Jag har stått i ett privatstall där jag trivdes riktigt bra.Om jag driver ett företag där jag får betalt för bestämda tjänster ser jag till att de utförs. DVS om jag ska bort ser jag till att alla pass blir fixade. Jag skulle inte ha mage att ta för givet att andra ska sköta mina arbetsuppgifter som jag får betalt för att göra. Just att ta det för givet tom med kort varsel och ha attityden "det blir ert problem" tycker jag är störande.
Samtidigt förstår jag att stallägaren vill åka bort och tycker inte ni betalar mycket alls i stallhyra. Man kan ju absolut fråga de inhyrda!
Jag har tagit gratispass i stall både då stallägare ska bort och bara för att jag ändå var där. Att ha en bra stallägare tycker jag är viktigt och jag vårdar gärna den relationen genom att hjälpa till om jag kan. Och min erfarenhet är att fler än jag gör det med bra stallägare.
Jag har stått i stall där de gav 50kr avdrag om man tog stallpass med ca 18 hästar som ev skulle ha på/av täcke. För mig som kom från Stockholm var det ju extremt billigt. Sista Stockholms-stallet jag stod i gav vi ca 250 kr till den som fodrade och släppte ut/in 9 hästar.
På 50-kronorsstallet köpte jag ibland hjälp att ta ut min häst på helger när man själv skulle sköta det och betalade då 100 kr för det. Det hade säkert gått att få någon att göra det för 40 kr. Men jag vill att båda parter ska vara nöjda. Och det blev vi!
I annat stall tog stallägaren som bodde på gården hand om min häst någon gång då jag åkte bort någon dag. Jag hade packat höpåsar och fixat kraftfoder klart. Så hon tog in/ut, mockade och fodrade. När vi sedan skulle byta tillbaks så skulle jag ta hand om 8 st hästar som inte förberetts mat etc till. Det fanns inte vattenkoppar vare sig i box eller hage och blev rätt tungt. En dag med 8 hästar skulle vara detsamma som att ta min enda häst med saker förberett en dag. Själv hade jag inte kunnat kräva så mkt.
Fördelen var att stallägaren tog må-fre och då blev det aldrig tjafs.
Helgerna tog vi fre-kväll - sön em på schema.
Det fungerade bra under flera år.
Stallägaren reste bort vid några tillfällen och det var sagt innan att vi hjälper till om han reser bort.
Det informerades med lång framförhållning när stallägaren skulle resa och allt löpte på smidigt.
Det var ingen som knystade ett pip om ersättning eftersom stallägaren alltid ställde upp själv om det var något med ens häst.
Ett exempel är när vi åkte till djursjukhuset i Helsingborg en tidig morgon med övernattning med vår sjuka ponny. Då fixade stallägaren allt med höpåsar, mockning etc för oss när vi kom hem sent kvällen/natten efter. En annan gång var det någon häst som hade misstänkt kolik och stallägaren var med och hjälpte till.
Alltid omtänksamhet hos honom, och ett stort hjärta.
I ett sådant stall vill man vara!