Barn och internet

B

Blå Bergen

(Finns kanske en tråd redan om detta)
Jag fick en fundering när sonen tjatade om att han vill ha en egen dator med internet på rummet.
Han hävdar att det är flera av hans jämnåriga som har det!
Jag fattade ingenting! Hjälp mig, han är 11 år och jag anser inte att internet är till för barn att handskas med i fred utan vuxna i direkt närhet.
Ni som har barn i 10-15 års ålder, hur resonerar ni? Familjefilter? funkar det tillräckligt?
Ska så klart prata med de andra föräldrarna om detta.

Sv: Barn och internet

Fast egentligen spelar det väl inte så stor roll om "alla andra" har det? Självklart ska man lyssna på andras åsikter och hur andra gör - men avgörandet ligger faktiskt hos dig. Är din son mogen att sitta på internet själv? Det är du som känner honom bäst. Med tanke på att i princip allt man vill skydda barnen från finns där. Även om alla hans kompisar är mogna för det (eller kanske inte är det fast deras föräldrar anser det), så måste inte det betyda att din son är det. "Alla andra" anser jag vara ett dåligt argument, dock ska du självklart lyssna runt hur andra gör och ta till dig olika åsikter innan du fattar ett beslut, men kommer du fram till beslutet att han ska ha en egen dator ska det vara för att du anser honom mogen för det, inte för att alla andra är det. :)

Min åsikt i saken, och jag kan säga att jag inte tagit skada av att inte ha egen dator fram till artonårsåldern. Varför måste han ha en egen och på sitt rum? I så fall kan man skaffa ett eget konto på den gemensamma datorn så att han får ha sina saker på datorn ifred? Rekommendationerna är ju att man ska ha datorn på ett allmänt ställe, att barn inte ska få vara ifred vid datorn.

Jag har själv en son på 11, jag tycker det är för tidigt att låta honom sitta själv. Han har eget användarkonto på vår gemensamma dator så han får viss "privatkänsla", men datorn står i vardagsrummet så jag lätt kan hänga över ryggen på honom.... Finns alldeles för mycket skit på internet så jag vill veta vad han ser och ev. prata med honom om det är så att han har gått in på en för mig olämplig sida.

Och det här med "alla andra".. När jag själv började i skolan startade jag tjatet att få börja på ridskola för "alla" tjejer i min klass gick på ridskola. Min mamma gav sig och jag började glatt rida, efter några månader visade det sig att jag va ensam i min klass om att få rida! Vad "alla" tjejer hade gjort var att prata om hästar och jag TOLKADE det som att dom fick rida...

Jag fick min första egna dator när jag var tolv och internet när jag var 14. På rummet. Och nej, jag anser att ett barn inte ska ha egen dator med internet på rummet. Möjligen en egen, gammal dator på rummet för skoluppgifter och lämpliga spel, men internet endast på en dator som står på öppen, väl synlig plats i hemmet. Hade faktiskt kunnat gå så långt som till keylogger och nätverksövervakning om det finns fog för det.

Familjefilter ger jag inte mycket för. De går att kringgå, invaggar föräldrarna i en falsk trygghet, och vips så är ungen så duktig på datorer att filtret är knäckt.

Jag håller fullständigt med dig. Tillgången till internet bordet faktiskt begränsas ganska högt upp i åldern. Om jag bara hade anat allt vad denna skit kan innebära så hade jag varit tuffare mot dottern.

*kl*

Håller med övriga!

Min dotter är idag 10 år. Några stycken i klassen har egna datorer och tillgång till internet. Hur övervakningen är vet jag inte.
En kompis till tösen var här och klämde nån kommentar om att det är skönt att ha en egen dator, för då kan man sitta där när man vill. Det har hänt vid något tillfällle när de har lekt hemma hos denna tjej att de har suttit framför datorn och den andra flicka sitter då och chattar med en annan klasskamrat, inte okej enligt mig, men det verkar inte vara någon övervakning i det hushållet.
Jag begränsar min dotters användning, hon sitter inte varje dag och sitter hon så är det max en timme. Hon vet vilka sidor hon får besöka och inte, men vi har hela tiden koll. Och oftast så spelar hon hästspel.

Men åldern börjar komma då de blir mera nyfiken på världen så det gäller att hänga med som förälder och vara stenhård med internet. Finns så mycket skit där ute som de inte behöver ta del av ännu.

Vi har faktiskt aldrig haft några restriktioner på internet för våra två barn, den äldste fyller snart 22 och den yngste är nu 17. Det har alltså vuxit upp med det. Alla i familjen har haft varsin dator som vi har ett socialt liv igenom.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad vi borde begränsat och vad som är skadligheten.

Fällorna för töser är många på internet, jag lovar. Jag har blivit vis av erfarenheten. Kanske lättare för killar. Även om säkert även de råkar ut för nätmobbning osv.

Några av de sidorna jag surfade på inne på rummet vill jag inte att några av mina framtida barn ska surfa på, oavsett kön.

Nej, and I have seen them all (var är spysmileyn?).

Jag tänker mig att det är bättre att ge barnen verktyg för att lära dom handskas med världen, irl och url än att förbjuda den genom filter.

Mobbning och nätmobbning tycker jag är samma sak. Och hur skyddar man sina barn från mobbning i skolan?

Jag förordar inga filter. Jag förordar stenkoll när barnet är på internet som någon annan skrev. Inga barn på rummen med dator ensamma. Jag kan försäkra att jag har försökt ge alla verktyg som finns för alla möjliga faror. Men tyvärr så har de små liven en fruktansvärt egen vilja ibland och inte samma förmåga att tänka som vuxna. (Ok, inte alla vuxna då).

Jag tänker mig att det är bättre att ge barnen verktyg för att lära dom handskas med världen, irl och url än att förbjuda den genom filter.
Och med en centralt placerad dator kan jag hålla ett öga och då ta upp sådant till diskussion som jag anser bör diskuteras. Jag avrådde ju i mitt tidigare inlägg från filter.

Om man vill ge sina barn verktyg är det då inte bättre att diskutera vad som kan ske på internet istället för att ta bort det och ha stenkoll? Barn är nyfikna och skickliga på att dra sig undan föräldrars kontroll, varför då inte försöka lära dom handskas med det?

Jag menar, förr eller senare hamnar dom ju där i alla fall. Och hur ska de lära sig att tänka själva?

Jag förordar inte stenkoll, jag vill att barnen ska lära sig själva. För mig är det inte en väg att ta bort alla faror utan istället försöka presentera dom och verktyg att handskas med dom. Det gäller inte vara internet utan resten av livet.

Sen har jag väl iofs en grundläggande värdering och det är att saker inte är farliga, jag får inte och oroar mig, varken för barnens väl och ve eller något annat utan tar kriser när de uppkommer och ser det som stärkande. Jag är också gravt påverkad av överbeskyddande förälder, vilket gör att jag heller, som sagt, presenterar faran än tar bort den och samtidigt berättar hur hemskt det är.

Mina barn har haft internet sedan de var 10 och 12 år gamla.
Vi hade då uppringt internet och de fick en summa som de fick surfa för i månaden och när den summan var slut fick de betala själva om de ville sitta mer.
När vi sedan fick bredband för drygt tre år sedan har jag inte haft några begränsningar, barnen var då 13 och 15 år.

Det samma gäller ju på internet som i övriga livet.
Man får ju lära sina barn vad som är ok och inte.

Min son är verkligen super på datorer och något filter hade jag fått be honom om att installera om jag hade velat ha det:o

Att de sitter på msn eller lunar istället för att prata med sina kompisar i telefon ser jag inget fel med.

Det finns massor av saker på internet som är farliga i olika grad precis som det finns det irl, det bästa sättet att skydda sina barn är att tala med dem så att de förstår varför man inte ska göra vissa saker.

Det har för mej alltså aldrig behövts något förbud eller begränsningar, jag tror på att barn som får ansvar tar det ansvaret.
Jag har alltid kunnat prata med barnen om vad de gör på nätet liksom irl och de berättar vad de gör självmant.

Klarar barnet av frihet under ansvar? Kan barnet hantera det som kan dyka upp på nätet? Är barnet medvetet om de risker som finns med vissa aktiviteter på nätet? Hur gammalt är barnet i fråga? Är barnet villigt att föra en dialog om sitt surfande? o.s.v. o.s.v. o.s.v.

Ja precis, men man måste då få prova på lite frihet också.

Och ska du övervaka ett mellantadiebarns surfande så får du plocka bort kabel eller kort, barnens kompisar, be till gud att de inte kan komma förbi skolans filter och själv ha korta arbetsdagar.

Frågade min källa om skolans surfande och att ta sig dit man ville på skolans dator är enligt honom inte ett problem.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Var så nära i tiden som för ett halvår sen typ bombsäker på att jag inte ville ha fler barn, av främst praktiska skäl. Har funderat...
2
Svar
20
· Visningar
3 461
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar