"Barnhund"

Sv: "Barnhund"

Jag håller med om att det ska vara en mindre hundras. Men framför allt så är det allra viktigaste att barnet själv vill träna och gå kurs. Det blir sällan bra när föräldrarna vill att barnet ska gå kurs om barnet inte själv vill. Barnet bör börja från början med valpkurs för att lära sig alla grunder och det är viktigt att kursen är anpassad för barn. Annars kan det bli helt galet. Barn förstår inte alltid på samma sätt som en vuxen vad en instruktör menar.

Lite hålla med och lite kl.

Rent allmänt anser inte jag att man köper en hund till barnet ( vid en för låg ålder ) om man själv som vuxen inte är beredd att ta ett större ( hela ) ansvaret om det visar sig att barnet inte var så intresserad längre fram.

Senast ändrad:
Sv: "Barnhund"

Givetvis ska hunden vara hela familjens, inte barnets. Men om barnet ska gå kurs och träna med hunden så ska det vara för att barnet själv vill göra det. Annars blir det inte bra. Jag har sett mycket i den hundungdomsförening jag har varit medlem väldigt många år. T ex föräldrarna har skaffat hund och så mer eller mindre tvingar de barnet gå kurs och träna för att barnet också ska lära sig. Det blir helfel, jag lovar att barnet tycker det är pest.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 975
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 728
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 679
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 505
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka