Barfotaverkning

Sv: Barfotaverkning

TACK! :bow:
För en superbra förklaring! Är du lärare möjligtvis? Mycket lätt att förstå iaf :bow:

Då förstår jag, varför hovisar tycker att det låter dumt när OL säger att hovbenet inte kan rotera :bow:
Han utgår väl ifrån att trakten växt sig för hög pga dålig skötsel, och då borde det förståss bara vara att kapa trakten igen. Men när det är djupa böjsenans adductor(kan man säga så? motkraft) som saknas så kan det ju bara hjälpa att släppa på senan(i teorin).
Om man kapar trakten på vdbs bild, då skapas väl isf ett ännu större drag i senan? Vilket gör att hovbenet pressas igenom snabbare?

Men, så konstigt att inte OL fattat detta? Om t.o.m jag kan fatta? :angel:

Då skulle inte hästar med låg trakt kunna få rotation eller sänkning? Och det skulle räcka med att bara sänka den vid rotationen- eller?

Ja, det var väl kontentan.

Jag vill igen påpeka att detta inte är min åsikt om hur det är, jag bara berättade hur JAG uppfattat det OL sagt på föreläsningar. Jag kanske dessutom fattade fel, om det han sa.

Alltså , det är inte så svårt att rätta dig där du har fel!
...
Förklara för mig hur hoven ovan ska verkas för att hovbenet ska bli markparallelt igen...

Jag menade "rätta mig om jag har tolkat OLs version fel". Någon ovan frågade hur han ser på detta med rotation.

På de bilder OL visade på föreläsningen var inte hovbenet så roterat som ovan, och man såg på bilden att det var en massa hovmaterial under "hälen" så det såg ut som att man lätt som en plätt kunde hyvla av i bak, så var det fixat typ.
På din bild skulle man ju inte kunna göra så, då får man ju kapa i karleden.

Grimur förklarade jättebra tycker jag, och jag förstår nu varför OLs teori inte håller. Eller iaf håller inte det jag förstod av hans teori, jag kan, som sagt, ha fattat fel.

Förstärkningsbanden? Är det en operation för att häva rotationen? Funkade det? Hur gör de då? Hur blev det sedan?

Förstärkningsbanden? Är det en operation för att häva rotationen? Funkade det? Hur gör de då? Hur blev det sedan?

Förstärkningsbanden kapades på min häst för att han har bockhov och de ville häva den onda cirkeln. Ont i senor, går upp på tå, överanstränger senor, går upp mer på tå, drar i hovbenet, hovbensrotation. Faktum är att de trodde han redan hade roterat hovben innan operation men tacksamt nog var det inte så.

Tyvärr opererades bara ett ben. Det andra såg friskt ut vid op tillfälle och nu är an för gammal. Fat med korrekt verkning och skoning är den inga problem.

Måna tror dock han har en senskada när de ser ärrknölen på opererade benet. Det kan man ju tekniskt sett påstå att det är. Jag tänker dock inte länre på knölen.

Aha :idea: Är bockhov då egentligen något som liknar rotationen som kan uppstå vid fång? Alltså att djupa böjsenan drar upp hovbenet i bakkant?

Hej!
En utav mina kompisar fick mig in på vildhästspåret och jag gick på någraföreläsningar och kurser innom det. Hade precis köpt min häst som då var 11 år och gått utan skor under betessesången men alltid annars haft skor. Men efter föreläsningarna var jag helt övertygad om att det som var mest naturligt också var bäst. Så av åkte skorna och trakterna verkades ner så att hon nästan gick på ballarna, för så skulle det tydligen vara. Men efter ett par dagar kunde hon inte ens ta ett par steg framåt. Då ringde jag tjejjen som hade verkat henne och frågade om det verkligen skulle vara så här och hon sa att det va helt normalt att hon ömmade lite, vissa ömmade i ett år (!) innan det bliev helt bra. Då sket jag i allting som har med barbotagång att göra, det var början på sommarlovet jag hade fått min första häst och kunde inte rida.. Det tog lång tid innan hon kunde skos eftersom att hovarna var så nerverkade. Bör också tillägas att det inte var vem som helst som hade verkat henne utan en av sveriges bästa innom området..
Så vildhästmetoden är inget jag skulle rekomendera, men det är ju som sagt olika för olika hästar :)

Aha :idea: Är bockhov då egentligen något som liknar rotationen som kan uppstå vid fång? Alltså att djupa böjsenan drar upp hovbenet i bakkant?

Bockhoven hos min häst kom sig av för snabb tillväxt i skelettet som föl. Senorna hängde inte med så det blev en så kallad senkontraktur.

Jag har ingen aning om ifall det kan liknas med fång men jag vet att jag är livrädd för att få fång på honom just för att han fortfarande har vissa problem.

Dock är han fullt brukbar. Finns inga hinder att rida ut, träna dressyr eller hoppa med honom. Talang för bägge finns.

Coolt, spännade detta med hovar tycker jag :idea: (och resten också förståss) Kul att operationen blev bra :bow:

Coolt, spännade detta med hovar tycker jag :idea: (och resten också förståss) Kul att operationen blev bra :bow:

Ja det var skönt att det lyckades, för de pratar nog än om den där galna männskan som stog på gräsmattan och skrek i högan sky när de mummlade fram ordet "hovbensrotation".

Nu är pållen snart 9 år och rids normalt. Har gjorts sedan inridning. Det end ajag behöver vara noga med är att han skos korrekt. Har haft honom avtsälld två år pågrund av en hovslagare i ett annat land som skodde sönder honom. När jag inte fick ordning på honom där så gav jag upp och flyttade tillbaka hästen och migsjälv till Sverige så min ordinarie hovslagare fick ta hand om honom.

Vi skall vara riktigt rädda om våra hovslagare i det här landet. Deras kunskap är mycket mycket bra i förhållande till vad jag sett runt om i europa.

Glömde säga, när man kapar förstärkningsbanden får böjsenan (vilken det nu är, har för mig det är djupa eller om det till och med är bägge) en möjlighet att länga ut. Förstärkningsbanden läker med viss ärrbildning. Ärrbildningen blir mer eller mindre beroende på hur duktig man är med lindandet och eftervården. I början när de är små ser knölen enorm ut men allt efter de växer blir den mindre i förhållande till hästen samt sitter lägre ner. Den orsakar inga problem med lindor eller skydd. Har värre problem med ett överben på ett bakben som får skav av skydd och därför lindas istället.

Senast ändrad:

Bockhov uppkommer alltid vid ett trauma och behöver nödvändigtvis inte leda till hovbensrotation om det primära traumat omgående åtgärdas.

Som nämts så föreligger alltid ett primärt trauma i senapparaturen för att secundärt uppvisa en mer eller mindre bockhov.

Orsaken till detta är många faktorer, några har nämts. Obalans i tillväxt mellan skellet och senapparatur, obalans i foder, Trauma i senapparaturen, för mkt rörelse för en svag individ där musklerna blir överansträngda, för ensidligt underlag, för mkt vila/eller för lite vila på den enskilda individen i dess ständiga utvecklings stadium.

Eftersatt hovvård är inte att förglömma!!

Att leva i tron om att endast verkningen kan återställa en bockhovad individ är lika befängt som att påstå att ju mer man töjer på ett gummiband, ju mer elastiskt blir det..

Detta leder enbart till ett större motstånd för hovbenets neutrala läge och en avsevärt ökad risk för hovbent rotation.

Kapning av förstärknings banden i ett tidigt trauma och om det utförs på en individ på max 9 månaders ålder är en mkt effektiv åtgärd för att släppa på detta övertänjande gummiband. Dock har man vid dessa åtgärder inte funnit den primära orsaken till det utlösande trauma och endast gör ett secundärt ingrepp vilket alltid leder till en mindre framtida hållbarhet för den enskilda individen.

En bockhov har alltid en historik och för att kunna åtgärda en bockhov gäller det att man har ödmjukheten och kunskapen om hur en bockhov uppkommer.

Att tro sig veta att bockhov endast kan uppkomma vid fång eller "felaktig verkning" är att uppvisa brist på grundläggande hovvård likväl att påstå att "rätt verkning" leder till en normal lägesförändring av hovbenet.

Senast ändrad:

:bow: Du är en klok hästägare som förstår att något är mycket fel när hästen är så öm i hovarna. Heder till dig som förstår och åtgärdar.

De flesta jag stött på som valt sk barfotametoder har inte fattat ens om hästen stapplat ett steg i taget. "Rörelse är ju behandlingen".

Norrland

Jag förstår inte det där med moden, att det för ett tag sen var inne att ha barfota hästar osv... Man gör det som känns bäst för ens häst. Mina tre pållar går nu utan skor, och de har starka hovar så det verkar gå väldigt bra! Sen nu om en vecka så skall jag sätta på skor med broddar på dem. De verkar inte må dåligt av förändringarna heller så jag kör på det. (det blir dessutom billigare skor året runt..)

Min kompis fullblod hade urtaskiga hovar och de fick alltid skor på.. Sen en sommar gick han utan, och vilken skillnad det blev! Jättestarka fina hovar!!

Orsaken till detta är många faktorer, några har nämts. Obalans i tillväxt mellan skellet och senapparatur, obalans i foder, Trauma i senapparaturen, för mkt rörelse för en svag individ där musklerna blir överansträngda, för ensidligt underlag, för mkt vila/eller för lite vila på den enskilda individen i dess ständiga utvecklings stadium.

I mitt fall var det ett sto som mjölkade som en ko och nästan ren grädde. Dessutom vandrade stoet väldigt mycket i hagen så fölet fick inte mycket vila. Vid 3 veckors ålder uppkom bockhoven. All kraftfoder togs bort från stoet, utan effekt på mjölken. Utevistelse begränsades till ett minimum för att förhindra vandring. Allt under veterinärs inrådan. Dalmer skor, stretching, antiinflamatoriskt och klippkort till klinik. Och resultatet blev bra! Mycket bra. Vid 9 månaders ålder fick min en hovböld i trakten, gick upp på tå för att avlasta trakten och kom sedan inte ner igen. Jag trodde han fortfranade hade hovbölden kvar när jag åkte in med honom och de först misstnkte rotation sedan konstaterade att senkontrakturen återkommit. Därav operation. Dock på enbart ett ben. Under konvalescencen återkom det i det andra benet p.g.a. den ökade belastningen. Dock ej i närheten lika illa som på det som opererades varför operation ansågs onödig. Korrekt hovvård ansågs räcka i samband med stretching.

Fick veta i tidigt skede att operation kan göras med mycket gott resultat upp till 1,5 års ålder. Har dock hört från min hovis om en som opererat en 5 åring. Min hovis skor den hästen. Ägaren är veterinär. Resultatet vart detsamma som på min.
Eftersatt hovvård är inte att förglömma!!

Absolut!

Att leva i tron om att endast verkningen kan återställa en bockhovad individ är lika befängt som att påstå att ju mer man töjer på ett gummiband, ju mer elastiskt blir det..

Detta leder enbart till ett större motstånd för hovbenets neutrala läge och en avsevärt ökad risk för hovbent rotation.

Håller fullständigt med. Dock är det så att om min inte verkas korrekt, vilket innebär fullständigt normal skoning samt hyffsat täta intervaller så blir han halt. Vi ser direkt att ju mer trakttillväxten får skena iväg desto mer ansträngda blir senorna på var sida om kotan. Han blir aldrig helt normal men han är väldigt nära normal i vinklarna och fullt ridbar. Finns inga restriktioner från vet att inte rida och träna upp till höga klasser i dressyr eller att undvika att hoppa. Han har även, trots bockhov fått 7 på ben både på fölmänstring och 3-årstest.

Kapning av förstärknings banden i ett tidigt trauma och om det utförs på en individ på max 9 månaders ålder är en mkt effektiv åtgärd för att släppa på detta övertänjande gummiband. Dock har man vid dessa åtgärder inte funnit den primära orsaken till det utlösande trauma och endast gör ett secundärt ingrepp vilket alltid leder till en mindre framtida hållbarhet för den enskilda individen.

Som sagt. Op vid 9 månader. Inga restriktioner på framtida ridning. Idag 8 år. Dressyras, rids ut, hoppas.

En bockhov har alltid en historik och för att kunna åtgärda en bockhov gäller det att man har ödmjukheten och kunskapen om hur en bockhov uppkommer.

Jag vet hur min häst skall skos och nya hovslagare brukar inte uppskatta att jag påpekar detta. En hovslagare tyckte hästen skulle ha en helt annan skoningsform än vad han hela tiden haft och satte på honom en typ av "natural balance" skoning. Jag satt först och storgrät när jag såg vad som gjorts (var ej närvarande vid skoningen) och därefter blev jag fly förbannad för hästen stog på tå på den icke opererade foten. Efter tio dagar var trakten väldigt mycket i luften och jag tvingade ut hovslagaren att sko om hästen, vilket gjordes. tyvärr var hästen såpass ansträngd i senor och öm i hoven av detta att han var halt och det tog ett drygt år innan han blev frisk.

När jag läste artikeln om naturalbalance skoning i ridport blev jag mörkrädd. Det var exakt sådan sko som sattes på min häst.

OBS. Det var inte i sverige detta hände utan i annat eu-land. Hästen togs tillbaka till sverige och skos av f.d. lärare från hovslagarskola.

Att tro sig veta att bockhov endast kan uppkomma vid fång eller "felaktig verkning" är att uppvisa brist på grundläggande hovvård likväl att påstå att "rätt verkning" leder till en normal lägesförändring av hovbenet.

:bow::bow::bow::bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 082
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 449
Senast: Sasse
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 436
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar