Sv: Barn med ADHD, hur ska man undervisa?
Prata med föräldrarna, gärna i enrum så att barnet slipper höra (hen har nog fått höra allt tusen gånger och det är nog inte särskilt kul) Fråga om du kan få ringa dem och diskutera hur du ska lägga upp lektionerna på bästa sätt för deras barn om det är svårt att ta samtalet på ridskolan.
Jag har endel erfarenhet av ridning för barn med speciella behov.
Jag ville inte ha någon diagnos egentligen eftersom det är så lätt att då placera in barnen i "facket autism" "facket cp-skada" osv. utan jag bad föräldrarna skriva vad deras barn tyckte om, vad de var bra på, om de hade särskilda önskemål om hur hästen skulle vara, om det var något särskilt jag behövde veta (tex om ett barn har höftleds luxation så är det ju bra att veta det så att jag inte satte det barnet på den bredaste hästen) vad de ville ha ut av ridningen osv.
Alla föräldrar tyckte att det var ett bra sätt för dem att dels känna sig delaktiga och dels att de då visste att jag faktiskt var ute efter att göra deras barns ridning så bra som det någonsin gick.
Orsaken till att jag gjorde så var en liten flicka med högfungerande autism, när barnen anmäldes till ridningen visste vi inte varför de skulle gå i en anpassad grupp.
De flesta barnen hade med sig förälder eller assistent som innan ridningen lite snabbt drog barnets problem.
Den här lilla flickan hade med sig en assistent som var totalt ointresserad både av flickan och ridningen, hon sa inget alls, inte ens hej...det gick inte att få ur henne vad vi behövde tänka på utan allt blev bara så fel och jag har fortfarande dåligt samvete för det
flickan slutade efter bara några gånger, det fungerade inte, jag visste inte hur jag skulle förhålla mej eller hur jag skulle ge instruktioner, jag trodde att hon hade någon form av koncentrations störning eftersom hon själv pratade hela tiden och utgick från det och det blev så fel.
Istället för att ge henne en rak klar instruktion och sedan låta henne vara så pockade jag på hennes uppmärksamhet med en massa ordbajseri
vilket gjorde henne helt förvirrad.
Det enda "försvar" jag har är att jag aldrig hade träffat eller ens läst om någon med såpass högfungerande autism.
Så prata och fråga de som kan och känner personen är mitt bästa tips och läs på själv allt om ADHD men ta inte för givet att just den här personen fungerar precis så, och framför allt, se personen och inte dess ADHD!