Barnmisshadlare...

Girasol

Trådstartare
Blir så :devil: .... Min brors sambos mamma har på fyllan pryglat upp min svägerskas småsyskon för säkert ja hundrade gången eller nåt!

Socialen har plockat barnen i från henne flera gånger genom årens lopp, men hon har alltid fått tillbaka dom!!!! Nu har det gått några år sedan sist de tog dom ifrån henne. Svägerskan är nu 20 och hennes småsyskon är 11 och 12 år.

Så nu i jultid får kärringen släpp och slår de små igen som då flyr till nån bekant och gömmer sig. Bekanten anmäler inte, men dock är en väninna till henne polis och det kom fram den vägen. Barnen bor numera hos min bror och sambo -men för hur länge? Tydligen har mamman släppts fri idag efter att ha suttit anhållen i några dagar.

Jag har ju fått höra en del av svägerska hur deras uppväxt varit och jag ryser. Det jag blir så heligt förbannad på är att soc. verkar i detta fall vara så flata. Ena barnet säger som det är och det andra försöker skydda mamman till varje pris.

Nu denna gången har tydligen mamman gjort vissa medgivanden hos polisen, så förhoppningsvis så ser soc. till att de kommer därifrån.

Alltså, är det inte lustigt att i vissa kommuner reagerar soc. direkt och i andra händer ingenting? Eftersom jag inte bor i samma kommun så vet jag inte om detta är vanligt förekommande med denna seghet eller ej.
Men för 6 år sedan anmälde jag en förälder (i samma kommun som jag bor i nu) då hennes barn en dag kom med spräckt läpp till damamman och när jag frågade vad som hänt sa barnet som det var och att det var ok för hon hade inte lyssnat på sin mamma. Det visade sig vara ganska vanligt förekommande och efter jag ringt och anmält tog det jäklar i mig fart på såväl soc som polisen :bow: Samt att en urförbannad morsa ringde och skällde ut mig för jag skulle inte lägga mig i hur hon uppfostrade sin unge -men den utskällningen var lätt att skaka av sig!

Gira

Sv: Barnmisshadlare...

Som socialsekreterare (inom familjerätt) måste jag säga att olika socialkontor har olika traditioner. En del har is i magen och tvångsomhändertar nästan aldrig barn, medan andra är tvärtom och väntar inte tills familjen själva kanske lyckats lösa sina problem.

Kan tänka mig det. För inte skulle det vara roligt att fått en påhälsning från soc. och kanske barnen omhändertagna om så ändå för bara en kort tid baserat på kanske en anonym anmälan som kanske såg/trodde något.
Men känner ändå att man iallafall måste kolla upp vad som hänt och det omgående.
I fallet med flickan (som jag anmälde) visade det sig att vår dagmamma som vi hade då var rädd för mamman och inte vågat anmäla, men påpekat det hela för områdesrektorn som tydligen inte tagit det på allvar. För flickan höll inte precis tyst om vad som skedde. Ex. kunde hon säga att "du får slå mig om jag inte lyssnar"..... Men här var det även andra saker jag reagerade långt tidigare på som att hon ofta var dåligt rustad klädmässigt för att tex. gå ut. Så ibland stannade hela barnaskaran inne för att mamman inte skickade med overall/regnkläder och stövlar, utan flickan kunde komma i lätt smutsiga kläder som klänning och lågskor mitt i smällkalla vintern. Hon hade ofta godis med sig osv. Så att rutiner saknades till viss del förstod jag tidigt.

Vad gäller svägerskans småsyskon så har de blivit slagna med en käpp nu senast. Annars är det vanligt att de inte får mat etc. Kläder är det svägerskan som köper osv.
Deras mamma brukar även tracka brorsan + svägerskan via telefon, oanmälda påhälsningar och annat. De har fått flytta, byta nr. m.m.

Gira :banana:

VI håller tummarna att de tar saken på allvar den här gången, för barnens skull!!

Jag har en bekant som arbetar inom soc, hon säger också att det är svårt att veta när man ska ta tag i det så att säga, det är svårt att veta när det bara är hörsägen eller sant, barnen kan också ljuga.

Ibland gör de rätt och snabbt, ibland saktare och fel. Det är så lätt att sitta "utifrån" och i efterhand och säga att soc har hanterat fel. Tro mig, jag har gnällt otaliga gånger över socialens handlade, men har ändrat inställning sedan jag började sätta mig in i hur allt fungerar.

Det är verkligen inte ett lätt arbete socialen har i vissa lägen, men det är toppen om det finns fler människor, vittnen som ser och hör av sig till dom. Då har de mer att gå på och kan ta snabbare beslut!

Men när modern själv har erkänt en del saker, så hoppas jag vid gud att socialen tar tag i detta ordentligt så de övriga 2 barnen kan få en mer lugnare och bättre barndom av det lilla de har kvar av den.

Jag håller tummarna, berätta gärna hur det går sen, jag hoppas åt rätt håll...

Det är inte alls svårt, får man in en anmälan måste den beaktas och sedan ska en barnavårdsutredning öppnas.

Allt står i socialtjänstlagen.

Inte riktigt, får man in en anmälan ska man göra en förhandsbedömning för att avgöra om en barnavårdsanmälan ska öppnas.

Ja, jag var för snabb där, får man in en anmälan så gör man en bedömning och från detta öppnas en utredning.
Men i de allra flesta fallen så brukar en anmälan leda till hembesök, innan en ev utredning öppnas, eller?

