersom de sedan somnar om när det blir lugnt igen.

Nattsömnen har inte varit några problem sen han var tre månader, han sover hela natten utan att vakna. Blir han störd under sina sovstunder på dagen så somnar han inte om, oavsett hur lång eller kort tid han har sovit. Han är dock trött och gnällig om vaknar/blir väckt för tidigt.

Hur det är om han blir störd under nattsömnen vet vi ju inte än, för vi har inte testat.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 909
Senast: Derivata
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar