Får se om jag fattat detta rätt
@Brille ? Din syn av bärighet är att hästen hela tiden har större delen av sin vikt på bakbenen? Därför anser du att bärighet endast kan finnas i t.ex. piaff och piruett-/skolgalopp? Bärighet kan inte finnas i "vanlig" skritt, trav och gaolpp eftersom att i något rörelsemoment så befinner sig hästens vikt fram i stället för bak?
Då förstår jag varför du definitivt inte kommer överens med någon annan. Den definitionen har nog bara du.
Jag skulle vilja beskriva bärighet mer som hållning. Hästens sätt att bära och föra sin kropp samt ryttarens i alla typer av gångarter och i olika grader av samling. Bärighet finns inte bara i de mest samlade lägena där hästen bär större delen av vikten bak utan bärighet är att hästen med god balans för sig lätt genom uppgiften (även om detta bara råkar vara att trava en långsida...) och ger ett intryck av att vara lätt i sin kropp. Bärighet saknas inte bara för att hästen i någon stegsekvens måste lägga över vikt framåt (för att ta sig framåt) eftersom att det handlar om hållning mer än om viktplacering.