Barn med ADHD, hur ska man undervisa?

Energi

Trådstartare
Jobbar på ridskola där det har börjat en ny elev, h*n är runt sex år och har ADHD. H*n tycker att ridningen är jätteskoj men h*n har väldigt svårt att koncentrera sig.

Hur hanterar jag som ridlärare det här bäst?
Är det något jag kan göra för att underlätta för eleven, utan att det "går ut över" de andra barnen?
Jag vill så gärna att h*n ska fortsätta att tycka att ridningen är superskoj, men jag vill ju samtidigt LÄRA barnen saker. Hur kan jag få barnet att koncentrera sig på uppgiften?
Har inte särskilt stor erfarenhet av ADHD.
 
Sv: Barn med ADHD, hur ska man undervisa?

Vad dig till en barnläkare, föräldrarna eller på fritids där h*n går. Dom kan ge dig massa bra tips.
 
Sv: Barn med ADHD, hur ska man undervisa?

Jag har ADHD och det som fungerade bäst för mig när jag var barn, och fortfarande fungerar, är tid och information.

Jag vill inte serveras en pusselbit i taget och sedan behöva vänta på nästan, utan jag vill ha så pass mycket information på en gång att jag kan lösa uppgiften - d.v.s. några pusselbitar i taget - och sedan vill jag ha lite tid att pula med de pusselbitar jag har. Därmed inte sagt att man kan ösa information över mig och sedan bara fly fältet; den som ger mig informationen måste vara lite lyhörd för vad jag uppfattat och hur mycket jag kan hantera. Jag vill jobba i min egen takt - en takt som ibland är högre än övrigas.

Ett exempel, tyvärr inte från ridning: Jag var på flugfiskekurs och där fanns ett antal instruktörer. Den första ville servera en pusselbit i taget. Att pinnen skulle vevas mellan 11 och 1 talade han om tio minuter innan han berättade hur man skulle föra linan i luften. Skitkul. Kaos. Trassel. Den andra instruktören såg mitt trasslande (och hörde säkert mina svordomar), så han valde en annan metod: Han visade allt på en gång. Såhär står, håller, vevar du. Det greppade jag på 30 sekunder, och då fortsatte han med "...mellan 1 och 11... och när linan är där går du tillbaka... ha den knycken i handleden...". Så hade jag inom loppet av några minuter fått alla pusselbitar för att själv kunna lägga pusslet och lära mig kasta fluga.

Därmed inte sagt att det fungerar - en del klarar inte av mer än ett moment i taget. Jag känner en hiskelig massa människor med ADHD och ingen är den andre lik, vi har samma funktionshinder allihop men det visar sig på oerhört olika sätt.
 
Sv: Barn med ADHD, hur ska man undervisa?

Generellt är ridskolesituationen inte så jätteoptimal. Det bästa är om du kan ta lite tid och få till ett samtal ansikte mot ansikte, med ögonkontakt, där du berättar vad du vill lära ut, sen ger en uppgift som h*n kan fixa med medans du tar dig an resten av gruppen.

Hör med föräldrarna, om de brukar vara med, de är experter på sitt barn, och blir säkert jätteglada för att du vill göra det bästa för deras barn.
 
Sv: Barn med ADHD, hur ska man undervisa?

Tycker det låter som en bra idé! Otålighet är väl det de har, så full information direkt och en utmanande övning, pillig/pysslig duger, äventyrlig behövs inte tror jag. Dataspel brukar väl kunna fånga koncentrationen hos personer med ADHD väldigt effektivt, men där får de jobba själva med utmaningar. Så mina fördomar säger mig att koncentrerat pyssel (typ måla figurer) fungerar bra kanske efterlikna det?

Sedan funderade jag på musik. Läst ngnstans att helt mot allas föräntningar så lyckades barn med ADHD plugga mer koncentrerat till TV-brus tex (hypotesen var att det skulle gå x-tra dåligt). Dvs ge ngt som kan distrahera när det blir trist, p3, musik, ngt. (om man får för stim förståss).

