Barn tar ut inackorderade hästar

Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Nej det är ju också ett problem om man inte kan lita på att vad som kommit fram till faktiskt upprätthålls, men man får väl hoppas det.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Nej, det är en bondgård med stall som i tjänsten uthyrning av stallplats erbjuder morgonfodringar mån-fre, grovfoder, havre och halm. Resterande pass sköts på schema där vi alltid tidigare haft 15 års gräns. Nya stallchefen tog beslutet utan att fråga oss andra att barn i 11 års åldern skulle deltaga i utsläpp. De fick dock inte göra det nu när hon förstod missnöjet, möte ska hållas för mer grundlig diskussion i ämnet.

Gård med stall som i tjänsten uthyrning stallplats erbjuder morgonfodringar...

Det uppfattar jag i högsta grad som en gårdsrörelse, alltså en ekonomisk verksamhet, antingen i form av handelsbolag eller aktiebolag där det fins en verksamhetsansvarig. Med andra ord ingen hobbyverksamhet direkt.

Händer det någon olycka med minderåriga i denna verksamhet så lär någon, sannolikt verksmhetsansvarig bli skadeståndsskyldig. Som verksamhetsansvarig så faller han/hon under både Arbetsmiljölagen och Lagen om skydd mot olycka. Det finns inga undantag eller gräddfiler. Det finns anledningar till varför det är så svårt att hitta praktikplatser för barn under 16 år idag och det är nämnda lagar. Och de är till för att skydda inte minst mindråriga från att råka illa ut.

Det är aldrig ok att låta någon under 16 hämta en häst ensam om man driver en ekonomisk verksamhet (Det är det knappt annars heller även om det rör sig om en hobbyverksamhet). Det handlar om säkerhetstänkande i grund och botten. Det kan vara ok att låta någon under 16 att göra det om hon/hon har sällskap av en vuxen (över tjugo år) och har hjälm och väst. Men även om det händer något då så riskerar man skadestånd och vite om något går fel. För händer det en olycka så kan alltid någon som är insatt påpeka att man inte gjort en tillräcklig riskbedömning.

Att låta en minderårig hämta en häst ensam är som att diskutera om man behöver använda bilbälte när man kör bil och säga att det är ok att köra utan bilbälte. Så är inte fallet vilket jag tror de flesta är medvetna om...
 
Senast ändrad:
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

jag ser till mina hästars säkerhet genom att göra dem hanterbara för alla.
Alla ska kunna leda mina hästar och inget skall inträffa.
Dom SKA gå där jag lär dom , varken mer före eller mer efter och dom ska inte tramsa runt och oavsett situation ska dom va coola.

Simple as that
Vad bra att du kan garantera att ingen häst får reagera.

Usch! Kadaverdisciplin.
Dessa har sällan ordning på sina barn o då är disciplinen på hästarna viktig.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Vad bra att du kan garantera att ingen häst får reagera.

Usch! Kadaverdisciplin.
Dessa har sällan ordning på sina barn o då är disciplinen på hästarna viktig.

är du avundsjuk att mina hästar följer mig utan att bråka eller?

Och nu snackar jag ju inte mina barn. Eller va det svårt för dig att fatta?
Men då du verkar ha koll på ordningen på mitt barn så är dte ju konstigt att du inte vet bättre.

NEJ VÄNTA! JAg sysslar ju med westernridning, sorry, nu fatta jag vrf du måste hacka, mitt fel:grin:
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Föjdfråga, får den mindreåriga hämta sin egen häst?

Skillnaden ligger i att det då rör sig om en egen häst vilket i sig utgör en "hobbyverksamhet". Så fort det rör sig om ett företagande eller en ekonomisk verksamhet av något slag så gäller nämnda lagar. Även ridklubbar kan alltså ses som "arbetsgivare" och vara ansvariga enligt exempelvis Arbetsmiljölagen. Det är något som många inte är medvetna om...
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Fast även jag som inte alls har något emot western och tycker att hästar går att tränas till att följa och kunna ledas under kontrollerade former och vänjas vid diverse situationer för att få säkrare hantering skulle INTE under några som helst omständigheter vilja att en 12-åring tex ensam sköter in/ut-släpp om jag hyr in mig i stall med såna tjänster.

Min yngre häst är en sån som de flesta kan leda. Honom fick jag tidigt och kunde träna. Blir han rädd är han också tränad att hoppa bort från människan. Han är tränad att på signal rikta sin bog ngt bort från mig då jag leder. Just för att OM han skulle fräsa till och hoppa/kasta sig/rusa så blir jag eller annan som leder då inte mos. han är fantastisk att hantera för de flesta. Men några få människor har fel energi och stressar upp honom lite. Dock utan skador på någon hittills och han hanteras inte av andra än mig så mycket.

Min gamla häst däremot fick jag med befästa problembeteenden på marken. Han slet sig. Och just iom att han är en slipad gubbe så kan han än idag slita sig med människor som inte kan hantera honom. Aldrig med mig.
Han scannar fort av människor. Kan de inte läsa honom eller använda sig av kroppspråk kan de glömma att han går fint om han vill annat.
När förra stallchefen bakom vår rygg lät kretioch pleti släppa in började han igen med att slita sig. Han hade inte gjort det på ett par år nu.

Oavsett vilken typ av häst man har så kan de reagera omnågot oförutsett händer. Man kan ALDRIG garantera att det inte kommer hända något jäkligt märkligt som hästarna kan reagera för.
De flesta som har häst är amatörer som INTE kan träna hästar till att bli coola.
Och de flesta hästar är därför inte coola i alla lägen. Och heller inte med en människa som de anser inte har koll.

Hos oss, på gård med 70 privathästar och över 30 polohästar, händer ofta saker. Det dundrar plötsligt, någon slänger upp en dörr, det kommer traktorer med slammrande last, det kommer poloryttare kantrande över gårdsplanen med 7 handhästar ibland, vi kanske har en massa barn lekande och slammrandes, eller någon häst i skrittmaskinen kan få spel och slammra till mot de stänger som hänger mellan varje hästplats, någon annan kan tappa en häst etc etc.
Iom att övriga hästar där ägs av amatörer är hästarna också inte tränade att vara stencoola då. Vissa kanske inte är rastade nog, en del överfodrade etc etc.
Så ser det ut även i många mindre stall. Man kan alltså inte förlita sig på att en så ung person ska kunna reda ut det. Är man 12 år kan man max ha några års erfarenhet. Är man 30 kan man ha mer än det dubbla. Dessutom har man bättre kroppskoordination och allmänt vett och sans. Man har en riskmedvetenhet som barn inte har.
Man ska ALLTID oavsett hur tränad ens häst är vara medveten om att den KAN(även om det aldrig hänt och kanske aldrig gör det) vara medveten om att risken finns att den gör något som kan bli farligt.
Man ska inte vara rädd för hästar! Det är inte kul! Men man ska vara riskmedveten och minimera riskerna, för häst och människa..
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

läser man det jag skriver så står det även att hästar "svåra" att hantera för andra tar ägaren själv.
Som hingsten, han tar bara jag,oavsett dag.
Det är 2 tjejer till, dom tar sina hästar själv varje dag då dessa är lite oberäkneliga.

Nu snackar vi tjejer som haft egen häst sen dom var pyttesmå.

På ridläger hanterar barn hästar själv har jag sett. Där funkar det ju jättebra.
Vrf skulle dte inte gör det här?

Dom tar t om hästarna 2 åt ggn och bara tar dom å går, Det har lixåm aldrig varit några problem.
Vi har inga hispiga eller svåra hästar här
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag ser inte att en häst måste vara varken hispig eller svår för att någon gång råka skada en människa faktiskt.
Visst går det för det mesta bra. Men skulle det inte göra det hade jag inte velat ha det på mitt samvete.För barn har inte förstånd nog att veta riskerna och ta informerade beslut. De fattar de flesta beslut med hjärtat oavsett.
En vuxen kan iaf tänka mer, kontrollera sina impulser och fatta beslut med huvudet inte känslorna/impulser etc.

Som Bowman skrivit finns det också lagar på hur det får gå till.
Jag som jobbat på travet kan intyga det. Man fick inte arbeta med hästarna själv innan en viss ålder. Just pga försäkringsskäl.
Jag kan inte tänka mig att det är lagligt på ridläger heller.

De ridläger jag varit på har det oftast gått bra på. Samma med mig själv då jag som yngre hållit på ensam med häst. Men ibland är olyckan framme. Ibalnd riktigt äckliga såna.

Även om man själv kan kontrollera sin häst kan någon idiot komma som inte kan kontrollera sin häst, hund, bil, cykel whatever.. och köra rakt in i en eller skrämma djuren med riktigt störda saker. Det är mänskligt att fela.
Man kan aldrig helt ta bort alla risker i någonting.

Människor ser mig som en vild dåre där jag står. Jag gör saker som de tycker är farligt just för att de inte har så pass tränade hästar att deras klarar sånt jag gör med mina eller de elevhästar jag har regelbundet själv men framför allt: jag är riskmedveten och kan läsa vilket håll en häst kommer fly åt om den gör det, jag vet vilket håll de kan tänkas sparka, jag vet vilka vinklar man ska passa sig för, jag vet vilka vinklar man får mer kraft i om det skulle behövas i paniksituation. Sånt vet INTE barn. Det vet inte ens de flesta vuxna som ridit hela livet.
Jag skadar mig sällan trots att jag är i situationer andra inte vågar vara i. Men det är just för att jag är medveten om riskerna!

Den kanske går jättebra hos dig. Kanske gör det det för resten av ert och barnens liv. Men det KAN gå åt helvete trots lydiga hästar som inte är rädda för det mesta, trots att de är avrastade, har mat, miljön är lugn etc..
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

läser man det jag skriver så står det även att hästar "svåra" att hantera för andra tar ägaren själv.
Som hingsten, han tar bara jag,oavsett dag.
Det är 2 tjejer till, dom tar sina hästar själv varje dag då dessa är lite oberäkneliga.

Nu snackar vi tjejer som haft egen häst sen dom var pyttesmå.

På ridläger hanterar barn hästar själv har jag sett. Där funkar det ju jättebra.
Vrf skulle dte inte gör det här?

Dom tar t om hästarna 2 åt ggn och bara tar dom å går, Det har lixåm aldrig varit några problem.
Vi har inga hispiga eller svåra hästar här
Ridläger sker som regel sommartid o hästarna går på bete= lugna hästar. De får även mer motion än privathästen. är speciellt utvald samt hanteras i grupp.

Sen är det alltid en ridlärare eller fritidsledare med på seriösa ridskolor.
De har även alltid hjälm på sig.

Det är dock utom ridskolor som barn har gått in i hästhagar o fått skador t o m med dödlig utgång. En hel del såna händer just för att de inte kan läsa hästar eller inte har fokus på just vad som sker. Leker.

Bara för att det aldrig har varit problem innebär inte att det KAN hända.

samma resonemang med bilbältet. Jag har aldrig varit med om, hört talas om.....
Varför är Hästsporten så skadedrabbad o det handlar inte bara om själva ridningen.:crazy:
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Det finns ett stort mörkertal avseende skadorna inom hästnäringen. Det beror på att så få av dem som driver en verksamhet vet om att allvarliga tillbud och olycksfalll skall anmälas till arbetsmiljöverket. Man brister i tillbuds och olycksfallsdokumentation.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Gård med stall som i tjänsten uthyrning stallplats erbjuder morgonfodringar...

Det uppfattar jag i högsta grad som en gårdsrörelse, alltså en ekonomisk verksamhet, antingen i form av handelsbolag eller aktiebolag där det fins en verksamhetsansvarig. Med andra ord ingen hobbyverksamhet direkt.


Att låta en minderårig hämta en häst ensam är som att diskutera om man behöver använda bilbälte när man kör bil och säga att det är ok att köra utan bilbälte. Så är inte fallet vilket jag tror de flesta är medvetna om...

Det här var intressant.

Jo, man hyr ut boxplatser. I tjänsten ingår tydligen inte att hästarna flyttas mellan stall och hagar utan det får de inhyrda sköta själva.
Man har valt att hjälpas åt i stället för att alla ska ut varje dag.

Räknas det då fortfarande som ekonomisk verksamhet?
När hästägarna sins emellan hjälps åt?

Försöker inte "sätta dit" dig eller så, undrar bara vad som gäller.

Har eget stall med endast egna hästar så jag har heller inget egentintresse i frågan.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

De måste troligen ändå ha tillstånd för att hysa hästar, emn om det är kollektivt så kan man kräva att föräldrarna är med om det ingår barn i kollektivet.

Annars får föräldrarna stalla in ponnysarna i stall med personal eller endast sköta sina egna.
Det kan bli problem när folk använder en massa okunnigt folk för att göra de tjänster som är deras ansvar. Man bör verifiera med övriga kollektivet först om det är OK.

min häst som tappades leddes av en ej så hästkunnig pappa som då inte ville ta ut den mer. Stallpersonalen hade inga som helst problem på vardagarna. De kom även ut bra många timmar senare på helgerna vilket förstås gjorde att de ville ut nu eller på en gång. Avbrott mot rutinerna.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Det här var intressant.

Jo, man hyr ut boxplatser. I tjänsten ingår tydligen inte att hästarna flyttas mellan stall och hagar utan det får de inhyrda sköta själva.
Man har valt att hjälpas åt i stället för att alla ska ut varje dag.

Räknas det då fortfarande som ekonomisk verksamhet?
När hästägarna sins emellan hjälps åt?

Försöker inte "sätta dit" dig eller så, undrar bara vad som gäller.

Har eget stall med endast egna hästar så jag har heller inget egentintresse i frågan.

Det beror mycket på vad som är avtalat i kontraktet. Men är det så att man som verksamhetsansvarig hyr in hästar i sitt eget stall och i denna tjänst även avtalat ansvarar för att ut hästarna till exempelvis hagarna då sitter man där direkt med ett ansvar enligt bland annat arbetsmiljölagen. Att då låta egna eller andras minderåriga barn leda ut hästarna skulle jag säga vara mycket vanskligt. Kan bli hur dyrt som helst om olyckan är framme. En risk jag inte skulle ta på mig.

Är det så att verksamhetsansarig enligt avtal bara hyr ut boxarna så blir situatien en annan. Men ansvaret ägarna sinsemellan finns ju ändå där. Jag har inga barn men skulle inte vilja hamna i den sitsen att "mina barn" skulle vara inblandade i en olycka med någon annans häst. Det är knappt att jag själv skulle vilja vara inblandad i en olycka med någon annans häst. Men som vuxen så kan jag rimligtvis själv bedömma vad jag kan klara av och har förhoppningsvis ett viss mått av säkerhetstänkande.

Om någon annan hästägare ger mig förtroendet att ta in och ut hennes häst kan jag känna att det är ok men tar inte gärna in och ut en annans häst utan medgivande på pappret. Det som låter bra i en muntlig överenskommelse kan bli något het annat i händelse av dyra veterinärkostnader.

Det är dock en helt annan sak att ta hand om någons annan häst om fara föreligger för person, andra djur eller något värdefullt föreligger. Då är det nästan en skyldighet att göra det om man märker att så är fallet.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Till alla:

Jag hade glömt tråden lite ;)
Det visade sig att föräldrar (bonden med sambo) inte visste om att barnen skulle ta utsläpp och de var inte okej med det.
Stallchefen insåg sitt misstag och har lovat att bättra sig i sin kommunikation, vilket är bra.
Tjejerna tar nu endast sina egna hästar.

Så allt har löst sig till det bättre, tänk så det kan bli när det brister i kommunikationen. Det har varit ett intressant ämne i allmänhet :)
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

På det stora hela tycker jag att du startade en mycket bra tråd. Tror många fick sig en tankeställare rörande ansvaret. Den här tråden borde uppmärksammas lika mycket i Hästverksamhet som här i Hästhantering.

/Bowman
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 087
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 410
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp