Barn tar ut inackorderade hästar

Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

* lägger till om det händer något.

Det är olyckligt med alla olyckor, även för vuxna men som jag resonerar så är en vuxen, hästvan person mer medveten om risker och djuret än vad ett barn är och hanterar allt bättre, är bättre på att läsa av djuren, tänker på ett annat vis etc.

Så för mig känns skaderisken för hög om barn ska sköta hanteringen ensamma.
Jag vill inte stå med varken skadad häst eller skadad person (barn) pga slarv omedvetet/medvetet eller miss i kommunikationen. Av samma anledning skulle jag aldrig låta en oerfaren eller icke hästvan person hantera min häst ensam iom att för mig bör hanteringen ske med omsorg och kunskap så att skaderisken för samtliga minimeras.

Men det beror väl på erfarenheter också, för mig är 11 år alldeles för ungt för att ensam hantera hästar och kunna ta hand om dem på ett riktigt ansvarsfullt sätt. Den dagen jag övertygas om annat kanske jag ändrar uppfattning men hittills är jag inte imponerad när barn själva ska ha ett huvudansvar över häst eller stall, det funkar inte och brukar inträffa missöden på ett eller annat vis, därav att jag aldrig skulle ställa mig i ett stall med fri hantering från vem som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Om en vuxen nu vill lära barnen att hantera hästar utan att själv vara med som målsman är det en sak- oansvariga, men till att avlasta sig själv o låta barnen hantera andras hästar är rent utav för:devil:

Jag skulle aldrig gå med på att min häst skulle hanteras så o kanske leva med en livslång skröna att min häst är "farlig" bara för att det hände en olycka där risken varit stor. Noll säkerhetstänk.
Oansvariga föräldrar som inte är MED.

Barn ska ha hjälm på- obligatoriskt.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag är ok med att barn tar in min häst, hade jag inte varit det så hade jag inte stått på en ridskola. :p

Nej, men här är det mest vuxna som tar in, men på vardagar så brukar ofta sista ridgruppen hjälpa ridläraren att ta in privathästarna. Hon har koll på hur både hästarna och barnen fungerar.
För alla under 18 så gäller hjälm och säkerhetsväst vid all hantering av häst här. De som har ponny uppstallade här måste ha vuxen med som ansvarar om de har insläpp. Ingen som har privatponny är dock yngre än 13.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Håller med, vill man det får det i så fall ske med egna hästar..

I inhysningsstall tycker jag inte att man tillåter den hanteringen av andras hästar faktiskt. Jag skulle aldrig ställa mig i ett sånt stall och totalvägra om frågan skulle dyka upp..Barn får gärna hantera för mig, MEN ..det ska ske med säkerhetstänk och en vuxen som närvarar och tittar på hela tiden!
Barn ska för mig aldrig, aldrig lämnas ensamma med djur eller ha ett eget ansvar över dem, för det fungerar inte utan att någon av dem ligger i farozoonen att göra sig illa.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

många skriver att "hur ska dom annars lära sig",: köp en ponny till dem då. eller hyra, låna ! jag fick lära mig vid 9 års ålder med våra shettishingstar jag och min 2 år äldre syster fick ta hand om helt själva ut in släpp fodra, mocka motionera var 1 km till stallet och vi gick där 5 på morgonen innan skolan o.s.v

Det jag menar är att jag ser inga fel på att 11 åringar tar ut och in hästar,MEN kanske inte en annans utan att den vet, menar inakoderingstall : man betalar för tjänsten, barnen arbetar åt dom då, kanske utan att dom vet..
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

På seriösa ridskolor är de noga med säkerheten:bow::banana:

Värre är det med stressade mammor hemma. Precis som vid skolorna. Vilka är det som åker fast för fortkörning på 30-vägar där deras barn lämnats av:D

så fort deras barn är säkert så struntar man i andras UNGAR
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Vill nog säga att verksamhetsansvariga är ute på rätt djupt vatten genom att låta minderåriga ta ut och hämta hästar. Skulle något hända så har de rätt svårt att komma undan eventuella skadeståndskrav.

Det finns faktiskt föreskrifter både rörande djurhållning och minderåriga. Driver man en verksamhet så bör man akta sig rätt väl mot att använda minderåriga i verksamheten, speciellt om de inte fyllt sexton. De må vara hur vuxna som helst men man får ändå inte göra hur som helst avseende åldern. Låt anmäla verksamheten till arbetsmiljöverket.

