Barn och internet

Sv: Barn och internet

Jag har å andra sidan inte sagt något om att barnet kommer att fråntas frihet eller övervakas minutiöst, mer än att jag kan tänka mig att använda keylogger/nätverksövervakning om det finns fog för det. Jag har bara sagt att jag anser att internet på rummet inte ska vara tillgängligt och att surfande ska ske på en centralt placerad dator. Och att plocka bort nätverkskortet för att helt säkert begränsa surfandet till vissa tider på dygnet är ett icke-problem.

Vad ungarna gör på skolans datorer är skolans ansvar och där gäller deras regler.

Under en period hade jag själv endast tillgång till internet på en dator som stod väl synlig i mitt föräldrahem och mina aktiviteter fortsatte som vanligt, så jag vet att det inte garanterar ett enda dugg.

Jag tror du läser in lite mer i det jag skriver än vad som egentligen står.

Mina barn (8 och 11) har haft egna datorer på sina rum av och till i flera år. Jag kollar via routern vad de gör och jag litar dessutom på dem. Om behovet skulle uppstå skulle jag spärra de sajter jag inte vill att de ska besöka.

Jag försöker bara visa på att det är i princip omöjligt att styra barnens surfande och jag försöker driva en Emile-uppfostran, bättre att lära barnen handskas med en kniv än att föröska ta bort en kniv när det finns hundratals runt onkring.

Då säger vi i princip samma sak men på olika sätt.

*kl*
I vårt hem finns (egentligen alldeles för) många datorer :angel: , och de barn som velat har haft sin egen - på sitt rum - från ungefär 12-årsåldern. Inte så mycket för att vi vuxna begränsat det tidigare, utan för att efterfrågan inte funnits tidigare. Datorn har de använt för att titta på film, för att författa skolarbeten, för att lyssna på och lagra musik och för att surfa på internet, chatta med kompisar och spela onlinespel.
När det gäller internet och de fallgropar som finns där så instämmer jag till 100% med vad Jane_Done skriver. De flesta av de faror som finns på internet finns irl också, och enda långsiktigt hållbara vägen att gå är att se till att barnen har möjlighet att själva värdera risker och faror. Det får de genom en öppen och kontinuerlig dialog, där man inte främst pratar om att inte göra det ena eller det andra - på internet eller irl - utan fokuserar mer på varför det ena eller andra är olämpligt att göra, och vilka följderna kan bli.
Våra barn förstår varför de skall vara väldigt försiktiga med all personlig information på nätet, de förstår att allt som sägs på internet inte är sant, att allt som publiceras på internet har ett syfte och att man behöver fundera över vilket syftet är innan man sväljer informationen... de förstår också varför man skall vara försiktig med länkar och spammail, liksom med bilder och webcam.
När barnen är tillräckligt mogna för att förstå sådana sammanhang, vilket jag tror ofta är runt 12-årsåldern (förvisso med stora variationer, var och en känner sitt barn bäst), menar jag att de i princip är mogna nog att ha egen dator med internet. Innan dess kan det vara fullt tillräckligt att sitta vid en gemensam dator med någon vuxen aktivt i närheten. Tycker jag. :)

Jag hade kanske också förordat att försöka lära barnen ta eget ansvar och göra åtskillnad om jag inte blivit medveten om att det inte alltid går hur man än försöker. Och vissa saker kan sätta spår för resten av livet, jag lovar. En ungdoms hjärna är tyvärr inte utvecklad och kan inte ha samma tänkande ang handling och konsekvens som en äldres. Och vad beträffar knivar så hade jag också väntat tills barnet blev äldre innan jag lärde det. Tro mig, jag har erfarenhet av vad som kan hända.

Fick min första dator på rummet när jag var 8, en gammal sak som jag bara spelade på några (2-3 timmar i veckan) på. Internet fick jag när jag var 10, men använde det aldrig. Använde jag det så fick syster min hjälpa mig då jag inte förstod. Så tekniskt sett, hade dator o internet som ung. Men när jag väl satt på internet så kollade jag inte så mycket på internet. 1 gång/månad typ.

Sedan beror det väl på hur mogen barnet är.

Kl
Just nu så har vi en 20-årig tjej som genom mitt jobb fått möjlighet att informera högstadieelever om Internet.
Dom är väldigt ovetande - tvärtemot vad många föräldrar tror.
Dom har inte koll på bildmanipulation, dom inser inte att bilddagboken inte är det bästa stället att lägga ut bilder på sig själv halvvnaken eller att deras webkam kan tas över av andra.
Det är inte dom som vet som behöver hjälp att navigera, det är dom andra. Så föräldrar gör klokt i att hålla koll - på något sätt - för hur vet jag att det är just min unge som råkar illa ut. Det är inte samma som att hänga över axeln hela tiden.
När jag lär barn att hantera kniv så lämnar jag inte dom ensamma i ett rum.

När jag skaffade bredband för ca 7 år sen,fick mina barn då 8 och 10 låna datorn som då stod i vardagsrummet. Dom fick senare en dator på rummet för att kunna spela sina spel, men inte med bredband inkopplat.

Min dotter fick bredband på sin dator för ca 3 år sen , hon är 15 idag. Jag har sagt till henne om farorna i att chatta och att lämna ut för mkt om sig själv och att inte träffa nån på riktigt. Tycker att jag måste kunna lita på henne och vet att hon har svårt för att sticka iväg o träffa nån då vi bor i bushen och åker skoltaxi hem. samtidigt tycker jag att hon ska kunna chatta med sina kompisar när vi nu bor som vi gör.

Sambons son på 13 som tidigare bott hos sin mamma utan vare sig bredband eller dator har fått min gamla bärbara och kan nästan inget om internet och datorer, vilket jag inte tycker e nån direkt fördel. För mej är inte internet nåt skrämmande utan utvecklande och socialt.
Nog för att det finns sidor man bör undvika som barn , men hellre pratar jag om det och avråder än förbjuder internet.

Ett sätt att kolla vad dom e inne på innan dom själva vet hur allt funkar e ju att gå in på fliken Tidigare och se vilka sidor dom e på. Då behöver man ju inte oroa sig. Ser man nåt skumt kan man diskutera det med barnet istället.

Till och med jag har lärt mig att ta bort historik. Det lärde min dotter mig när hon var tio.

Jaja :D.. Nu vände jag mej till dom som kanske har yngre barn som inte har nån större erfarenhet av internet.
Sen kan man aldrig radera allt på datorn..

En datakunnig ungdom kan nog fixa mer än vad vi vanliga icke-utbildade klarar av dock.

Vet inte hur unga du menar men våra fick ta datakörkort någonstans vid åtta år har jag för mig. '

De kan dock vara hur duktiga som helst när det gäller data och hur informerade om farorna som helst. Vad man aldrig får glömma det är att barn och ungdomar i oftast i mycket större utsträckning agerar på känslor än vad vi vuxna gör. De har inte fullt mogna hjärnor förrän ganska högt upp. Det är lätt att bli ett rov för någon när man är olycklig och då bli utnyttjad.

Jag råder i alla fall de som har töser (vet inte hur det är med killar) att se till att de inte har tillgång till webcam. Denna kan kapas och utnyttjas av de som inte bör ha tillgång till sådant material. Precis som någon här skrev tidigare. Det är faktiskt inte så väldigt ovanligt. Och kan leda till stora tragedier.

Jo jag vet att ungdomar kan mer än man tror, har själv tonåringar. Och e själv lite datanörd. Men jag e inte speciellt orolig för min dotter, då vi pratar mkt om vad som händer på internet och jag har varnat henne flera gånger om vad som kan hända.
Sen klart att det alltid finns risker med allt i den åldern, men precis som vuxna gör inte alla tonåringar samma saker.

Nej, tack och lov. De jag kände som råkade illa ut hade i och för sig också varnat och försökt engagera sig. Men som sagt är det olika.

Sen menar jag inte att internet är bra för alla, det finns en massa skit på nätet..men just med min dotter oroar jag mej inte just nu. Vi har pratat väldigt mkt och inte bara om internet utan om allt som t.ex fylla och killar, sex mm.
På onsdag ska hon på sin första fest, fyller 16 i jan, så tycker jag har skyddat henne så långt jag kan utan att låsa in henne :D
Som tur är ska vi åka och hämta henne på kvällen/natten så vi vet åtminstone var hon sover. Är mer orolig för sånt än internet just nu

Ja, farorna är många även i livet "där ute". Det går säkert bra. Min är snart arton nu och stundtals är det intensivt uteliv. Ibland lite lugnare så man kan pusta ut.

Jo som tur är ligger festen på mindre ort i bushen..känns lite lugnare:D
Tycker synd om min mamma nu som fick stå ut med mej mellan 17 och 20, usch, att inte nåt hände med en....traskade hem full på nätterna med skorna i handen och noll koll :o

MIn dotter är 15 år och har dator med internet på rummet. Annars skulle hon ju bara använda familjens när vi inte är hemma OM hon skulle vilja vara ostörd:p
Härom dan kom jag på henne med att kolla på porr.
Jaha. Jag var också intresserad av att se hur porr kunde se ut, när jag var i den åldern. Man vet ju att det är, just porr, och inget "verkligt".
Jag är inte ett dugg upprörd.
Angående utlämnande av uppgifter och bilder på henne själv, så har vi diskuterat det, och är överens. Sen är det ju upp till henne att själv ta ansvar också. Likväl som hon gör ute i "riktiga" världen.

*kl*

Tycker det här är väldigt intresant. Var på föreläsning i vår låg- och mellanstadieskola och trodde att jag visste det mesta... Men så visade han oss Minns ej namnet, Niklas kanske? det är säkert många av er som hört på honom), hur lätt det var att titta på riktiga avrättningar, döda bebisar, våldtäkter mm mm. Jag tror inte att mina barn skulle titta på dessa sidor själva. Men om de är med kompisar (om ett par år, än är de 5 och 7 och leker med lego...:)), det är nog VÄÄÄLDIGT svårt att säga ifrån och gå därifrån.

Tävlingen om att ha många kompisar addade på MSN. Vet ni vilka alla era barns "kompisar" är? Där sprids hemska länkar lätt som en plätt...

Den populäraste sidan för svenska ungdomar (en av dem iaf), här är det bara 2-3 klick på ett par länkar så kan du beställa knark. Mot faktura, naturligtvis med diskret avsändare...

Jag skulle absolut höra till dem av er som kontrollerar mina barns internetanvändande. Så länge jag kan. Jag är medveten om att jag inte kan göra det hos kompisar, i skolan, på bilblioteket osv, men en öppen dialog, och även kontakt med kompisar och deras föräldrar, det kommer jag att ha!

Vilken ålder kan det vara ok att få dator på rummet? Det beror helt på barnet. Om vi har en öppen dialog, jag vet att jag kan lita på honom/henne, osv, då är det ok, men att sätta en ålder på när detta kommer att ske, det kan jag omöjligt göra.

Inteernet är bra om det används rätt!:laugh:

Delvis knapplån

Jag var också på en föreläsning i skolan ang Internet här om veckan. Mycket bra! Här var det rektorna och skolans dataansvarige som höll i det hela.

Har två pojkar, 12 och 14 år. Den yngste har själv sparat hårt till en dator och fick för ett par månader sedan köpa en engen att ha på sitt rum. Han kör mestadels WOW på sin dator. Och här fick man ju lära sig något intressant; vi tjatar förstås på att nu måste du sluta, eller nu skall du komma ner och äta. Det stående svaret är förstås SNART! Eller "jag kan inte komma just nu", vilket förstås nästan rendterar till att man drar ur proppen. Men... och det blev vi nogsamt informerade om av datakillen, när man spelar WOW är det inte bara att dra därifrån. Man är oftast flera som spelar och att då bara ge sig av innan det hela är "klart" är ungefär som att målvakten lämnar målet med en kvart kvar av matchen. Man kan alltså inte bara dra från datorn i det läget, då får man ju förstås inte vara med nästa gång. "Den där kan vi inte ha med när vi spelar, han kan ju bara få för sig att dra" och då är spelet förstört. Så här måste man nog ha lite mera förståelse. Sen att ungarna är dåliga på att planera tiden när dom spelar WOW och att spelet kan dra ut på tiden mer än vad som varit tänkt från början är en annan femma...

14-åringen använder famijedatorn och är mest på MSN. På gott och ont förstås. MEN... och det här blev vi också nogsamt informerade om, vad man kanske inte tänker så mycket på är att mobiltelefonerna idag mer eller mindre är att betrakta som datorer. Och det måste jag ju för egen del säga att jag tycker att detta eviga SMSande är ett betydligt större gissel än data-/internetanvändandet. Det är SMS hit och det är SMS dit och vips så har det bestämts något via SMS som vi som föräldrar har noll koll på. För helt klart så har vi mer koll på vad som händer över datorn än över telefonen.Så för egen del så tycker jag nog att SMSandet är värre, snabbare och mer tillgängligt än internetanvändandet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Var så nära i tiden som för ett halvår sen typ bombsäker på att jag inte ville ha fler barn, av främst praktiska skäl. Har funderat...
2
Svar
20
· Visningar
3 461
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar