Barn tar ut inackorderade hästar

Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag anser att det är skillnad om man låter barn eller vuxna ej hästvana= lika illa sköta andras hästar.

Jag skulle aldrig acceptera att ngn OVAN dessutom skulle sätta på min häst täcke. Man skall bli informerad o tillfrågad om detta är OK.

Är det ens egna hästar sker det på egen risk.

Sker det dessutom i mörker med förvisso liten trafik o utan ngn som helst reflex skulle jag rent utav bli förbannad över nonchalansen, men man berättar nog inte att den som släpper ut inte kan så mkt om hästar eller dess utrustning.

Min ena häst lärde sig att kasta sig iväg så den tappades som ung. Leddes just av kategorin vuxen som inte var van vid unghästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

kl

Jag är lite förvånad över hur många som verkar ha hästar som är opålitliga att leda, av en eller annan anledning. Det tillhör väl grunduppfostran, oavsett ålder, väder, tidigare ägare eller andra bortförklaringar? Framförallt om man står i kollektivstall. Det borde snarare vara ett kriterie; ska du stå i kollektivstall ska hästen kunna ledas av en 11-åring!
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Ja det finns en inriktning som inte tillåter unga hästar röra en fena.

Det är av en anledning som många barn har dött i hästhagar. De är helt enkelt inte mogna. För att ta körkort krävs en lägstaålder- av en anledning. en fysisk sådan.
Det krävs inte mkt för att en olycka med ett stort o tungt flyktdjur ska ske.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Och sker en olycka är det lika illa om det är en vuxen det drabbar, OM det händer för att hästen inte blivit uppfostrad, vilket är vad mitt inlägg handlar om.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag hade aldrig accepterat att någon på 11 år oavsett hur lugn eller pigg hästen är, leder ut mina hästar!
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Lite till alla igen: Barnen har haft sitt första pass, men en annan i stallet som tycker samma som jag var där och tog ut våra hästar innan de hade utsläppet. Jag har inte varit i stallet än så jag har inte hört hur det gick för barnen, men jag tycker att det är skönt att höra att fler är av samma åsikt som jag.

Det är många bra resonemang från er här i de olika aspekterna och det är mycket intressant att höra argument för och emot, speciellt inför mötet vi ska ha om detta i stallet.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Det är inte bara ouppfostrade hästar vi talar om här, även om jag förstår att det är vad ditt inlägg handlade om. Ett exempel jag tänker på nu när det är snö och tö om vart annat är att det kanske rasar snö från taket bakom hästen, och den hoppar iväg en bit, har inte en van vuxen som troligare förutser att något sådant kan hända en större chans att hålla reda på hästen än ett barn? Det är i alla fall vad jag anser.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

I en ideal värld kanske alla hästar skulle vara gudasnälla och aldrig rädda för något, men det är inte att leva i verkligheten. Det är individer det handlar om som kan ha en dålig dag precis som alla andra, man kan inte bara utgå ifrån att de ska vara på samma humör hela tiden. Nu har stallet jag står i den sammansättningen av hästar det har, vilket antagligen inte kommer ändras inom närmsta tiden, och då ska man anpassa vem som hanterar dem utefter det.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Var detta till mig? Jag tyckte jag var tydlig med att jag menar hästvana vuxna.

//Jimma
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Mina hästar är väluppfostrade men de är och tillåts vara levande varelser. Om kravet för att stå i kollektivstall numera är att "vem som helst" ska kunna sköta in och utsläpp tackar jag min lyckliga stjärna att jag har mina i eget stall. När vi stått installade har det aldrig varit ett problem, eftersom de som hanterat mina hästar har varit just hästvana vuxna. Hade det ingått i avtalet att barn skulle sköta vardagsrutinerna hade jag aldrig stallat upp dom där. Mina hästar är inga läromästare som ungar ska öva sig på. Punkt!

//
Jimma
 
Sv: Barn tar ut inackorderade häst

klart att man kommer ihåg att man ville ta in och ta ur hästar i den åldern MEN jag själv råkade ut en grej på ett ridläger med snälla ridskolehästar. Hästen jag hade blev rädd när jag ledde den i hagen och jag hängde i grimskaftet och hamnade under hästen. Jag blev trampad i ryggen. Tack och lov gick det bra och jag blev inte alvarligt skadad.

Jag har inte statistik, men jag tror det är ett av de vanligaste händelseförloppen vid allvarligare olyckor även för vuxna. Just det att man dras omkull och hamnar under hästen och blir trampad eller sparkad, riktigt läskiga olyckor ofta.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade häst

klart att man kommer ihåg att man ville ta in och ta ur hästar i den åldern MEN jag själv råkade ut en grej på ett ridläger med snälla ridskolehästar. Hästen jag hade blev rädd när jag ledde den i hagen och jag hängde i grimskaftet och hamnade under hästen. Jag blev trampad i ryggen. Tack och lov gick det bra och jag blev inte alvarligt skadad.

Och av den anledningen släpper jag alltid hästen om jag skulle trilla.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag kan förstå hur du tänker och tycker. Där jag har min häst nu så måste barn under 18 år ha med sig målsman när man äger/sköter om en häst/ponny där helst när man har jouren på helger och lov. Min häst är också låg i rang men kan ibland kicka till nån häst som hon blir arg på och går ute på lösdriften så inga barn tar henne alls. Vilket oftast känns skönt, även om jag litar på henne väldigt mycket. Men säkerheten är prio ett enligt mig. När jag har hästar hemma så måste en vuxen gå med ett barn när dom tar ut hästarna då det är tunga djur vi pratar om. Och helst ska den personen gå brevid barnet, kan även gå på andra sidan. Bara det är någon som följer med hela vägen och kan hjälpa till om nåt händer.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Mina hästar är väluppfostrade men de är och tillåts vara levande varelser. Om kravet för att stå i kollektivstall numera är att "vem som helst" ska kunna sköta in och utsläpp tackar jag min lyckliga stjärna att jag har mina i eget stall. När vi stått installade har det aldrig varit ett problem, eftersom de som hanterat mina hästar har varit just hästvana vuxna. Hade det ingått i avtalet att barn skulle sköta vardagsrutinerna hade jag aldrig stallat upp dom där. Mina hästar är inga läromästare som ungar ska öva sig på. Punkt!

//
Jimma

Det finns ju en anledning till att även jag har eget stall. :D
I flera kollektivstall jag har sett så är det väldigt varierande vana och handlag hos de som ska släppa in och ut - oavsett ålder. Då behöver åtminstone grundförutsättningarna finnas, dvs väluppfostrade hästar. Att alla hästar kan bli skrämda, det är en annan femma.

Ungar får gärna öva sig på mina hästar, hur ska de annars lära sig? Vänta tills de är 18 innan de får leda en häst? Självklart ska det ske under vuxens uppsikt.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Fast det handlar ju inte om uppfostran, alla hästar kan bli rädda och ju äldre du är desto fler hästar har du hanterat desto bättre är du antagligen på att läsa hästar och kunna reagera rätt.

Min gammelhäst har gått på ridskola i åtta år och har lärt sig att värdera en människa på en halv sekund. Utstrålar du osäkerhet eller gör något på fel sätt kör hon över dig. Mig kan hon gå lös bredvid och lyder röstkommandon, normalvettiga hästmänniskor lyder hon utan tvekan. Ouppfostrad är det sista hon är.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Det är ju precis det jag menar. Barn ska så klart vara med djur, de får vara i mitt stall också men under uppsikt och med hästar som passar. Mina hästar behöver inte tåla att hanteras av " vem som helst". Ska barn umgås med mina hästar vill jag vara där.

//
Jimma
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag tycker så här:

det gör mig inget om en 11-åring leder någon av mina hästar - under rimliga förutsättningar. Det vill säga, till och från hage, över gårdsplan.

Men nu har jag sådana förutsättningar att det inte gör så mycket om man tappar en häst. Det är 150 meter till närmsta smala grusväg där det går väldigt lite trafik. Stallet är mycket mer intressant för hästarna så de går som regel dit.
Jag har en liten buse som rymmer under om jag hänger upp undertråden i övertråden, och han går raka vägen till stalldörren för han vill in och få havre... och det gör som sagt inte så mycket eftersom de yttre förutsättningarna ger väldigt liten skaderisk.

Men - bra ord, inte sant? - jag tycker att det är fel av ett kollektivstall att lämna ut "pass" till elvaåringar.¨
det är en sak om de hjälper exempelvis stallchefen på dennas pass: stallchefen leder en häst, en elvaåring får leda en annan häst som man vet är "idiotsäker" (i stort sett vilken som helst av mina, till exempel).

Det är något helt annat att lägga ansvaret på ett pass på så unga personer.

Eller så tycker man möjligen att de kommer att växa av att behöva ta ansvar för sig.


Så kontentan är att jag tycker att elvaåringar får leda hästar men TS har ändå rätt.:idea:
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag står i ett stall som bör kallas någon form av inackorderingsstall, utsläppen ska egentligen ingå sju dagar i veckan och hästarna ska alltså släppas ut av stallägaren, som är en vuxen, kompetent person, men på helgerna blir det lite "kollektivstall" av det hela, där alla ska hjälpas åt och ta ut hästarna på rullande schema. Insläpp sköter alla själva, så det är endast mornarna då andra ska hantera mina hästar så att säga.

Mina hästar är snälla och trevliga, men de är hästar. De är också individer, som har bra och dåliga dagar, som kan bli rädda för något och som kan bete sig helt annorlunda än de brukar. I synnerhet kanske unghästen, men jag personligen tycker nästan faran är större med den gamla hästen, eftersom folk ofta har attityden hon är så gammal och så snäll och så liten att hon inte är några problem, medan de är medvetna om att unghästen är just en ung häst som kanske inte går att lita på på samma sätt. När det i själva verket egentligen är så att unghästen är mycket mer harmonisk än den gamla.

Så, för att svara på frågan: Jag tycker inte det är okej med barn som hanterar mina hästar. Jag vill inte ha det ansvaret som hästägare för att någonting skulle hända. Jag betalar egentligen för att få hästarna utsläppta av en vuxen, och skulle det bli tal om att barn skulle börja ta ut mina hästar hade jag antingen tagit mina hästar ur överenskommelsen och tagit ut dem själv alla dagar (de har egen hage), eller flyttat. Sen kan en tolvåring vara mer kompetent än någon som är 40, det säger jag inget om, för det finns vuxna stolpskott som jag absolut inte heller vill ska hantera mina hästar.

Jag fick min första häst när jag var elva, och i det stallet sköttes alla pass kollektivt. Min pappa fick vackert finna sig i att vara med, jag hanterade min egen häst och han fick ta de andra två. Om barnet är duktigt och målsman eller annan ansvarig vuxen (exempelvis att stallägaren tar passet tillsammans med barnet), är med, så kan det kanske vara okej, beroende på hur gammalt barnet är och hur moget det är.

Jag är ingen barnmänniska. Jag blir nervös av att ha barn runt mig i stallet, eftersom de ofta saknar spärrar om vad som är farligt (jag pratar om små barn under tio år nu), och det smittar naturligtvis av sig på hästarna. Unghästen tar det bättre än den gamla, hon är försiktig med barnen som om hon förstår att de är små, medan den gamla blir arg och sur och irriterad, men i och med att lillan bara är lite drygt två år tycker jag det är högst olämpligt med barn i stallet/runt mina hästar. Stallägaren har barn, och hennes egna hästar är gamla och rutinerade, vilket gör att barnen kan bete sig på ett sätt runt dem som de inte kan runt mina, som är ovana. Jag har inga barn, och jag tycker inte det är mitt ansvar att "uppfostra andras ungar" när jag är i stallet, i stallet är jag för att jag tycker om hästar.

Men, är "barnet" sexton-sjutton år hade jag inte brytt mig om att hon/han släppte ut mina hästar, så länge personen kan basic hästhantering. Så himla stor skillnad kan det inte vara mognadsmässigt på att vara sjutton eller arton, så länge det är en relativt duktig person som är över femton åtminstone hade jag mer gått på det än på den rena åldern.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

kl

Jag är lite förvånad över hur många som verkar ha hästar som är opålitliga att leda, av en eller annan anledning. Det tillhör väl grunduppfostran, oavsett ålder, väder, tidigare ägare eller andra bortförklaringar? Framförallt om man står i kollektivstall. Det borde snarare vara ett kriterie; ska du stå i kollektivstall ska hästen kunna ledas av en 11-åring!

Hästar är alltid opålitliga, de är inga maskiner vilket alla hästmänniskor borde känna till..de är flyktdjur med djupt rotade instinkter som vi människor förmodligen aldrig kommer få bort.
Det i kombo med barn som också är opålitliga ensamma med djur tycker jag är katastrof..Därför ska inte barn ensamma hantera hästar, eller djur alls.

Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag tillät ett barn ensam hantera min 600kg´s klump, som är väldigt snäll..men de som hanterar honom dagligen dvs vuxna har själva medvetet valt riskerna som jag anser att ett barn inte kan avgöra på samma vis.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 087
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 410
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp