Tack för era svar!
Anledningen till att jag frågade är att vi är bjudna på Glöggafton hos goda vänner, och barn är absolut välkomna! Det är inte högljutt, det är en salig blandning av barn (i alla åldrar) och vuxna. Detta är i början på december. Sen blir det Julafton och den dagen kommer nog inget vara sig likt... Efter jul är det dags för Nyårsafton, och även då är vi bjudna på fest där vi kommer att få ta samma beslut igen. Det känns som att det blir så mycket.
Jag funderar på för "vems skull" vi tar med honom, om vi bestämmer oss för att göra det? Självklart vill jag umgås med mitt barn så mycket som möjligt och jag vet ju att de som har fest och de som är på fest gärna vill träffa honom, men vilken "rätt" har jag som förälder att bestämma det? Självklart har jag all rätt att bestämma det, men det känns inte helt ok.
Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, för jag förstår inte riktigt själv hur jag menar...
Jag tycker bara det är "fel" att åka på fest, lägga Theo där och sen väcka honom och ta hem honom. Är det verkligen det bästa för honom? Jag tror absolut inte att han tar nån som helst skada av det, men han måste ju undra, i alla fall för stunden, vad det är som pågår.
Vi har i alla fall bestlutat oss för att fråga om vi kan få barnvakt när det är Glöggfest. Går inte det får vi ta med honom och se hur det går. Jag kommer dock troligen inte kunna slappna av och ha roligt när jag känner att jag inte gör det (jag tycker är det) bästa för Theo... Antagligen kommer det trots allt att lösa sig på bästa sätt. Jag har bara en dålig ovana att se det krångliga i nya situationer...
Ni får gärna tala om för mig att jag är överdrivet nojig!