Sedan handlar det inte bara om barnens säkerhet utan även om hästarnas. Som verksamhetsansvarig skulle jag inte tycka om min 11-åriga dotter skule vara orsak till att en häst slet sig och skadade sig och/eller någon i omgivningen. Vem skulle stå för ansvaret då? Nej, det där får ni allt ta upp och rätta till...
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

kl
hos mig gäller helgutsläpp och intag.

Dom yngsta minderåriga som släpper ut å tar in är 12 ,14,16 år.
Dom har stenkoll kan jag säga. Inga hästar som tramsar hos dom inte.
Men så har dom fått lära sig rätt från början och är uppvuxna med hästar.

Däremot så ska hästarna vara uppfostrade!
Är det en ny häst som inte vet att uppföra sig så tar ägaren ut själv på helgerna.
Man utsätter inte ngn annan för sin ouppfostrade häst.
JAg har inga problem med det men folk som betalar för å ha sina hästar uppstallade ska inte behöva tampas med det.

Ungarna har under alla åren inte haft problem med ett enda ut eller insläpp.

Hingst och ouppfostrade hästar tar dock alltid ägaren själv
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Handlar inte om hur vuxna eller hur stora barnen är. Det är helt klart att det handlar om en ekonomisk verksamhet i det här fallet. Då gäller en mängd lagar och regler. Minderåriga, barn under sexton får inte utföra vilka sysslor som helst. Resonerar man från vuxenhet och fysisk storlek så kan man snart låta barn köra "taxi" bara genom att anse att de är vuxna nog för uppgiften.

Händer en olycka på en dylik verksamhet så skall den anmälas till Arbetsmiljöverket. Har man då som verksamhetsansvarig låtit ett barn under sexton leda hästen i nämnda olycka så ser det inte bra ut. Förutom skadestånd så kan det leda till vite och företagsbot. I värsta fall fängelse.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

men nu uppfattade jag dte inte som att TS står på ngn gård som bedriver verksamhet? eller?
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Nej, det är en bondgård med stall som i tjänsten uthyrning av stallplats erbjuder morgonfodringar mån-fre, grovfoder, havre och halm. Resterande pass sköts på schema där vi alltid tidigare haft 15 års gräns. Nya stallchefen tog beslutet utan att fråga oss andra att barn i 11 års åldern skulle deltaga i utsläpp. De fick dock inte göra det nu när hon förstod missnöjet, möte ska hållas för mer grundlig diskussion i ämnet.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Lite intressant att det är verkar som om du tycker det är ett större problem att något kan hända med din häst än risken det faktiskt är för barnet.

jag har inga problem att min shetlansponny hanteras av barn, men ingen av mina andra ska hanteras at så små barn som 11-åringar. För barnens skull.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Det är för att jag skriver ur perspektiv för hästarnas säkerhet, eftersom det är en stallplats jag hyr. Jag anser att barnens säkerhet är deras föräldrars problem, mitt problem är om någon blir skadad för att min häst blir rädd. Jag har ingen lust att bli skadeståndsskyldig för att barn har hanterat min häst. Alla lägger vikt på olika saker, jag lägger vikt på min hästs säkerhet då jag inte har något med barnen att göra i övrigt. Självklart är inte inte okej att ett barn blir skadat heller men det är inte det som min frågeställning handlar om. Om du tycker att det är intressant så står det dig fritt.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

jag ser till mina hästars säkerhet genom att göra dem hanterbara för alla.
Alla ska kunna leda mina hästar och inget skall inträffa.
Dom SKA gå där jag lär dom , varken mer före eller mer efter och dom ska inte tramsa runt och oavsett situation ska dom va coola.

Simple as that
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Och jag tycker annorlunda, som du ser när du läser mina inlägg så har jag skrivit att det gäller alla hästar i stallet och inte bara min, även om min häst är min huvudfokus. Att vi har olika syn på hur hästar fungerar är tydligt och det gör inte mig något, bara bra att höra vad andra med andra åsikter anser då det är uppenbart att stallchefen verkar vara av sådan åsikt. Simple as that ;)
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag hade inte accepterat att det bestämdes bakom ryggen på mig. Och jag förstår att du inte gillar det. Jag hoppas stallchefen kommer underfund med det hela och att det inte är lämpligt för barnen att leda andras hästar utan ett okej från hästens ägare in och ut mellan hage och box. Eller ta på täcke, ta ut hästen från boxen eller vad som. Ägaren till hästen (eller fodervärd) ska säga att det är okej först.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Vi hade det problemet för några år sen och vi tog upp på ett möte att förälder skulle vara med minderåriga. Nu vet jag ju inte om det alltid blev så, man var ju inte där och såg det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 087
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 410
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp