Är ni tre personer per pass, eller fler?
Eller skall en person ta hand om 17 hästar?
Det är lite skillnad tycker jag.
Vad gäller ersättning, så tycker jag att ni har en förhållandevis låg hyra, och jag hade nog väntat mig att ni delade på helgerna (minst) för den summan.
Jag stod på en liknande anläggning för ett par år sedan och då var hyran 3800 kr per månad och 10 kg hö per dag ingick. Strö och ev mer hö fick man betala själv. Detta är i Göteborgsområdet några mil utanför staden.
Vi turades om att ta in hästarna varje vardag och helgerna delade vi på.
Totalt tror jag det var 13 hästar, fördelade på två stall. Vi körde "stallvis" på vardagar och helgmorgon och helgkväll.
Lunch och eftermiddag tog vi hela anläggningen varannan helg.
Det fungerade smidigt, och hade ni stallägaren velat åka på semester, då hade vi fått lösa morgon, lunch och eftermiddag på vardagarna.
Då hade jag nog förväntat mig en reducerad hyra per vardag som servicen uteblev.
Ridhuset var lika stort som ditt, stallarna ganska fula, små vinterhagar, en rejäl och fin paddock.
Men hyran i mitt fall var redan högre än din. Räknar jag bort höet, så landar den på kanske 2800 kronor? Och då utförde vi redan en stor del av arbetet själva.
Med tanke på er servicenivå, så borde kanske hyran ligga på 4000 kronor i månaden?
Utifrån mitt resonemang så skall ni nog vara glada att ni får ersättning alls. Er stallägare blir ju inte särskilt rik på allt arbete den personen utför.
Jag tänker också på gödselhantering, stängslet, laga uppkomna saker, harvning av ridhus osv.
För det förväntas väl inte av er under deras semester?