*kl*

Än sålänge bor båda ungarna hos min bror+ svägerskan (deras syster). Antar att det möjligtvis börjar röra på sig tidigast i morgon då det är vanlig arbetsdag igen...

brorsan var hem till dom för att plocka ihop lite kläder m.m. men ingenstans i hela lägenheten kunde han hitta några underkläder!!!
Så de har fått köpa en del nytt = vår mamma har betalat....

Än sålänge verkar läget ganska lugnt. Återkommer om, när och hur det händer grejer....

Gira

Heder till er som ser till att barnen har det bra just nu i alla fall. Hoppas verkligen att socialen tar tag i det hela...eller att din bror med sambo vägrar att släppa tillbaka barnen till mamman!

Får soc in en anmälan är man skyldig att kontakta vårdnadshavarna. Om man gör hembesök eller pratar med föräldrarna är olika i olika kommuner, tror inte att det är lagreglerat hur kontakten ska vara, det var flera år sen jag jobbade med barnavårdsutredningar. Vet också att det varit diskussioner om hur många möten/besök man kan göra utan att öppna en utredning. En del säger bara ett medan andra säger upp till tre.

Det senaste jag hörde från Gira så håller ena dottern på mamman och vill inte anmäla, den andra är inte lite mycket för att skydda mamman.

Gira är för tillfället utan telefon (stormen) och därmed även internet.

Det är illa hur folk behandlar sina barn..
Riktigt illa..:(

Satt själv med en procedur för ett par år sen där jag gjorde en anmälan angående en far som utsatte sin dotter för...ja.. de mest gräsliga saker.
Polisen reagerade blixtsnabbt och på kvällen var hon hämtad.
Hade haft kontakt med soc på orten under dagen.
Skrämmande hur vissa människor är funtade..
Är så tacksam för att det finns socialtjänst och socialkontor för barnens rätt och säkerhet.
Även BUP för barnens välmående och behov att prata med någon efter traumatiska upplevelser och för att få vidare hjälp.
Dessvärre är inte alla fall uppenbara och bevisningen kan vara svår...

Hoppas att det går bra för barnen och att de får växa upp under en trygg tillvaro utan slag och annan misshandel. :crazy:

Senast ändrad:

"uppdatering från Gira-fortfarande utan internet"

Barnen bor hos min bror och svägerska, placerade vecka för vecka. Kan gå kvar i sin gamla skola, mamman har besöksrätt om annan vuxen är närvarande (soc. eller min bror, dock ej svägerskan då det är hennes mamma det gäller).

Har ej hört något mer om själva anmälan/utredningen.

*kl*

Uppdatering:

Detta verkar ta tid, men det hela är ju som sagt polisanmält och rättegång väntar. Under tiden är barnen tillfälligt placerade hos min bror + svägerska. Det som stör mig mest är att socialen betalar endast 300 kr per barn och vecka till brorsan+ tant. Alltså 2400 kr i månaden totalt!!!! Hur fanken har de tänkt att de ska gå runt på det? Brorsan jobbar och tjänar knappa 20 000:- före skatt. Svägerskan är arbetslös, nyss tagit slut på sista föräldrapenningen. Då hon var arbetslös och ej jobbat efter skolan så hade hon garanti/lägsta nivå rätt igenom under sin fp. Dottern är 14 månader.
Så de har det tufft. Min brorsa som mognat enormt över en nio månaders lång graviditet (han har ADHD) dras även med en del skulder att betala av på, vilka han ådrog sig för några år sedan -innan han insåg att livet är: Jobba -pengar -mat. ;)

Det lustiga är att mamman får såväl barnbidragen som underhållsbidragen för flickorna utbetalade till sig trots att de nu inte bor där! Några pappor finns inte i bilden.
Det är inte lätt att kunna hålla två tonårstjejer med såväl mat, husrum, skjuts, kläder etc för ynka 2400:- i månaden!
Dessutom är det ju mindre lätt för svägerska att söka jobb etc. Man kanske ska ha i åtanke att hon är 20 år och jag anser detta vara ett vida för stort ansvar att lägga på hennes + min brorsas axlar.

För övrigt, senaste händelse är att det numera krävs två personal från soc. då flickorna ska träffa sin mamma pga att den soc.kvinnan som var närvarande vid första besöket bedömde läget så pass komplicerat att det bör vara två vuxna närvarande. För att lugn ska råda.

Gira

(ursäkta om inlägget verkar lite flummigt..)

Men borde inte de 2400 kr räcka för extrakostnaderna, i a f? Jag menar, de klarar sig väl någon månad utan nya kläder? Om de inte saknar vinterkläder och så, förståss. Husrummet kostar väl inget extra, eller har de fått hyra större för barnens skull?

Men jag kan förstå att det är tufft att gå runt i vilket fall som helst på så små inkomster.

Jag tycker att din bror och svägerska är fantastiska.
Men de skall ha bättre betalt.
De skall ha barnbidrag + underhållet + de där extra pengarna.
Något måste ha blivit fel.
För tillfälligt placerade barn så brukar man få ganska så bra betalt.

Kan du hjälpa dem att kräva vad de har rätt till?
Om man tar fosterbarn eller fungerar som akuthem, så får man mycket mycket mera än så.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 600
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: Ava22
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA