Nyfiken fråga bara, vad händer om någon inackordering blir sjuk eller det på annat vis kör ihop sig? Ställer stallägaren upp då? Du kanske inte vet, men svaret på den frågan tycker jag också påverkar hur man kan ställa sig till att ta pass vid semester. Det är ju dock beklagligt oavsett att du inte fick veta det innan
Jag kom på att jag stått i ett liknande stall som ditt på 90-talet. 18 platser, full skötsel inkl mockning i veckorna, kollektivt på helgerna (ang röda dagar se nedan) . Kostade då 2200 kr inkl 10 kg hö och 1 bal spån per vecka. Fint stall, fina hagar, fina ridvägar, ridbana, uppvärmd sadelkammare mm. Tror det enda vi saknade förutom ridhus var spolspilta. Samma pris året om oavsett bete eller ej osv. Dyrast i området med råge där och då. Kollentivdelen så man var 2 st som delade på helgen så var nionde helg hage man stallet från lördag klockan 06 till söndag klockan 21. Fodring hö inne klockan 06.00 sen 30 min senare fodring kraft, både hinkar och väga upp havre och betfor från vagn. Täckesbyten. Utsläpp 07.00. Packa höpåsar till alla hästars nästa mål. Sopa mm. Intag tidigast 16.00 med täckesbyten. Fordringar som på morgonen. Packa 18 nya höpåsar. Sopa mm. Sen tidigast 21 kvällsfodring. Som innan plus fylla vattenhinkar. Packa 18 nya höpåsar mm.
I alla fall. röda dagar som inte kom på helg "såldes" till den som ville köpa dem (oftast nappade en student) och en dag gav 150 kr avdrag på hyran. Då var det alla pass hela dagen. Julafton och nyårsafton gav 300 kr. Vad jag minns var det ingen som tyckte det var dåligt betalt
Så 150 kr avdrag per dag blev 37,50 kr per pass. På en hyra på 2200 kr innebar 1.7% av månadshyra. Om det är någon hjälp.