Jag håller med, det är en väldigt intressant fråga som ofta blir väldigt polariserad! Skulle alla hästar hållas inhyrda i professionella fullserviceanläggningar som sköts av vitt betald personal så hade få haft råd att ha häst. Personligen hade jag inte heller gillat det sättet att ha häst. Men alternativet måste ju inte vara svarta löner och/eller slavarbetande stallägare, utan det finns ganska många fungerande upplägg däremellan, tycker jag.
Här känns det väl som att en blandning av dina 1, 2 och 3 är det vanligaste? Tänker t.ex. på den familjen som var mina hyresvärdar i de 22(!) år som jag hade häst(ar) inhyrd(a). De driver gården i bolagsform, stallverksamheten går egentligen bara plus minus noll (samt att familjens egna hästar kan bo och äta gratis på det lilla överskott som blir), huvudintäkterna är istället försäljning av hö och entreprenadtjänster. En familjemedlem arbetar heltid i entreprenad-delen och jordbruket, en jobbar heltid helt utanför gården. Mycket av underhåll, stängsling osv sköts av familjen på fritiden, ibland ihop med några av hyresgästerna. För de som hyr in sig är stallhyran (givetvis vit) densamma året runt, bete ingår på sommaren och valfri mängd av gårdens eget hö på vintern. Strö ingår också. Familjen har vissa pass de alltid tar, övriga delas upp mellan hyresgästerna (3-4 olika pass per vecka och häst, skulle säga att 1 pass tar max 30 min). Ägarna åker på semester varje sommar och då tar hyresgästerna hand om allt, oftast med en utpekad "huvudansvarig". Allting är vitt, allting är välfungerande och på alla år jag stått där har det aldrig fattats folk till ett pass - skulle någon bli sjuk så löser i värsta fall ägarna det, annars brukar det gå bra att byta pass med andra hyresgäster. Inga anställda och ingen som får "lön" för att sköta hästarna, men heller ingen som behöver arbeta ihjäl sig gratis.
Idag har jag egen gård där mina hästar bor. Skulle jag ta in inackorderingar så skulle jag givetvis ta ut full kostnadstäckning för dem vad gäller de utgifter jag har, men skulle inte räkna in "lön" för mig för att släppa ut, ta in och fodra. Skulle räkna med att istället få motsvarande hjälp av hyresgästerna vid behov (och givetvis ta med det i kontraktet). Jag tror att många tänker som jag, och det gör det givetvis svårt för mer professionella stall att konkurrera prismässigt. Men jag tror att det är en förutsättning för att ridningen ska kunna fortsätta vara den breda sport den faktiskt är.