(min man har adhd)

Återkommer med en idé, så nya ridskoleelever brukar väl sällan få ngt komplicerat att göra? Så varför inte säga till barnet att, ponnyn ska gå ut i hörnen, eller ponnyn ska gå en halvmeter innanför spåret, eller ngt sådant. Hours of fun :D för ngn som gillar pyssel coh har envis ponny.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn med ADHD, hur ska man undervisa?

Jag och ridskolans segaste häst fann varandra på det sättet (jag SÅ ogillade att ha henne på lektionerna innan jag hittade "knapparna"). Hon var lat och envis, krävde en ryttare som var (mycket) bestämd och ställde krav. Jag var ibland lite uttråkad på lektionerna. Resultatet: En häst som gick i form, arbetade i galoppen i stället för att flänga/inte galoppera alls, skänkelvikte och gjorde ordentliga hörn.

Läst ngnstans att helt mot allas föräntningar så lyckades barn med ADHD plugga mer koncentrerat till TV-brus tex (hypotesen var att det skulle gå x-tra dåligt). Dvs ge ngt som kan distrahera när det blir trist, p3, musik, ngt.
Myrornas krig-brus får mig att vilja krypa ur skinnet. Dock, när jag var yngre hade jag gärna TV och stereo på samtidigt. Funkade även när man gjorde läxorna.

Som barn/tonåring sökte jag ständigt intellektuella utmaningar. Mitt största problem i skolan var avsaknaden av sådana, jag var skoltrött i ettan. Förskolans pysseluppgifter (typ "räkna svamparna i skogen"...) var aldrig tillräckligt utmanande, jag kände mig förolämpad när jag bad om något "riktigt svårt" och bara fick ytterligare en pysseluppgift som jag löste på en minut.
 
Sv: Barn med ADHD, hur ska man undervisa?

Känner igen det där. Jag tror också att det är viktigt att h*n (eleven) får något att kämpa med så att ett intresse och vilja finns för då går det mycket lättare. Det där med musik stämmer för min del också, jag kan sitta med jättehög musik/TV och plugga och koncentrera mig bra. Om jag dessutom är riktigt trött så att det snurrar i huvudet av för mkt intryck kan jag till och med sova med stereon på högsta volym.

Försök fånga elevens intresse. Jag hade en ridskoleelev med ADHD som funkade ypperligt i min ridgrupp. Jag körde inte bara volt och snett igenom som de andra ridlärarna utan gjorde mycket annat för att eleverna skulle tycka det var kul (tex slalom, halt mellan koner, litet hinder, ''labyrinter'' osv). Dessutom mådde hästarna bra av den här gymnastiken istället för att bara gå runt, runt utan att gå i form.
 
Sv: Barn med ADHD, hur ska man undervisa?

Prata med föräldrarna, gärna i enrum så att barnet slipper höra (hen har nog fått höra allt tusen gånger och det är nog inte särskilt kul) Fråga om du kan få ringa dem och diskutera hur du ska lägga upp lektionerna på bästa sätt för deras barn om det är svårt att ta samtalet på ridskolan.

Jag har endel erfarenhet av ridning för barn med speciella behov.
Jag ville inte ha någon diagnos egentligen eftersom det är så lätt att då placera in barnen i "facket autism" "facket cp-skada" osv. utan jag bad föräldrarna skriva vad deras barn tyckte om, vad de var bra på, om de hade särskilda önskemål om hur hästen skulle vara, om det var något särskilt jag behövde veta (tex om ett barn har höftleds luxation så är det ju bra att veta det så att jag inte satte det barnet på den bredaste hästen) vad de ville ha ut av ridningen osv.

Alla föräldrar tyckte att det var ett bra sätt för dem att dels känna sig delaktiga och dels att de då visste att jag faktiskt var ute efter att göra deras barns ridning så bra som det någonsin gick.


