Men Solis, nu får du väl ändå ge dig. Först klagar du inne på dressyr över min och Brilles deltagande i trådarna, sen går du in här och och ifrågasätter och citerar mig för att driva diskussionen vidare, vad vill du?
Du väljer ju att konsekvent läsa in saker i det jag skriver som inte stämmer. Gå in på dressyr och läs om du verkligen vill veta hur jag ser på det. Om du fortfarande inte förstår så kan jag inte hjälpa dig mer.
Ledtråd: Spänning = sänkt rygg. Tryck i tygeln = braze (motstånd/mottryck) = spänning = spänd rygg = sänkt rygg.
Garrochahästen har inget motstånd i tygeln, inte ens i bakomlodpositionen, den ger efter för bettet och kontrolleras inte av det, det anger bara ramen. Sen anser JAG OCKSÅ att ramen är allt för snäv. För mer förklaringar, läs inne på dressyr.
Fast jag tycker den hästen är spänd. En spansk häst behöver inte gå emot för at den ska vara spänd.
Kolla ganash-vinkeln hur stängd den är. Hästen drar sig undan och upp i den ram den har att röra sig i.
Ofta är de rejält avskrämda av handen, inte bara ger efter för tygeln. De har blivit våldförda på i munnen, i mina ögon. Kanske inte alltid anmälningsbart ens enligt våra lagar. Men de har iom sin enorma känslighet och sitt rörelsemönster lärt sig backa av handen.
Iom att de har den kropp de har kan de förefalla inte vara framtunga iom att de kan börja placera frambenen framför kroppen i ett visst läge av framtunghet och spänning istället för om man tänker triangulering i piaff så kör de fram frambenen istället för bak dem.
Iberiska hästar har lätt att bli för snabba i takten. Det får man jobba med i dem, att sänka den. Men då måste de få gå i samma balans inte behöva kasta om iom att de för att klara det måste vara hastiga.
När de är för hastiga är de spända. De kan inte vara så snabba utan spänning.
De kan göra de mest avancerade rörelser utan någon känsla av motstånd trots det. Men det blir inte en harmonisk rörelse som är ergonomisk och gynnsam för hästen. De an absolut överleva och vara smärtfria trots det!
Men det är inte så att de förädlas, får bättre gång och kommer mer och mer mot piaff eller vidare ur sånt jobb. Och är de trasiga individer kommer de inte bli friskare av det, inte kunna ha det som sjukgymnastik. Vilket dressyren ska ha som funktion för mig.
Men det finns ju trevligare Garocha-ridning än det där. På samma ras av häst.
Men då har ma ofta utbildat dem mer inom dressyr och rider inte så mycket av de snabba vändningarna. Hästen måste ju i sitt jobb som brukshäst om den används på riktigt med kor kunna vända, snabba upp sig etc. Men man kan välja att träna på annat företrädelsevis.
Första videon jag klickade vidare på med Garocha var trevligare i mina ögon. Hästen fick längre ram och man red ner den i takten sas. Den vände också mer a la piruett med det jag kallar bärighet/samling och inte med ytterbak som släpper etc.
Sen kunde den precis som alla PRE skotta på snabbt i vändningarna innanför garochan när ryttaren bad om det. Men generellt gav hela hästens uppenbarelse mindre intryck av spänning.