Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon som vet hur det funkar?
Om man pluggar heltid men hemifrån, hur får man ha barnen på dagis och fritids då?
Någon som vet hur det funkar?
Om man pluggar heltid men hemifrån, hur får man ha barnen på dagis och fritids då?
Jo när man studerar distans får man ta ut föräldrapenning.Men egentligen får man väl inte studera om man går på föräldrapenning om man ska följa lagen strikt.... Har för mig det i alla fall.
Ohh det ska jag kolla, just nu pluggar jag 100% universitetet på plats och 50% på distans och ska ju ha bebbe till våren, hade räknat med att bara kunna ta fp på halvtid. 100%aren tar jag examen i januari så den berörs ju inte. Tack för infon!Jo när man studerar distans får man ta ut föräldrapenning.
Glad att jag kunde vara till hjälp! Eftersom man via distans kan lägga upp studierna själv kan man studera när barnet sover och då få både fp och csn-stöd (vet dock inte hur det ser ut med lånedelen)Ohh det ska jag kolla, just nu pluggar jag 100% universitetet på plats och 50% på distans och ska ju ha bebbe till våren, hade räknat med att bara kunna ta fp på halvtid. 100%aren tar jag examen i januari så den berörs ju inte. Tack för infon!
Glad att jag kunde vara till hjälp! Eftersom man via distans kan lägga upp studierna själv kan man studera när barnet sover och då få både fp och csn-stöd (vet dock inte hur det ser ut med lånedelen)
Antagligen på respektive hemsida alternativt ta kontakt med demOj, CSN också? Vart kan man hitta info om detta
Glad att jag kunde vara till hjälp! Eftersom man via distans kan lägga upp studierna själv kan man studera när barnet sover och då få både fp och csn-stöd (vet dock inte hur det ser ut med lånedelen)
Njaaaa, får man verkligen det? Jag läser nu under min föräldrapenning, och kraven som FK har är distansläsning, ej FP när jag är i skolan och inte CSN på föräldrapenningen. FK berättade att de kommer samköra mig med både CSN och skolan för att se så att det är distans och inget CSN.
Jag vet flera fall som blivit återbetalningsskyldiga då de fått båda delarna.
Njaaaa, får man verkligen det? Jag läser nu under min föräldrapenning, och kraven som FK har är distansläsning, ej FP när jag är i skolan och inte CSN på föräldrapenningen. FK berättade att de kommer samköra mig med både CSN och skolan för att se så att det är distans och inget CSN.
Jag vet flera fall som blivit återbetalningsskyldiga då de fått båda delarna.
Jag har precis haft den diskussionen med FK (går 2 dagar i skolan men pluggar heltid) och deras svar var att man inte får ta ut FP de dagar man är i skolan och att man måste ta ut full studiemedel (alltså bidragsdelen, lånet gör man som man vill med) för att bibehålla ens SGI
Jag ska läsa i två år så jag menar för äldreÅh vad dom säger olika
Jag fick veta att man absolut inte får ta CSN , varken bidragsdel eller lån, samtidigt som FP. Pratade med både med FK och CSN om mina studier. Jag fick tipset att bara ta FP på helgerna om det skulle vara möjligt att få CSN. För min del spelar det ekonomiska ingen roll eftersom det är för att hålla nere CSN-skulden som jag läser på min föräldraledighet. Men blir irriterad över att de säger så olika, samt att jag vet personer som fått betala tillbaka. Sånt gör mig tokig när vissa får men inte andra
Men SGI behålls samma ändå om barnet är under 1 år, eller menar du för äldre barn?
Åh vad dom säger olika
Jag fick veta att man absolut inte får ta CSN , varken bidragsdel eller lån, samtidigt som FP. Pratade med både med FK och CSN om mina studier. Jag fick tipset att bara ta FP på helgerna om det skulle vara möjligt att få CSN. För min del spelar det ekonomiska ingen roll eftersom det är för att hålla nere CSN-skulden som jag läser på min föräldraledighet. Men blir irriterad över att de säger så olika, samt att jag vet personer som fått betala tillbaka. Sånt gör mig tokig när vissa får men inte andra
Men SGI behålls samma ändå om barnet är under 1 år, eller menar du för äldre barn?
Så länge reglerna inte har ändrats de senaste två åren så är det fullt möjligt att ta ut föräldrapenning parallellt med studielån- och bidrag. (Så länge studierna bedrivs på distans och man således har möjlighet att vårda barnet parallellt med studierna.)