Orsaken till att jag gjorde så var en liten flicka med högfungerande autism, när barnen anmäldes till ridningen visste vi inte varför de skulle gå i en anpassad grupp.
De flesta barnen hade med sig förälder eller assistent som innan ridningen lite snabbt drog barnets problem.

Den här lilla flickan hade med sig en assistent som var totalt ointresserad både av flickan och ridningen, hon sa inget alls, inte ens hej...det gick inte att få ur henne vad vi behövde tänka på utan allt blev bara så fel och jag har fortfarande dåligt samvete för det:( flickan slutade efter bara några gånger, det fungerade inte, jag visste inte hur jag skulle förhålla mej eller hur jag skulle ge instruktioner, jag trodde att hon hade någon form av koncentrations störning eftersom hon själv pratade hela tiden och utgick från det och det blev så fel.
Istället för att ge henne en rak klar instruktion och sedan låta henne vara så pockade jag på hennes uppmärksamhet med en massa ordbajseri:crazy: vilket gjorde henne helt förvirrad.
Det enda "försvar" jag har är att jag aldrig hade träffat eller ens läst om någon med såpass högfungerande autism.

Så prata och fråga de som kan och känner personen är mitt bästa tips och läs på själv allt om ADHD men ta inte för givet att just den här personen fungerar precis så, och framför allt, se personen och inte dess ADHD!
 
Sv: Barn med ADHD, hur ska man undervisa?

Min dotter har ADHD och har gått på ridskola och idag går hon på Hästlinjen på gymnasiet. Hon har också problem med koncentrationen. När hon gick på ridskolan så fick hon samma uppgifter som de andra, men de hade ridit i ca 1,5 år längre än henne så hon fick kämpa på i början. Efter 1 termin var hon ikapp och efter 2 var hon förbi. Vi försökte då få henne uppflyttad, men ridläraren ville inte gå med på det. Så hon slutade efter nästan 3 år eftersom hon kände att hon stod still. Sen fick hon oftast en mycket lat häst istället få nån av dem mer "svårhanterliga" där hon fick jobba på ett sätt som hon tyckte om. På gymnasiet där hon går så vet lärarna om hennes ADHD och de ser till att hon får "utmaningar" nästan hela tiden antingen via olika ridsituationer eller hästar som är pigga och busiga.
Men som sagt, det funkade för min dotter därmed inte sagt att det funkar för din elev. Som så många andra har sagt, prata med föräldrarna och få råd och tips av dem.
 
Sv: Barn med ADHD, hur ska man undervisa?

Jag har ADHD och när jag började rida så visade det sig, precis som för sussiqts dotter, genom att jag blev väldigt duktig väldigt fort. Jag red på storridskola och hade nog bara tur som hamnade i en grupp där de andra barnen mest ville åka häst och jag kunde få lite extra pep talk av ridläraren som såg att jag hade någon form av potential. Att hela tiden få detaljinstruktioner och, som de andra har sagt, få pyssla med svårare småsaker som hörnböjningar. tempoväxlingar, rida innanför spåret... det gör att man orkar hålla koncentrationen uppe.
För mig är det nämligen i alla fall så att jag har svårt att ta till mig teori (om jag inte själv har velat lära mig, då har jag sugit i mig det som en svamp) men så fort det omsätts i någonting praktiskt och gärna lite svårt så har det gått bra. Teorilektionerna var jag däremot aldrig med på... Det är egentligen inte så mycket teori i sig som påtvingad teori som är svår. Att vara tvungen att lära sig någonting. Jag kan plöja bok efter bok om hästfoder eller kvantifysik eller asiatiska boll-ledsdockor men om någon säger att "idag så vill jag att du lär dig det här" så blir det som en mental barriär.

Alltså, sysselsätt praktiskt hela tiden. Visa istället för att prata. Låt din elev få experimentera lite.

Det kommer att gå bra :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 591
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp